פורום לתורה מברך את כל חכמי ורבני הפורום בברכת פורים שמח!

מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1015
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אוריאל » 05 מרץ 2019, 01:00

"תנא כולן על שמו נקראו בן יאיר בן שהאיר עיניהם של ישראל בתפלתו בן שמעי בן ששמע אל תפלתו בן קיש שהקיש על שערי רחמים ונפתחו לו" [מגילה יב:].

והנה שם יג. "ואשתו היהודיה ילדה את ירד אבי גדור ואת חבר אבי שוכו ואת יקותיאל אבי זנוח כו' ירד זה משה ולמה נקרא שמו ירד שירד להם לישראל מן בימיו גדור שגדר פרצותיהן של ישראל חבר שחיבר את ישראל לאביהן שבשמים סוכו שנעשה להם לישראל כסוכה יקותיאל שקוו ישראל לאל בימיו זנוח שהזניח עונותיהן של ישראל אבי אבי אבי אב בתורה אב בחכמה אב בנביאות".

ולכאורה לפי דרך הדרשה הזו, יש להתעורר בההיא דלעיל, איך נדרוש תלת "בן" דכתיבי גבי מרדכי, בן יאיר בן שמעי בן קיש.


אלימלך
הודעות: 902
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 325 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אלימלך » 07 מרץ 2019, 20:07

גבי משה הרי הוא לא היה אבא של גדור ועל כרחך 'אבי' הוא ג"כ שמו ולדרשה קאתי, משא"כ גבי מרדכי 'בן' מתפרש כפשוטו שהיה הבן של יאיר


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1015
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אוריאל » 10 מרץ 2019, 00:06

אלימלך כתב:
07 מרץ 2019, 20:07
גבי משה הרי הוא לא היה אבא של גדור ועל כרחך 'אבי' הוא ג"כ שמו ולדרשה קאתי, משא"כ גבי מרדכי 'בן' מתפרש כפשוטו שהיה הבן של יאיר
אולם בילקוט שמעוני (אסתר פ"ב תתרנג) וכי בנו של קיש היה והלא הרבה דורות היו ביניהם, כו', אלא שהקיש על דלתי תפילה ונפתחו לו. הרי שאין לפרש "בן" כפשוטו, לפי שלא היה בנו והרבה דורות היו ביניהם, וא"כ הדרא קושיין.
[ואולי י"ל כדבריך ולומר דאה"נ אתיא לדרשא דהקיש וכו' כמו שדרשו חז"ל, אבל מ"מ ה"בן" אינו נצרך ג"כ לדרשה דאפשר דהוא כפשוטו שהוא מזרעו, אף שלא היה בנו ממש וכמה דורות היו ביניהם, ויל"ע].


יעבץ
הודעות: 898
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 342 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי יעבץ » 10 מרץ 2019, 01:13

הרי מפורש שם בגמ' על ספר דברי הימים "כל דבריך אחד הם, ואנו יודעים לדורשם", היינו שספר דברי הימים זקוק לדרשה. אבל מגילת אסתר יכולה להתפרש כפשוטה ואינה מחייבת דרשה על מילה זו או אחרת.
שמר תם וראה ישר, כי אחרית לאיש שלום


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1015
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 482 פעמים
קיבל תודה: 314 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אוריאל » 10 מרץ 2019, 10:52

@יעבץ אכן אתה צודק שספר דברי הימים כביכול מכריח לדורשו באיזהו מקומן בצורה מוחלטת כנ"ל, אבל ס"ס גם במגילת אסתר יש מקומות שצריך לדורשן, כפי שדרשו חז"ל בכל התורה. וכאן הן דרשו והוציאו הפסוק מפשוטו מחמת הקושיא והלא כמה דורות היו ביניהן, כנ"ל מהילקו"ש, וא"כ כיון שכך דרשו ששמות אלו לא באו להורות על שמות אבותיו, אלא על מהותו ופעולותיו של מרדכי עצמו, ממילא לכאורה יש לעורר מהו בן בן, וכמו שהערתי, ועי'.


האחד בא לגור
הודעות: 827
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 135 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי האחד בא לגור » 10 מרץ 2019, 14:53

המילה בן מתפרשת כאחד ששייך לענין המדובר .
כמו "בת חליצה ובת יבום" וכמו אם "בן הכות הרשע" וכמו "בר מצווה "
וכמו כן בעניננו, המכוון הוא, שייכותו של מרדכי לדברים הנדרשים מהשמות יאיר שמעי וכו'
והיינו שזה לא פעולות בעלמא שמרדכי עשה, אלא שהוא שייך במהותו לענין .


ים סוף
הודעות: 267
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 126 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי ים סוף » 17 מרץ 2019, 20:05

מעניין לעניין באותו עניין:
שאל רבי פנחס מנחם זצ"ל יוסטמן האדמו"ר מפילץ את גיסו רבי יהודה אריה ליב זצ"ל האדמו"ר מגור בעל ה'שפת אמת' הלא ההתחלה צריך להיות שמקיש על שערי רחמים ונפתחו אחר שנפתחו נתקבלה תפלתו ועל ידי זה מאיר עיני ישראל ותירץ לו שבאמת כן היו הדורות דור קודם היה קיש אחר כך שמעי.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה