2 שאלות בהגעלת כלים

פרלמן משה

משתמש ותיק
א. ידיות מוברגות בסיר, צריך להסיר לפני ההגעלה?
ב. שחור שעל סיר אלומיניום שלא יורד, מה דינו?
 

אוריאל

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
א. ידיות מוברגות בסיר, צריך להסיר לפני ההגעלה?

בכלים חדשים או כלי שהוטרף?
בכלים חדשים מעיקר הדין א"צ להסיר הידיות, ויש שמחמירים לרופף מעט את הבורג כדי שיוכלו להכנס מים
בכלים שנאסרו, כמדומני שיותר מחמירים
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוריאל אמר:
פרלמן משה אמר:
א. ידיות מוברגות בסיר, צריך להסיר לפני ההגעלה?

בכלים חדשים או כלי שהוטרף?
בכלים חדשים מעיקר הדין א"צ להסיר הידיות, ויש שמחמירים לרופף מעט את הבורג כדי שיוכלו להכנס מים
בכלים שנאסרו, כמדומני שיותר מחמירים

מה מועיל לרופף אם נשאר מוברג?
אגב, לגבי הסרת השחרורית שאלתי את המוכר ואמר לי להרתיח עם לימון.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
שחור שעל גבי סיר שאינו יורד כלשון הפוסקים 'שחרות ואדמימות שבכלים', הוא בעצם מין של חלודה דקה, דנו בזה הפוסקים בסי' תנא סעיף ה, ודעת המשנ"ב (כב) שיכול להגעיל. אכן הט"ז (שם) כתב שלכתחילה ילבן את אותו המקום אך המשנ"ב לא הביאו.
אכן, אם זה על הצד החיצוני של הסיר, ע"ש במשנ"ב שא"צ להסיר אפילו אם היה חלודה ממש.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פותח הנושא
ומהו לגבי הטבילה מסירים ידיות או שצריך בדוקא עם הידיות?
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
בטבילת כלים חדשים אין צורך לסיר את הידיות. שהטעם שצריך להסיר את הידיות בהגעלה הוא מחמת שיש חריצים בין הידית לסיר ומצטבר שם לכלוך המונע מהפליטה מלצאת. ולכן סיר חדש אין צריך להסיר את הידיות בין בטבילה ובין בהגעלה.
 
תריג מצוות אמר:
בטבילת כלים חדשים אין צורך לסיר את הידיות. שהטעם שצריך להסיר את הידיות בהגעלה הוא מחמת שיש חריצים בין הידית לסיר ומצטבר שם לכלוך המונע מהפליטה מלצאת. ולכן סיר חדש אין צריך להסיר את הידיות בין בטבילה ובין בהגעלה.
כן כתב מרן בשו"ע שטלאי על גבי הכלי ששמו אותו לפני בליעת הכלי, אין צריך להסירו בהכשר, ואם יש בו לכלוך כמובן צריך לנקותו.
לגבי השחרורית, יש לחלק בין שחרורית שיש בה ממשות שבה לא מועיל הגעלה, לבין שחרורית שאין בה ממשות שכמו שנכתב לעיל, עולה לו הגעלה.
 
חלק עליון תַחתִית