שאר לעמו אמר:זה הדבר היחיד כמדומני, בכל פרטי מלאכת המשכן וכליו, שלא כתוב להדיא ממה היה עשוי (בפרשות תרומה תצווה כי תשא ויקהל פקודי).
ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?הכהן אמר:
- "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
- לולאות של יריעות העזים ממה?
- ועשית את נרותיה שבעה ממה?
- מסגרת השולחן?
לדעתי אין לומר שהיה במשכן ממה שלא נתבקשו להתנדבאברך כולל אמר:גם כתפות האפוד לא מבואר בקרא ממה עשוים (רק ברש"י שם אבל לא מצאתי מקור לזה)
לגבי העמודים אין הכרח שאם לא היו מנחושת שהיו מעצי שטים אולי מעצים אחרים לגבי מה שכתב "שאר לעמו" שממילא הנחושת לא הספיק לעמודים לכאורה אינו מוכרח כי לא מבואר בקרא גודל העמודים וגם שבעים ככר נחושת יכול להיות בכמות יותר ממאה ככר כסף
סבא אמר:ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?הכהן אמר:
- "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
- לולאות של יריעות העזים ממה?
- ועשית את נרותיה שבעה ממה?
- מסגרת השולחן?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
במחכ"ת הכהן (לז/כב): כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר. כג וַיַּעַשׂ אֶת-נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר. כד כִּכָּר זָהָב טָהוֹר עָשָׂה [highlight=yellow]אֹתָהּ וְאֵת כָּל-כֵּלֶיהָ[/highlight]. עכ"ל. אין משמע לומר דהיו נרותיה נחשת או ברונזה.הכהן אמר:סבא אמר:ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?הכהן אמר:
- "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
- לולאות של יריעות העזים ממה?
- ועשית את נרותיה שבעה ממה?
- מסגרת השולחן?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
- כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר: וְעָשִׂיתָ אֶת נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ: וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר:
בפסוק לא מוכח שהנרות היו מאותה מקשה, כשם שהמלקחיים בודאי לא היו מן המקשה.- קרסי היריעות היו נחשת וְעָשִׂיתָ קַרְסֵי נְחֹשֶׁת חֲמִשִּׁים אבל בלולאות לא כתוב ממה הן עשויות.
עכצ"ל דמה שנאמר בציווי "וצפית אותם זהב" אין הכוונה שכולו היה מצופה זהב, אלא שנתפרש בעשיה "וציפה ראשיהם וחשוקיהם זהב" - בלבד, אבל לא כל העמוד.יחי אמר:ומעל"ע באותו ענין: כתוב אחד אומר (כו/לז) 'ועשית למסך חמשה עמודי שטים וצפית אותם זהב', וכתוב אחר אומר (לו/לח) ' ואת עמודיו חמשה ואת וויהם וציפה [highlight=yellow]ראשיהם[/highlight] וחשוקיהם זהב'. ועיין
אמנם בתורה לא התפרש, אבל בברייתא דמלאכת המשכן פ"א ה"ד כתי שהיתה של זהב. ויתכן שזה מרומז בפסוק (שמו' כו כט) ואת הקרשים תצפה זהב ואת טבעותיהם תצפה זהב, אף שעיקרם על טבעות הבריחים. [וכן פירש"י שם פס' כה, שהטבעות היו מזהב, אבל ברמב"ן פס' כט נראה שלמד בברייתא שלא הפתרש, ואין הכוונה לטבעות הקרשים, ע"ש].הכהן אמר:"אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?