חלוקת התנ"ך לפרקים

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

דרומאי
הודעות: 2555
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 576 פעמים
קיבל תודה: 447 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי דרומאי » 05 אוקטובר 2018, 00:53

כלפי ליא כתב:
דרומאי כתב:שמעתי פעם מת''ח אחד, בביאור מה שנוהגים (רוב העולם, לא כולל קארלין וקלויזנבורג) להפסיק דוקא לפי מה שכתוב בחומש אף שאין זה מחייב מצד הדין ולא מצד המנהג, ואמר שהביאור הוא מצד הברכה, שאם כוונתו בשעת הברכה לקרות מעט ולבסוף קרא יותר יתכן שלא עלתה הברכה רק על מה שהיה דעתו בתחילה (ויש דעות באחרונים בזה), וחכן מקפידים לקרות עד ההפסקות שבחומש ולא יותר.
לא מבין שום סברא בזה, למה שהברכה לא תעלה גם על יותר. וגם בציצית א"א לחשוב שהברכה תעלה עד שעה מסויימת, והכל קריאה אחת ואי"ז שני דברים שאפשר להפסיקם.
ומלבד זאת, רוב ככל העולים אין להם שמץ של מושג בשעת הברכה היכן אמורים להפסיק, והם מברכים בסתמא על הקריאה עד שיפסיקו.
הסיבה שנהגו ככה להפסיק כמו בחומש, זה כדי לא לבלבל את הציבור. ופשוט, ולא צריך לחפש לזה טעמים מתחת לאדמה.
א. מש''כ שהמברך דעתו על דעת הבעל קורא, זאת סברא שאכן מוזכרת בפוסקים- כמדומני בביאור הלכה ואין לי פנאי לחפשו כעת.
ב. הסברא שכתבתי היא שדעתו עד ההפסקה הבאה ("שני", "שלישי")- ולכן אין ממשיכים אחרי ההפסקה הבאה. כמדומני שרוב העולים דעתם עד ההפסקה הבאה.
ג. מש''כ שאי אפשר לחלק ואין זה שני דברים שאי אפשר להפסיקם- כמדומה שזוהי דעת הט''ז, אך יש אחרונים שחלקו. תסלח לי שאני לא בענין עכשיו בעז''ה מחר אכתוב בצלילות הדעת.
ד. מש''כ שאין לחפש טעמים מתחת לאדמה, זאת שאלה של טעם אישי, יש האוהבים למצא טעם הלכתי לכל 'נוהג', אף שאינו בגדר 'מנהג'.


הכהן
הודעות: 1435
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 431 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי הכהן » 05 אוקטובר 2018, 01:38

יש אתי מלין לכמה וכמה הפסקי עליות שבמושכל ראשון לא מובנים ואחר העיון רואים את ההסבר.
לדוג' בפרשת לך לך אין הפסק עליה ב'הם יקחו חלקם' אע"פ שיש שם הפסק פרשה, אלא ב'ויחשבה לו צדקה'. יעוי' תוס' ברכות ז: ד"ה לא היה.


אברעמעלע
הודעות: 83
הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי אברעמעלע » 05 אוקטובר 2018, 06:25

דרומאי כתב:שמעתי פעם מת''ח אחד, בביאור מה שנוהגים (רוב העולם, לא כולל קארלין וקלויזנבורג) להפסיק דוקא לפי מה שכתוב בחומש אף שאין זה מחייב מצד הדין ולא מצד המנהג, ואמר שהביאור הוא מצד הברכה, שאם כוונתו בשעת הברכה לקרות מעט ולבסוף קרא יותר יתכן שלא עלתה הברכה רק על מה שהיה דעתו בתחילה (ויש דעות באחרונים בזה), וחכן מקפידים לקרות עד ההפסקות שבחומש ולא יותר.
עכשיו אני מבין המנהג בחב"ד (וגם ראיתי יחידים ששואלים את הקורא) שמראים ההתחלה וגם הסוף.


tkhvu
הודעות: 267
הצטרף: 12 מרץ 2018, 00:49
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי tkhvu » 05 אוקטובר 2018, 08:07

ראיתי ב"אוצר פניני החסידות" שיצא לקראת סוכות, בענין פרשת האזינו שמובא מהאדמו"ר הרמ"מ מליובאויטש שנותן טעם והדגש לכך שפרשת האזינו התלויה כולה בלב נמצאת כולה בפרק לב. והדברים תמוהים לרמוז על פי סימון הגוים?!


יצחק
הודעות: 1294
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי יצחק » 05 אוקטובר 2018, 10:03

במאמר הארוך שהובא לעיל לא מספיק הבליטו את הסילוף המזעזע בסוף הושע, בפרשת שובה ישראל, הרי הושע זה נביא שהוכיח מאד חזק את ישראל ובסוף הוא מסיים בפרשת שובה ישראל עד ה"א וכו', וזה כמו תמיד בתנ"ך שעם התוכחות תמיד באה נחמה או איזה סימן שהקב"ה לא נטש את ישראל, והנוצרים - בשביל לטשטש את הרושם - התחילו את הפרק בפסוק המזעזע "תאשם שומרון כי מרתה באלוהיה בחרב יפולו עלליהם ירטשו והריותיו יבוקעו, שובה ישראל וכו'" , כל אחד מבין מיד שהפסוק הזה מסיים את הנבואה של הפרק הקודם.


בנציון
הודעות: 990
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 361 פעמים
קיבל תודה: 440 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי בנציון » 05 אוקטובר 2018, 10:10

דרומאי כתב:
בנציון כתב:כמדומני שכבר העירו בזה כמה אחרונים שהפסק העליות גורם הרבה פעמים בלבול בהבנה, והאדר"ת כבר סידר או שרצה לסדר את סדר העליות מחדש.
אחד הדוגמאות הבולטות זה במפטיר של סוף פרשת וישלח, שלפי איך שמבאר שם רש"י, המפטיר מתחיל ממש באמצע משפט.
המפטיר ודאי אינו אמור להפריע לאף אחד, שהרי לא מפסיקים שם, אלא שהמפטיר מתחיל שם, ולמי זה מפריע אם זה באמצע משפט?
זה מבלבל, כי בדרך כלל לא מתחילים באמצע משפט, ואם מתחילים שם, זה נראה לפום ריהטא כתחילת ענין.
ובשביל להבין טוב יותר אביא את הדוגמא. ודרך אגב זה בסוף תולדות, ובהודעה הקודמת טעיתי.
{ו} וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי בֵרַךְ יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וְשִׁלַּח אֹתוֹ פַּדֶּנָה אֲרָם לָקַחַת לוֹ מִשָּׁם אִשָּׁה בְּבָרֲכוֹ אֹתוֹ וַיְצַו עָלָיו לֵאמֹר לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן: {ז} מפטיר וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב אֶל אָבִיו וְאֶל אִמּוֹ וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם: {ח} וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו: {ט} וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה:
רש"י מבאר ש'וישמע יעקב' וכו', זה המשך של 'וירא עשיו', וכעת שהמפטיר מתחיל שם, זה נראה משפט חדש, שהתורה מספר שיעקב שמע אל אביו ואמו, ולא המשך של 'וירא עשיו'.


כלפי ליא
הודעות: 1459
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 470 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי כלפי ליא » 05 אוקטובר 2018, 10:28

במפטיר בדר"כ מתחילים באמצע משפט, כי בדר"כ מתחילים 3 פסוקים לפני הסוף, ואין בזה שום בעיה.
אבל שמפסיקים באמצע משפט רק בגלל שיש שם לשון ברכה, כמו למשל בפרשת תולדות באמצע הברכה של יצחק ליעקב, בשביל להתחיל ויתן לך או בשביל לסיים ברכו אלוקים, זה מוזר מאוד.


יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי יהודה1 » 05 אוקטובר 2018, 11:36

נראה לי שהדיון על העליות ראוי לאשכול נפרד. אבל כיון שהנושא נפתח כאן, ראיתי לשאול מה ההסבר לכך שמתחילים בפרשת דברים את שני במילה איכה ולא בה' אלוקים הרבה אתכם. שמעתי שהחזו"א הורה לשנות אבל מה היה עד אז? ומי קבע את ההפסקים שכולם קיבלו (האם המדפיסים של החומשים ולא היו רבנים שישנו?)


כלפי ליא
הודעות: 1459
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 470 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי כלפי ליא » 05 אוקטובר 2018, 14:01

לא נראה לי שהחזו"א הורה לשנות, בכל תפוצות ישראל עד כמה שאני מכיר, מתחילים שני פסוק לפני איכה. ורק בשני וחמישי קוראים עד איכה.
המדפיסים של החומשים הציבו את ההפסקים, והרבנים לא התערבו בזה.


אברעמעלע
הודעות: 83
הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי אברעמעלע » 05 אוקטובר 2018, 14:52

יש הרבה מקומות שקוראים גם בשבת עד איכה וחוזרים על הפסוק.


יחי
הודעות: 409
הצטרף: 20 פברואר 2018, 10:34
נתן תודה: 70 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי יחי » 05 אוקטובר 2018, 15:43

well כתב:בקשר לחלוקת התנ"ך לפי המסורת של פרשה פתוחה וסתומה.
אחת הסיבות שקשה מאוד להשתמש בחלוקה הזו היא דבר מעניין ששמתי לב אליו לאחרונה.
פעמים רבות התורה מחלקת בהפסק פרשה מתוך מטרה להראות רשימה של פרטים ולא בהכרח לפי חלוקה מתבקשת של נושאים,
עכ"פ כ"ז לא מאפשר כלל לחלק את התורה לפי הפרשיות כאשר המטרה שלנו היא לחלק את התורה לפי נושאים בדומה לחלוקת הפרקים (ובאמת אני שנוהג לומר שמו"ת לפי חלוקת הפרשיות, מתקשה כל הזמן בזה, שהרבה פעמים החלוקה בין הפרשיות לא באמת מחלקת את הפרשה לפי נושאים).
יתכן שזו הסיבה שבסופו של דבר נכנסה יותר חלוקת הפרקים מאשר החלוקה לפי פרשיות.
אגיב בקצרה ואולי במוצ"ש אאריך
אף שצריך התלמדות והתרגלות בדרכי התנ"ך כדי להבין היטב חלוקת פרשיות מסויימות
מ"מ בד"כ הוא מפתח להבנה ולא מפתח לטעות (כפי שהבנתי מתגובתך)
אמנם החלוקה לנושאים אינה כפי איך שאנחנו (או חלקנו) מגדירים 'נושאים'.
ובפרט אם הבנתיך נכון, אתה מתמקד בפרשיות סתומות, וזה בלשוננו חלוקה ל'משפטים', ובזה נכונה הערתך שיש והמשפט הסופי מחובר לקטע הסיום.
משא"כ פרשיות פתוחות שהיא חלוקה לקטעים ונושאים ממש ועליה עיקר כוונתי שזה מפתח להבנה
(א"א להתעלם מזה שרוב חלוקת הפתוחות אכן מחלקת לקטעים, זו עובדה קיימת)
וא"א לטעון שהפרקים עושים חלוקת נושאים יותר טובה, זה מופרך, בהתנצלות
הם אכן נוחים יותר, כי מה נעשה עם פרק באורך של רוב קוהלת שיהי בו כק"צ פסוקים


well
הודעות: 127
הצטרף: 16 מאי 2018, 22:25
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי well » 06 אוקטובר 2018, 20:44

יחי כתב:
well כתב:בקשר לחלוקת התנ"ך לפי המסורת של פרשה פתוחה וסתומה.
אחת הסיבות שקשה מאוד להשתמש בחלוקה הזו היא דבר מעניין ששמתי לב אליו לאחרונה.
פעמים רבות התורה מחלקת בהפסק פרשה מתוך מטרה להראות רשימה של פרטים ולא בהכרח לפי חלוקה מתבקשת של נושאים,
עכ"פ כ"ז לא מאפשר כלל לחלק את התורה לפי הפרשיות כאשר המטרה שלנו היא לחלק את התורה לפי נושאים בדומה לחלוקת הפרקים (ובאמת אני שנוהג לומר שמו"ת לפי חלוקת הפרשיות, מתקשה כל הזמן בזה, שהרבה פעמים החלוקה בין הפרשיות לא באמת מחלקת את הפרשה לפי נושאים).
יתכן שזו הסיבה שבסופו של דבר נכנסה יותר חלוקת הפרקים מאשר החלוקה לפי פרשיות.
אגיב בקצרה ואולי במוצ"ש אאריך
אף שצריך התלמדות והתרגלות בדרכי התנ"ך כדי להבין היטב חלוקת פרשיות מסויימות
מ"מ בד"כ הוא מפתח להבנה ולא מפתח לטעות (כפי שהבנתי מתגובתך)
אמנם החלוקה לנושאים אינה כפי איך שאנחנו (או חלקנו) מגדירים 'נושאים'.
ובפרט אם הבנתיך נכון, אתה מתמקד בפרשיות סתומות, וזה בלשוננו חלוקה ל'משפטים', ובזה נכונה הערתך שיש והמשפט הסופי מחובר לקטע הסיום.
משא"כ פרשיות פתוחות שהיא חלוקה לקטעים ונושאים ממש ועליה עיקר כוונתי שזה מפתח להבנה
(א"א להתעלם מזה שרוב חלוקת הפתוחות אכן מחלקת לקטעים, זו עובדה קיימת)
וא"א לטעון שהפרקים עושים חלוקת נושאים יותר טובה, זה מופרך, בהתנצלות
הם אכן נוחים יותר, כי מה נעשה עם פרק באורך של רוב קוהלת שיהי בו כק"צ פסוקים
חלילה לי מלומר שהחלוקה הזו היא מפתח לטעות, ודאי שהחלוקה נועדה כדי שנבין יותר טוב, אבל מטרת החלוקה לא היתה חלוקה לפי נושאים כאשר כל פרשייה מתחילה נושא חדש אלא למטרה אחרת של מתן דגש מסויים למעבר מפרט לפרט (כדאי להגדיר את זה יותר בבירור אבל זה הכיוון הכללי).

אני לא מתמקד בפרשיות סתומות דוקא כי מה שכתבתי נכון גם לפרשיות פתוחות, למשל בפרשת ויחי בברכות יעקב כאשר בין ברכה לברכה יש פרשה פתוחה אבל בתחילת הברכה הראשונה אין הפסק, ויותר מזה לאחר הברכה בנימין זאב יטרף אין הפסק עד סוף הפרשה !, אני חושב שכל אחד מסכים שאי אפשר לומר שבמילים "בנימין זאב יטרף" מתחיל פרק או נושא חדש!

אי אפשר להימנע מלומר שבמקרים רבים הפרקים עושים עבודה טובה יותר (לכאורה) מאשר החלוקה של הפרשיות , גם בפרשת השבוע היום ניתן לשים לב לכך ,כאשר לפני המילים "ויהי נח בן חמש מאות שנה" יש הפסק פרשה, ואילו פרק ו מתחיל במילים "ויהי כי החל האדם", אני חושב שכל אחד מבין כאן יותר את החלוקה של הפרקים ולא של הפרשיות. (והסיבה של החלוקה לפרשיות כמו שכתבתי לעיל להפריד בין למך לנח אבל בין נח למה שאחריו פחות נחוץ הדגש של ההפרדה).

אני אשמח לשמוע ממך יותר באריכות למה כוונתך שהפרקים אינם עושים חלוקה יותר טובה של נושאים , אני לא מתייחס לכך שהרבה פעמים החלוקה מראה על חוסר בהבנה או יותר גרוע על כפירה וכד' כמו שכתבו לעיל, אלא לעצם הרעיון הכללי של התחלת פרק בכל מקום שבו נתחיל נושא חדש, לכאו' הדבר הרבה יותר מסייע להבנה מאשר החלוקה של הפרשיות שלא עושה את העבודה הזו.


מבין ענין
הודעות: 572
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי מבין ענין » 07 אוקטובר 2018, 02:03

בנציון כתב:, כמו החתם סופר זיע"א שמציין רק את שם הפרשה, וכך גם החפץ חיים זיע"א, שמציין את הפסוקים לפי חלוקת העליה לתורה, שני שלישי וכו'.
תיקון טעות - יצא לי לקרוא מאמר שעסק בציטוט הזה אודות הח"ח, אך הוא שם מוכיח ממקורות רבים מכתבי הח"ח שאכן לא פעם ולא פעמיים ציטט פרקים ופסוקים ע"פ החלוקה המקובלת כיום - חלוקת הנוצרים.


מבין ענין
הודעות: 572
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חלוקת התנ"ך לפרקים

שליחה על ידי מבין ענין » 07 אוקטובר 2018, 09:54

יהודה1 כתב:נראה לי שהדיון על העליות ראוי לאשכול נפרד. אבל כיון שהנושא נפתח כאן, ראיתי לשאול מה ההסבר לכך שמתחילים בפרשת דברים את שני במילה איכה ולא בה' אלוקים הרבה אתכם. שמעתי שהחזו"א הורה לשנות אבל מה היה עד אז? ומי קבע את ההפסקים שכולם קיבלו (האם המדפיסים של החומשים ולא היו רבנים שישנו?)
חשוב לדעת שלתימנים [בלדי, מה שנקרא "סת"י"] יש חלוקה שונה לחלוטין בעליות, חלוקה הרבה יותר הגיונית מבחינת הנושאים, הגם שפחות הגיונית מבחינת אורך העליות [יכול אחד לעלות 40 פסוקים, ואחד 6 פסוקים].
ופעם שמעתי מהגר"י רצאבי על החלוקה המקובלת אצל שאר העדות שנעשתה על ידי "מלמד דרדקי" ולא ת"ח [כך ציטט מאחד הספרים].

ובנושא הנידון - אכן אצל התימנים אין "שני" מתחיל בפסוק י"ב - איכה אשא כו' אלא בפסוק י"ט - "ונסע מחורב" כו'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים