זך הרעיון אמר:אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.
מי זה שמחו? ומה זה בכל תוקף?ראש הברזל אמר:אך ביציאה מחו בכל תוקף מחמת פריצות
לישועתך קויתי השם אמר:זה לא נראה לי נושא הלכתי מובהק. רק שס"ל שאינו צנוע כ"כ. ויל"ע בזה כיון שנוהגים כך רבים וטובים א"כ הוי שפיר בגדר הצניעות. ויעויין כאן - https://din.org.il/2019/03/31/%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%99%D7%93-%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%94/
נקיי הדעת שבירושליםלישועתך קויתי השם אמר:מי זה שמחו? ומה זה בכל תוקף?ראש הברזל אמר:אך ביציאה מחו בכל תוקף מחמת פריצות
תשובה באתר דיןזך הרעיון אמר:לישועתך קויתי השם אמר:זה לא נראה לי נושא הלכתי מובהק. רק שס"ל שאינו צנוע כ"כ. ויל"ע בזה כיון שנוהגים כך רבים וטובים א"כ הוי שפיר בגדר הצניעות. ויעויין כאן - https://din.org.il/2019/03/31/%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%99%D7%93-%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%94/
חסום לי,
מה זה?
המקורות במנהג הוא עצם זה שנוהגים כך אמנם פעם שמעתי הסבר למנהג שעי"ז מתקיים הדין של מכניסה לביתו שהיא לא נכנסת בנפרד אבל גם אם כן ודאי שזה לא דין אלא מנהג לבטאות דין זהזך הרעיון אמר:אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.
ומה בקשר ליציאה מחדר יחוד יד ביד?יד אבשלום אמר:המקורות במנהג הוא עצם זה שנוהגים כך אמנם פעם שמעתי הסבר למנהג שעי"ז מתקיים הדין של מכניסה לביתו שהיא לא נכנסת בנפרד אבל גם אם כן ודאי שזה לא דין אלא מנהג לבטאות דין זהזך הרעיון אמר:אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.
מענה לשון אמר:הלא סתם זוג נשוי לא הולך יד ביד בפרהסיא בגלל עניין הצניעות, אז מאי שנא כאן?
ולכן לענ"ד קצת מוזר לתלות את הנידון בהלכה ובמנהג בלבד, ולדלג על עניין מהותי אחר שנוהג אצל כל החרדים לד"ה
בת עין אמר:מענה לשון אמר:הלא סתם זוג נשוי לא הולך יד ביד בפרהסיא בגלל עניין הצניעות, אז מאי שנא כאן?
ולכן לענ"ד קצת מוזר לתלות את הנידון בהלכה ובמנהג בלבד, ולדלג על עניין מהותי אחר שנוהג אצל כל החרדים לד"ה
אמת.
אבל בכל זאת מצאנו שהתירו כמה דברים בכלה לחבבה על בעלה (ואע"פ שלא התירו להסתכל בפניה ודלא כמי שמתיר בגמרא, אבל שאר דברים התירו כמו שנפסק ברמ"א).
ואם כן יתכן שהוא הדין כאן, אין לחוש למה שמקפידים בדרך כלל.
כיצד מרקדין לפני הכלה. מתי שמעת שמרקדין לפני אשה?מענה לשון אמר:הפלגת רחוק לענ"ד, ואינו דומה חיבוב לקירוב בפרהסיא.
הצבי אמר:כיום זה אומץ בציבור הליטאי דווקא בגוונים היותר מודרנים שלו
האמת אומַר שאישית אין דעתי נוחה ממנהג זה, וכמו שאין נוהגים שום עניני קירוב בפרהסיא וכמ"ש הרמ"א וכמו שכבר ציינו כאן. אבל כמדומני שהמציאות כיום הינה שלאו דוקא המודרנים נוהגים במנהג נתינת היד, אלא גם רבים מה"פרומערס".מענה לשון אמר:ויש להסתפק במנהג של קלי דעת שהתחיל בעידן המודרניזציה אם חשיב מנהג
אברך אמר:אגב מעניין מה מנהג אחינו החסידים בזה.
יש להניח שרוב הפרומערס [האמיתיים] שנהגים בזה הם כאלו שבאמת הוא מנהג שלהם ולא שאימצוהו מפני שמצא חן בעיניהם.אברך אמר:האמת אומַר שאישית אין דעתי נוחה ממנהג זה, וכמו שאין נוהגים שום עניני קירוב בפרהסיא וכמ"ש הרמ"א וכמו שכבר ציינו כאן. אבל כמדומני שהמציאות כיום הינה שלאו דוקא המודרנים נוהגים במנהג נתינת היד, אלא גם רבים מה"פרומערס".
לישועתך קויתי השם אמר:לתועלת הציבור אני מעלה צילום מסך של מה שציין הרב @הכהן
הליכה לחדר יחוד.PNG
למיטב ידיעתי שקר.זך הרעיון אמר:זך הרעיון אמר:אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.
כי שמעתי שמרן הגרא"מ שך זי"ע לא היה ניחא לו בזה
והיה מתנה את בואו לסדר קידושין בזה שלא יתנו יד לכלה.
אצלנו נותנים יד זה המנהגהצבי אמר:יש להניח שרוב הפרומערס [האמיתיים] שנהגים בזה הם כאלו שבאמת הוא מנהג שלהם ולא שאימצוהו מפני שמצא חן בעיניהם.אברך אמר:האמת אומַר שאישית אין דעתי נוחה ממנהג זה, וכמו שאין נוהגים שום עניני קירוב בפרהסיא וכמ"ש הרמ"א וכמו שכבר ציינו כאן. אבל כמדומני שהמציאות כיום הינה שלאו דוקא המודרנים נוהגים במנהג נתינת היד, אלא גם רבים מה"פרומערס".
ועוד בזה, בלי קשר ישיר להנ''ל.
ובעיני ראיתי כיצד רה''י א' חשוב בעל אורנטיצייה מודרנית שבחתונת נכדתו שהתחתנה עם בחור מרקע יותר פרום, אחר החופה ממש כפה על החתן שיקיים המנהג הזה והכניס ידו ביד הכלה, [לי באופן אישי זה הזכיר את הביטוי כמכחול בשופפרת...], ואני לא הצלחתי להבין תינח דס''ל דשרי, עדיין מה הלחץ...
גם בויז'ניץ הולכים שלובי זרוע לאחר החופה (בדר"כ החופה בחצר בית האדמו"ר והולכים כך עד לרכב שמחזיר לאולם)יושב בשבת תחכמוני אמר:נראה לי שבכמה חסידויות יוצאי פולין משלבים ידיהם זב"ז בזרוע. אני זוכר בודאות שראיתי בקרובי מחסידי אמשינוב, ולמיטב זכרוני כנ"ל אף בגור.
פפפפ אמר:אצלנו נותנים יד זה המנהגהצבי אמר:ובעיני ראיתי כיצד רה''י א' חשוב בעל אורנטיצייה מודרנית שבחתונת נכדתו שהתחתנה עם בחור מרקע יותר פרום, אחר החופה ממש כפה על החתן שיקיים המנהג הזה והכניס ידו ביד הכלה, [לי באופן אישי זה הזכיר את הביטוי כמכחול בשופפרת...], ואני לא הצלחתי להבין תינח דס''ל דשרי, עדיין מה הלחץ...
אבל אותו ר"י חשוב אינני מבינו הרי האשה תלך במנהגיה אחרי בעלה וכבר עכשיו הוא בעלה ואם לא נהוג אצלם מה הוא דוחף את האף שלו, ועוד קשה שהוא בכלל סבא ואין דעתו נחשבת
אבל אתה פחז כצבי למה בכל דבר אתה רואה כמכחול ...