מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1112
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אוריאל » 05 מרץ 2019, 01:00

"תנא כולן על שמו נקראו בן יאיר בן שהאיר עיניהם של ישראל בתפלתו בן שמעי בן ששמע אל תפלתו בן קיש שהקיש על שערי רחמים ונפתחו לו" [מגילה יב:].

והנה שם יג. "ואשתו היהודיה ילדה את ירד אבי גדור ואת חבר אבי שוכו ואת יקותיאל אבי זנוח כו' ירד זה משה ולמה נקרא שמו ירד שירד להם לישראל מן בימיו גדור שגדר פרצותיהן של ישראל חבר שחיבר את ישראל לאביהן שבשמים סוכו שנעשה להם לישראל כסוכה יקותיאל שקוו ישראל לאל בימיו זנוח שהזניח עונותיהן של ישראל אבי אבי אבי אב בתורה אב בחכמה אב בנביאות".

ולכאורה לפי דרך הדרשה הזו, יש להתעורר בההיא דלעיל, איך נדרוש תלת "בן" דכתיבי גבי מרדכי, בן יאיר בן שמעי בן קיש.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אלימלך » 07 מרץ 2019, 20:07

גבי משה הרי הוא לא היה אבא של גדור ועל כרחך 'אבי' הוא ג"כ שמו ולדרשה קאתי, משא"כ גבי מרדכי 'בן' מתפרש כפשוטו שהיה הבן של יאיר


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1112
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אוריאל » 10 מרץ 2019, 00:06

אלימלך כתב:
07 מרץ 2019, 20:07
גבי משה הרי הוא לא היה אבא של גדור ועל כרחך 'אבי' הוא ג"כ שמו ולדרשה קאתי, משא"כ גבי מרדכי 'בן' מתפרש כפשוטו שהיה הבן של יאיר
אולם בילקוט שמעוני (אסתר פ"ב תתרנג) וכי בנו של קיש היה והלא הרבה דורות היו ביניהם, כו', אלא שהקיש על דלתי תפילה ונפתחו לו. הרי שאין לפרש "בן" כפשוטו, לפי שלא היה בנו והרבה דורות היו ביניהם, וא"כ הדרא קושיין.
[ואולי י"ל כדבריך ולומר דאה"נ אתיא לדרשא דהקיש וכו' כמו שדרשו חז"ל, אבל מ"מ ה"בן" אינו נצרך ג"כ לדרשה דאפשר דהוא כפשוטו שהוא מזרעו, אף שלא היה בנו ממש וכמה דורות היו ביניהם, ויל"ע].


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 991
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 380 פעמים
קיבל תודה: 362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי יעבץ » 10 מרץ 2019, 01:13

הרי מפורש שם בגמ' על ספר דברי הימים "כל דבריך אחד הם, ואנו יודעים לדורשם", היינו שספר דברי הימים זקוק לדרשה. אבל מגילת אסתר יכולה להתפרש כפשוטה ואינה מחייבת דרשה על מילה זו או אחרת.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1112
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי אוריאל » 10 מרץ 2019, 10:52

@יעבץ אכן אתה צודק שספר דברי הימים כביכול מכריח לדורשו באיזהו מקומן בצורה מוחלטת כנ"ל, אבל ס"ס גם במגילת אסתר יש מקומות שצריך לדורשן, כפי שדרשו חז"ל בכל התורה. וכאן הן דרשו והוציאו הפסוק מפשוטו מחמת הקושיא והלא כמה דורות היו ביניהן, כנ"ל מהילקו"ש, וא"כ כיון שכך דרשו ששמות אלו לא באו להורות על שמות אבותיו, אלא על מהותו ופעולותיו של מרדכי עצמו, ממילא לכאורה יש לעורר מהו בן בן, וכמו שהערתי, ועי'.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי האחד בא לגור » 10 מרץ 2019, 14:53

המילה בן מתפרשת כאחד ששייך לענין המדובר .
כמו "בת חליצה ובת יבום" וכמו אם "בן הכות הרשע" וכמו "בר מצווה "
וכמו כן בעניננו, המכוון הוא, שייכותו של מרדכי לדברים הנדרשים מהשמות יאיר שמעי וכו'
והיינו שזה לא פעולות בעלמא שמרדכי עשה, אלא שהוא שייך במהותו לענין .


ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מגילה יב: בן יאיר בן שמעי בן קיש

שליחה על ידי ים סוף » 17 מרץ 2019, 20:05

מעניין לעניין באותו עניין:
שאל רבי פנחס מנחם זצ"ל יוסטמן האדמו"ר מפילץ את גיסו רבי יהודה אריה ליב זצ"ל האדמו"ר מגור בעל ה'שפת אמת' הלא ההתחלה צריך להיות שמקיש על שערי רחמים ונפתחו אחר שנפתחו נתקבלה תפלתו ועל ידי זה מאיר עיני ישראל ותירץ לו שבאמת כן היו הדורות דור קודם היה קיש אחר כך שמעי.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים