ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
הודעות: 2224
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 20 יוני 2019, 14:19

הגמ' במגילה מספרת ששאלו את רב זירא במה הארכת ימים וענה להם מספר סיבות ואחד מהם שמימיו לא הרהר במבואות המטונפים. (מגילה כח.)
אך קשה טובא, שהרי הגמ' בירושלמי דנה האם מותר להרהר בבית הכסא בד"ת ואומר שם ר' זעירא שכל קושי שהיה קשה לו בבית הכסא היה סובר אותו ! (ברכות כט:)

מאן ייתי ויפרק האי קושיא?

ערכים:


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 14:33

בשפת אמת מביא את הרשב"א במה דאמר ר"ז ולא הרהרתי במבואות המטונפות דס"ל דמדינא שרי והוא החמיר על עצמו אע"ג דלדידן מדינא אסור ע"ש והירושלמי באקראי


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2224
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 20 יוני 2019, 14:38

מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 14:33
בשפת אמת מביא את הרשב"א במה דאמר ר"ז ולא הרהרתי במבואות המטונפות דס"ל דמדינא שרי והוא החמיר על עצמו אע"ג דלדידן מדינא אסור ע"ש והירושלמי באקראי

לשון הירושלמי הוא שכל קושי שהיה לו שם היה מפרקו ואינו לשון אקראי.

וישנו אולי צד רעיוני יותר חמור במבואות המטונפים, שהם אמורים להיות נקיים, א"כ הטינוף שם הוא גנאי גדול אך בית הכסא שמראש אינו מקום שאמור להיות מידי נקי אין הטינוף שם כ"כ מגונה.
אך לא ידוע לי נפק"מ הלכתית ביניהם על אף ההבדל.


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2224
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 20 יוני 2019, 14:42

חידושי הרד"א במקום בירושלמי מתרץ (אני מקווה שהבנתי אותו נכון) שהעדיף לתרץ את הקושי וכך הוא סר, אך אם לא היה מתרץ אז היה ממשיך בהרהור הקושיא.


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי מאן דהו » 20 יוני 2019, 14:43

במבי כתב:
20 יוני 2019, 14:38
מאן דהו כתב:
20 יוני 2019, 14:33
בשפת אמת מביא את הרשב"א במה דאמר ר"ז ולא הרהרתי במבואות המטונפות דס"ל דמדינא שרי והוא החמיר על עצמו אע"ג דלדידן מדינא אסור ע"ש והירושלמי באקראי

....
וישנו אולי צד רעיוני יותר חמור במבואות המטונפים, שהם אמורים להיות נקיים, א"כ הטינוף שם הוא גנאי גדול אך בית הכסא שמראש אינו מקום שאמור להיות מידי נקי אין הטינוף שם כ"כ מגונה.
אך לא ידוע לי נפק"מ הלכתית ביניהם על אף ההבדל.
מקווה שלא התכונת ליישב ברצינות
איסור הרהור בגלל הטינוף לא בגלל הפתעת הטינוף..


yosf
הודעות: 295
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי yosf » 20 יוני 2019, 16:12

במבי כתב:
20 יוני 2019, 14:42
חידושי הרד"א במקום בירושלמי מתרץ (אני מקווה שהבנתי אותו נכון) שהעדיף לתרץ את הקושי וכך הוא סר, אך אם לא היה מתרץ אז היה ממשיך בהרהור הקושיא.
איני יודע ליישב, אבל הדברים נשמעים טוב...
דרך אגב שמעתי בשם מרן האור לציון זלה"ה שהדבר היחיד שנשאר לו קשה וישאל בב"ד של מעלה, הוא איך יתכן שאסרו להרהר במקומות המטונפים...
מושגים!!!
 


עט ברזל
הודעות: 49
הצטרף: 15 יוני 2019, 23:20
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי עט ברזל » 22 יוני 2019, 20:53

מה דהקשו שהיה מהרהר בבית הכסא,לאונסו שאני,ויש בזה פאן פסיכולגי,שדווקא במקום שאסור,לחשוב בלימוד,בהסח הדעת מתיישבים,דברים עמוקים,ובעניין מה דנשתבח דלא הרהר,לרום מעלתם,לא שייך כמעט לא להרהר,ומחומר העניין,התגבר על עצמו,ושמעתי שהקשו למרן הגר"ח קנייבסקי,בכל הדברים השנויים שם,מה הכי קשה,וענה לא להרהר במבואות המטונפים,


ayedavid
הודעות: 508
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 287 פעמים
קיבל תודה: 149 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי ayedavid » 22 יוני 2019, 22:21

בתענית כ. מובא רב אדא בר אהבה במקום רבי זירא . וגם במגילה, אם פתיחת הגרש העליון היא רב זירא ולא רבי זירא, אז לשיטת התוס' מדובר בחכם אחר (מכלול, מנחות מ)


מאן דהו
הודעות: 2397
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 1474 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי מאן דהו » 22 יוני 2019, 22:22

ראיתי אחד מהאחרונים על מגילה מביא סברה כזו ודוחה


אוריאל
הודעות: 1557
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 717 פעמים
קיבל תודה: 509 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי אוריאל » 22 יוני 2019, 22:33

במבי כתב:
20 יוני 2019, 14:19
הגמ' במגילה מספרת ששאלו את רב זירא במה הארכת ימים וענה להם מספר סיבות ואחד מהם שמימיו לא הרהר במבואות המטונפים. (מגילה כח.)
אך קשה טובא, שהרי הגמ' בירושלמי דנה האם מותר להרהר בבית הכסא בד"ת ואומר שם ר' זעירא שכל קושי שהיה קשה לו בבית הכסא היה סובר אותו ! (ברכות כט:)

מאן ייתי ויפרק האי קושיא?

בירושלמי שם הביאו מי שאוסר ומי שמתיר, ואז הביאו שרבי זירא היה סובר את הסוגיות הקשות שם. והנה, הפשט הפשוט שמשמע מזה שרבי זירא סובר כהשיטה המתרת לסבור בבית הכסא.
אולם יש להוכיח לא כן, שהרי הביאו שם שגם רבי אלעזר ברבי שמעון היה נוהג כן. ובבבלי זבחים קב: תמהו על ראב"ש היאך עשה כן, ולא תירצו שסובר שמותר, אלא דלאונסו שאני. ומעתה יש לומר דגם סברת רבי זירא שאסור לעשות כן, ומה שנהג לסבור את הסברות הקשות, יש לומר כדרך שמתרץ הש"ס שהיה זה לאונסו, וא"כ יש לפרש מה שאמר שמימיו לא הרהר היינו בידיעה וברצון תחילה, אבל מה שחשב באונס לא הקפיד.

ובאמת זכורני שבלומדי הירושלמי הנ"ל, ראיתי לאחד מן המפרשים שם שרבי זירא בא להגיד טעם לאסור, שדוקא בבית הכסא ששם אסור ללמוד, התחזק עליו יצרו ובא לפתור לו את הסוגיות הקשות, כדי שיהרהר בלימוד [כהמעשה המפורסם עם הגר"א בתפילת שמו"ע], ורבי זירא בא לספר בזה כמה זה אסור וחמור, וממילא ודאי שהיה מתאמץ לסלק מחשבתו ולהסיעה לדברים אחרים, ושפיר אמר שלא הרהר וכנ"ל בסוף מגילה [כמדומני שהיה זה אחד מהמפרשים בסוף המסכת, ואינו תח"י לחפש].


yosf
הודעות: 295
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי yosf » 23 יוני 2019, 12:59

דרך אגב (+2....)
ידוע המעשה ב(???) ששלח את תלמידו אל הרה"ק החוזה מלובלין לומר לו חידוש גדול שנתחדש לו, וכשחזר התלמיד שאלו הרבה מה אמר החוזה
והתלמיד בוש ונכלם ירא לפצות פיו עד שדחקו רבו לומר, וענה דהחוזה אמר שזה אמת אבל יש לזה ריח של בית הכסא...
ואמר הרבה שלכך שלחו לבדוק אם ירגיש החוזה בכך שנתחדש לו הנז' בבית הכסא...


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2224
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 06 יולי 2019, 23:59

וכן אולי אפשר לתרץ ע"פ התוס' בשבת שהרהור בלשון חול מותר (כמדומני דף מ:)
ור"ז שהרהר היה בלע"ז ומה שהשתבח שמעולם לא הרהר במבואות המטונפים היה בלה"ק.


