עובר כנגד המתפלל

יהודי

משתמש ותיק
אולי מישהו יכול לבאר מנהג זה. ידוע האיסור לעבור לפני המתפלל, וידועים כבר בשער בת רבים שלל הקולות בענין זה [לא באתי להצדיק ח"ו], אך יש אופן א' אשר נשגב מבינתי והוא אלו אשר מביטים אחורה ואז פוסעים. [מספרים שהיתה קהילה א' שהיה שם מנהג שב"מודים" היו מסתכלים כולם לכיוון הקיר הצפוני ורק אח"כ היו אומרים, ונתברר שם שלפני מס' דורות היה תלוי שם דף שבו היה מודים דרבנן, ואף שהדף הלך מנהג ההבטה לא זז ממקומו ואולי גם הכא]
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
אולי הם בודקים שאין מישהו ממש מאחוריהם אלא מן הצדדים, ומקילים כהא"ר.
או אולי הם בודקים אם הוא מתפלל בכוונה, שלא להפריע לו.
או אולי אם השכינה שורה עליו.
האמת היא שאף פעם לא ראיתי תופעה כזו, אולי פעם הבאה שתראה מי שעושה כך, תבקש ממנו הסבר ותשתף אותנו.
 

יאיר

משתמש ותיק
הם חושבים שאם הם מסתכלים אז זה כבר מותר...

(רוצים להראות שהם יודעים את ההלכה אבל בסוף עושים מה שבא להם)...
 

אריך

משתמש ותיק
אני לא מכיר כזה מנהג שדוקא מסתכלים ואז פוסעים. אולי מדובר באנשים שסתם כך לא מקיימים את הדין הזה, ומה שמסתכלים אחורה הוא כדי שלא להתקע באיזה חפץ.
מכל מקום, ההסתכלות אחורה יש בה בעיה נוספת דאיתא ברמ"א קכג, ב: אסור להחזיר פניו לציבור עד שיסיים ש"צ תפילתו. ובמ"ב כתב שני טעמים: א' שיגרום בזה ביטול כוונה להמתפללים. ב' שיחשדוהו שדילג. ובאמת איך מצאנו ידינו ורגלינו בדין זה, הלא גם השומרים את ההלכה שלא לעבור לפני המתפלל, מסתכלים אחורה כדי לראות אם הלה סיים ויוכלו לפסוע, ואיך מסתכלים אחורה?? (ובאמת כל אחד יכול להעיד כשכשהוא מתפלל ומישהו מקדימה בוחן אותו כל שתי שניות אם הוא סיים, או לחילופין אחד מקדימה משועמם מסתכל אחורה על המתפללים, יש בכך הפרעה!).
וחכ"א אמר לי שכנראה בהסתכלות חטופה יש להקל, שאין בזה הפרעה כ"כ למתפללים.
 

מבקש ה'

משתמש רגיל
הלכה זו צריכה חיזוק רב, שהרבה מזלזלים בה בעוונותינו הרבים, והשכינה בוכה ומיללת, בני היכי אתם מזלזים בי כ"כ???
ואולי יועיל אחד להעלות כאן קונטרס המאגד את כל פרטי ההלכה בענין זה.
 

אריך

משתמש ותיק
יש ספר שלם: ד' אמות של תפילה.
(רק הארה: לכתוב לשון שהשכינה בוכה ומייללת על דבר מסויים, לא נשמע לי ראוי לאדם בן דורנו לקבוע על מה השכינה מייללת, וד"ז נמסר לחכמי הדורות).
 

בדרך המלך

משתמש רגיל
על אלו, ועל הפוסעים למקומם טרם יגיע ש"ץ קדושה [או לפחות עד שיתחיל חזרה] שמעתי ממליצים: "מצוות קלות שאדם דש בעקביו"
 

בדרך המלך

משתמש רגיל
עוד לימודי זכות:
סופרים אם יש ד' אמות, אך לא יודעים להעריך נכון כמה הם.
כמדומני יש מקילים אם המתפלל בעינים עצומות, ובודקים בעיני המתפללים...
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לימודי זכות ראו באשל אברהם מבוטשאש שהביא קולות רבות בזה, ולא הובא דבר במ"ב.
באותו ענין, ישנו ויכוח בין הגר"ח קנייבסקי שליט"א לגר"נ קרליץ שליט"א במי שעומד באמצע כביש סואן האם מותר לעבור או מכיון שאין לו זכות לעמוד שם, כמדומה שבספר אור לציון כותב להקל אחרי התפילה - והיא הסברא הנ"ל.
 

תמים

משתמש רגיל
מבקש ה' אמר:
הלכה זו צריכה חיזוק רב, שהרבה מזלזלים בה בעוונותינו הרבים, והשכינה בוכה ומיללת, בני היכי אתם מזלזים בי כ"כ???
ואולי יועיל אחד להעלות כאן קונטרס המאגד את כל פרטי ההלכה בענין זה.
לא נשמע קצת מגוחך "קונטרס" שמאגד דינים של לעבור לפני המתפלל הבעיתיות בזה שהעולם של הבן אדם נהפך למורכב ובמקום לחיות חיים פשוטים ולקיים את המצוות הישרות והנפלאות המשתלבות היטב בחיי האדם זה הופך את זה לדברים מנותקים מהמציאות עם אלפי פרטי דינים
 

מבקש ה'

משתמש רגיל
ר' תמים, כדי לקיים את מצוות ה' יש ללמדם, ובוודאי שעיקר הדינים השכיחים כל יום - על כל אחד לידע על בוריים, אמנם בזה אתה צודק וכנראה לזה התכוונת, שאין צריך להיכנס לנערווין בכל דבר, רק לעשות המצוות עם גישמאק וחשק.
 

תמים

משתמש רגיל
מבקש ה' אמר:
ר' תמים, כדי לקיים את מצוות ה' יש ללמדם, ובוודאי שעיקר הדינים השכיחים כל יום - על כל אחד לידע על בוריים, אמנם בזה אתה צודק וכנראה לזה התכוונת, שאין צריך להיכנס לנערווין בכל דבר, רק לעשות המצוות עם גישמאק וחשק.
נכון מאד ובשביל זה לא צריך קונטרס אלא מספיק ללמוד סעיף בקיצור שו"ע או חצי הלכה ברמב"ם וכדו'
 

Yeshiv

משתמש רגיל
יש תשובה ארוכה בשו"ת ציץ אליעזר בעינן הטעמים של האיסור והנ"מ ביניהם ואיך פוסקים להלכה וכמה אפשר להקל בשעת הדחק
 
חלק עליון תַחתִית