ברכות יג. מלחמת גוג ומגוג משולה לנחש

חזק וברוך

משתמש ותיק
ברכות יג, א

וכן הוא אומר: אל תזכרו ראשונות וקדמוניות אל תתבוננו, אל תזכרו ראשונות - זה שעבוד מלכיות, וקדמוניות אל תתבוננו - זו יציאת מצרים, הנני עשה חדשה עתה תצמח - תני רב יוסף: זו מלחמת גוג ומגוג. משל, למה הדבר דומה - לאדם שהיה מהלך בדרך ופגע בו זאב וניצל ממנו, והיה מספר והולך מעשה זאב; פגע בו ארי וניצל ממנו, והיה מספר והולך מעשה ארי; פגע בו נחש וניצל ממנו, שכח מעשה שניהם והיה מספר והולך מעשה נחש; אף כך ישראל - צרות אחרונות משכחות את הראשונות.

יש לציין לגמ' בתענית ח, א:

אמר ריש לקיש: מאי דכתיב אם ישך הנחש בלוא לחש ואין יתרון לבעל הלשון. לעתיד לבוא מתקבצות ובאות כל החיות אצל הנחש, ואומרים לו: ארי דורס ואוכל, זאב טורף ואוכל, אתה מה הנאה יש לך? אמר להם: ואין יתרון לבעל הלשון.
וברש"י:
ארי דורס ואוכל - מיד, ואינו מתירא. טורף ואוכל - שמוליך לחוריו ואוכל שם, שמפחד מן הבריות, ולכולן יש להם הנאה.

ולמדנו:
א. שבמלחמת גוג ומגוג לא תהיה לגויים הנאה במה שמזיקים לישראל (יושב מאן-דהו במרחק עשרות/מאות ק"מ ויורה טילים - איזה הנאה יש לו?)
ב. שיש קשר הדוק בין בעלי לשון הרע למלחמת גוג ומגוג (ועינינו רואות כמה פשה הנגע בזמננו).

 
 

גרשון

משתמש רגיל
נחש, עולה בגימטריה משיח. וזה סוגיא עמוקא בסבי דבי אתונא, עיבורו של נחש עיי"ש.
 
חלק עליון תַחתִית