פורום לתורה מברך את כל חכמי ורבני הפורום בברכת פורים שמח!

ביאור מצוות השכרות בפורים


פותח הנושא
משה הלוי-שחור
הודעות: 215
הצטרף: 17 אוגוסט 2017, 14:09
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
סטטוס: לא מחובר

ביאור מצוות השכרות בפורים

שליחה על ידי משה הלוי-שחור » 17 מרץ 2019, 17:15

מצווה זו צריכה ביאור, ובראשונים מצאתי ב' אופנים,
א. שו"ת מהר"ם מרוטנבורג דפוס ברלין סימן רמד (רעב)
י"א לפיכך משתכרים שכל הנס בא ע"י שכרות שנהגו ושתו והמן ע"י משתה.
וראיתי מביאים מספר מנות הלוי עה"כ והימים האלה נזכרים ונעשים שהביא מדרש משלי שאסתר שיכרה את המן ובזה הצילה את ישראל, ופירש מנו"ה שלכן נפל על המיטה מרוב שכרותו וגם שלכן לא יכל לענות לאחשורוש שהוא היה בעיצה יחד עמו.
ב. ובכלבו סוף הלכות פורים סימן מה כתב וחייב אדם לבסומי בפוריא לא שישתכר שהשכרות אסור גמור ואין לך עבירה גדולה מזו שהוא גורם לגלוי עריות ושפיכות דמים ולכמה עבירות זולתן אך שישתה יותר מלימודו מעט כדי שירבה לשמוח ולשמח האביונים וינחם אותם וידבר על לבם וזו היא השמחה השלמה. עכ"ל, משמע שהוא חלק ממצוות מתנות לאביונים.

אמנם מה שכתב הרמ"א שבשינה מקיים העד דלא ידע תמוה, וידועים דברי העמק ברכה בזה ע"פ דברי הגרי"ס ששיעור עד דלא ידע הוא שאז נפטר ממצוות ואם התפכח צריך לשתות שוב עד שייפטר מחמת היותו שיכור, וכתב שגם ברמב"ם יל"פ שכשנרדם הוא אנוס, אבל ברמ"א לא נראה כן שהרי כתב ויישן ומתוך שיישן לא ידע בין ארור וכו'. וצ"ע. וראיתי שבשו"ת אז נדברו באמת כתב שאי אפשר לפרשו כשפשוטו שמקיים הדין בשינה. וכן ראיתי שהתקשה בזה הרב קארפ במשמרת מועד.
מי יודע לבאר את דברי הרמ"א? [לא מקור הלכתי לדבריו אלא מה טעם המצווה].

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה