אור האורות
משתמש רגיל
איך השתלב כל הסדר של התפילה שיש לנו כהיום ואיך התפללו בזמן הבית
איני זוכר כרגע ספר בנושא אם כי סביר שישאור האורות אמר:איך השתלב כל הסדר של התפילה שיש לנו כהיום ואיך התפללו בזמן הבית
איש ווילנא אמר:בענין נוסח התפילה ועל השינויים בה אבקש לדעת מי תיקן את ברוך שאמר ישתבח שאין להם מקור בגמרא
מי תיקן את נוסח הכל יודוך וכו' שנאמר בברכת יוצר של שבת [אם זה מזמן הגאונים הרי שהגאונים שינו נוסחאות]
על תפילת נשמת כל חי התעורר כאן פורום [אבל מוזכר בגמ' פסחים כברכת השיר]
ואשמח לשמוע הרחבות בנושא .
בכל הענין של שינוי נוסחאות יש לבדוק הייטב באורח חיים סימן סח במחלוקת הראשונים הגדולה בענין הפיוטים בתפילה אם שרי אם לאו ועוד
גם קלא דלא פסיק שברכת למלשינים יסודה בברכת ולמשומדים ושינו אותה במהלך הדורות משום שלום מלכות
מאן דהו אמר:איש ווילנא אמר:בענין נוסח התפילה ועל השינויים בה אבקש לדעת מי תיקן את ברוך שאמר ישתבח שאין להם מקור בגמרא
מי תיקן את נוסח הכל יודוך וכו' שנאמר בברכת יוצר של שבת [אם זה מזמן הגאונים הרי שהגאונים שינו נוסחאות]
על תפילת נשמת כל חי התעורר כאן פורום [אבל מוזכר בגמ' פסחים כברכת השיר]
ואשמח לשמוע הרחבות בנושא .
בכל הענין של שינוי נוסחאות יש לבדוק הייטב באורח חיים סימן סח במחלוקת הראשונים הגדולה בענין הפיוטים בתפילה אם שרי אם לאו ועוד
גם קלא דלא פסיק שברכת למלשינים יסודה בברכת ולמשומדים ושינו אותה במהלך הדורות משום שלום מלכות
הכל יודוך מוזכר בזוהר
משנה ברורה סימן רפא ס"ק ג מחזירין אותו - אין הכונה שמחזירין אותו לברכת יוצר אור אלא לאחר תפלת ח"י יאמר כך בלי ברכה ויתחיל משבח נותנים וכו' משא"כ שאר זמירות אם שכח אין חיוב לאמרן אחר התפלה. ואם נזכר קודם שאמר בא"י יוצר המאורות שלא אמר לאל אשר שבת אפשר דיש לחזור ולהתחיל מלאל אשר שבת [פמ"ג ע"ש שנשאר בזה בצ"ע]. כתב הח"א מ"מ נ"ל שלא ידלג לכתחלה הנוסח דלאל אשר שבת או הכל יודוך כדי להתפלל בצבור שהרי כ"ז נזכר בזהר ש"מ שנוסח ברכה כך היא:
אבקש את סליחתך כי טעיתי. הבנין שלמה לא שואל מתפילת קל אדון [הבנין שלמה נמצא בח"ב סימן א על המע"ר סימן קסג] רק מפיוטים אחרים עי' שםמאן דהו אמר:אם היה רואה את הזוהר [אל תגיד לי שהוא פקפק חס וחלילה בתיארוך שלו] לא היה מקשה