קונטרס "משיכיר" על תכלת בציצית

יהודי פשוט

משתמש רגיל
לא ראיתי
אבל יש לציין את דברי הגרא בסימן ט שהתכלת נגנז
ומה שנגנז צריך להתגלות ולא יועילו מציאות למיניהם
 

אריך

משתמש ותיק
הכלל, שזו סוגיא עם הרבה ידיעות מפוזרות הן בפן התורני, והן בפן של הבירור המציאותי-הסטורי, ומי שלא למד אותה אין מן הטעם שיביא רסיסי ידיעות ששמע או שראה. הדבר היחיד שיכול לטעון מי שלא מונח בעניין הוא, רק לציין העובדה שרבותיו ורוב זקני הדור לא מחזיקים שהזיהוי הזה נוגע לנו.
 

יהודי

משתמש ותיק
לצערי, לא העליתי על הכתב, אפשר לעבור על החומר הדק היטב ולהווכח.
 

אריך

משתמש ותיק
מעניין. אני מכיר הרבה חכמים ונבונים שעברו על החומר הדק היטב וחשבו אחרת. כנראה שזה לא כ"כ פשוט לעבור על החומר ולהרגע.
לכן על כל מי שהולך ללמוד את החומר לדעת מראש שהוא מכניס את עצמו לחשש שישתכנע חיובית, ולכן ישקול טוב אם להכנס לעניין.
 

אריך

משתמש ותיק
שוב נזכרתי בפסוק שדרשוהו על ציצית: והחזיקו בכנף איש [glow=red]יהודי[/glow]לאמור נלכה עמכם. ;)
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
אני מצרף מכתב נחמד מאחד.
 

קבצים מצורפים

  • באו שני עדים לפני בית הדין.docx
    11.1 KB · צפיות: 156

מנין

משתמש ותיק
פותח הנושא
האם המילה "אוביקטיבי" היא אוביקטיבית?
 

אלון אורן

משתמש רשום
לענין הטענה שהתכלת נגנז הרי גם הזוהר נגנז אלא שנתגלה אף התכלת יתכן כך.
ומה שגדולי ישראל אינם לובשים תכלת, הם גם לא גולשים כאן. ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות
מה שאינם לובשים הוא משום שינוי מנהג שהגרי"ש זצללה"ה חשש מאד שיגרור שינוי הדת, וזה רק בגדולים שהנהגתם משפיעה על אחרים.
 

יהודי

משתמש ותיק
לא הבנתי כוונת המשפט הב' "מה שגדולי ישראל אינם לובשים תכלת, הם גם לא גולשים כאן. ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות", מה הכוונה בדיוק?
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא הבנתי כוונת המשפט הב' "מה שגדולי ישראל אינם לובשים תכלת, הם גם לא גולשים כאן. ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות", מה הכוונה בדיוק?
כנראה כוונתו, שאילו היו גולשים כאן היו רואים כל הראייות שנתעלמו מהם בבירור זהות התכלת, והיו מקבלים אותן.
 

יהודי

משתמש ותיק
את זה גם אני הבנתי, אך הנחתי מכח כף זכות שהתכוון למשהו אחר.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יש מצוה לדון לכף זכות, אבל לא צריכים להיות נער. בכל דברי תומכי התכלת הם אינם מפסיקים לטעון שרק הם ביררו הענין כראוי וכל מי שלא הגיע למסקנתם ע"כ לא הבין וראה כל מה שהם ראו ומבינים.
האמת הוא שהייתי יותר מוכן לקבל שיש להם צד אילו היו נוהגים ביותר ענוה. קשה לקבל ברציניות דברי מי שטוען רק לו נפתחו שערי חכמה.
 

יהודי

משתמש ותיק
דברי א' התל' נכונים ויסודיים ממש, ברוב המקרים בהם מתקיים פולמוס מסוים, אלו הטוענים שאין צד שני בשופו"א הם בדר"כ המחדשים ו/או הנבערים מדעת.
 

נחלים

משתמש רשום
כמעט ואין מי שיהיה אוביקטיבי בענין זה!

יש מן הענין לעיין ולפלפל כדרכה של תורה להצדיק את כל השיטות או לפורכם כפי העולה מן הסברה הישרה, אך מה שנותר בידינו שיעשה כל אחד כעצת רבותיו, ואוי לו למי שאין לו...
 

יהושע

משתמש ותיק
אריך אמר:
הכלל, שזו סוגיא עם הרבה ידיעות מפוזרות הן בפן התורני, והן בפן של הבירור המציאותי-הסטורי, ומי שלא למד אותה אין מן הטעם שיביא רסיסי ידיעות ששמע או שראה. הדבר היחיד שיכול לטעון מי שלא מונח בעניין הוא, רק לציין העובדה שרבותיו ורוב זקני הדור לא מחזיקים שהזיהוי הזה נוגע לנו.
לגבי מאמרו של הרב יהושע ענבל "קוציו של ארגמן״

עיקר המאמר שאין לסמוך על המחקר, אז איך השלטי גבורים והיעבץ והחוות יאיר כן סמכו על המחקר? יתכן שלא היו מתירים עגונה על פי זה, אבל וודאי שהיו חוששים להחמיר, כיון שכתבו זאת כפשטות, ובפרט היעבץ משמע מלשונו שהיה אצלו כוודאות גמור.

גם לא צריך את המחקר פה, אחרי שכתוב בתוספתא שהתכלת אינה כשרה אלא מן החילזון וכו׳ הביא שלא מן החילזון פסול, ומה שרצה לטעון שכוונת התוספתא לחילזון הידוע, אולי היה מקום לטעון כך אילו לא היה ידוע לחז״ל שאפשר להוציא תכלת מהארגמון מה שלא מסתבר כלל כיון שהשימוש בו היה כ״כ נפוץ בימים ההם מאות בשנים, אבל כיון שמסתבר שהיה ידוע לחז״ל על האפשרות להוציא תכלת מן הארגמון לא יתכן שיאמרו כזה משפט שהתכלת מן החילזון כשר ושלא מן החילזון פסול.

גם בלי המחקר, מספיק הסימנים הרבים ששוה בהם לחילזון התכלת, שהרי כתב המהרי״ל שכיון שהסמ״ג כתב סימנים בקל יכול להימצא התכלת, והסימנים שכתב הסמ״ג הם שנמצא בים הגדול, ושדומה לים, ושדמו שחור, וכש״כ בזה שיש הרבה יותר סימנים והמחקר היא רק כיהודא ועוד לקרא.

ומה שטוען שהרב ואזנר והרב אלישיב לא הסכימו, זה טענה חלשה מאוד, שהרי הם לא נכנסו לברר את הנושא, ומצד שני הרבה ת"ח גדולים חשובים שביררו את הנושא היטב סוברים שזה התכלת, והרבה מהם הולכים בזה בצנעא.
 

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
מי שבאמת רוצה להרגע מבחינה מעשית, שיראה את דבריו הנחרצים של הגר"נ קרליץ בספר חוט שני הל' ציצית [לא זוכר את העמ' אבל זה לא ארוך ואפשר למצוא בקלות.] ואין אחריו כלום.
מבחינה רעיונית, לשם כך כולכם כאן.
 

אלימיר

משתמש ותיק
אחת הקושיות הגדולות היא שאילו רצו חז"ל ליתן סימן לתכלת היה עליהם לומר אינו דומה לדג וגופו אינו כים ואז היו מבינים שיש לו קונכיה ולכן לא דומה לדג ואינו ירוק או כחול אלא לבן ולכן אינו דומה לים.
אבל באמת איני מבין כ"כ מה הבעיה להטיל מספק, כמו הרבה ספיקות תשר"ת, זכר וזכר, ועוד.
מה שלא נהגו הגדולים, שכתב @יהושע שהם לא ביררו ויש שנהגו, הרי זה גופא שלא ביררו אף שרדפו אחר כל מצווה ובפרט מצווה דאורייתא שמקיימים אותה כל רגע ורגע ועדיף הרבה הרבה מפדיון פטר חמור או לקט שכחה ופאה וכדו' שהשתדלו כל הגדולים לקיים מוכיח שיש דברים שאיננו מבינים [אולי "נגנז" כמו שעונה הגרח"ק אולי משהוא אחר].
ומה שיש רבים הנוהגים- זיקנה אין כאן, וודאי יש לנו לילך אחר זקני הת"ח ובעלי מסורת ולא אחר צעירים יותר אף שהם ת"ח גדולים מאוד [ובאמת יש כאלו]
האם ידוע למישהו על אחד מזקני הדור שהטיל תכלת החדש בבגדו?
 

יהושע

משתמש ותיק
משה הלוי-שחור אמר:
אחת הקושיות הגדולות היא שאילו רצו חז"ל ליתן סימן לתכלת היה עליהם לומר אינו דומה לדג וגופו אינו כים ואז היו מבינים שיש לו קונכיה ולכן לא דומה לדג ואינו ירוק או כחול אלא לבן ולכן אינו דומה לים.
אבל באמת איני מבין כ"כ מה הבעיה להטיל מספק, כמו הרבה ספיקות תשר"ת, זכר וזכר, ועוד.
מה שלא נהגו הגדולים, שכתב @יהושע שהם לא ביררו ויש שנהגו, הרי זה גופא שלא ביררו אף שרדפו אחר כל מצווה ובפרט מצווה דאורייתא שמקיימים אותה כל רגע ורגע ועדיף הרבה הרבה מפדיון פטר חמור או לקט שכחה ופאה וכדו' שהשתדלו כל הגדולים לקיים מוכיח שיש דברים שאיננו מבינים [אולי "נגנז" כמו שעונה הגרח"ק אולי משהוא אחר].
ומה שיש רבים הנוהגים- זיקנה אין כאן, וודאי יש לנו לילך אחר זקני הת"ח ובעלי מסורת ולא אחר צעירים יותר אף שהם ת"ח גדולים מאוד [ובאמת יש כאלו]
האם ידוע למישהו על אחד מזקני הדור שהטיל תכלת החדש בבגדו?
הקושיא קשה אבל בשום אופן אי אפשר להגיד שדעת שני ת"ח גדולים יותר בלי בירור הנושא מכריע את ההלכה נגד עשרות ת"ח חשובים שביררו את הנושא הרבה שבועות וחדשים והגיעו למסקנה בעד התכלת, וכמה ת"ח שכתבו נגד התכלת רוב ככל דבריהם הבל הבלים וניכר שלא נכנסו הרבה לנושא, כנראה לכל מי שנכנס לסוגיא.
 
חלק עליון תַחתִית