מנהג נתינת יד לכלה בכניסה לחדר יחוד וביציאה

הודעות חדשות בנושא זה נשלחות לאישור מנהל תחילה.

זך הרעיון

משתמש ותיק
פותח הנושא
זך הרעיון אמר:
אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.

כי שמעתי שמרן הגרא"מ שך זי"ע לא היה ניחא לו בזה
והיה מתנה את בואו לסדר קידושין בזה שלא יתנו יד לכלה.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
פותח הנושא
לישועתך קויתי השם אמר:
זה לא נראה לי נושא הלכתי מובהק. רק שס"ל שאינו צנוע כ"כ. ויל"ע בזה כיון שנוהגים כך רבים וטובים א"כ הוי שפיר בגדר הצניעות. ויעויין כאן - https://din.org.il/2019/03/31/%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%99%D7%93-%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%94/

חסום לי,
מה זה?
 
זך הרעיון אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
זה לא נראה לי נושא הלכתי מובהק. רק שס"ל שאינו צנוע כ"כ. ויל"ע בזה כיון שנוהגים כך רבים וטובים א"כ הוי שפיר בגדר הצניעות. ויעויין כאן - https://din.org.il/2019/03/31/%D7%A0%D7%AA%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%99%D7%93-%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8-%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%94/

חסום לי,
מה זה?
תשובה באתר דין
מועתק מתוך אתר דין:

נתינת יד לכלה לאחר החופה
  • כ״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ט (31/03/2019)
שאלה:איפה רשום בשולחן ערוך שיש איסור מובהק לגבי אחיזת ידייים אחרי החופה? אפשר מקור שרשום שאסור בתחליט האיסור ?

תשובה:שלום רב,
 אני שכוונתך לשאול האם מותר לחתן לתת יד לכלה לאחר החופה? התשובה היא כן. אין איסור ואין בעיה לתת לה יד, גם לשיטת הספרדים.
 אמנם בספר בית חתנים (הגר”מ פנירי, ח”ב עמוד רצב) העיר שלכאורה לספרדים אסור לחתן לגעת בכלתו עד שיגיעו לביתם, משום שרק אז היא נחשבת נשואה לשיטתם. ומה שמנהג האשכנזים גם בדרך לחדר יחוד לתת יד לכלה, הוא משום שלא יהיה הפסק בין הברכות לחדר יחוד.
 אולם להלכה נראה שגם לדעת הספרדים אין בעיה.
 דהנה, דמקור האיסור לדעת בכלה לפני הנישואין הוא ממסכת כלה (א,א) כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה, ובברכת האירוסין תיקנו לומר ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות לנו על ידי חופה וקידושין. ורש"י (כתובות ז,ב) ביאר: "ואסר לנו את הארוסות – מדרבנן שגזרו על הייחוד של פנויה ואף ארוסה לא התירו עד שתיכנס לחופה ובברכה כדפרישית כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה ואדרבנן נמי מברכין וצונו ואסר לנו כדאשכחן בנר חנוכה". כלומר, האיסור הוא מחמת הברכה. ובתוס' שם כתבו: "ואמרינן כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה ולפי שפעמים בא עליה שלא לשם חופה עושין ברכה מתחלה כדי שתהא כלה בברכה.  
 כלומר, הן לדעת רש"י שהאיסור הוא משום הברכה, בנידון דידן שאנו מברכים ברכות תחת החופה, ומעתה ואילך אינה אסורה אפילו שעדיין אינה נשואה לדעת הספרדים עד שיגיעו לביתו. וגם לדעת התוס' אין בעיה כי החשש שהוא שמא יבוא עליה שלא לשם חופה, ועתה לאחר הברכות כבר אין חשש, ובפרט שלא שביק איניש התירה ועביד איסורא, ובמקרה זה פשוט שלא יעשה כן שלא לשם חופה. וראה גם בשיטמ"ק שם שכתב בדעת התוס' שזה רק בדעת ר' יהודה, אבל לדעת רבנן רק הביאה אסורה, ואילו הייחוד כבר מותר. 
 ומכל זה נראה שגם לדעת הספרדים שהנישואין מתקיימים רק כאשר הוא מתייחד איתה בביתו, בכל זאת אין כל בעיה לתת יד לכלה לאחר החופה והברכות. 
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.
המקורות במנהג הוא עצם זה שנוהגים כך אמנם פעם שמעתי הסבר למנהג שעי"ז מתקיים הדין של מכניסה לביתו שהיא לא נכנסת בנפרד אבל גם אם כן ודאי שזה לא דין אלא מנהג לבטאות דין זה
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
פותח הנושא
יד אבשלום אמר:
זך הרעיון אמר:
אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.
המקורות במנהג הוא עצם זה שנוהגים כך אמנם פעם שמעתי הסבר למנהג שעי"ז מתקיים הדין של מכניסה לביתו שהיא לא נכנסת בנפרד אבל גם אם כן ודאי שזה לא דין אלא מנהג לבטאות דין זה
ומה בקשר ליציאה מחדר יחוד יד ביד?
 
