הצורך בתפילה אע"פ שהשי"ת יודע צרכינו ועושה הכל לטובה

אברך

משתמש ותיק
ידידינו הרב @סבא שליט"א, באשכולו המיוחד אשר בו מזכנו להתבשם מהני מילי מעלייתא דהגה"צ ר' אביגדור מילר זצ"ל, העלה היום נידון חשוב, ורציתי לשמוע דעת שאר חו"ר הפורום בזה.
וז"ל ה @סבא :
סבא אמר:
ש:למה אנחנו טורחים להתפלל אם כל מה שקורה לנו הוא לטוב, לכאו' אין אנו צריכים רק לנצל את הזמן בלהודות לה', או לכל היותר לבקש ממנו לעזור לנו לקבל את הכל כמו שצריך [ומי כמוהו יודע מה שצריך]?
ת: התשובה היא שוודאי התודה לה' היא חלק מהתפילה שלנו, תודה רבה היא חלק גדול מהתפילה שלנו, דרך אגב חלק גדול מאוד!
עם זאת, גם להתפלל עבור הצרכים שלנו - והרצונות שלנו - הוא מאוד חשוב גם כן, כי אנו מתפללים, לא כי יש צורך לספר לה' מה שאנחנו צריכים - אבל בגלל שיש צורך לספר לעצמנו מה אנחנו צריכים ממנו.
תקשיב לי המילה "להתפלל" הוא מבנין "התפעל", שהוא פעולה כלפי עצמו, ואם "פלל" פירושו לחשוב, א"כ, "להתפלל" פירושו לגרום לעצמך לחשוב, להפוך את עצמך מודע לדבר, כלומר אתה מתפלל כי הפונקציה החשובה ביותר בחיים שלך היא להפוך את עצמך מודע למציאות בורא עולם.
אתה מבקש מה' - בבקשה השם, תן לי בריאות טובה- זה גורם לך לחשוב - זה גורם לך להיות מודע - כי השם הוא האחד שנותן לך בריאות טובה.
כלומר, למרות שאתה יכול ללכת לישון בזמן – [וזה מאוד חשוב ללכת לישון בזמן] ואתה מקבל אוויר צח כל יום כן, ולוקח כל יום הליכה מהירה במשך חצי שעה בערך, ואתה אוכל רק מזונות בריאים, כל זה בהחלט טוב מאוד. אבל אתה עלול לתת לעצמך ה"קרדיט", שבריאותך בזכות מעשיך.
לכן אתה צריך להתפלל לשם על מנת לקבל את הגישה, כי הוא הנותן לך את כל הדברים הטובים, ועל ידי שאתה שואל אותו ומתחנן אליו, אתה מקבל את הגישה כי הוא זה שנותן לנו את כל מה שיש לנו, אחרת נמשיך לחשוב שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, שהכוח שלי - היכולת שלי - נתן לי את בריאותי הטובה, ולא כך הם פני הדברים, הבריאות הטובה שלך מגיעה מהשם כמובן, אמנם, אתה צריך להשתדל לשמור על הבריאות שלך, לעשות מה שאתה יכול כדי להישאר בריא, אבל אתה צריך לבקש את השם - "בבקשה השם, אנא שמור אותי בריא".
הגמרא אומרת "לעולם יבקש אדם שלא יחלה " -אדם צריך תמיד לבקש רחמים - תמיד, תמיד הוא צריך לשאול מהשם שהוא אינו רוצה להיות חולה, תמיד גם כשאתה אדם בריא, ואתה אפילו לא חושב על מחלות, תמשיך לבקש, תמשיך לבקש תמיד, ואם אתה חכם תעשה את זה כל יום אפילו ברחוב, עצור לרגע ואמר, "אני מבקש ממך השם, בבקשה שמור אותי היטב", ואם אתה נשוי, תאמר: "שמור גם את אשתי היטב, שמור על הילדים שלי טוב" תמיד תבקש את זה, זה מאוד חשוב כי השם אומר - "אם אתה לא מבקש את זה, זה אומר שאתה חושב שאתה יכול להסתדר בלעדי", אז אולי הוא יזכיר לך... הוא עשוי להזכיר לך זאת, גם אם אתה מאוד זהיר עם הבריאות שלך, לדוגמא, אדם יכול לעבור על ידך, -לא יהודי, רוסי בוא נגיד- והוא מתעטש ישר לתוך הפנים שלך, ואתה "חוטף" משהו, ולפעמים חלילה משהו רציני, הנה טיפלת בבריאותך אבל לא יכולת לעזור לה – כי הוא התעטש ישר לתוך הפנים שלך ועכשיו אתה במיטה כמה שבועות.
ולכן, על מנת להיות מודעים ולשמור על האושר שלנו, אנחנו צריכים להתפלל לשם כדי להפוך את עצמנו, להתחיל לחשוב, ולהיות מודעים לכך שהוא מקשיב, חשוב מאוד להבין שהוא מקשיב לעם ישראל, הוא מקשיב לנו ברחמים, הוא רוצה לשמוע את הקול שלך, ולכן הפוך זאת ל"עסק" שלך, לדאוג כי הבורא ישמע את הקול שלך תמיד.
TAPE # E-244 (October 2000)

יוצא מדבריו לכאורה, שכשאנחנו מתפללים, בעצם התפילה שלנו לא פועלת מאום במציאות, כי מה שטוב לנו יגיע גם בלי התפילה, ומה שאינו טוב עבורינו לא יגיע אלינו גם ללא התפילה, וכל מטרת התפילה היא לחזק אצלינו את האמונה והבטחון [וכן להודות לה'].

ההסתכלות הזו בעצם מקשה מאד על כוונת הלב בתפילה, כי כאשר אתה יודע שבקשתך 'רפאינו ה' ונרפא' (למשל) בעצם אינה עוזרת לחולה להתרפא, אלא רק מחזקת את עצמך באמונה, א"כ אין לך מה להשקיע כוחות וכוונה בתפילה בכדי שהיא תתקבל. כי בעצם אין מושג כזה שהתפילה מתקבלת.

כמדומני שיש גישה שונה בזה בין רבותינו. ולכאורה יש הוכחה פשוטה נגד ההבנה הנ"ל, מעצם המושג שנזכר הרבה בחז"ל שתפילה מתקבלת.

מי שיש באמתחתו ידיעות נוספות בנושא זה - נודה לו מאד אם יואיל להעלות לתועלת שאר חו"ר הפורום שיחי'.
 

אברך

משתמש ותיק
פותח הנושא
שואל ומשיב אמר:
עיי' ספר העקרים מאמר רביעי פרק יח' מדבר בדיוק על הנקודה הזו.
יישר כח. ולתועלת הציבור אעתיק דבריו שם
ספר העיקרים מאמר ד פרק יח
מה שהביא האנשים לפקפק בתפלה קרוב למה שהביא אותם לסלק ידיעת השם. וזה שהם אומרים שלא ימלט הדבר מחלוקה אם שנגזר מהשם טוב מה על איש מה או לא נגזר. ואם נגזר אין צריך תפלה, ואם לא נגזר איך תועיל התפלה לשנות רצון השם לגזור עליו טוב אחר שלא נגזר, שלא ישתנה השם מן הרצון אל לא רצון ולא מלא רצון אל רצון, ובעבור זה יאמרו שלא יועיל כשרון המעשה אל שיגיע לאדם מהשם בעבורו טוב מה, וכן יאמרו שלא תועיל התפלה להשיג טוב מה או להנצל מרע שנגזר עליו.
ונמצא איוב טוען זה הדעת בשם הרשעים ונוטה אליו, אמר כמתמיה על השם, אם הוא משגיח במעשה בני אדם מדוע לא יענוש הרשעים על היותם מאמינים על הדעת הזה, אמר מדוע רשעים יחיו עתקו גם גברו חיל זרעם נכון לפניהם עמם וגו' ויאמרו לאל סור ממנו ודעת דרכיך לא חפצנו מה שדי כי נעבדנו ומה נועיל כי נפגע בו, הנה יבאר שדעתם היה שאין כשרון המעשה מועיל, וזהו אמרו מה שדי כי נעבדנו, ושאין התפלה מועילה, וזהו אמרו ומה נועיל כי נפגע בו, וזה להיותם חושבים שאחר שנגזר על האדם דבר מה אי אפשר שיתבטל בשום צד.
ונראה שנטה איוב לזה הדעת במה שסמך לזה הן לא בידם טובם עצת רשעים רחקה מני, כלומר הנה אני רואה כי לא בידם טובם, שלא על ידי כשרון המעשה ירבו טובותיהם ולא יזיק רוע מעשיהם להסיר מהם הטובות המגיעות אליהם, ועל כן אני אומר כי עצת רשעים רחקה מני, כלומר העצה האלהית היעוצה על אלה הרשעים שיבלו בטוב ימיהם היא רחוקה מידיעתי, ועל כן אני אומר שהכל בגזרה, שאם לא יהיה הכל בגזרה והיה כשרון המעשה מועיל היה ראוי שיגיע הרע אל הרשעים בעבור מעשיהם, ואיננו כן, כי כמה נר רשעים ידעך ויבא עלימו אידם חבלים יחלק באפו, רוצה לומר כמה רשעים נראה שידעך נרם ושיבוא עלימו אידם כלומר גמול מעשיהם הרעים, ושיחלק להם השם חבלים באפו על מעשיהם הרעים, ומזה יראה שנטה איוב לדעת הרשעים האומרים שהגזרה אמת ושלא יועיל כשרון המעשה או התפלה לבטל הגזרה.
וזה הדעת אינו נכון, שהשפעות העליונות יושפעו על המקבל בהיותו במדרגה ידועה והכנה ידועה לקבלם, ואם לא יכין האדם עצמו לקבל השפע ההוא הנה הוא המונע טוב מעצמו, שאם נגזר על איש מה על דרך משל שיצליחו תבואותיו בשנה פלונית והוא לא יחרוש ולא יזרע בשנה ההיא, אף אם ימטיר השם מטרות עזו על פני תבל ארצה לא תצלחנה תבואותיו אחר שלא חרש וזרע, והוא מונע מעצמו הטוב ההוא בשלא הכין עצמו לקבלו.
ולפי זה נאמר שכשנגזר על האדם טוב מה הנה הוא נגזר עליו במדרגה ידועה מכשרון המעשה, וזה כלל יעודי התורה, וכן כשנגזר עליו רע מה הנה הוא נגזר בהיותו במדרגה ידועה מהרוע או בהכנה ידועה, וכשתשתנה המדרגה ההיא או ההכנה ההיא תשתנה הגזרה בהכרח לטוב או לרע.
וזה כמלך שגזר על כל הערלים שבמדינה פלונית שיהרגו או שינתן לכל אחד ככר זהב, ועמד אחד מהם ונימול, שתשתנה בלי ספק הגזרה ההיא ותבטל מעליו לרע או לטוב כפי ההכנה שנתחדשה באיש ההוא. ולזה היה ההשתדלות בעשית הטוב וכשרון המעשה טוב והכרחי בכל דבר, שהוא הכנה לקבול השפע האלהי או לבטל מעליו הגזרה.
וזה מסכים למאמר ז"ל רבא איקלע למימלא חזנהו שחורי ראש, אמר מאי האי, אמרו ליה מדבית עלי קאתינא, דכתיב ביה וכל מרבית ביתך ימותו אנשים (שמואל א' ב' ל"ג), אמר להו זילו איעסקו בתורה דכתיב כי היא חייך ואורך ימיך, שיראה מדבריהם שהגזרות האלהיות הן הנה בהיות המקבל בהכנה ומדרגה ידועה, ואם תשתנה המדרגה ההיא תשתנה הגזרה ההיא, ובעבור זה הוא שאמרו ששנוי השם יועיל לבטל הגזרה וכן שנוי המעשה.
ומזה הצד הוא שתועיל התשובה לרשע, שעל ידי התשובה הוא כאלו נהפך לאיש אחר שלא נגזרה עליו אותה גזרה, שהרי אחאב שנאמר עליו רק לא היה כאחאב אשר התמכר לעשות הרע בעיני השם, ואחר שנגזרה עליו גזרה לפי שצם ונתכסה בשק ונכנע לפני ה', נאמר לאליהו יען כי נכנע אחאב מפני לא אביא הרעה בימיו בימי בנו אביא הרעה על ביתו, וזה יורה שהגזרה הנגזרת על הרשע הוא בהיותו בתואר ההוא מן הרוע, וכשישתנה מן התואר ההוא על ידי התשובה, הנה הוא כאלו נהפך לאיש אחר שלא נגזרה עליו אותה גזרה.
ועל זה הדרך הוא מבואר שתועיל התפלה או כשרון המעשה אל שיוכן המתפלל לקבל שפע הטוב או לבטל ממנו הרע הנגזר עליו, להיותו משתנה ממדרגת הרוע שיהיה בה. וזו הטענה רמז אליה צופר בהיותו מאשים את איוב שלא היה מתפלל לשם להצילו מרעתו ולא היה מכין עצמו לבטל מעליו הגזרה. וזה שאמר לו אם אתה הכינות לבך ופרשת אליו כפיך אם און בידך הרחיקהו כי אז תשא פניך ממום וגו', כלומר אם תכין לבך להתפלל ולתקן מעשיך אין ספק שעל ידי התפלה וכשרון המעשה תמלט מן הצרות הללו. ומזה יתבאר שהתפלה וכשרון המעשה מועיל לבטל הגזרה בכל עת, וכן אמרו רבותינו ז"ל יפה צעקה לאדם בין קודם גזר דין בין לאחר גזר דין.
ואין להקשות ולומר איך ישתנה רצון השם יתברך על ידי התפלה, שכך היה רצון השם מתחלה שתתקיים הגזירה בהיותו באותה מדרגה ואותה הכנה, ואם תשתנה ההכנה תשתנה הגזרה.
ושאלת השתנות ידיעתו יתברך בהשתנות ההכנה על ידי התפלה שב אל שאלת ידיעת השם יתברך עם טבע האפשר, וכמו שלא נחקור על ידיעת השם יתברך איך היא שלא תשתנה עם מציאות טבע האפשר, כן לא נחקור עליה איך היא שלא תשתנה עם התפלה, אבל נאמין שכמו שלא תשתנה ידיעתו עם מציאות טבע האפשר כן לא תשתנה עם התפלה, ועם כל זה נאמין היות טבע האפשר נמצא אחר שהעיד עליו החוש, וכן נאמין היות התפלה מועלת לבטל הגזרה אחר שהעיד על זה החוש כמו שיבא, ואף אם לא נדע איך תסכים ידיעתו מבלי שנוי עם קבלת התפלה כמו שלא נדע איך תסכים עם מציאות טבע האפשר, לא מפני זה נכחיש מה שהעיד החוש שהשם יתברך יהיה נעתר אל המתפלל לתת שאלתו מאיזה מין שיהיה.
וזהו מה שהשיב אליפז לאיוב על שראה שנטה לדעת הרשעים האומרים מה שדי כי נעבדנו ומה נועיל כי נפגע בו, אמר לו משיב על דבריו ואמרת מה ידע אל הבעד ערפל ישפוט עבים סתר לו ולא יראה וגו', כלומר אחר שאתה נוטה לדעת הרשעים האומרים מה נועיל כי נפגע בו לבטל התפלה כדי שלא תשתנה ידיעתו, הנה בזה הדעת אתה בא לבטל ידיעת השם יתברך עם טבע האפשר כדי שלא תשתנה ידיעתו, וזהו שאמר ואמרת מה ידע אל, ונראה בזה שדעתך לומר עולם כמנהגו נוהג, וזהו שקרא אורח עולם, ואמר לו האורח עולם תשמור אשר דרכו מתי און האומרים לאל סור ממנו ומה יפעל שדי למו, הנה קרא מתי און האומרים עולם כמנהגו נוהג לפי שהם מבטלין כשרון המעשה והתפלה, וזה שסיים בדבריו אם תשוב עד שדי תבנה תעתיר אליו וישמעך וגו', כאלו ירמוז בזה שסבת יסוריו היתה בעבור שלא היה מאמין שהצלחתו היתה מהשם יתברך כי אם ממנהג הטבע, וכן יאמין ביסוריו, ועל כן לא היה מתפלל להשם עליהם, ויאמר אליפז שאם ישוב אל השם ויתפלל לפניו ויודה לו שהכל בא אליו ממנו, ישמע תפלתו וינצל מיסוריו ויצליחו נכסיו, ולזה אמר תעתיר אליו וישמעך וגו' והיה שדי בצריך וכסף תועפות לך, כלומר שעל ידי התפלה יהיו נכסיו מצליחין, וכן העיד הכתוב וה' שב את שבות איוב בהתפללו בעד רעהו, כי כשהאמין שהתפלה לשם תועיל ובעבור זה התפלל לפניו, מיד שב שבותו:

העולה מדבריו שם (מעיון מהיר), שהתפילה היא כהשתדלות, ויתכן שנגזר דבר טוב על האדם אבל אם לא יתפלל ויבקשהו, לא יקבלו [וכן להיפך, שנגזר דבר רע, ואם לא יבקש שיתבטל, לא יתבטל]. ובמילים אחרות - התפילה פועלת גם פועלת. והאדם עלול למנוע מעצמו טובה אם לא יתפלל.

ואע"פ שהשי"ת עושה הכל לטובה, י"ל שהרי גם עונש הוא טובה לחוטא, וכן מניעת הטוב ממי שאינו מתפלל יתכפרו לו עי"ז עוונות וכדו', אבל אם יתפלל - יזכה לקבל השפעת הטוב [והעוונות יכופרו בתשובה].
 

אברך

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבינו הרמח"ל זצוק"ל בספרו דרך ה' חלק ד פרק ה ג"כ כתב בזה דברים וז"ל:
בענין התפילה
א. ענין התפילה הוא, כי הנה מן הסדרים שסידרה החכמה העליונה הוא, שלהיות הנבראים מקבלים שפע ממנו, יתברך, צריך שיתעוררו הם אליו, ויתקרבו לו, ויבקשו פניו, וכפי התעוררותם לו כן יימשך אליהם שפע, ואם לא יתעוררו - לא יימשך להם. והנה האדון, ברוך הוא, חפץ ורוצה, שתרבה טובת ברואיו בכל זמניהם, והכין להם עבודה זו דבר יום ביומו, שעל ידה יימשך להם שפע ההצלחה והברכה, כפי מה שהם צריכים לפי מצבם זה בזה העולם.
ב. ואמנם עומק יותר יש בענין. והוא, כי הנה האדון, ברוך הוא, נתן לאדם דעה להיות מנהיג עצמו בעולמו בשכל ובתבונה והעמיס המשא עליו להיות מפקח על צרכיו כולם. והענין הזה מיוסד על שני שרשים: האחד - ליקרו של האדם וחשיבותו, שניתנו לו השכל והדעה הזאת להיות מנהל את עצמו כראוי; והשני - להיות לו עסק בעולם וליקשר בעניניו, וזה ממה שמקיימו במצבו האנושי שזכרנו למעלה, שהוא דרך חול ולא קודש, והוא מה שמצטרך לו בזמנו זה, כפי סדרי ההנהגה. והנה זה באמת מצד אחד ירידה לו ולענינו, אבל היא ירידה מצטרכת לו, וגורמת לו עליה אחרי כן, כמבואר בחלק ראשון. ואולם כמו שירידה זו מצטרכת לו לפי ענינו בעולם הזה, הנה מצד אחר צריך שלא תרבה יותר ממה שראוי, כי הנה כפי מה שירבה להסתבך בעניני העולם, כך מתרחק מן האור העליון ומתחשך יותר. והנה הכין הבורא, יתברך שמו, תיקון לזה, והוא מה שיקדים האדם ויתקרב ויעמוד לפניו, יתברך, וממנו ישאל כל צרכיו, ועליו ישליך יהבו, ותהיה זו ראשית כללית ועיקרית לכל השתדלותו, עד שכאשר יימשך אחר כך בשאר דרכי ההשתדלות, שהם דרכי ההשתדלות האנושית, לא יקרה שיסתבך וישתקע בגופניות וחומריות, כיון שכבר הקדים ותלה הכל בו, יתברך, ולא תהיה ירידתו ירידה רבה, אלא תיסמך על יד התיקון הזה שקדם לה.
ג. והנה היה מחסדו, יתברך, לתת לאדם מקום שיתקרב לו, יתברך, אף על פי שכפי מצבו הטבעי נמצא רחוק מן האור ומשוקע בחושך, והיינו שנתן לו רשות שיעמוד לפניו ויקרא בשמו, ואז יתעלה מן השפלות אשר לו בחוקו - לפי שעה. ויימצא מקורב לפניו ומשליך עליו יהבו, כמו שזכרנו. והנה זה חומר התפילה, שאסור להפסיק בה כלל, מפני היות בה האדם בקורבה גדולה אליו, יתברך; וכן סודר בה ההפטר בסופה, שילך לאחוריו שלש פסיעות, והוא שוב האדם אל מצבו התמידי, כמו שמצטרך לו בשאר כל זמנו.
ד. ואמנם הודיעונו חכמינו, זכרונם לברכה, התנאים הפרטיים הצריכים להתלוות אל התפילה, להשלים ענינה, בין במה שנוגע אל הקריבה הזאת שזכרנו, בין במה שנוגע אל המשכת ההשפעות, וכפי כל זה סידרו לנו התפילה בברכותיה וחקקו לנו כל דיניה והלכותיה.

