הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

נושאים שונים

עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי עת לדבר » 14 נובמבר 2019, 10:26

הכהן כתב:
14 נובמבר 2019, 07:32
עת לדבר כתב:
14 נובמבר 2019, 01:24
זכורני כנער בר מצוה שהיה בשכונת מגורי דף עם הוראות לש"ץ וביניהם היה שצריך לעשות ג' פסיעות אם עוקרים מהמקום, לכן זה היה מילתא דפשיטא לי כגירסא דינקותא.
הרי כל שני וחמישי עליו לעקור ממקומו עם הס"ת (בנוסף לעקירה כל יום לצורך נפילת אפים)
המשנ"ב (סי' קד סק"ט) שהביא @נבשר מדבר על זה להדיא.

על מה שכתב השו"ע שם ס"ב היה מתפלל בדרך ובאה בהמה או קרון כנגדו יטה מן הדרך ולא יפסיק. אבל בענין אחר אין לצאת ממקומו עד שיגמר תפילתו אא"כ הוא בתחנונים שלאחר התפילה.
כתב המשנ"ב בתחנונים. דאז מותר אם העקירה לצורך מצוה קצת, כגון מה שאנו נוהגין בש"צ שתכף אחר חזרת התפלה עוקר רגליו ויושב לתחנון במקומות שנוהגין לומר תחנון בישיבה וכן עולה לבימה לקריה"ת אף שלא הגיע עדין לקדיש שעם תתקבל שפוסע בו הג' פסיעות או כגון מה דאמרי' בגמ' (ברכות לא א) ברבי עקיבא שהיה אדם מניחו בזוית זו ומצאו בזוית אחרת מרוב כריעות והשתחויות והיינו בתחנונים שלאחר התפילה (כדעת הר"ר יוסף שבתוס' שם. @עת לדבר) אבל שלא לצורך אסור להאדם לזוז ממקומו עד שיפסע הג' פסיעות [מ"א]. ע"ש עוד.


הכהן
הודעות: 1442
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 435 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי הכהן » 14 נובמבר 2019, 10:31

מפורש כן ברמב"ם ב'סדר תפילות':
יִתְגַדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא בְּעָלְמָא דִּבְרָא כִרְעוּתֵיהּ וְיַמְלִיךְ מַלְכוּתֵיהּ וְיַצְמַח פּוּרְקָנֵיהּ וִיקָרֵב מְשִׁיחֵיהּ וְיִפְרֹק עַמֵּיהּ בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּיהוֹן דְּכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא יִתְבָּרַךְ וְכוּ'. בְּעֵת שֶׁיֹּאמַר שְׁלִיחַ צִבּוּר יִתְגַדַּל וְיִתְקַדַּשׁ שְׁמֵיהּ רַבָּא כָּל הָעָם עוֹנִין אָמֵן. וּבְעֵת שֶׁהוּא אוֹמֵר תְּחִלָּה וְאִמְרוּ אָמֵן כָּל הָעָם עוֹנִין אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא. וּמִצְוַת חֲכָמִים הָרִאשׁוֹנִים לַעֲנוֹת אָמֵן יְהֵא שְׁמֵיהּ רַבָּא מְבָרַךְ בְּכָל כֹּחוֹ שֶׁל אָדָם. וּכְשֶׁהוּא אוֹמֵר יִתְבָּרַךְ כָּל הָעָם עוֹנִין אָמֵן. וּכְשֶׁהוּא אוֹמֵר בְּרִיךְ הוּא כָּל הָעָם עוֹנִין אָמֵן. וּכְשֶׁהוּא אוֹמֵר בַּסּוֹף וְאִמְרוּ אָמֵן כָּל הָעָם עוֹנִין אָמֵן. וְכַסֵּדֶר הַזֶּה עוֹנִין בְּכָל קַדִּישׁ וְקַדִּישׁ.
קַדִּישׁ בַּתְרָא כָּל קַדִּישׁ שֶׁאוֹמֵר שְׁלִיחַ צִבּוּר אַחַר שֶׁגּוֹמֵר הַתְּפִלָּה שֶׁאֵינוֹ אוֹמֵר אַחֲרָיו כְּלוּם אֶלָּא כָּל הָעָם שׁוֹמְעִין אוֹתוֹ וְנִפְטָרִין נָהֲגוּ הָעָם לְהוֹסִיף בְּסוֹפוֹ נֻסְחָא זוֹ. תִּתְקַבֵּל צְלוֹתְהוֹן וְתִתְעַבֵּד בָּעוּתְהוֹן וּצְלוֹתְהוֹן וּבָעוּתְהוֹן דְּכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל קֳדָם אֲבוּהוֹן דְּבִשְׁמַיָּא. יְהֵא שְׁלָמָא רַבָּא וְסִיַּעְתָּא וּפוּרְקָנָא מִשְּׁמַיָּא עֲלֵיכוֹן וַעֲלָנָא וְעַל קְהָלְהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל וְאִמְרוּ אָמֵן. עשֶֹׁה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא בְרַחֲמָיו יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל אָמֵן.


סופר המלך
הודעות: 201
הצטרף: 24 מרץ 2019, 01:21
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי סופר המלך » 14 נובמבר 2019, 11:31

זוזו כתב:
13 נובמבר 2019, 16:22
לכתחילה לא לאכול כזית קטן 17 סמ"ק כי לחזו"א זה עיקר הדין, ומאידך חוששים לשיעור הגדול ולא מברכין. וזה יותר חמור מהשו"ע סי' רי שלא לשתות כזית משקים
לא מדוייק
לפי החזו"א עיקר הדין לברך ברכה אחרונה על גודל זית של זמנינו, יש עדויות שכך הורה גם למעשה לדינא, וכן מורה ובא הגרח"ק בשמו
גודל זית בינוני של זמנינו הוא לא יותר מ-5-6 סמ"ק
גם מי שרוצה לחוש צריך להזהר עכ"פ שלא לאכול בלא ברכה כשיעור זה, בפרט בדברים הטעונים ברכה מעין ג', שלדעת כמה ראשונים (רמב"ן ורשב"א ועוד) יש חיוב ברכה דאורייתא אף בכזית

בעיקר הענין כדאי לעיין במאמר של בניש בסוף ספרו מידות ושיעורי תורה
 


zxc
הודעות: 161
הצטרף: 30 אוגוסט 2019, 00:36
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי zxc » 14 נובמבר 2019, 14:55

עת לדבר כתב:
14 נובמבר 2019, 10:13
יוסף יצחק כתב:
14 נובמבר 2019, 02:02
zxc כתב:
14 נובמבר 2019, 01:52

כמדומה שלא
עי' משנ"ב סי' נ"ו סק"ז (וסק"ח) ובהליכו"ש
על מה שכתב הרמ"א שם ויש לעמוד כשעונין קדיש וכל דבר שבקדושה כתב המשנ"ב סק"ז
עד אחר שיסיים אמן יהא שמה רבא ​​​​​​(מהרי"ל. שעה"צ) ויש אומרים (אליה רבה) שיש לעמוד עד אמן שלאחר יתברך וכו' ואמרו אמן.
והיינו מה"ט שכתבתי שזהו עיקר הקדיש, ומה שאומרים אח"כ יהא שלמא כו' אלו בקשות שמוסיפין אחר אמירת הקדיש.

ולמעשה, דבר זה (שזהו עיקר הקדיש) ראיתי בפוסקים (פרישה כמדומה) בעוד מקום (בל"נ בהמשך אחפש).
תודה
לזכרוני, בהלכות שבהרבה סידורים, כתוב שאסור (איני זוכר כעת היכן)


אבר כיונה
הודעות: 783
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי אבר כיונה » 14 נובמבר 2019, 15:00

zxc כתב:
14 נובמבר 2019, 14:55
בהלכות שבהרבה סידורים
הפוסקים פוסקים הלכה, לא הסידורים


אברהם העברי
הודעות: 997
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 224 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי אברהם העברי » 14 נובמבר 2019, 19:05

עת לדבר כתב:
14 נובמבר 2019, 10:13
ל מה שכתב הרמ"א שם ויש לעמוד כשעונין קדיש וכל דבר שבקדושה כתב המשנ"ב סק"ז
עד אחר שיסיים אמן יהא שמה רבא ​​​​​​(מהרי"ל. שעה"צ) ויש אומרים (אליה רבה) שיש לעמוד עד אמן שלאחר יתברך וכו' ואמרו אמן.
והיינו מה"ט שכתבתי שזהו עיקר הקדיש, ומה שאומרים אח"כ יהא שלמא כו' אלו בקשות שמוסיפין אחר אמירת הקדיש.

ולמעשה, דבר זה (שזהו עיקר הקדיש) ראיתי בפוסקים (פרישה כמדומה) בעוד מקום (בל"נ בהמשך אחפש).
באמת מענין שיש הרבה אנשים שנעמדים רק כשמגיעים ליהא שמיה כו' ולכאו' הוא היפך ההלכה הפשוטה שמשם לחלק מותר לשבת


הכהן
הודעות: 1442
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 435 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי הכהן » 15 נובמבר 2019, 15:04

רמ"א סימן קלב סעיף ב':
הגה: ואומרים אחר סיום התפלה עלינו לשבח מעומד (כל בו). ויזהר לאומרו בכוונה וכשמגיע אל אל לא יושיע יפסיק מעט קודם שיאמר ואנחנו כורעים וכו' (טור). ואומרים קדיש יתום אחר עלינו ואפילו אין יתום בבית הכנסת יאמר אותו מי שאין לו אב ואם ואפילו מי שיש לו אב ואם יכול לאמרו אם אין אביו ואמו מקפידין (אגור ותשב''ץ ותשובת מהרי''ל סימן ס''ד).


אברהם העברי
הודעות: 997
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 224 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי אברהם העברי » 17 נובמבר 2019, 21:46

הכהן כתב:
15 נובמבר 2019, 15:04
רמ"א סימן קלב סעיף ב':
לכאו' לא נהגו בזה ע"פ הגר"א שלא להרבות בקדישים (אף שגם לשי' אומרים קדיש א' אחר שש"י)


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי עת לדבר » 17 נובמבר 2019, 22:31

אברהם העברי כתב:
14 נובמבר 2019, 19:05
באמת מענין שיש הרבה אנשים שנעמדים רק כשמגיעים ליהא שמיה כו' ולכאו' הוא היפך ההלכה הפשוטה שמשם לחלק מותר לשבת
לא הפך ההלכה.
לשון הדרכי משה סי' נ"ו אות ה'
ובמהרי"ל שהוא לא היה עומד בשעת קדיש וברכו אך כל קדיש שתפסו מעומד נשאר עומד עד שסיים אמן יהא שמיה רבא כו'.
והמנהג לעמוד וכן מצאתי בהגהת מרדכי בדפוס החדש פרק תפלת השחר בירושלמי (לפנינו ליתא) קום כי דבר ה' אליך מכאן א"ר אליעזר כד עני אמן יהא שמיה רבא כו' וכל דבר שבקדושה בעי למיקם ארגלוהי עכ"ל.


אברהם העברי
הודעות: 997
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 224 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי אברהם העברי » 17 נובמבר 2019, 23:00

ייש"כ אבל גם הוא מביא ד' מהרי"ל לעמוד עד איש"ר ובר מן דין בהגהותיו לא הביא לזה ובמ"ב ג"כ לא הביא לשי' זו ע"כ הוא כן היפך ההלכה


עת לדבר
הודעות: 386
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי עת לדבר » 19 נובמבר 2019, 08:56

אברהם העברי כתב:
17 נובמבר 2019, 23:00
ייש"כ אבל גם הוא מביא ד' מהרי"ל לעמוד עד איש"ר ובר מן דין בהגהותיו לא הביא לזה ובמ"ב ג"כ לא הביא לשי' זו ע"כ הוא כן היפך ההלכה
כוונתי הייתה לדברי ההגהות מרדכי שכותב כן. והרמ"א ג"כ בהגהתו כותב 'לעמוד כשעונין קדיש', ובפשטות כוונתו לאיש"ר (כמו שכתב בדרכי משה), שהרי בכלל לא הזכיר שעונים אמן אחר יתגדל ויתקדש שמה רבא, מלבד שאין שום סברא לחלק בין האמן הזה לאמן של 'דאמירן בעלמא', ורק איש"ר חשיב עניית דבר שבקדושה.
המהרי"ל בכלל לא היה מטריח לעמוד רק כשכבר עמד נשאר כך עד אחר איש"ר, והביאו המשנ"ב סק"ח, רק כתב לחוש לדעת המחמירים (הרמ"א).