 

מענה לשון

משתמש ותיק
הלא סתם זוג נשוי לא הולך יד ביד בפרהסיא בגלל עניין הצניעות, אז מאי שנא כאן?
ולכן לענ"ד קצת מוזר לתלות את הנידון בהלכה ובמנהג בלבד, ולדלג על עניין מהותי אחר שנוהג אצל כל החרדים לד"ה
 

בת עין

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
הלא סתם זוג נשוי לא הולך יד ביד בפרהסיא בגלל עניין הצניעות, אז מאי שנא כאן?
ולכן לענ"ד קצת מוזר לתלות את הנידון בהלכה ובמנהג בלבד, ולדלג על עניין מהותי אחר שנוהג אצל כל החרדים לד"ה

אמת.
אבל בכל זאת מצאנו שהתירו כמה דברים בכלה לחבבה על בעלה (ואע"פ שלא התירו להסתכל בפניה ודלא כמי שמתיר בגמרא, אבל שאר דברים התירו כמו שנפסק ברמ"א).
ואם כן יתכן שהוא הדין כאן, אין לחוש למה שמקפידים בדרך כלל.
 

הצבי

משתמש ותיק
הלא כתוב ברמ''א שאין להראות חיבה לאשתו בפרהסיא ומטעם זה אין נוהגים כן בחיים עצמם וכמו שכבר כתבו, ומ''מ כנ' בירושלים נהגו כן וי''א שהיות ונהגו אזי אין בזה מעשה חיבה מובהק, אלא דצ''ת דהרי מקור מנהג זה ככה''נ בירושלים כפי שכבר כתבו, ואילו כיום זה אומץ בציבור הליטאי דווקא בגוונים היותר מודרנים שלו, אלו שרחוקים ממנהגי ירושלים כרחוק מזרח ממערב, ומזה ימים הייתי שואל למי שאמר לי שנוהג כן משום מנהג ירושלים, מה הוא בשאר המנהגים וכמובן שאין אצלו זכר לזה [מלבד אולי המנהג להקל בפירות נכרי בשביעית], וש''מ דלאו משום מנהג הוא אלא דבהפקירא ניחא להו, וא''כ נראה ברור דזה אסור, וה' הטוב יכפר.
 

מענה לשון

משתמש ותיק
בת עין אמר:
מענה לשון אמר:
הלא סתם זוג נשוי לא הולך יד ביד בפרהסיא בגלל עניין הצניעות, אז מאי שנא כאן?
ולכן לענ"ד קצת מוזר לתלות את הנידון בהלכה ובמנהג בלבד, ולדלג על עניין מהותי אחר שנוהג אצל כל החרדים לד"ה

אמת.
אבל בכל זאת מצאנו שהתירו כמה דברים בכלה לחבבה על בעלה (ואע"פ שלא התירו להסתכל בפניה ודלא כמי שמתיר בגמרא, אבל שאר דברים התירו כמו שנפסק ברמ"א).
ואם כן יתכן שהוא הדין כאן, אין לחוש למה שמקפידים בדרך כלל.

הפלגת רחוק לענ"ד, ואינו דומה חיבוב לקירוב בפרהסיא. ומה שהתירו כמה ענינים הוא כדי שתמצא חן בעיני בעלה והוא קולא לכלה, אבל אינו עניין לקירוב בשר בפרהסיא בפרט שאפשר בצנעה. ויש להסתפק במנהג של קלי דעת שהתחיל בעידן המודרניזציה אם חשיב מנהג, כמו שיש להסתפק בזמנינו אם יש חובה על החתן לערוך הצעת נישואין בטקס רב רושם כנהוג במחזותינו החדשניים
 

אברך

משתמש ותיק
הצבי אמר:
כיום זה אומץ בציבור הליטאי דווקא בגוונים היותר מודרנים שלו
מענה לשון אמר:
ויש להסתפק במנהג של קלי דעת שהתחיל בעידן המודרניזציה אם חשיב מנהג
האמת אומַר שאישית אין דעתי נוחה ממנהג זה, וכמו שאין נוהגים שום עניני קירוב בפרהסיא וכמ"ש הרמ"א וכמו שכבר ציינו כאן. אבל כמדומני שהמציאות כיום הינה שלאו דוקא המודרנים נוהגים במנהג נתינת היד, אלא גם רבים מה"פרומערס".
אגב מעניין מה מנהג אחינו החסידים בזה.
 

הצבי

משתמש ותיק
אברך אמר:
האמת אומַר שאישית אין דעתי נוחה ממנהג זה, וכמו שאין נוהגים שום עניני קירוב בפרהסיא וכמ"ש הרמ"א וכמו שכבר ציינו כאן. אבל כמדומני שהמציאות כיום הינה שלאו דוקא המודרנים נוהגים במנהג נתינת היד, אלא גם רבים מה"פרומערס".
יש להניח שרוב הפרומערס [האמיתיים] שנהגים בזה הם כאלו שבאמת הוא מנהג שלהם ולא שאימצוהו מפני שמצא חן בעיניהם.
ועוד בזה, בלי קשר ישיר להנ''ל.
ובעיני ראיתי כיצד רה''י א' חשוב בעל אורנטיצייה מודרנית שבחתונת נכדתו שהתחתנה עם בחור מרקע יותר פרום, אחר החופה ממש כפה על החתן שיקיים המנהג הזה והכניס ידו ביד הכלה, [לי באופן אישי זה הזכיר את הביטוי כמכחול בשופפרת...], ואני לא הצלחתי להבין תינח דס''ל דשרי, עדיין מה הלחץ...
 

רבינא

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
לתועלת הציבור אני מעלה צילום מסך של מה שציין הרב @הכהן 
הליכה לחדר יחוד.PNG

 מי יכול לברר לי כמה שאלות
1. מי כתב את הדברים, אם אפשר להרחיב אודותיו
2. האם דבריו היו מוסכמים אז על דעת כולם
3. האם מנהג שהונהג במקומות אחרים, בחלוף הימים אפשר לאמץ אותו גם במקומות שלא נהגו כמוהו
4. איזה קהילות נהגו כך, בעבר ובהווה
5. מה דעת הרבנים וראשי הישיבות כיום
6 שאלה אחרונה שכבר נשאלה באשכול בלי פתרון. מי שאוסר או שרואה בזה חוסר צניעות, מה ההבדל בין זה לדברים אחרים שהתירו בכלה.
 
נראה לי שבכמה חסידויות יוצאי פולין משלבים ידיהם זב"ז בזרוע. אני זוכר בודאות שראיתי בקרובי מחסידי אמשינוב, ולמיטב זכרוני כנ"ל אף בגור.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
זך הרעיון אמר:
אשמח לקבל מקורות בהלכה ובמנהג.

כי שמעתי שמרן הגרא"מ שך זי"ע לא היה ניחא לו בזה
והיה מתנה את בואו לסדר קידושין בזה שלא יתנו יד לכלה.
למיטב ידיעתי שקר.
ביררתי נושא זה לפני נישואי אצל כמה גדולים, ואכתוב בל"נ מאוחר יותר. כל מי שטוען שזה מנהג חדש, מודרנים וכו' טועה במקרה הטוב ושקרן במקרה הפחות טוב.
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
רות בן דוד - בלוי, אשת ר' עמרם בלוי הקנאי הגדול - כותבת בספרה (שכחתי את שמו) שבחתונתם (שנערכה בישיבת אור תורה בבני ברק, מפני זעם קנאי ירושלים -ואכמ"ל) הלך עמה ר' עמרם לחדר הייחוד שלוב זרוע, וניכר שם שהיה הדבר תימה אפי' בעיניה כגיורת...
 

פפפפ

משתמש ותיק
הצבי אמר:
אברך אמר:
האמת אומַר שאישית אין דעתי נוחה ממנהג זה, וכמו שאין נוהגים שום עניני קירוב בפרהסיא וכמ"ש הרמ"א וכמו שכבר ציינו כאן. אבל כמדומני שהמציאות כיום הינה שלאו דוקא המודרנים נוהגים במנהג נתינת היד, אלא גם רבים מה"פרומערס".
יש להניח שרוב הפרומערס [האמיתיים] שנהגים בזה הם כאלו שבאמת הוא מנהג שלהם ולא שאימצוהו מפני שמצא חן בעיניהם.
ועוד בזה, בלי קשר ישיר להנ''ל.
ובעיני ראיתי כיצד רה''י א' חשוב בעל אורנטיצייה מודרנית שבחתונת נכדתו שהתחתנה עם בחור מרקע יותר פרום, אחר החופה ממש כפה על החתן שיקיים המנהג הזה והכניס ידו ביד הכלה, [לי באופן אישי זה הזכיר את הביטוי כמכחול בשופפרת...], ואני לא הצלחתי להבין תינח דס''ל דשרי, עדיין מה הלחץ...
אצלנו נותנים יד זה המנהג 
אבל אותו ר"י חשוב אינני מבינו הרי האשה תלך במנהגיה אחרי בעלה וכבר עכשיו הוא בעלה ואם לא נהוג אצלם מה הוא דוחף את האף שלו, ועוד קשה שהוא בכלל סבא ואין דעתו נחשבת 
אבל אתה פחז כצבי למה בכל דבר אתה רואה כמכחול ...
 
 

חודו של מחט

משתמש רגיל
יושב בשבת תחכמוני אמר:
נראה לי שבכמה חסידויות יוצאי פולין משלבים ידיהם זב"ז בזרוע. אני זוכר בודאות שראיתי בקרובי מחסידי אמשינוב, ולמיטב זכרוני כנ"ל אף בגור.
גם בויז'ניץ הולכים שלובי זרוע לאחר החופה (בדר"כ החופה בחצר בית האדמו"ר והולכים כך עד לרכב שמחזיר לאולם)
 
 

הצבי

משתמש ותיק
פפפפ אמר:
הצבי אמר:
ובעיני ראיתי כיצד רה''י א' חשוב בעל אורנטיצייה מודרנית שבחתונת נכדתו שהתחתנה עם בחור מרקע יותר פרום, אחר החופה ממש כפה על החתן שיקיים המנהג הזה והכניס ידו ביד הכלה, [לי באופן אישי זה הזכיר את הביטוי כמכחול בשופפרת...], ואני לא הצלחתי להבין תינח דס''ל דשרי, עדיין מה הלחץ...
אצלנו נותנים יד זה המנהג 
אבל אותו ר"י חשוב אינני מבינו הרי האשה תלך במנהגיה אחרי בעלה וכבר עכשיו הוא בעלה ואם לא נהוג אצלם מה הוא דוחף את האף שלו, ועוד קשה שהוא בכלל סבא ואין דעתו נחשבת 
אבל אתה פחז כצבי למה בכל דבר אתה רואה כמכחול ...

כ''ז אכניס בקושייתי, ויש לי בזה איזה הרגשה פסיכולוגית שקשה לי לבטא אותה

 
 
חלק עליון תַחתִית