ומבואר מדבריו שבאמת יש ב' טעמים לתפילה, א' כמ"ש העיקרים, כהשתדלות לקבלת השפע. ב' להזכיר ולחזק האמונה והבטחון.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אברך אמר:
ידידינו הרב @סבא שליט"א, באשכולו המיוחד אשר בו מזכנו להתבשם מהני מילי מעלייתא דהגה"צ ר' אביגדור מילר זצ"ל, העלה היום נידון חשוב, ורציתי לשמוע דעת שאר חו"ר הפורום בזה.
וז"ל ה @סבא :
סבא אמר:
ש:למה אנחנו טורחים להתפלל אם כל מה שקורה לנו הוא לטוב, לכאו' אין אנו צריכים רק לנצל את הזמן בלהודות לה', או לכל היותר לבקש ממנו לעזור לנו לקבל את הכל כמו שצריך [ומי כמוהו יודע מה שצריך]?
ת: התשובה היא שוודאי התודה לה' היא חלק מהתפילה שלנו, תודה רבה היא חלק גדול מהתפילה שלנו, דרך אגב חלק גדול מאוד!
עם זאת, גם להתפלל עבור הצרכים שלנו - והרצונות שלנו - הוא מאוד חשוב גם כן, כי אנו מתפללים, לא כי יש צורך לספר לה' מה שאנחנו צריכים - אבל בגלל שיש צורך לספר לעצמנו מה אנחנו צריכים ממנו.
תקשיב לי המילה "להתפלל" הוא מבנין "התפעל", שהוא פעולה כלפי עצמו, ואם "פלל" פירושו לחשוב, א"כ, "להתפלל" פירושו לגרום לעצמך לחשוב, להפוך את עצמך מודע לדבר, כלומר אתה מתפלל כי הפונקציה החשובה ביותר בחיים שלך היא להפוך את עצמך מודע למציאות בורא עולם.
אתה מבקש מה' - בבקשה השם, תן לי בריאות טובה- זה גורם לך לחשוב - זה גורם לך להיות מודע - כי השם הוא האחד שנותן לך בריאות טובה.
כלומר, למרות שאתה יכול ללכת לישון בזמן – [וזה מאוד חשוב ללכת לישון בזמן] ואתה מקבל אוויר צח כל יום כן, ולוקח כל יום הליכה מהירה במשך חצי שעה בערך, ואתה אוכל רק מזונות בריאים, כל זה בהחלט טוב מאוד. אבל אתה עלול לתת לעצמך ה"קרדיט", שבריאותך בזכות מעשיך.
לכן אתה צריך להתפלל לשם על מנת לקבל את הגישה, כי הוא הנותן לך את כל הדברים הטובים, ועל ידי שאתה שואל אותו ומתחנן אליו, אתה מקבל את הגישה כי הוא זה שנותן לנו את כל מה שיש לנו, אחרת נמשיך לחשוב שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה, שהכוח שלי - היכולת שלי - נתן לי את בריאותי הטובה, ולא כך הם פני הדברים, הבריאות הטובה שלך מגיעה מהשם כמובן, אמנם, אתה צריך להשתדל לשמור על הבריאות שלך, לעשות מה שאתה יכול כדי להישאר בריא, אבל אתה צריך לבקש את השם - "בבקשה השם, אנא שמור אותי בריא".
הגמרא אומרת "לעולם יבקש אדם שלא יחלה " -אדם צריך תמיד לבקש רחמים - תמיד, תמיד הוא צריך לשאול מהשם שהוא אינו רוצה להיות חולה, תמיד גם כשאתה אדם בריא, ואתה אפילו לא חושב על מחלות, תמשיך לבקש, תמשיך לבקש תמיד, ואם אתה חכם תעשה את זה כל יום אפילו ברחוב, עצור לרגע ואמר, "אני מבקש ממך השם, בבקשה שמור אותי היטב", ואם אתה נשוי, תאמר: "שמור גם את אשתי היטב, שמור על הילדים שלי טוב" תמיד תבקש את זה, זה מאוד חשוב כי השם אומר - "אם אתה לא מבקש את זה, זה אומר שאתה חושב שאתה יכול להסתדר בלעדי", אז אולי הוא יזכיר לך... הוא עשוי להזכיר לך זאת, גם אם אתה מאוד זהיר עם הבריאות שלך, לדוגמא, אדם יכול לעבור על ידך, -לא יהודי, רוסי בוא נגיד- והוא מתעטש ישר לתוך הפנים שלך, ואתה "חוטף" משהו, ולפעמים חלילה משהו רציני, הנה טיפלת בבריאותך אבל לא יכולת לעזור לה – כי הוא התעטש ישר לתוך הפנים שלך ועכשיו אתה במיטה כמה שבועות.
ולכן, על מנת להיות מודעים ולשמור על האושר שלנו, אנחנו צריכים להתפלל לשם כדי להפוך את עצמנו, להתחיל לחשוב, ולהיות מודעים לכך שהוא מקשיב, חשוב מאוד להבין שהוא מקשיב לעם ישראל, הוא מקשיב לנו ברחמים, הוא רוצה לשמוע את הקול שלך, ולכן הפוך זאת ל"עסק" שלך, לדאוג כי הבורא ישמע את הקול שלך תמיד.
TAPE # E-244 (October 2000)

יוצא מדבריו לכאורה, שכשאנחנו מתפללים, בעצם התפילה שלנו לא פועלת מאום במציאות, כי מה שטוב לנו יגיע גם בלי התפילה, ומה שאינו טוב עבורינו לא יגיע אלינו גם ללא התפילה, וכל מטרת התפילה היא לחזק אצלינו את האמונה והבטחון [וכן להודות לה'].

ההסתכלות הזו בעצם מקשה מאד על כוונת הלב בתפילה, כי כאשר אתה יודע שבקשתך 'רפאינו ה' ונרפא' (למשל) בעצם אינה עוזרת לחולה להתרפא, אלא רק מחזקת את עצמך באמונה, א"כ אין לך מה להשקיע כוחות וכוונה בתפילה בכדי שהיא תתקבל. כי בעצם אין מושג כזה שהתפילה מתקבלת.

כמדומני שיש גישה שונה בזה בין רבותינו. ולכאורה יש הוכחה פשוטה נגד ההבנה הנ"ל, מעצם המושג שנזכר הרבה בחז"ל שתפילה מתקבלת.

מי שיש באמתחתו ידיעות נוספות בנושא זה - נודה לו מאד אם יואיל להעלות לתועלת שאר חו"ר הפורום שיחי'.

ר' אביגדור משיב בתחילת דבריו בזה לשון התרגום -התשובה היא שוודאי התודה לה' היא חלק מהתפילה שלנו, תודה רבה היא חלק גדול מהתפילה שלנו, דרך אגב חלק גדול מאוד!" ע"כ. שימו לב! מסתבר לפרש מש"כ "התודה היא חלק מהתפילה" נסוב על שלושת ברכות ההודאה הראשונות בשמו"ע, והברכות המסיימות. ולא על כלל התפילה, שיש בה חלק מן ההודאה לה' והחלק האחר בקשת הצרכים. כנלענ"ד, ותלוי מאד בתרגום הדברים.

ובעצם ההערה היפה שהעלה האברך, שאלה זו שמעתי מכמה וכמה, שאלה שאפשר לשאול לאו דווקא ע"ד ר' אביגדור. שכן בסיס ההנחה של כל יהודי שהקב"ה נותן לו את שמגיע לו, וממילא עולה השאלה, אם כך מה צורך יש בה בתפילה. וייתכן התשובה לכל זה, זאת ידוע כל מצוה מוסיפה זכויות, ועבירה חובות עיין ר"ה טו, ואינו דומה מצבו של האדם קודם למצוה (חלילה עבירה) למצב שאחריה. והתפילה לא שונה בזה משאר המצוות, היא מצוה כמו כל המצוות, ור' אביגדור בדבריו אלה, בא להשמיענו, שיש בה בתפילה מן היוחדיות בשונה משאר המצוות, והיא הקשר הישיר בן היצור ליוצרו, שכך רצון השם כמש"כ, ולכן תוצאת הדבר, שגם יוסיפו לו לאדם מחמת התפילה, על הטוב שמגיע לו, כמו שמקבל על כל הוספה במצוות, ומכח זה גם מתקבלת התפילה אחר שנוספו לו הזכויות.

וביותר מזה נוסיף, ר' אביגדור לא שולל שהתפילה פועלת מצד עצמה, רק בא להסביר מכיון אחר, לא שיטה שונה, אלא גישה של אותם דברים מנקודת מבט שונה. וכמו שתראה מה שכתב שם ר"א בזה"ל - כי השם אומר - "אם אתה לא מבקש את זה, זה אומר שאתה חושב שאתה יכול להסתדר בלעדי" ע"כ.
זאת אומרת, אדם שמתפלל לדוג' על רפואה, התפילה עצמה פועלת בזה, והחידוש של ר"א שלולי התפילה, האדם תולה כוחו בריאותו וכו' בעצמו וממילא, הקב"ה גם לא נותן לאדם. לא בגלל שלא מגיע לו, אלא עצם העובדה, שתלה ד"ז בכוחו.
לסיכום נאמר, החידוש של ר' אביגדור שתפילה לו זו בלבד, שכוחה לקיים את בקשת האדם כמו שלענ"ד הסברתי שלא גרע ממצוה וכו'..אלא כל שאינו מתפלל, ממילא יגרע מאותו אדם הדברים הטובים שהיה אמור לקבל, מאחר "שחושב שיכול להסתדר לבד" כלשו' ר"א.
 

ישי בן ישראל

משתמש ותיק
לקמן כמה ביאורים ידועים בענין, לא זכרתי מקורות והיודע יציין ותע"ב:
א' ה' מתנה את השפעת השפע בכך שהאדם יתפלל ('למה היו אמותינו עקרות כו')
ב' כדי להתחבר להשפעה האלוקית יש לקבוע בלבו שהוא אכן תלוי ועומד רק בהשפעת שמים, ואז יוכל לקבל את שפעו המיועד לו
(ג' עפ"י פנימיות - יש להקל באזור ל"ג בעומר... - ה' משפיע את שפעו ע"י התלבשותו בי' ספירות, אם חסד - בחסד, אם גבורה - בגבורה וכן עד"ז. התלבשות זו איננה 'טבעית', כיוון שעצמות ומהות ה' גבוהה לאין ערוך מגבולות אלו, והאדם בתפילתו, פועל להמשיך את ההתלבשות הזו הנצרכת לו לתפילתו, ואז יכול לקבל את שפעו (וזה תורת ה'כוונות' על רגל אחת, ודו"ק)).
 

בנציון

משתמש ותיק
אברך אמר:
רבינו הרמח"ל זצוק"ל בספרו דרך ה' חלק ד פרק ה ג"כ כתב בזה דברים וז"ל:
בענין התפילה
א. ענין התפילה הוא, כי הנה מן הסדרים שסידרה החכמה העליונה הוא, שלהיות הנבראים מקבלים שפע ממנו, יתברך, צריך שיתעוררו הם אליו, ויתקרבו לו, ויבקשו פניו, וכפי התעוררותם לו כן יימשך אליהם שפע, ואם לא יתעוררו - לא יימשך להם. והנה האדון, ברוך הוא, חפץ ורוצה, שתרבה טובת ברואיו בכל זמניהם, והכין להם עבודה זו דבר יום ביומו, שעל ידה יימשך להם שפע ההצלחה והברכה, כפי מה שהם צריכים לפי מצבם זה בזה העולם.
ב. ואמנם עומק יותר יש בענין. והוא, כי הנה האדון, ברוך הוא, נתן לאדם דעה להיות מנהיג עצמו בעולמו בשכל ובתבונה והעמיס המשא עליו להיות מפקח על צרכיו כולם. והענין הזה מיוסד על שני שרשים: האחד - ליקרו של האדם וחשיבותו, שניתנו לו השכל והדעה הזאת להיות מנהל את עצמו כראוי; והשני - להיות לו עסק בעולם וליקשר בעניניו, וזה ממה שמקיימו במצבו האנושי שזכרנו למעלה, שהוא דרך חול ולא קודש, והוא מה שמצטרך לו בזמנו זה, כפי סדרי ההנהגה. והנה זה באמת מצד אחד ירידה לו ולענינו, אבל היא ירידה מצטרכת לו, וגורמת לו עליה אחרי כן, כמבואר בחלק ראשון. ואולם כמו שירידה זו מצטרכת לו לפי ענינו בעולם הזה, הנה מצד אחר צריך שלא תרבה יותר ממה שראוי, כי הנה כפי מה שירבה להסתבך בעניני העולם, כך מתרחק מן האור העליון ומתחשך יותר. והנה הכין הבורא, יתברך שמו, תיקון לזה, והוא מה שיקדים האדם ויתקרב ויעמוד לפניו, יתברך, וממנו ישאל כל צרכיו, ועליו ישליך יהבו, ותהיה זו ראשית כללית ועיקרית לכל השתדלותו, עד שכאשר יימשך אחר כך בשאר דרכי ההשתדלות, שהם דרכי ההשתדלות האנושית, לא יקרה שיסתבך וישתקע בגופניות וחומריות, כיון שכבר הקדים ותלה הכל בו, יתברך, ולא תהיה ירידתו ירידה רבה, אלא תיסמך על יד התיקון הזה שקדם לה.
ג. והנה היה מחסדו, יתברך, לתת לאדם מקום שיתקרב לו, יתברך, אף על פי שכפי מצבו הטבעי נמצא רחוק מן האור ומשוקע בחושך, והיינו שנתן לו רשות שיעמוד לפניו ויקרא בשמו, ואז יתעלה מן השפלות אשר לו בחוקו - לפי שעה. ויימצא מקורב לפניו ומשליך עליו יהבו, כמו שזכרנו. והנה זה חומר התפילה, שאסור להפסיק בה כלל, מפני היות בה האדם בקורבה גדולה אליו, יתברך; וכן סודר בה ההפטר בסופה, שילך לאחוריו שלש פסיעות, והוא שוב האדם אל מצבו התמידי, כמו שמצטרך לו בשאר כל זמנו.
ד. ואמנם הודיעונו חכמינו, זכרונם לברכה, התנאים הפרטיים הצריכים להתלוות אל התפילה, להשלים ענינה, בין במה שנוגע אל הקריבה הזאת שזכרנו, בין במה שנוגע אל המשכת ההשפעות, וכפי כל זה סידרו לנו התפילה בברכותיה וחקקו לנו כל דיניה והלכותיה.

