עמודי החצר

אברך כולל

משתמש רגיל
שמתי לב שלא כתוב בתורה ממה היו עשוים עמודי החצר. ותמוה.

אסביר. בצוואה (תרומה) וכן בעשיה (ויקהל) כתוב עמודיהם עשרים ואדניהם עשרים נחושת ובפשטות נראה שנחושת קאי גם על העמודים. אבל בנחושת התנופה (פקודי) לא מוזכר עמודי החצר ומוכרח לומר דנחושת קאי רק על האדנים
 

אלכס

משתמש ותיק
ראיתי בשבת במקרא מפורש (לעיל)
שמביאים מהראשונים שאכן לא נכתב בפירוש ממה היו העמודים עשויים
וכותבים בשם האברבנאל ועוד שהיו עשויים מעצי שיטים ועיין שם.
 

סבא

משתמש ותיק
בילקוט שמעוני רמז תכ"ה כתוב בזה"ל ונחשת התנופה שבעים ככר מהן עשה קרסי יריעות העזים וציפה עמודי החצר ועשה אדני עמודי החצר יתדות המשכן והחצר ומזבח הנחשת אשר לו וכל כליו וכיור וכנו: ע"כ.
ואגב, זה דלא כמש"כ רש"י בסוף ויקהל בפסוק "במראות הצובאות" וז"ל וכיור וכנו לא הוזכרו שם, למדת שלא היה נחשת של כיור מנחשת התנופה, כך דורש רבי תנחומא עכ"ל.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אין צריך לפנים שהעמודים לא עשויים מנחושת. והרי הכמות של הנחושת כולה לא הספיקה ליותר מהציפויים. וכמו שציינת שבפר' פקדי להדיא נמנה כל מה שעשו בנחושת ולא הוזכרו העמודים.
ממילא אין שום אפשרות אחרת מלבד שהיו מעצי שיטים.

אמנם צריך לתת טעם מדוע לא הוזכר בפסוק.

זה הדבר היחיד כמדומני, בכל פרטי מלאכת המשכן וכליו, שלא כתוב להדיא ממה היה עשוי (בפרשות תרומה תצווה כי תשא ויקהל פקודי).
 

יחי

משתמש ותיק
אפ"ל דאחר שמנינו ב' סוגי עמודים (משכן, ופרוכת ומסך) והם עצי שטים אצ"ל דהכא נמי עצי שטים. (ומ"מ לא מצאתי ראיה שהיו מצופים נחשת כהילק"ש ואדרבה ע' לח/יז. ולמה לא נימא דהיו מחושקים כסף על עץ וראשיהם מחופים כסף ותו לא. אמנם לא מצאתי אינה ראיה ואם קבלה היא נקבל)

(ולהרב האבר"ך יאמר: יש"כ להערתו האמתית. ובפרשיות המשכן והקרבנות הזוכה מבחין בין הלומד מקרא לבין הסח ווערטלך ואונסם במעשי אבותינו ואכמ"ל).
 

הכהן

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
זה הדבר היחיד כמדומני, בכל פרטי מלאכת המשכן וכליו, שלא כתוב להדיא ממה היה עשוי (בפרשות תרומה תצווה כי תשא ויקהל פקודי).
  1. "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
  2. לולאות של יריעות העזים ממה?
  3. ועשית את נרותיה שבעה ממה?
  4. מסגרת השולחן?
 

סבא

משתמש ותיק
הכהן אמר:
  1. "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
  2. לולאות של יריעות העזים ממה?
  3. ועשית את נרותיה שבעה ממה?
  4. מסגרת השולחן?
ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
 

אברך כולל

משתמש רגיל
פותח הנושא
גם כתפות האפוד לא מבואר בקרא ממה עשוים (רק ברש"י שם אבל לא מצאתי מקור לזה)
לגבי העמודים אין הכרח שאם לא היו מנחושת שהיו מעצי שטים אולי מעצים אחרים לגבי מה שכתב "שאר לעמו" שממילא הנחושת לא הספיק לעמודים לכאורה אינו מוכרח כי לא מבואר בקרא גודל העמודים וגם שבעים ככר נחושת יכול להיות בכמות יותר ממאה ככר כסף
 

