אברך
משתמש ותיק
ידידינו הרב @סבא שליט"א, באשכולו המיוחד אשר בו מזכנו להתבשם מהני מילי מעלייתא דהגה"צ ר' אביגדור מילר זצ"ל, העלה היום נידון חשוב, ורציתי לשמוע דעת שאר חו"ר הפורום בזה.
וז"ל ה @סבא :
יוצא מדבריו לכאורה, שכשאנחנו מתפללים, בעצם התפילה שלנו לא פועלת מאום במציאות, כי מה שטוב לנו יגיע גם בלי התפילה, ומה שאינו טוב עבורינו לא יגיע אלינו גם ללא התפילה, וכל מטרת התפילה היא לחזק אצלינו את האמונה והבטחון [וכן להודות לה'].
ההסתכלות הזו בעצם מקשה מאד על כוונת הלב בתפילה, כי כאשר אתה יודע שבקשתך 'רפאינו ה' ונרפא' (למשל) בעצם אינה עוזרת לחולה להתרפא, אלא רק מחזקת את עצמך באמונה, א"כ אין לך מה להשקיע כוחות וכוונה בתפילה בכדי שהיא תתקבל. כי בעצם אין מושג כזה שהתפילה מתקבלת.
כמדומני שיש גישה שונה בזה בין רבותינו. ולכאורה יש הוכחה פשוטה נגד ההבנה הנ"ל, מעצם המושג שנזכר הרבה בחז"ל שתפילה מתקבלת.
מי שיש באמתחתו ידיעות נוספות בנושא זה - נודה לו מאד אם יואיל להעלות לתועלת שאר חו"ר הפורום שיחי'.
וז"ל ה @סבא :
סבא אמר:ש:למה אנחנו טורחים להתפלל אם כל מה שקורה לנו הוא לטוב, לכאו' אין אנו צריכים רק לנצל את הזמן בלהודות לה', או לכל היותר לבקש ממנו לעזור לנו לקבל את הכל כמו שצריך [ומי כמוהו יודע מה שצריך]?
ת: התשובה היא שוודאי התודה לה' היא חלק מהתפילה שלנו, תודה רבה היא חלק גדול מהתפילה שלנו, דרך אגב חלק גדול מאוד!
עם זאת, גם להתפלל עבור הצרכים שלנו - והרצונות שלנו - הוא מאוד חשוב גם כן, כי אנו מתפללים, לא כי יש צורך לספר לה' מה שאנחנו צריכים - אבל בגלל שיש צורך לספר לעצמנו מה אנחנו צריכים ממנו.
תקשיב לי המילה "להתפלל" הוא מבנין "התפעל", שהוא פעולה כלפי עצמו, ואם "פלל" פירושו לחשוב, א"כ, "להתפלל" פירושו לגרום לעצמך לחשוב, להפוך את עצמך מודע לדבר, כלומר אתה מתפלל כי הפונקציה החשובה ביותר בחיים שלך היא להפוך את עצמך מודע למציאות בורא עולם.
אתה מבקש מה' - בבקשה השם, תן לי בריאות טובה- זה גורם לך לחשוב - זה גורם לך להיות מודע - כי השם הוא האחד שנותן לך בריאות טובה.
כלומר, למרות שאתה יכול ללכת לישון בזמן – [וזה מאוד חשוב ללכת לישון בזמן] ואתה מקבל אוויר צח כל יום כן, ולוקח כל יום הליכה מהירה במשך חצי שעה בערך, ואתה אוכל רק מזונות בריאים, כל זה בהחלט טוב מאוד. אבל אתה עלול לתת לעצמך ה"קרדיט", שבריאותך בזכות מעשיך.
לכן אתה צריך להתפלל לשם על מנת לקבל את הגישה, כי הוא הנותן לך את כל הדברים הטובים, ועל ידי שאתה שואל אותו ומתחנן אליו, אתה מקבל את הגישה כי הוא זה שנותן לנו את כל מה שיש לנו, אחרת נמשיך לחשוב שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, שהכוח שלי - היכולת שלי - נתן לי את בריאותי הטובה, ולא כך הם פני הדברים, הבריאות הטובה שלך מגיעה מהשם כמובן, אמנם, אתה צריך להשתדל לשמור על הבריאות שלך, לעשות מה שאתה יכול כדי להישאר בריא, אבל אתה צריך לבקש את השם - "בבקשה השם, אנא שמור אותי בריא".
הגמרא אומרת "לעולם יבקש אדם שלא יחלה " -אדם צריך תמיד לבקש רחמים - תמיד, תמיד הוא צריך לשאול מהשם שהוא אינו רוצה להיות חולה, תמיד גם כשאתה אדם בריא, ואתה אפילו לא חושב על מחלות, תמשיך לבקש, תמשיך לבקש תמיד, ואם אתה חכם תעשה את זה כל יום אפילו ברחוב, עצור לרגע ואמר, "אני מבקש ממך השם, בבקשה שמור אותי היטב", ואם אתה נשוי, תאמר: "שמור גם את אשתי היטב, שמור על הילדים שלי טוב" תמיד תבקש את זה, זה מאוד חשוב כי השם אומר - "אם אתה לא מבקש את זה, זה אומר שאתה חושב שאתה יכול להסתדר בלעדי", אז אולי הוא יזכיר לך... הוא עשוי להזכיר לך זאת, גם אם אתה מאוד זהיר עם הבריאות שלך, לדוגמא, אדם יכול לעבור על ידך, -לא יהודי, רוסי בוא נגיד- והוא מתעטש ישר לתוך הפנים שלך, ואתה "חוטף" משהו, ולפעמים חלילה משהו רציני, הנה טיפלת בבריאותך אבל לא יכולת לעזור לה – כי הוא התעטש ישר לתוך הפנים שלך ועכשיו אתה במיטה כמה שבועות.
ולכן, על מנת להיות מודעים ולשמור על האושר שלנו, אנחנו צריכים להתפלל לשם כדי להפוך את עצמנו, להתחיל לחשוב, ולהיות מודעים לכך שהוא מקשיב, חשוב מאוד להבין שהוא מקשיב לעם ישראל, הוא מקשיב לנו ברחמים, הוא רוצה לשמוע את הקול שלך, ולכן הפוך זאת ל"עסק" שלך, לדאוג כי הבורא ישמע את הקול שלך תמיד.
TAPE # E-244 (October 2000)
יוצא מדבריו לכאורה, שכשאנחנו מתפללים, בעצם התפילה שלנו לא פועלת מאום במציאות, כי מה שטוב לנו יגיע גם בלי התפילה, ומה שאינו טוב עבורינו לא יגיע אלינו גם ללא התפילה, וכל מטרת התפילה היא לחזק אצלינו את האמונה והבטחון [וכן להודות לה'].
ההסתכלות הזו בעצם מקשה מאד על כוונת הלב בתפילה, כי כאשר אתה יודע שבקשתך 'רפאינו ה' ונרפא' (למשל) בעצם אינה עוזרת לחולה להתרפא, אלא רק מחזקת את עצמך באמונה, א"כ אין לך מה להשקיע כוחות וכוונה בתפילה בכדי שהיא תתקבל. כי בעצם אין מושג כזה שהתפילה מתקבלת.
כמדומני שיש גישה שונה בזה בין רבותינו. ולכאורה יש הוכחה פשוטה נגד ההבנה הנ"ל, מעצם המושג שנזכר הרבה בחז"ל שתפילה מתקבלת.
מי שיש באמתחתו ידיעות נוספות בנושא זה - נודה לו מאד אם יואיל להעלות לתועלת שאר חו"ר הפורום שיחי'.