ומבואר מדבריו שבאמת יש ב' טעמים לתפילה, א' כמ"ש העיקרים, כהשתדלות לקבלת השפע. ב' להזכיר ולחזק האמונה והבטחון.
בענין הטעם הא' שכתב הרמח"ל, נראה לי שיש חילוק בין הרמח"ל לעיקרים. העיקרים אומר שיש תנאי שהאדם יקבל את השפע רק אם יתפלל, וכמו המשל שהוא מביא על המלך שגזר שכל הערלים ימותו ואחד מל את עצמו כדי שלא ימות. אבל הרמח"ל אומר שכל דבר תלוי באתערותא דלתתא, וזה דבר כללי שכל שפע שמגיע מהקב"ה, צריך קודם כל אתערותא דלתתא ואז מגיע אתערותא דלעילא. [ואולי זה ג"כ כוונת העיקרים?].
בענין הטעם הב', באמת מבואר מדברי הרמח"ל שאין זה רק להזכיר את הבטחון, אלא באמת התפילה פועלת, אלא שהטעם שהקב"ה קבע שכל דבר צריך להגיע רק על ידי תפילה, הוא בשביל שעל ידי זה האדם יתקרב אליו. ובזה מיושבת הקושיא בה פתחת את האשכול.
 

סבא

משתמש ותיק
מקורו של ר' אביגדור כנראה הוא דברי הסבא מקלם [חו"מ חלק שני מאמר א'] וז"ל אשר על כן באמת כל ענין התפילה הוא רק עבודה, והוא כי עיקר עבודת השי"ת עומדת על אמונת ההשגחה, ויען כי כל עניני תבל הם רק בסבה ומסובב, ע"כ קשה מאד הציור של השגחה, ע"כ באמת ענין התפילה הוא כדי לצייר לפניו שהכל מהשי"ת ומשום זה צריך להיות מבקש רחמים ותחנונים וכו', ממש כעני המבקש בפתח לקרב הציור, וע"כ ניחא הא שתפילה נקראת עבודה, ומה שמבקש צרכיו [highlight=yellow]אינו אלא להזכיר את עצמו שהוא כל רגע ורגע בידו יתברך[/highlight] ע"כ.
 

יעבץ

משתמש ותיק
ראשית יעו' בבית אלוקים למבי"ט כמדומה שגם כתב כעין זה, ואינו תח"י.
לגבי השאלה, יש כאן בעצם שתי שאלות נפרדות:
א. איך יש מושג של תפילה בכלל, לכאו' ה' יודע מה טוב לנו וכו' וכו'. דהיינו למה שתפילה תועיל, איך 'המנגנון' עובד - על זה יש את העיקרים והרמח"ל ואיכא טובא נמי.
ב. למה צריך להתפלל, כלומר מה המצווה שבתפילה. נהיח שתפילה עוזרת בדרך כלשהיא למה אני מצווה להתפלל ומה הערך 'הדתי' בזה. לכאו' זה צריך להיות ככל השתדלות שאין בה מצווה, והרי להיפך התפילה היא אחד מעמודי העולם.
התשובה לב' היא למעשה מה שעונה רא"מ, שהעבודה היא להראות שאנו מכירים בכך שרק בו ית' תלוי הכל.
אלא שנוסח השאלה מערב את הנושאים, שהשואל שאל למה להתפלל כאילו אין לי בזה צורך אישי כי ממילא הכל טוב. אני הייתי עונה בציניות "אם לא תעשה שום דבר גשמי כי ממילא הכל לטובה אתה באמת לא צריך גם להתפלל...", אבל ר' אביגדור ענה והסביר בטוב טעם להבין שהתפילה לא נועדה לצרכים גשמיים, אלא להיפך על ידי החסרונות הגשמים שלנו כבני אדם אנו יכולים להתקשר לה' בבקשה ודיבור אליו, בבחי' לפיכך היו אמהות עקרות וכו'.
נמצא שהכל עניין אחד מב' צדדים, המצווה להתפלל היא כדי להפנים שאנו תלויים בה' והביטוי הזה הוא עבודה לפניו ית', ואם תאמר אבל למה שה' ישנה את ההנהגה לפי הבקשה שלי זה הרי מופרך, התשובה כמו שהביאו כאן ברמח"ל והעיקרים בשינוי קצת שדווקא על ידי תפילה משתנה ההנהגה וכו' וכו' - וחזר הדין שאם כך שלתפילה יש השפעה מצווה להראות את זה ולבקש ממנו ואין זה רק לטובתינו האישית (אפי' שמי פתי ויפסיד הזדמנות כזו אם הוא רק מאמין באמת) אלא עוד יש בכך עבודה לפניו, שכל הדרגות הנפלאות שאפשר להשיג על ידי תפילה באות דרך עמוד זה.
ובהזדמנות זו חובה נעימה היא להודות למורינו הגדול @סבא קדישא מעמודי התווך דבית מדרשינו, על האשכול הנפלא המטעימנו מהיין המשומר בענביו - תורת הגאון הנפלא רבי אביגדור מילר זצ"ל, חמרא למריה וטיבותא לשקייה!
 

סבא

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
ראשית יעו' בבית אלוקים למבי"ט כמדומה שגם כתב כעין זה, ואינו תח"י.
הנה הם דבריו, בשער ב'
שכוונת התפלה היא להכיר ולהורות כי אין בעולם למי שראוי להתפלל כי אם לאל ית', שהוא אדון לכל העולם ושאנחנו חסרים מכמה דברים המוזכרים בתפלה, ואנו זוכרים [-מזכירים] אותם לפניו, [highlight=yellow]כדי שנכיר שאין מי שיכול לספק צרכינו ולהצילנו מכל צרותינו כי אם האל ית' ועליו אנו משליכים יהבנו[/highlight], ואנחנו יוצאים ידי חובותינו בהתפלל על הכוונה הזאת, וה' הטוב בעיניו יעשה, אם לקבל תפלתנו, אם היא הגונה אם לאו.
בענין התפלה לאל ית' צריך שידע האדם ויכיר קודם תפלתו לאלהיו, כי אין מי שיכול לתת את שאלתו ולעשות את בקשתו, אלא הוא ית', כי הוא ברא את העולם, ולו נתכנו עלילות, ולזה צריך להקדים ולסדר שבחו של מקום, [highlight=yellow]לומר שהוא יודע ומכיר כי מצד שבחו וגדולתו שהוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו, הוא ראוי שיתפללו אליו, כי הוא מוריש ומעשיר משפיל אף מרומם, ואומר ועושה גוזר ומקיים, ואין מי יאמר לו מה תעשה, ולכן שואל ממנו שאלותיו ומשליך עליו יהבו[/highlight] והוא יכלכלהו.
[highlight=yellow]כי לא היתה תכלית התפלה כדי שיענה, אלא להורות שאין בעולם למי שראוי להתפלל, אלא לאל ית', ולהכיר שהוא חסר מכל וכל בזה העולם, ואין מי שימלא חסרונו אלא הוא ית', ומספר לפניו חסרונותיו, להורות זה הענין[/highlight], וסוף השכר לבוא, אבל לא שתהיה התפלה לתכלית השגת המבוקש, שנראה שאם היה יודע שלא יהיה נענה באותה התפלה לא היה אומר אותה, וכו', ואם כן כשאמרו כעבד שקבל פרס מרבו, הוא שיחשוב בעצמו כאילו כבר קבל הפרס, שאין עושה תפלתו על מנת לקבל פרס, אלא על הכוונה הנזכרת
נ.ב. נא לא לשכוח כי איני אלא מספק שרותי תרגום ולא יותר [ורע ומר היה אילו הייתי עושה יותר מזה, כי נכנסים לאשכול זה בשביל לראות דברי ר' אביגדור, ולא שום נופך משל אחרים].
 

ברית מלח

משתמש רגיל
מעיון קצר נראה שאלו שיש כמה דרגות בעבודת ה'...
אלא שראיתי שמציעים כמה חילוקים כדלהלן:
יש לחלק בין בעלי דרגה. כי דוקא הצדיקים נמנעים מלבקש כלל והקב"ה מעלה לפניהם צורך כדי שיבקשו ויוושעו על ידם כולם. אך יש בודאי מוסד של 'בקשה' מצד עצמו.
עוד יש לחלק בין בקשה רוחנית לגשמית שברוחנית יכול לבקש כל דבר (כמו שברוחניות התירו אף בשבת כגון הברכה האחרונה מברכות השחר)
עוד יש לחלק בין על עצמו לבין על אחרים
ועי' בשו"ת משנה הלכות חלק יג סימן יג שעסק בשאלה זו.
 

מחודדים בפיך

משתמש רשום
לכל חברי הפרום הנפלא
כבר הרבה זמן שנושא הקושי לכוין בתפילה נגע לליבי, והחלטתי ללמוד את הנושא לעומק, ואולי עי"ז אזכה להתחזק בענין.
אספתי הרבה חומר על הנושא תוך כוונה לכתוב מאמר או קונטרס קטן על ענין הכוונה בתפילה.
עד שנחשפתי לאשכולות החשובים בפורום זה העוסקים בענין.
ואז בעצם הבנתי שלפני שאני לומד את ענין הכוונה בתפילה - עליי ללמוד מהי תפילה בכלל ולשם מה יש להתפלל אם הקב"ה יודע את כל מה שאני צריך ועושה את הטוב ביותר עבורי.
ואז התחלתי ללמוד את ענין התפילה מתחילה, תוך שאני משתמש רבות בציטוטים, רעיונות ואמרות שהובאו בפורם בכלל ובאשכול זה בפרט, וע"כ יש''כ גדול לכ"א מהיושבים ביני עמודי דפורום זה.
ב"ה זכיתי להוציא לאור קונטרס ובו ביאור של מהות עבודת התפילה, הקונטרס בנוי בצורה של כמה שאלות בסיסיות בהבנת ענין התפילה וחשיבותה והתשובה עליהם, כפי שתוכלו לראות בפנים.
מכיון שהקונטרס יו"ל במהדורת ביקורת - אשמח מאוד לקבל הארות והערות וכן הוספות שנראה לכם שיוכלו להיות לתועלת לזיכוי הרבים.
המעוניינים לקבל את הקונטרס המלא שיצא לאור בעז"ה בהמשך, שיכלול בעז"ה יריעה נרחבת על ענין הכוונה בתפילה מדברות רבותינו עד הרמה הפרקטית - יוכלו לציין זאת ע"י שליחת הודעה במייל המופיע בפנים.
עצה טובה קמ"ל - אפשר לדלג לנושא הרצוי ע"י הקשה בשורה בתוכן הענינים.
 

קבצים מצורפים

  • עבודה שבלב.pdf
    2.2 MB · צפיות: 1
חלק עליון תַחתִית