פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

סבא

משתמש ותיק
כתב בדעת זקנים תחילת פרשת פקודי וז"ל
[משכן] העדות. שהוא עדות לאומות העולם שנתרצה הקדוש ברוך הוא על מעשה העגל ששכינה שורה שם. ד"א שהיה עדות למשה, כי בשעה שחשדוהו שגנב שקלים ממלאכת המשכן, אמר להם משה רוצה אני שיהא המשכן עדות, וחזרו ומנו ומצאו שהושמו בווין לעמודים, ודריש ליה מוהמלאכה היתה דים קח ראשי תיבות ויעלו ט"ו ווין, כלומר ט"ו יותר, ומיד נתן משה ט"ו שבחות להקב"ה והן בישתבח שיר ושבחה [וכו'], וכנגדן [highlight=yellow]ט"ו ברוך בברוך שאמר[/highlight] וכנגדן ט"ו ווין באמת ויציב וכו':
למי ידוע על נוסח שבו אומרים חמש עשרה פעם "ברוך" בברוך שאמר?
 

ברית מלח

משתמש רגיל
סבא אמר:
כתב בדעת זקנים תחילת פרשת פקודי וז"ל
למי ידוע על נוסח שבו אומרים חמש עשרה פעם "ברוך" בברוך שאמר?
לי ידוע על נוסח כזה במחזור ויטרי (סי פט) ואביא את לשונו עם מספור שלי: א.]ברוך שאמר והיה העולם. ב.]ברוך הוא ג.] ברוך שמו. ד.]ברוך עושה מעשה בראשית. ה.] ברוך אומר ועושה. ו.] ברוך גוזר ומקיים. ז.] ברוך מרחם על הארץ ח.] ברוך מרחם על הבריות. ט.] ברוך משלם שכר טוב ליריאיו ולקוויו ולחוסי בו: י.] ברוך הוא יא.] ברוך שמו יב.] ברוך הוא על כסא מלכותו. יג.] ברוך פודה ומציל. יד.] ברוך אל חי לעד וקיים לנצח. טו.] ברוך אתה י"י אלקינו מלך העולם... וכו' עכ"ל.
הרי לך ט"ו שבחים
 

הראני

משתמש ותיק
ברית מלח אמר:
סבא אמר:
כתב בדעת זקנים תחילת פרשת פקודי וז"ל
למי ידוע על נוסח שבו אומרים חמש עשרה פעם "ברוך" בברוך שאמר?
לי ידוע על נוסח כזה במחזור ויטרי (סי פט) ואביא את לשונו עם מספור שלי: א.]ברוך שאמר והיה העולם. ב.]ברוך הוא ג.] ברוך שמו. ד.]ברוך עושה מעשה בראשית. ה.] ברוך אומר ועושה. ו.] ברוך גוזר ומקיים. ז.] ברוך מרחם על הארץ ח.] ברוך מרחם על הבריות. ט.] ברוך משלם שכר טוב ליריאיו ולקוויו ולחוסי בו: י.] ברוך הוא יא.] ברוך שמו יב.] ברוך הוא על כסא מלכותו. יג.] ברוך פודה ומציל. יד.] ברוך אל חי לעד וקיים לנצח. טו.] ברוך אתה י"י אלקינו מלך העולם
הרי לך ט"ו שבחים
יש"כ גדול,
מה שיש להבין בנוסח הזה, מה החילוק בין ברוך הוא הראשון לבין ברוך הוא השני!
וכעין זה איתא בהגדה של פסח 'ברוך המקום ברוך הוא'
ומלבד זאת יש עוד להבין מה זה
ברוך הוא
ברוך שמו
 

ברית מלח

משתמש רגיל
הראני אמר:
מה שיש להבין בנוסח הזה, מה החילוק בין ברוך הוא הראשון לבין ברוך הוא השני!
ומלבד זאת יש עוד להבין מה זה ברוך הוא ברוך שמו
אכן כתב בספר 'מטה משה' עמוד העבודה בית הכנסת, ברכות ופסוקי דזמרה סימן מד וז"ל: שצריך לומר בכל פעם ברוך הוא ברוך שמו (בכל פעם שמזכיר את שמו המיוחד). אולם בעמוד העבודה נטילת ידים, סעודה, ברכות סימן שמו (בענין זימון) הביא ה'מטה משה' שיש שטענו שאומרים 'ברוך וברוך שמו' רק כאשר שומעים ברכה מאחר. (כמו שנוהגים היום בחזרת הש"ץ)
ומענין לציין שהאריכו האחרונים לבאר שיש בברוך שאמר י' שבחים כנגד עשרת הדברות כאשר הם מציינים שהי' שבחים נמנים ללא ה'ברוך הוא' בתחילה ו'ברוך שמו' בסוף.
עוד ראיתי בסדר לרב עמרם גאון שהביאו לפי נוסח מסוים ברכות נוספות כגון 'ברוך שאין לפניו לא עולה ולא שכחה וכו' וכן ברוך מעביר אפלה ומביא אורה. עי"ש
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
ברוך הוא הכוונה לקב''ה עצמו
ברוך שמו זה באופן בו הוא מתגלה בהנהגתו בעוה''ז.
(כמו:יהא שמיה רבא ועוד)
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
שואל ומשיב אמר:
[highlight=yellow]ברוך הוא הכוונה לקב''ה עצמו[/highlight]
ברוך שמו זה באופן בו הוא מתגלה בהנהגתו בעוה''ז.
(כמו:יהא שמיה רבא ועוד)
אי אפשר לומר כן, כי כתב בנפש החיים שער ב' פרק ב' בזה"ל
אמנם ענין הברכה לו ית"ש. אין הכוונה לעצמות אדון יחיד ב"ה כביכול.[highlight=yellow]חלילה וחלילה. כי הוא מרומם מעל כל ברכה[/highlight] עכ"ל.
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
מה שתפרש בכל ברכה כשאתה אומר ברוך אתה תפרש גם בזה,
כתבתי בעיקר בשביל הפי' במילת שמו, שנשאלו למעלה שנראה כפילות.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
ברוך הוא הכוונה לקב''ה עצמו
ברוך שמו זה באופן בו הוא מתגלה בהנהגתו בעוה''ז.
(כמו:יהא שמיה רבא ועוד)
וכעין פיסקת 'ברוך שם' שאומרים אחרי קר"ש. וראה מה שהבאתי כאן
 

אלימיר

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
מה שתפרש בכל ברכה כשאתה אומר ברוך אתה תפרש גם בזה,
כתבתי בעיקר בשביל הפי' במילת שמו, שנשאלו למעלה שנראה כפילות.
בכל ברכה ב"אתה" מכוונים על ההמתגלה לנו וכמבואר בנפה"ח הנ"ל, ונמצא ששאלת @הראני קשה מאוד. שאלה זו מציקה לי הרבה שנים ושאלתי כמה ת"ח ולא קיבלתי תשובה טובה, אולי מפורומנו תצא הישועה
 

אור זורח

משתמש ותיק
להרב @יושב אוהלים שליט''א
כמדומה לפני כמה ימים דנת בנושא זה בענין את שם הקל המלך הגדול והנורא קדוש הוא
ואולי לדבריך יהיה מתורץ גם כאן

הראני אמר:
לי ידוע על נוסח כזה במחזור ויטרי (סי פט) ואביא את לשונו עם מספור שלי: א.]ברוך שאמר והיה העולם. ב.]ברוך הוא ג.] ברוך שמו. ד.]ברוך עושה מעשה בראשית. ה.] ברוך אומר ועושה. ו.] ברוך גוזר ומקיים. ז.] ברוך מרחם על הארץ ח.] ברוך מרחם על הבריות. ט.] ברוך משלם שכר טוב ליריאיו ולקוויו ולחוסי בו: י.] ברוך הוא יא.] ברוך שמו יב.] ברוך הוא על כסא מלכותו. יג.] ברוך פודה ומציל. יד.] ברוך אל חי לעד וקיים לנצח. טו.] ברוך אתה י"י אלקינו מלך העולם
הרי לך ט"ו שבחים
יש"כ גדול,
מה שיש להבין בנוסח הזה, מה החילוק בין ברוך הוא הראשון לבין ברוך הוא השני!
וכעין זה איתא בהגדה של פסח 'ברוך המקום ברוך הוא'
ומלבד זאת יש עוד להבין מה זה
ברוך הוא
ברוך שמו
אלימיר אמר:
ונמצא ששאלת @הראני קשה מאוד. שאלה זו מציקה לי הרבה שנים ושאלתי כמה ת"ח ולא קיבלתי תשובה טובה, אולי מפורומנו תצא הישועה
 
חלק עליון תַחתִית