ובאמת אני מסתפק, מי שעסוק בתיקוני התפלה שאפילו לדינא דגמרא של יושב במחיצת המתפלל אין לו לחוש, האם לזה צריך לחוש.
וכן מי שיושב ולומד, שללא ספק העמידה מסיחה דעת מן הלימוד, האם בכלל מותר לו לחוש לזה.


נדיב לב
הודעות: 2743
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 781 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי נדיב לב » 19 נובמבר 2019, 14:01

שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 08:27
נדיב לב כתב:
06 נובמבר 2019, 19:52
טלטול כלי שמלאכתו להיתר שלא לצורך
אדם המקיים הנהגה ג פעמים יש שיטות דהוי כנדר
סידור קלפי משחק או סידור ערימת ספרים משום בורר
לכאורה טלטול עטיפת סוכריה או כל עטיפה שאין בה שימוש חוזר בשבת [קשה לומר דנחשב כגרף של רעי]
כתבת 4 דברים.
1. אה"נ אבל מה נקרא שלא לצורך יש הרבה פוסקים שסוברים שכל דבר קטן כגון להרגיע את העצבים כבר נקרא לצורך.
2. הנהגה ג"פ אה"נ אבל ע"ז בדיוק עושים גילוי דעת בתחילת השנה וזה מועיל לכתחילה.
3. סידור קלפי משחק וכו' הוא דבר שנוי במחלוקת, וודאי שיש להחמיר בספק דאורייתא, אולם יש מקילים בזה בצירוף שאינו ברור אם שייך בכלל בורר בדבר שאינו מאכל [אף שהמשנ"ב החמיר בזה בפשיטות].
4. אה"נ, אבל הגרש"ז אויערבאך אמר שאם הם על הרצפה ויש כמה עטיפות זה כבר נחשה גרף של רעי.
1. נפסק בשו"ע שכלי שמלאכתו להיתר אסור לטלטלו שלא לצורך. ערוך השולחן מעלה צד כזה [הוא יותר תמה מה שייך שלא לצורך כיון שזה גופא מה שהאדם מתעסק חשיב לצורך] ומאידך רבים הפוסקים שכתבו לסייג דוקא באדם שמורגל בזה ביומיום ומסייע לו להתרכז. וכך מובא בשם החזון איש ראה בחוט השני. וכידוע החתם סופר היה נזהר להתעסק לחינם בכלי שמלאכתו להיתר אף בימות החול אטו שבת. והובא בפוסקים.
2. נדון רציני באחרונים מה גדרו של התרת נדרים כללית והתועלת המעשית שלו. וראיתי פעם באחרונים [ושכחתי מקורו] שכתבו שהאדם שנוהג לקיים מנהג או מצוה [למשל לתת צדקה בתפילה וכדומה] ראוי שיאמר מראש בלי נדר
3. המ"ב אסר והוי ספק דאורייתא
4. מתוך עיון בסוגיה יצא לי שאין שום סיבה להתיר במקרה כזה. את דברי הגרשז"א המחודשים לא ראיתי.


יהי חסדך עלינו
הודעות: 224
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועים שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 19 נובמבר 2019, 14:04

תורה לשמה כתב:
04 נובמבר 2019, 23:49
בגמר' בשבת, ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כל ת''ח שיש רבב על בגדו חייב מיתה, מפני חילול השם, לכאור' הכוונה לכל גדרי הנקיות שיש לבן תורה לנהוג בהם והרבה לא נזהרים בזה לצערנו, וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור' , וכל זה שלא יבא פתחון פה של עם הארץ לומר בן תורה זה שלומד תורה וכך נראה? לא פחות ולא יותר חייב מיתה רחמ''ל, דרך התורה ודרך נקיות הם לא תרתי דסתרי אלא היינו הך




שמעתי מהגר"ד לנדוי שליט"א שזה דוקא ברבב דהיינו שומן...