יחי

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
גם כתפות האפוד לא מבואר בקרא ממה עשוים (רק ברש"י שם אבל לא מצאתי מקור לזה)
לגבי העמודים אין הכרח שאם לא היו מנחושת שהיו מעצי שטים אולי מעצים אחרים לגבי מה שכתב "שאר לעמו" שממילא הנחושת לא הספיק לעמודים לכאורה אינו מוכרח כי לא מבואר בקרא גודל העמודים וגם שבעים ככר נחושת יכול להיות בכמות יותר ממאה ככר כסף
לדעתי אין לומר שהיה במשכן ממה שלא נתבקשו להתנדב
 

הכהן

משתמש ותיק
סבא אמר:
הכהן אמר:
  1. "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
  2. לולאות של יריעות העזים ממה?
  3. ועשית את נרותיה שבעה ממה?
  4. מסגרת השולחן?
ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
  • כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר: וְעָשִׂיתָ אֶת נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ: וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר:
    בפסוק לא מוכח שהנרות היו מאותה מקשה, כשם שהמלקחיים בודאי לא היו מן המקשה.
  • קרסי היריעות היו נחשת וְעָשִׂיתָ קַרְסֵי נְחֹשֶׁת חֲמִשִּׁים אבל בלולאות לא כתוב ממה הן עשויות.
 

יחי

משתמש ותיק
ומעל"ע באותו ענין: כתוב אחד אומר (כו/לז) 'ועשית למסך חמשה עמודי שטים וצפית אותם זהב', וכתוב אחר אומר (לו/לח) ' ואת עמודיו חמשה ואת וויהם וציפה [highlight=yellow]ראשיהם[/highlight] וחשוקיהם זהב'. ועיין
 

יחי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
סבא אמר:
הכהן אמר:
  1. "אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
  2. לולאות של יריעות העזים ממה?
  3. ועשית את נרותיה שבעה ממה?
  4. מסגרת השולחן?
ועשית את נרותיה שבעה, ממה? הרי כולה מקשה אחת זהב טהור, ומה השאלה?
אגב, לגבי קרסי יריעות האהל הבאתי לעיל ילקוט שגם הם נעשו מהנחושת.
  • כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר: וְעָשִׂיתָ אֶת נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל עֵבֶר פָּנֶיהָ: וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר:
    בפסוק לא מוכח שהנרות היו מאותה מקשה, כשם שהמלקחיים בודאי לא היו מן המקשה.
  • קרסי היריעות היו נחשת וְעָשִׂיתָ קַרְסֵי נְחֹשֶׁת חֲמִשִּׁים אבל בלולאות לא כתוב ממה הן עשויות.
במחכ"ת הכהן (לז/כב): כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת זָהָב טָהוֹר. כג וַיַּעַשׂ אֶת-נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וּמַלְקָחֶיהָ וּמַחְתֹּתֶיהָ זָהָב טָהוֹר. כד כִּכָּר זָהָב טָהוֹר עָשָׂה [highlight=yellow]אֹתָהּ וְאֵת כָּל-כֵּלֶיהָ[/highlight]. עכ"ל. אין משמע לומר דהיו נרותיה נחשת או ברונזה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יחי אמר:
ומעל"ע באותו ענין: כתוב אחד אומר (כו/לז) 'ועשית למסך חמשה עמודי שטים וצפית אותם זהב', וכתוב אחר אומר (לו/לח) ' ואת עמודיו חמשה ואת וויהם וציפה [highlight=yellow]ראשיהם[/highlight] וחשוקיהם זהב'. ועיין
עכצ"ל דמה שנאמר בציווי "וצפית אותם זהב" אין הכוונה שכולו היה מצופה זהב, אלא שנתפרש בעשיה "וציפה ראשיהם וחשוקיהם זהב" - בלבד, אבל לא כל העמוד.
וכמו שעמודי החצר לא היו מצופים אלא ראשיהם וחשוקיהם כסף.
וזה משום שקדושתם פחותה, לא ככותלי המשכן, ולכן גם אדניהם נחושת, ולא כסף.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
הכהן אמר:
"אל הטבעת האחת" ממה היא עשויה?
אמנם בתורה לא התפרש, אבל בברייתא דמלאכת המשכן פ"א ה"ד כתי שהיתה של זהב. ויתכן שזה מרומז בפסוק (שמו' כו כט) ואת הקרשים תצפה זהב ואת טבעותיהם תצפה זהב, אף שעיקרם על טבעות הבריחים. [וכן פירש"י שם פס' כה, שהטבעות היו מזהב, אבל ברמב"ן פס' כט נראה שלמד בברייתא שלא הפתרש, ואין הכוונה לטבעות הקרשים, ע"ש].
 
חלק עליון תַחתִית