האם ראוי שאשכנזי יאמר סליחות מתחילת חודש אלול?

ברל

משתמש ותיק
האם יש מעלה להצטרף לאחינו הספרדים באמירת סליחות או שיש בזה בעיה של שינוי מהמנהג וכדו' ?
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברל אמר:
האם יש מעלה להצטרף לאחינו הספרדים באמירת סליחות או שיש בזה בעיה של שינוי מהמנהג וכדו' ?
ח''ו אין בזה שום שינוי מהמנהג, אין לנו מנהג שלא לומר סליחות. בניגוד לשבת ור''ה למשל שיש עדות הנוהגות לומר סליחות, ובזה אנחנו מקפידים שלא לומר, או למשל עיוהכ''פ שאנחנו נוהגים בדוקא לקצר בסליחות ואילו אצל הספרדים מאריכים- וכבר מובאים שני המנהגים בפוסקים.
אדרבה לפי דעתי מעלה גדולה היא לומר סליחות ולהצטרף לאחינו הספרדים אשר מנהגם בזה מנהג ותיקין הוא.
 

יעבץ

משתמש ותיק
אם בבית כנסת אשכנזי ישנו מהמנהג ויתקנו לומר סליחות מראש חודש, אפשר לשמוע שיש כאן שינוי, אבל אדם פרטי שמתחנן לבוראו - מה הבעיה בזה?!

אגב, יש תמונות מהאדמו"ר מבעלזא באמירת סליחות בישיבת אור החיים.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
יש מאתנו שרוצים לעורר את עצמם בימים הנעלים האלה וגם הולכים לומר סליחות ,האלול נוצר על ידי כלל ישראל כאשר עלה משה רבנו בפעם השלישי להר סיני עוררו בני ישראל את עצמם כדי שלא יבוא להכשל במעשה כעין העגל
 

MacroShadow

משתמש חדש
בקובץ מבית לוי כתוב:
ואף לבני אשכנז שאין אומרים סליחות אלא מיום ראשון שקודם ראש השנה, מ"מ יש להם להשכים להוסיף מר"ח אלול בעבודת השי"ת, ולקיים את הכתוב, "קומי רוני בלילה לראש אשמורות, שפכי כמים לבך נוכח פני ה'".
 

אאא

משתמש ותיק
האריז"ל, על אף שהיה אשכנזי [כפי שכתב עליו הרבה פעמים תלמידו הגדול מהרח"ו 'מורי האשכנזי'], היה אומר בכל חודש אלול עד יוה"כ את הסליחות של בני ספרד, מילה במילה עם הציבור.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
MacroShadow אמר:
בקובץ מבית לוי כתוב:
ואף לבני אשכנז שאין אומרים סליחות אלא מיום ראשון שקודם ראש השנה, מ"מ יש להם להשכים להוסיף מר"ח אלול בעבודת השי"ת, ולקיים את הכתוב, "קומי רוני בלילה לראש אשמורות, שפכי כמים לבך נוכח פני ה'".
יישר כח!
כעת מצאתי דברים דומים עם תוספת נופך בגיליון אספקלריא:
תגובה למדור 'ומשחרי ימצאונני' – ראה תשע"ח:

בענין השכמת הבוקר בחודש אלול. הנה דברי השו"ע נהגו לקום באשמורת לומר סליחות, וברמ"א ומנהג בני אשכנז אינו כן. הרב וואזנר זצ"ל היה אומר: דברי הרמ"א קאי רק על עצם אמירת סליחות מתחילת ר"ח אלול, לא על הקימה באשמורת (ע"פ שיחת המשפיע הרב אלימלך בידרמן, ראה תשע"ח).

מענה הרב כותב המדור:
שאלתי את נכדו בעל 'הליכות שבט הלוי' שליט"א, ואישר את הדברים בזה"ל: "שמעתי כן כמו"כ פעמים מכק"ז זצוק"ל, ומצו"ב 2 מקומות מתוך גליוני מעינות הלוי שמו מצטטים כן מדברי כק"ז זצוק"ל". – כן כתב בגיליון ראה תשע"ה בלשון 'וכבר אמרתי זה כמה וכו''. ובגיליון ראה תשע"ז הובא עוד 'כבר אמרתי כמה פעמים שאף על פי שאנו לא משכימים מראש חודש אלול לאמירת הסליחות בבוקר כמנהג הספרדים מ"מ צריך להשכים ללימוד התורה בבוקר כמו שכתוב קומי רוני בלילה לראש אשמורות'.
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
יעבץ אמר:
אם בבית כנסת אשכנזי ישנו מהמנהג ויתקנו לומר סליחות מראש חודש, אפשר לשמוע שיש כאן שינוי, אבל אדם פרטי שמתחנן לבוראו - מה הבעיה בזה?!

אגב, יש תמונות מהאדמו"ר מבעלזא באמירת סליחות בישיבת אור החיים.
מי אמר לך שהוא אמר שם סליחות יתכן שהוא בא רק לכבד ותו לא מידי
 

יעבץ

משתמש ותיק
מוטי מוזס אמר:
יעבץ אמר:
אם בבית כנסת אשכנזי ישנו מהמנהג ויתקנו לומר סליחות מראש חודש, אפשר לשמוע שיש כאן שינוי, אבל אדם פרטי שמתחנן לבוראו - מה הבעיה בזה?!

אגב, יש תמונות מהאדמו"ר מבעלזא באמירת סליחות בישיבת אור החיים.
מי אמר לך שהוא אמר שם סליחות יתכן שהוא בא רק לכבד ותו לא מידי
האדמו"ר הוא לא פוליטיקאי שבא 'לכבד', ולא נראה לי שעמד להצטלם עם סידור ביד רק בשביל התמונה...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ברל אמר:
האם יש מעלה להצטרף לאחינו הספרדים באמירת סליחות או שיש בזה בעיה של שינוי מהמנהג וכדו' ?
את השאלה אפשר לשאול גם על יום כיפור קטן כלפי הספרדים.
ולעצם השאלה מנין ששינוי מנהג נאמר על תוספת של תפילה ותחנונים שאין כאן שינוי בגוף ההלכה ומה שחלקם לא אומרים סליחות זה לא הופך להיות 'מנהג שלא אומרים סליחות'.
 
חלק עליון תַחתִית