נדיב לב
הודעות: 2743
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 781 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועים שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי נדיב לב » 19 נובמבר 2019, 14:17

יהי חסדך עלינו כתב:
19 נובמבר 2019, 14:04
תורה לשמה כתב:
04 נובמבר 2019, 23:49
בגמר' בשבת, ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כל ת''ח שיש רבב על בגדו חייב מיתה, מפני חילול השם, לכאור' הכוונה לכל גדרי הנקיות שיש לבן תורה לנהוג בהם והרבה לא נזהרים בזה לצערנו, וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור' , וכל זה שלא יבא פתחון פה של עם הארץ לומר בן תורה זה שלומד תורה וכך נראה? לא פחות ולא יותר חייב מיתה רחמ''ל, דרך התורה ודרך נקיות הם לא תרתי דסתרי אלא היינו הך




שמעתי מהגר"ד לנדוי שליט"א שזה דוקא ברבב דהיינו שומן...
זיל בתר טעמא והסיבה לאיסור. איסור רבב אינו איסור בחפצא או כזה בלי טעם וריח אלא תוצאה של סיבה מסוימת שלחלק בין שומן ובין אבק חוטא לסיבת האיסור וממילא קשה לקבל את הדברים גם אם יצאו מפי הגאון הנזכר


נבשר
הודעות: 2222
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 611 פעמים
קיבל תודה: 563 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי נבשר » 19 נובמבר 2019, 14:41

נדיב לב כתב:
19 נובמבר 2019, 14:01
שניאור כתב:
07 נובמבר 2019, 08:27
נדיב לב כתב:
06 נובמבר 2019, 19:52
טלטול כלי שמלאכתו להיתר שלא לצורך
אדם המקיים הנהגה ג פעמים יש שיטות דהוי כנדר
סידור קלפי משחק או סידור ערימת ספרים משום בורר
לכאורה טלטול עטיפת סוכריה או כל עטיפה שאין בה שימוש חוזר בשבת [קשה לומר דנחשב כגרף של רעי]
כתבת 4 דברים.
1. אה"נ אבל מה נקרא שלא לצורך יש הרבה פוסקים שסוברים שכל דבר קטן כגון להרגיע את העצבים כבר נקרא לצורך.
2. הנהגה ג"פ אה"נ אבל ע"ז בדיוק עושים גילוי דעת בתחילת השנה וזה מועיל לכתחילה.
3. סידור קלפי משחק וכו' הוא דבר שנוי במחלוקת, וודאי שיש להחמיר בספק דאורייתא, אולם יש מקילים בזה בצירוף שאינו ברור אם שייך בכלל בורר בדבר שאינו מאכל [אף שהמשנ"ב החמיר בזה בפשיטות].
4. אה"נ, אבל הגרש"ז אויערבאך אמר שאם הם על הרצפה ויש כמה עטיפות זה כבר נחשה גרף של רעי.
1. נפסק בשו"ע שכלי שמלאכתו להיתר אסור לטלטלו שלא לצורך. ערוך השולחן מעלה צד כזה [הוא יותר תמה מה שייך שלא לצורך כיון שזה גופא מה שהאדם מתעסק חשיב לצורך] ומאידך רבים הפוסקים שכתבו לסייג דוקא באדם שמורגל בזה ביומיום ומסייע לו להתרכז. וכך מובא בשם החזון איש ראה בחוט השני. וכידוע החתם סופר היה נזהר להתעסק לחינם בכלי שמלאכתו להיתר אף בימות החול אטו שבת. והובא בפוסקים.
2. נדון רציני באחרונים מה גדרו של התרת נדרים כללית והתועלת המעשית שלו. וראיתי פעם באחרונים [ושכחתי מקורו] שכתבו שהאדם שנוהג לקיים מנהג או מצוה [למשל לתת צדקה בתפילה וכדומה] ראוי שיאמר מראש בלי נדר
3. המ"ב אסר והוי ספק דאורייתא
4. מתוך עיון בסוגיה יצא לי שאין שום סיבה להתיר במקרה כזה. את דברי הגרשז"א המחודשים לא ראיתי.
שייך טלטול שלא לצורך, אמנם לא בכשמל"ה שלא כ"כ מצוי, אבל כשמל"א שמשתמש בו לצורך גופו ומקומו, ויכול להשתמש בכשמל"ה, חשיב טלטול כשמל"א כשלא לצורך, כן כתב במשנ"ב, מדעתו.


נדיב לב
הודעות: 2743
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 781 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי נדיב לב » 19 נובמבר 2019, 14:44

אנן עסקינן בכלי שמלאכתו להיתר. מה שכתבת זה משנה ברורה שמדייק בשער הציון שם מהסוגיא בדף קכג. ממקלות וקנין. ודרך אגב כשעסקתי בסוגיה יצא לי כמה סתירות במ"ב והערות מדברי הראשונים. מכל מקום ר' חיים נאה בקצות השולחן וכמדומני גם התוספת שבת חולקים על המ"ב בזה


שינובה
הודעות: 18
הצטרף: 03 נובמבר 2019, 00:58
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי שינובה » 19 נובמבר 2019, 17:42

יעקב שלם כתב:
13 נובמבר 2019, 16:46
נודע לי היום דבר שלא ידעתי
בטח הוא פשוט להרבה חבריםן

או"ח קכג
שליח ציבור לא פוסע בסיום החזרה
ופוסע בסיום קדיש תתקבל
ולכן אסור לש"צ לדבר מסיום חזרת הש"צ עד אחרי קדיש תתקבל
משנ"ב

ובשם הגר"ח קנייבסקי שאסור לו גם ללמוד בזמן זה
בסוכות אף עושה הקפות בהושענות עם לולבו אחרי הלל ללא פסיעה וקדיש
 


דרורי
הודעות: 344
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 361 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועים שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי דרורי » 19 נובמבר 2019, 22:46

נדיב לב כתב:
19 נובמבר 2019, 14:17
יהי חסדך עלינו כתב:
19 נובמבר 2019, 14:04
תורה לשמה כתב:
04 נובמבר 2019, 23:49
בגמר' בשבת, ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כל ת''ח שיש רבב על בגדו חייב מיתה, מפני חילול השם, לכאור' הכוונה לכל גדרי הנקיות שיש לבן תורה לנהוג בהם והרבה לא נזהרים בזה לצערנו, וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור' , וכל זה שלא יבא פתחון פה של עם הארץ לומר בן תורה זה שלומד תורה וכך נראה? לא פחות ולא יותר חייב מיתה רחמ''ל, דרך התורה ודרך נקיות הם לא תרתי דסתרי אלא היינו הך




שמעתי מהגר"ד לנדוי שליט"א שזה דוקא ברבב דהיינו שומן...
זיל בתר טעמא והסיבה לאיסור. איסור רבב אינו איסור בחפצא או כזה בלי טעם וריח אלא תוצאה של סיבה מסוימת שלחלק בין שומן ובין אבק חוטא לסיבת האיסור וממילא קשה לקבל את הדברים גם אם יצאו מפי הגאון הנזכר
דברי הגרד לנדוי מסתברים. אבק זה דבר המצוי בפרט בזמנם שהדרכים לא היו מרוצפות מה שאין כן שומן על בגדו שמראה על פחיתותו ועל אכילתו הגסה


אח שלך
הודעות: 525
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 13:59
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי אח שלך » 20 נובמבר 2019, 00:56

מצות עשה מן התורה להגיד וידוי מיד כשמתחרטים על משהו.

(נ. ב. זה גם כדאי מאוד כי בעשין מתכפר מיד כשמתוודה באמצע השנה, וא"כ אולי גם בלאוין דרבנן מתכפר מיד.
ואף גם בלאוין דאורייתא זה מועיל להגן בינתיים מהיסורים עד כפרת יום כפור כמבואר בסוף יומא)


חגי פאהן
הודעות: 365
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 123 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי חגי פאהן » 20 נובמבר 2019, 11:05

כתב ר' חיים קניבסקי שליט"א ב'ארחות יושר' ערך תפילה, שצריך להניח שתי ידיו על החזה בעת תפילת עמידה.


י'שי
הודעות: 257
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי י'שי » 20 נובמבר 2019, 13:20

חגי פאהן כתב:
20 נובמבר 2019, 11:05
כתב ר' חיים קניבסקי שליט"א ב'ארחות יושר' ערך תפילה, שצריך להניח שתי ידיו על החזה בעת תפילת עמידה.

וכבר קדמוהו בטור ובשו"ע ובמשנ"ב סי' צה.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1431
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 900 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 20 נובמבר 2019, 14:08

משנה ברורה סימן ד' סק"ט,
לגבי נטילת ידים שחרית
"וצריך לפשוט הכפות כמי שרוצה לקבל דבר, ויגביהם כנגד הראש".


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 307
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועים שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי זוזו » 20 נובמבר 2019, 15:49

יהי חסדך עלינו כתב:
19 נובמבר 2019, 14:04
תורה לשמה כתב:
04 נובמבר 2019, 23:49
בגמר' בשבת, ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כל ת''ח שיש רבב על בגדו חייב מיתה, מפני חילול השם, לכאור' הכוונה לכל גדרי הנקיות שיש לבן תורה לנהוג בהם והרבה לא נזהרים בזה לצערנו, וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור' , וכל זה שלא יבא פתחון פה של עם הארץ לומר בן תורה זה שלומד תורה וכך נראה? לא פחות ולא יותר חייב מיתה רחמ''ל, דרך התורה ודרך נקיות הם לא תרתי דסתרי אלא היינו הך




שמעתי מהגר"ד לנדוי שליט"א שזה דוקא ברבב דהיינו שומן...
.

כעין זה בשם החזו"א
2019-11-20_154832.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי תורה לשמה » 20 נובמבר 2019, 20:05

לכאור' הכוונה דוקא בלח משום שהוא מאוס יותר לעומת יבש, וה''ה לכל דבר מאוס לכאו'


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 307
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי זוזו » 20 נובמבר 2019, 20:42

אמור להיות בזה (איזה סוג רבב בדיוק) נידון וראיות קצת בספר חידושים וביאורים - לא זוכר איפה כנראה על הגמ' הזו


עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 604
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 698 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועים שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 20 נובמבר 2019, 20:44

זוזו כתב:
20 נובמבר 2019, 15:49
יהי חסדך עלינו כתב:
19 נובמבר 2019, 14:04
תורה לשמה כתב:
04 נובמבר 2019, 23:49
בגמר' בשבת, ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כל ת''ח שיש רבב על בגדו חייב מיתה, מפני חילול השם, לכאור' הכוונה לכל גדרי הנקיות שיש לבן תורה לנהוג בהם והרבה לא נזהרים בזה לצערנו, וכן להיזהר מריח זיעה שהוא שקול כרבב על בגדו לכאור' , וכל זה שלא יבא פתחון פה של עם הארץ לומר בן תורה זה שלומד תורה וכך נראה? לא פחות ולא יותר חייב מיתה רחמ''ל, דרך התורה ודרך נקיות הם לא תרתי דסתרי אלא היינו הך




שמעתי מהגר"ד לנדוי שליט"א שזה דוקא ברבב דהיינו שומן...
.

כעין זה בשם החזו"א
2019-11-20_154832.png

כל מקום לפי קפידתו. ומסתבר שבמשך הדורות ככל שההקפדה על הצורה החיצונית תפסה מקום גם הקפידא לגבי התלמיד חכם חמורה יותר וכוללת אף רבב של אבק וכדומה


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 307
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועים שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי זוזו » 20 נובמבר 2019, 20:50

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 נובמבר 2019, 20:44
זוזו כתב:
20 נובמבר 2019, 15:49
יהי חסדך עלינו כתב:
19 נובמבר 2019, 14:04
 
.

כעין זה בשם החזו"א
2019-11-20_154832.png

כל מקום לפי קפידתו. ומסתבר שבמשך הדורות וככל שהצורה החיצונית תפסה מקום הקפידה לגבי התלמיד חכם חמורה יותר וכוללת גם רבב של אבק וכדומה
הנושא הוא חילול ד' שלא יהיו ת"ח בעיני הבריות סרוחים ומלוכלכים וכו' ודברי טעם אתה אומר שאם גר במקום של מכובדים מאד וכל שיש לו קצת לכלוך הרי שהוא מזולזל ומאוס בעיני אנשי המקום, מסתבר מאד שת"ח חייב להתאים את עצמו למנוע זאת
 


אאא
הודעות: 875
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 105 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי אאא » 20 נובמבר 2019, 22:35



שניאור
הודעות: 951
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 654 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי שניאור » 21 נובמבר 2019, 08:21

נדיב לב כתב:
19 נובמבר 2019, 14:01
שניאור כתב: ↑07 נובמבר 2019, 08:27
נדיב לב כתב: ↑06 נובמבר 2019, 19:52
טלטול כלי שמלאכתו להיתר שלא לצורך
אדם המקיים הנהגה ג פעמים יש שיטות דהוי כנדר
סידור קלפי משחק או סידור ערימת ספרים משום בורר
לכאורה טלטול עטיפת סוכריה או כל עטיפה שאין בה שימוש חוזר בשבת [קשה לומר דנחשב כגרף של רעי]
כתבת 4 דברים.
1. אה"נ אבל מה נקרא שלא לצורך יש הרבה פוסקים שסוברים שכל דבר קטן כגון להרגיע את העצבים כבר נקרא לצורך.
2. הנהגה ג"פ אה"נ אבל ע"ז בדיוק עושים גילוי דעת בתחילת השנה וזה מועיל לכתחילה.
3. סידור קלפי משחק וכו' הוא דבר שנוי במחלוקת, וודאי שיש להחמיר בספק דאורייתא, אולם יש מקילים בזה בצירוף שאינו ברור אם שייך בכלל בורר בדבר שאינו מאכל [אף שהמשנ"ב החמיר בזה בפשיטות].
4. אה"נ, אבל הגרש"ז אויערבאך אמר שאם הם על הרצפה ויש כמה עטיפות זה כבר נחשה גרף של רעי.
1. נפסק בשו"ע שכלי שמלאכתו להיתר אסור לטלטלו שלא לצורך. ערוך השולחן מעלה צד כזה [הוא יותר תמה מה שייך שלא לצורך כיון שזה גופא מה שהאדם מתעסק חשיב לצורך] ומאידך רבים הפוסקים שכתבו לסייג דוקא באדם שמורגל בזה ביומיום ומסייע לו להתרכז. וכך מובא בשם החזון איש ראה בחוט השני. וכידוע החתם סופר היה נזהר להתעסק לחינם בכלי שמלאכתו להיתר אף בימות החול אטו שבת. והובא בפוסקים.
2. נדון רציני באחרונים מה גדרו של התרת נדרים כללית והתועלת המעשית שלו. וראיתי פעם באחרונים [ושכחתי מקורו] שכתבו שהאדם שנוהג לקיים מנהג או מצוה [למשל לתת צדקה בתפילה וכדומה] ראוי שיאמר מראש בלי נדר
3. המ"ב אסר והוי ספק דאורייתא
4. מתוך עיון בסוגיה יצא לי שאין שום סיבה להתיר במקרה כזה. את דברי הגרשז"א המחודשים לא ראיתי.
מסכים איתך בכל מילה שיש לדון ולהחמיר בכל הדברים, רק היות ובתחילת האשכון היה נראה שרוצים רק הלכות שאנשים נכשלים בהם מחוסר ידיעה, וכאן אלו דברים שנויים במחלוקת שיתכן שהעושים כן הם לא מחוסר ידיעה אלא סומכים על המקילים, אין זה שייך כ"כ לנידון דידן.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
הודעות: 1431
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 900 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הלכות לא כ"כ ידועות שנכשלים בהם לרוב

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 21 נובמבר 2019, 13:26

נדיב לב כתב:
06 נובמבר 2019, 19:52

לכאורה טלטול עטיפת סוכריה או כל עטיפה שאין בה שימוש חוזר בשבת [קשה לומר דנחשב כגרף של רעי]

טלטול כדי להשליך לפח, ודאי שבמציאות של בית מסודר זה גרף של רעי.
בפרט כשזה בידו שיש עוד צד להתיר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], אמונת אומן, מבני ברק, שעשועי תורה | 3 אורחים