רבית בהלוואת פירות שביעית

איש תלמודי

משתמש ותיק
בע"ז דף ס"ב מבואר שמותר להלוות פירות שביעית תמורת פירות שמינית
ונשאלת השאלה דלכאורה הוה ריבית דפירות שמינית שוים יותר דאין בהם איסור סחורה והפסד וכן שמותר לינם למאכל בהמה
אשמח לתשובה חזקה
 

דיין

משתמש ותיק
שאלה מעניינת
בהשקפה ראשונה חשבתי שזה כמו כל הלואת סאה בסאה שמותר לפרוע את ההלואה גם אם התייקרו הפירות (אם ההלואה נעשה בהיתר כגון שיצא השער)
אבל יש חילוק גדול, היוקר של הפירות לא נובע מסיבות חיצניות של כוחות שוק, אלא בגלל שינוי מהותי בפרי עצמו, וזה לכאורה דומה למין אחר של פירות
ואולי הם לא היו פורעים את אותה הכמות שלוו, אלא היו שמים כמה היתה הכמות הזו שווה ומקזזים את היוקר של הפירות שמינית ופורעים כמות פחותה
 

אברהם זינגר

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
יעויי"ש מהר"ם שי"ק, דשרי רק משום דהוו עניים וכוונו לצדקה.
וכ"כ הרדב"ז.

אני בעניי סברתי לבאר בגמ' דהתם שילמו כמות פחותה של פירות בשמינית, וכמש"כ @דיין, אבל יוצא שסחורה מותרת בהקפה (אין איסור סחורה כלל בכה"ג), וזה חידוש לדעתי.
 

תלמיד קטן

משתמש ותיק
בתוס' תי' שהיה להם תבואה וכל היכי דאית ליה לית ביה משום ריבית ('יש לו').
ריטב"א תי' דעל שער שבשוק הוו יזפי ('יצא השער').
עוד כתב הריטב"א: א"נ דלפי דמים היו משלמים ולא סאה בסאה.
ובמאירי כתב שאדרבה, פירות שביעית יקרים יותר מפירות שמינית.
 

נבשר

משתמש ותיק
תלמיד קטן אמר:
בתוס' תי' שהיה להם תבואה וכל היכי דאית ליה לית ביה משום ריבית ('יש לו').
ריטב"א תי' דעל שער שבשוק הוו יזפי ('יצא השער').
השאלה שזה לכאו' אמור להיות ריבית דאורייתא שמלוה וקוצץ שיפרע לו סאה ששווה יותר, צריך לבדוק הדין במתנה לפרוע לו במקום היוקר.
 

תלמיד קטן

משתמש ותיק
נבשר אמר:
תלמיד קטן אמר:
בתוס' תי' שהיה להם תבואה וכל היכי דאית ליה לית ביה משום ריבית ('יש לו').
ריטב"א תי' דעל שער שבשוק הוו יזפי ('יצא השער').
השאלה שזה לכאו' אמור להיות ריבית דאורייתא שמלוה וקוצץ שיפרע לו סאה ששווה יותר, צריך לבדוק הדין במתנה לפרוע לו במקום היוקר.
זוהי אחת מקושיות המהר"ם שיק שם על התוס', ותי' שלא התנו בפירוש שיפרעו להם בשמינית.
 
 

nls

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
בע"ז דף ס"ב מבואר שמותר להלוות פירות שביעית תמורת פירות שמינית
ונשאלת השאלה דלכאורה הוה ריבית דפירות שמינית שוים יותר דאין בהם איסור סחורה והפסד וכן שמותר לינם למאכל בהמה
אשמח לתשובה חזקה

זו שגיאה כמובן. כל מה שמותר ללוות הוא רק בסתמא שתהיינה אפשרות להחזיר פירות שביעית, אבל אם מתנה שלא יחזיר לו אלא פירות שמינית בלבד זה איסור של לאכלה ולא לסחורה, כמו למכור בשביל לקבל בהמה טמאה
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
תלמיד קטן אמר:
בתוס' תי' שהיה להם תבואה וכל היכי דאית ליה לית ביה משום ריבית ('יש לו').
ריטב"א תי' דעל שער שבשוק הוו יזפי ('יצא השער').
עוד כתב הריטב"א: א"נ דלפי דמים היו משלמים ולא סאה בסאה.

זה תי' רק על סאה בסאה ולא בריבית ממש
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
nls אמר:
איש תלמודי אמר:
בע"ז דף ס"ב מבואר שמותר להלוות פירות שביעית תמורת פירות שמינית
ונשאלת השאלה דלכאורה הוה ריבית דפירות שמינית שוים יותר דאין בהם איסור סחורה והפסד וכן שמותר לינם למאכל בהמה
אשמח לתשובה חזקה

זו שגיאה כמובן. כל מה שמותר ללוות הוא רק בסתמא שתהיינה אפשרות להחזיר פירות שביעית, אבל אם מתנה שלא יחזיר לו אלא פירות שמינית בלבד זה איסור של לאכלה ולא לסחורה, כמו למכור בשביל לקבל בהמה טמאה
מנין לך יסוד זה ?
לא נכון (ואין לי זמן להאריך כרגע)
עיין חזו"א סי' י"ג סעי' י"ג _(או י"ב).
 
 

nls

משתמש ותיק
איש תלמודי אמר:
nls אמר:
איש תלמודי אמר:
בע"ז דף ס"ב מבואר שמותר להלוות פירות שביעית תמורת פירות שמינית
ונשאלת השאלה דלכאורה הוה ריבית דפירות שמינית שוים יותר דאין בהם איסור סחורה והפסד וכן שמותר לינם למאכל בהמה
אשמח לתשובה חזקה

זו שגיאה כמובן. כל מה שמותר ללוות הוא רק בסתמא שתהיינה אפשרות להחזיר פירות שביעית, אבל אם מתנה שלא יחזיר לו אלא פירות שמינית בלבד זה איסור של לאכלה ולא לסחורה, כמו למכור בשביל לקבל בהמה טמאה
מנין לך יסוד זה ?
לא נכון (ואין לי זמן להאריך כרגע)
עיין חזו"א סי' י"ג סעי' י"ג _(או י"ב).
 

כתבתי על זה בזמנו באריכות אשמח להתכתב איתך בדבר באריכות כשיהיה לך זמן אם תרצה כמובן. הדבר ברור לי כמו שאחותי אסורה לי (נכון לרגע זה, אני תמיד פתוח אם אשתכנע אחרת) מכל דברי הראשונים.
החזון איש לא חולק על יסוד באופן כללי אלא הוא מייסד (בשיטתו שהוא לא הולך עם הרמב"ן אלא עם ר"י) שסחורה זה עניין אחר ולא נכנס לנקודה הספציפית הזאת למרות שגם מדבריו מוכח שלא התיר זאת. כך לענ"ד
תוכל לכתוב לי בפרטי אנסה למצוא מה שכתבתי אשלח לך
 

אברהם זינגר

משתמש ותיק
רדב"ז על הרמב"ם שמיטה ויובל ח כ
ומותר ללוות מן העניים וכו'. ודוקא לעניים משום תקנתם אבל לא לעשירים משום דמיחזי כעושה סחורה בפירות שביעית ואפשר דמהאי טעמא התירו אפילו סאה בסאה והנכון אצלי דהכא כשיש לו דהא גבי איסור רבית לא חלקו בין עניים לעשירים:
 

אברהם זינגר

משתמש ותיק
nls אמר:
זו שגיאה כמובן. כל מה שמותר ללוות הוא רק בסתמא שתהיינה אפשרות להחזיר פירות שביעית, אבל אם מתנה שלא יחזיר לו אלא פירות שמינית בלבד זה איסור של לאכלה ולא לסחורה, כמו למכור בשביל לקבל בהמה טמאה
עיין קה"י שכתב בפירוש לא כן.
וגם בחזו"א מבואר לא כך.
 

nls

משתמש ותיק
אברהם זינגר אמר:
nls אמר:
זו שגיאה כמובן. כל מה שמותר ללוות הוא רק בסתמא שתהיינה אפשרות להחזיר פירות שביעית, אבל אם מתנה שלא יחזיר לו אלא פירות שמינית בלבד זה איסור של לאכלה ולא לסחורה, כמו למכור בשביל לקבל בהמה טמאה
עיין קה"י שכתב בפירוש לא כן.
וגם בחזו"א מבואר לא כך.

אני יודע בדיוק במה אפשר לטעות בלשונם, האמן לי שאני מבין אותך, גם אני (ושאר האברכים בכולל) בתחילה הבנו ככה. בעזרת ה' בלי נדר מקווה למצוא בקרוב את מה שכתבתי ותראה בבירור שלא זו כוונתם אלא באו לשלול משהו אחר לגמרי.
היחיד שכתב על זה די בבירור (לא ממש מספיק אבל די טוב) זה החו"ב ואחרי שרואים את דבריו ברור כשמש שזו גם כוונת סטייפלער והחזו"א
ועוד חזון...
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
nls אמר:
אברהם זינגר אמר:
nls אמר:
זו שגיאה כמובן. כל מה שמותר ללוות הוא רק בסתמא שתהיינה אפשרות להחזיר פירות שביעית, אבל אם מתנה שלא יחזיר לו אלא פירות שמינית בלבד זה איסור של לאכלה ולא לסחורה, כמו למכור בשביל לקבל בהמה טמאה
עיין קה"י שכתב בפירוש לא כן.
וגם בחזו"א מבואר לא כך.

אני יודע בדיוק במה אפשר לטעות בלשונם, האמן לי שאני מבין אותך, גם אני (ושאר האברכים בכולל) בתחילה הבנו ככה. בעזרת ה' בלי נדר מקווה למצוא בקרוב את מה שכתבתי ותראה בבירור שלא זו כוונתם אלא באו לשלול משהו אחר לגמרי.
היחיד שכתב על זה די בבירור (לא ממש מספיק אבל די טוב) זה החו"ב ואחרי שרואים את דבריו ברור כשמש שזו גם כוונת סטייפלער והחזו"א
ועוד חזון.
להרמב"ן אני מסכים איתך 
אבל לתוס' שהאיסור הוא להישתכר, לכאורה אם הוא קונה דבר מאכל מותר ולא הוה הישתכרות.
 

אנייע מאן דאמר

משתמש רגיל
אברהם זינגר אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
יעויי"ש מהר"ם שי"ק, דשרי רק משום דהוו עניים וכוונו לצדקה.
וכ"כ הרדב"ז.

אני בעניי סברתי לבאר בגמ' דהתם שילמו כמות פחותה של פירות בשמינית, וכמש"כ @דיין, אבל יוצא שסחורה מותרת בהקפה (אין איסור סחורה כלל בכה"ג), וזה חידוש לדעתי.
לא הבנתי למה זה סחורה הרי כל התשובה היא שזה אותו מחיר אפי' שזה פחות פירות. 
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
nls אמר:
איש תלמודי אמר:
nls אמר:
זו שגיאה כמובן. כל מה שמותר ללוות הוא רק בסתמא שתהיינה אפשרות להחזיר פירות שביעית, אבל אם מתנה שלא יחזיר לו אלא פירות שמינית בלבד זה איסור של לאכלה ולא לסחורה, כמו למכור בשביל לקבל בהמה טמאה
מנין לך יסוד זה ?
לא נכון (ואין לי זמן להאריך כרגע)
עיין חזו"א סי' י"ג סעי' י"ג _(או י"ב).

כתבתי על זה בזמנו באריכות אשמח להתכתב איתך בדבר באריכות כשיהיה לך זמן אם תרצה כמובן. הדבר ברור לי כמו שאחותי אסורה לי (נכון לרגע זה, אני תמיד פתוח אם אשתכנע אחרת) מכל דברי הראשונים.
החזון איש לא חולק על יסוד באופן כללי אלא הוא מייסד (בשיטתו שהוא לא הולך עם הרמב"ן אלא עם ר"י) שסחורה זה עניין אחר ולא נכנס לנקודה הספציפית הזאת למרות שגם מדבריו מוכח שלא התיר זאת. כך לענ"ד
תוכל לכתוב לי בפרטי אנסה למצוא מה שכתבתי אשלח לך
היכן מצאת בחזו"א שאם מקבל תמורתו דבר שלא קדוש אסןר ?
אדרבה הוא מתיר לשלם לבייר לשתות אף שאין חל עליו קדו"ש.
 
חלק עליון תַחתִית