תחת לשונך
הודעות: 16
הצטרף: 04 יולי 2019, 18:08
נתן תודה: 64 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי תחת לשונך » 07 יולי 2019, 00:08

מסופר על האשל אברהם מבוטשטש שמרוב חריפותו היה לו קשה להפסיק עיונו בביהכ"ס, והיה דופק בידיו על הכתלים כדי למנוע ההרהור


yosf
הודעות: 295
הצטרף: 23 פברואר 2019, 21:48
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי yosf » 07 יולי 2019, 08:18

תחת לשונך כתב:
07 יולי 2019, 00:08
מסופר על האשל אברהם מבוטשטש שמרוב חריפותו היה לו קשה להפסיק עיונו בביהכ"ס, והיה דופק בידיו על הכתלים כדי למנוע ההרהור
לא צריך לנדוד רחוק...
מרן רבינו האור לציון זלה"ה כל פעם שהיה ברצונו להיכנס לביהכ"ס היה מבקש מהעולם שאם יראו שקודם כניסתו מהרהר יעירו אותו
וכבר ראינו שלא היה פעם אשר לא הוצרכו להכריחו לזה ואף כמה פעמים במסדרון אחד עד המקום המיועד שהיה שקוע וחוזר ושוקע והיה מתנצל ע"ז ותכ"ד היה שוקע בד"ת ואין מציל....
 


יואל נהרי
הודעות: 861
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 286 פעמים
קיבל תודה: 358 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי יואל נהרי » 24 ינואר 2020, 00:02

yosf כתב:
23 יוני 2019, 12:59
דרך אגב (+2....)
ידוע המעשה ב(???) ששלח את תלמידו אל הרה"ק החוזה מלובלין לומר לו חידוש גדול שנתחדש לו, וכשחזר התלמיד שאלו הרבה מה אמר החוזה
והתלמיד בוש ונכלם ירא לפצות פיו עד שדחקו רבו לומר, וענה דהחוזה אמר שזה אמת אבל יש לזה ריח של בית הכסא...
ואמר הרבה שלכך שלחו לבדוק אם ירגיש החוזה בכך שנתחדש לו הנז' בבית הכסא...
ראיתי בספר 'צדיק כתמר יפרח' [עמ' ד'] שכ' בשם סבו מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, ששאל על הגמ' בזבחים ק"ב אמר רבא הא דינא מר"א בר"ש גמירנא דאמר בבית הכסא וכו', דלכאו' לשם מה הוצרך להוסיף שזה נתחדש לו בבית הכסא, אלא לאפוקי מאותו אדמו"ר שאמר על דבר שנתחדש שם שזה ראיה שזה אינו טוב, אלא כיון שזה היה כדין כדברי הגמרא שם לאונסו שאני, הדברים טובים.
 


פותח הנושא
במבי
הודעות: 2224
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 599 פעמים
קיבל תודה: 642 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ר"ז לא הרהר במבואות המטונפים?

שליחה על ידי במבי » 28 יוני 2020, 15:36

כתוב בחולין מו. ההוא פולמוסא דאתא לפומבדיתא ערקו רבה ורב יוסף פגע בהו ר' זירא אמר להו ערוקאי כזית שאמרו במקום מרה רב אדא בר אהבה אמר במקום שהיא חיה אמר רב פפא הלכך בעינן כזית במקום מרה ובעינן כזית במקום שהיא חיה
ומביא הר' ניימן שמקשים העולם, כשר' זירא נפגש עם אנשים שברחו מאמת מוות ועזבו את ממונם ומשפחתם, מובן שהם שבורים ורצוצים, והיה צריך לעודד אותם, ולא לומר להם דברי תורה? אלא רואים יסוד מחז"ל, שאצלם אפי' אנשים השבורים ורצוצים אין עידוד גדול יותר בשבילם מאמירת ד"ת שלא שמעו עדיין, זה מעודד את רוחם ויגרום להם שמחה פנימית עכ"ל (דרכי מוסר על הגר"ש קרובקה עמ' שצא')

רואים את גודל דבקותו בתורה של ר' זירא !

וכן בגמ' הוריות י: (ירושלמי)

לא היצן אמר רבי יוסי קורא אני עליו אל תקרב אל תפרוש. קריבה פרישה רב הונא בשם רב אבא כהדא האומרים קרב אליך אל תגע בי כי קידשתיך. אמר רבי זעירא יהא רואה את החרב כילו מחתכת בבשרו וכל עמה. רבי זעירא ?

(הגמ' מביאה שאם אדם בא על אשה ופירסה נידה, צריך לקרר עצמו ואז לפרוש, ושואלת הגמ' אם "לא היצן" כלומר האדם לא מצליח לקרר עצמו, אז מביא ר' יוסי שלא יפרוש (וקריבה לעיתים פירושה פרישה) ור' זירא (=זעירא) אומר ידמיין כאילו החרב מחתכת בבשרו ואז בסגולת מחשבה זו, האדם יקרר עצמו, ושואלת הגמ' "וכל עמא ר' זירא"? וכי כולם בדרגתו? (כהסבר הציון ירושלים בשם הגאון התנא מהרא"ו וכו') וכאן רואים את קדושתו !
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “מגילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים