הלכה בידוע עשיו שונא ליעקב..

תלמיד קטן

משתמש ותיק
'ראה אויבי כי רבו ושנאת חינם שנאוני' (תהלים כה, יט). אמר דוד לפני הקב"ה: אם עשו שונא ליעקב, לפי שנטל ממנו את הבכורה, והדין עמו, אבל ברברים וענתיים ושארית העמים מה עשיתי להם? לפיכך שנאת חינם שנאוני.
 

מםאלף

משתמש ותיק
כמה הערות קטנות
1. המדרש מדבר על עשיו ויעקב (ולא על צאצאיהם) אשר נפגשו ונשקו עשיו.
2. המדרש מדגיש שגם אם באופן כלל עשיו שונא ליעקב, "באותה שעה נכמרו רחמיו". כלומר הוא לא שונא תמיד.
3. על פי' "הלכה" כתב הנצי"ב הלכה - כך מקובלני. ובדומה לזה בפירוש "באר היטב" על פירוש רש"י, כך הסכימו בבית המדרש להלכה, וכן דרך הירושלמי לומר על כל דבר הלכה.
4. הראשון שמצאתי (אולי קדמוהו אחרים) שפירש הלכה לדורות הוא ר' משה פיינשטיין "וכבר אמרתי על הלשון שהביא רש"י בפי' החומש פ' וישלח (ל"ג, ד') על קרא דוישקהו ארשב"י הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב דמה שייך זה להלכה, דהוא כמו שהלכה לא משתנית כך שנאת עשו ליעקב לא משתנית דאף אלו שנוהגות באופן טוב שנאתן גדולה בעצם." (שו"ת אגרות משה חושן משפט חלק ב סימן עז)
5. השימוש במימרא זו כדי לשנאתם או לריב עימהם הוא תמוה. אנו בשונה מהם מצווים על "לא תתעב אדומי כי אחיך הוא". וכ"ש שאם שנאתם חבויה אל לנו להתגרות בהם כי השנאה החבויה תפרוץ במלוא עוזה, וכן כתר הגרמ"פ בתשובה הנ"ל.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
יואל הרשקוביץ אמר:
נכלל בזה גם ערבים!? (לא מה שרואים, אלא אם זה נכלל בהלכה )

באבן האזל מלכים ה, א כתב בסוגריים: "ואפשר דהוא כמו דאמר הגמ' בידוע שעשו שונא ליעקב וי"ל דזהו אפילו עשו אף שהוא אח ליעקב".
הרי שכל הגויים נכללו בהלכה זו.
 

למדניסט

משתמש רגיל
המכלול:
פרשנויות
יש שמוכיחים מהמילה "הלכה" כי שנאת עשו לישראל היא נצחית. בספר עמק הנצי"ב (על מדרש ספרי) פירש "הלכה - כמו בלשון התלמוד 'גמירי' פירוש: מקובל אנכי". כלומר, לדעתו משמעות המילה "הלכה" היא - כך קיבלתי במסורת. ברוח זאת ביאר בפירוש באר היטב על פירוש רש"י (פ' וישלח לג, ד) כתב: "ופשוטו הוא כפשוטו, שכך הסכימו בבית המדרש להלכה, וכן דרך הירושלמי לומר על כל דבר הלכה", כלומר שטענה זו מבטאת הסכמה שהייתה בתקופה כלשהי בבית המדרש והיא נקבעה כהלכה. הרב משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה מרחיב רעיון זה ודורש (חו"מ חלק ב סי' עז): "צריך לידע שהשנאה לישראל מכל האומות היא גדולה גם ממלכיות שנוהגין בטובה, וכבר אמרתי על הלשון שהביא רש"י בפירוש החומש פ' וישלח (לג, ד) על קרא דוישקהו ארשב"י הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב דמה שייך זה להלכה, דהוא כמו שהלכה לא משתנית כך שנאת עשו ליעקב לא משתנית דאף אלו שנוהגות באופן טוב שנאתן גדולה בעצם שלכן ח"ו להתגרות בהם ולגרום איבה". כלומר, לדעתו של הרב פיינשטיין, מדרש זה בא לומר שהשנאה של צאצאיו של עשיו לעקב היא נצחית. בתשובה זו הרב פיינשטיין מדבר על הבריטים וזיהוי הבריטים עם צאצאי עשיו מתיישבת עם מסורת המזהה את הנוצרים ככלל כצאצאים של עשיו ואת המוסלמים כצאצאים של ישמעאל. באופן דומה ביאר מהר"ץ חיות (דרכי משה, כל כתבי כרך א עמוד תעט).

מאידך, הרב יוסף אליהו הענקין תקף בחריפות גישה זו כפי שמובא בספר תשובות איברא סימן קט"ז. "ועוון פלילי מצד אותם המטיפים הפטפטנים שדורשים תמיד 'הלכה הוא שעשו שונא ליעקב', והשנאה עולמית. זה נגד האמת ונגד חז"ל והמקרא, שעשו גופא לא הי' רשע תמיד ושנאתו פסקה על ידי הנהגה מתאמת וכמו עשו הראשון כן הם ג"כ דורותיו שהכנעה מביאה לשלום, וזהו שאמר בן זומא (אבות פ"ד מ"א) 'איזהו מכובד המכבד את הבריות', כונתו גם נגד האומות, כשמכבדים אותם ואומרים להם אוהבי אתה הם נעשים לאוהבים על ידי זה ולהפך כשאומרים שונא אתה נעשים לשונא וזהו מעשים בכל יום". כלומר, לדעתו אין לראות במדרש זה קביעה כאילו ששנאתו של עשיו היא נצחית, אלא עשיו שינה את יחסו ליעקב לאורך חייו, ובאופן דומה גם צאצאיו של עשיו יכולים לשנות את יחסם לישראל מתקופה לתקופה.

אליאב שוחטמן טוען שנפלה טעות סופר בעריכת הספרי, והמילה "הלכה" מקורה במילה "הלא" שנכתבה בקיצור "הל'".[2]

מי מוגדר כ"עשו"
אף לשיטת הפרשנים הסוברים כי "עשו שונא ליעקב" הוא כלל נצחי, אין הדבר מכריח כי הדברים נאמרו לגבי כל האומות, אלא רק לגבי אומת אדום הקדמונית שהתקיימה בדרום מערב ירדן. הרב פיינשטיין בדבריו הנ"ל עושה שימוש במושג זה לגבי האנגלים. יש שהבינו כי כוונתו לכל אומה. כמו כן משתמע מפוסקים נוספים כדוגמת הרב אליעזר יהודה וולדנברג (שו"ת ציץ אליעזר חלק יג סימן יב).
 

שינובה

משתמש ותיק
יש אומרים דטעות סופר הוא , היה כתוב הל' בידוע עשיו שונא ליעקב ,והמעתיק כתב הלכה בידוע במקום "הלא" בידוע עשו שונא ליעקב ,וכך אכן מסתבר !
 

צבי הירש

משתמש ותיק
יואל הרשקוביץ אמר:
נכלל בזה גם ערבים!? (לא מה שרואים, אלא אם זה נכלל בהלכה )
לא, עשיו זה עשיו וישמעאל זה ישמעאל
עשיו שונא את יעקב אלא שהוא מסתיר זאת, ומשתדל לעשות את כל הצרות בדרכים דיפלומטיות...
ישמעאל לפעמים אוהב ולפעמים שונא, הכל לפי הגחמות וההסתות של המואזין...
 
 
חלק עליון תַחתִית