פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
האם פנו"ט אסורים באיסור הנאה מצד האיסור פנ"ט חוץ מהאיסור מצד שהם קודש, ואם כן האם יש חיוב כרת על הנאתן.
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
עי' תוס' בריש כל שעה שהקשו אמאי לרבי אבהו אין כרת על הנאה מחמץ שהרי לדבריו לשון אכילה כולל אף הנאה.
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
ולגוף השאלה, מסתבר שאם יש נ"מ, פיגול נו"ט אסורין בהנאה אף מצד עצמן. ומה הצד השני?
ויש לציין למהרש"א קידושין נו ב, ולשאר אחרונים המצויינים שם (בהוצ' עוז והדר, וגם באחרונים שבסוף המסכת)
ויש לציין למהרש"א קידושין נו ב, ולשאר אחרונים המצויינים שם (בהוצ' עוז והדר, וגם באחרונים שבסוף המסכת)
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
התוס' שם הוצרכו להביא ראיה לדבריהם, ומשמע שבלא ראיה אין כזה כלל שאין כרת על הנאה.
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
לא יודע אם יש כזה כלל. אבל אם יש איה"נ בפנו"ט, מקורו מדר' אבהו או משאר הילפותות בסוגי' הנ"ל, ושם לא מצינו שום ילפותא שמלמדת כרת בהנאה, גם באיסורין שחייב כרת על אכילתם.
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
לא הבאתי ראיה, שאלתי מה הצד השני.
ואף לחזקיה לכ' התרבו כל איסורי אכילה לאיסור הנאה, חוץ מאלו שמפורש בהו היתר. והפלו' בחולין שנשחטו בעזרה היא פלוגתא נקודתית בילפותות.
(אני לא מונח בסוגי', ודבריי אינם כמביע דעה אלא כשואל)
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
זה שטעונים שריפה זה לא טעם לאוסרם בהנאה ככל הנשרפין במתני' תמורה לג:?
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
אולי זה רק מצד הדין קודש שלהם שקודש שחל בו פסול טעון שריפה.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:09זה שטעונים שריפה זה לא טעם לאוסרם בהנאה ככל הנשרפין במתני' תמורה לג:?
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
בנותר כתיב להדיא דין שריפה, ומיני' ילפינן פסחים כד א דכל שבקדש בשריפה.
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
בודאי שכן. אבל באמת כבר מתחילה לא כ"כ הבנתי לאן חותר מר, הרי השם המיוחד של פנו"ט הוא לענין איסור אכילה שחייבין עליו כרת, ודין שריפה - האוסר אף בהנאה - הוא א' לטמא (ובכלל זה אף תרומה טמאה), וא' לנותר ובכללו שאר פסוהמ"ק <בכל פסול שהוא, ואין משמעות לפיגול לענין זה>, (וכ"ז מבואר ברמב"ם ריש פי"ט מפסוהמ"ק ובסה"מ), ומה ניתן להוסיף עוד?הערשל כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:12אולי זה רק מצד הדין קודש שלהם שקודש שחל בו פסול טעון שריפה.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:09זה שטעונים שריפה זה לא טעם לאוסרם בהנאה ככל הנשרפין במתני' תמורה לג:?
מכל מקום משכח"ל פיגול וטמא שלא הותרו מידי מעילתם (בנפסלו קודם המוציאם מידי מעילה למר כדאית ליה היתר שחיטה שנינו או זריקה או אכילה, ובקדשים שיש בהם מעילה קודם זריקה), ובהם יש אף איסור הנאה שמשום מעילה.
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
בתרומה טמאה אין איסור הנאה.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:21ודין שריפה - האוסר אף בהנאה - הוא א' לטמא (ובכלל זה אף תרומה טמאה),
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
השאלה היא האם השם איסור פיגול גורם איסור הנאה (ואולי זה גם נפ"מ למלקות אם לוקה משם פיגול).יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:21אבל באמת כבר מתחילה לא כ"כ הבנתי לאן חותר מר, הרי השם המיוחד של פנו"ט הוא לענין איסור אכילה שחייבין עליו כרת,
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
אני הק' לא מכיר דין כזה, (וכמו שהבאתי לעיל שאפי' לגבי שריפה אין משמעות מיוחדת כלל וכלל לגבי פיגול. קח בחשבון שיש דברים שאינן מתפגלים - דבר שאין לו מתירין - ואיש לא העלה בדעתו לחלק בדינם לדין נוסף מלבד לכרת על אכילתם).הערשל כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:26השאלה היא האם השם איסור פיגול גורם איסור הנאה (ואולי זה גם נפ"מ למלקות אם לוקה משם פיגול).יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:21אבל באמת כבר מתחילה לא כ"כ הבנתי לאן חותר מר, הרי השם המיוחד של פנו"ט הוא לענין איסור אכילה שחייבין עליו כרת,
על מה שכתבת לעיל מתרומה טמאה, איני כ"כ בענין כעת, אבל אולי לכך הוצרכה הדרשה דשלך תהא להסיקה תחת תבשילך?
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
אולם מהמהרש"א שהביא @אבי חי מוכח שיש כזה דין, ומה שלא מצאנו שיש שריפה מצד הפיגול מה הראיה מזה?
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
התוס' ביבמות עג: כ' דהקרא איצטריך כי היכי דלא נילף בק"ו ממעשר שאסור לבער ממנו בטומאה, אולם התוס' בב"ק קא כ' דאיצטריך קרא כי היכי דלא נילף מערלה שאסור ליהנות בשעת ביעורו, ואולי באמת משמע מזה שזה איסור הנאה שהרי בערלה האיסור של לא ידליק בו את הנר זה משום איה"נ.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:31על מה שכתבת לעיל מתרומה טמאה, אולי לכך הוצרכה הדרשה דשלך תהא להסיקה תחת תבשילך?
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
אני באמת לא מבין. לדעתך תוס' <לפי' המהרש"א> מתכוונים לחלק בין קומץ מנחה שנתפגלה לשייריה, שהשיריים כיון שיש להם מתירים המקדש בהם אינה מקודשת והקומץ כיון שאין לו מתירים ואינו מתפגל היא מקודשת?
ובפשטות - כך נראה לי כעת מקופיא - כוונתם אכן לאיסור שמחמת השריפה, ואה"נ שיכלו להקשות מכל פסוהמ"ק.
ומה שהוזכר המהרש"א לא עלתה בידי להבין את התוספת שיש בדבריו לנידון דנן מעבר לעצם ד' התוס', המהרש"א בס"ה מבאר שבפנו"ט <או להנ"ל: בפסוהמ"ק> אין משום המקדש בחלקו שאינה מקודשת לפי שפקע מהם תורת הקודש דידהו. <ובאמת לכא' יש בזה מן החידוש, שבפסוהמ"ק פוקעת תורת ממון גבוה (שלזה לכא' מתכוון המהרש"א בלשון 'איסור קודש', שלקחה מהמקדש בחלקו אינה מקודשת כמפורש בדבריו), והייתי שמח אם מי שבקי בהרחבת דבר זה יעמידנו על עומקא דשמעתתא בענין>.
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
אכן לכ' דברי מהרש"א אינם ראיה לכאן, אך א"א לברר ד"ז בלי להבין צדדי הספק.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑22 דצמבר 2020, 00:48אני באמת לא מבין. לדעתך תוס' <לפי' המהרש"א> מתכוונים לחלק בין קומץ מנחה שנתפגלה לשייריה, שהשיריים כיון שיש להם מתירים המקדש בהם אינה מקודשת והקומץ כיון שאין לו מתירים ואינו מתפגל היא מקודשת?
ובפשטות - כך נראה לי כעת מקופיא - כוונתם אכן לאיסור שמחמת השריפה, ואה"נ שיכלו להקשות מכל פסוהמ"ק.
ומה שהוזכר המהרש"א לא עלתה בידי להבין את התוספת שיש בדבריו לנידון דנן מעבר לעצם ד' התוס', המהרש"א בס"ה מבאר שבפנו"ט <או להנ"ל: בפסוהמ"ק> אין משום המקדש בחלקו שאינה מקודשת לפי שפקע מהם תורת הקודש דידהו. <ובאמת לכא' יש בזה מן החידוש, שבפסוהמ"ק פוקעת תורת ממון גבוה (שלזה לכא' מתכוון המהרש"א בלשון 'איסור קודש', שלקחה מהמקדש בחלקו אינה מקודשת כמפורש בדבריו), והייתי שמח אם מי שבקי בהרחבת דבר זה יעמידנו על עומקא דשמעתתא בענין>.
בענין דברי מהרש"א אשוב על הצעתי לעיין בשאר אחרונים שם (פנ"י, המקנה, יד דוד, רש"ש, קרני ראם, שער המלך אישות ה א, ועוד)
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
מצאתי באוצר. ס' אבני ציון ח"ב עמ' 54
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 1481
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 124 פעמים
- קיבל תודה: 509 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
פיגול ונותר, אף אלו שאינם אסורים בהנאה משום קודש, דהיינו שאין בהם מעילה, איסורי הנאה הם, ואינם מטמאים טומאת אוכלין לר"ש.
-
- הודעות: 1833
- הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
- נתן תודה: 187 פעמים
- קיבל תודה: 670 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
ועוד מספר הנ"ל, במקומות אחרים
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 1481
- הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
- נתן תודה: 124 פעמים
- קיבל תודה: 509 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 404
- הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
- נתן תודה: 34 פעמים
- קיבל תודה: 55 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
כוונתי היתה לנהנה מן הפיגול. (לא לפי שיטת הרמב"ם שאין מלקות באיסורי הנאה)
-
- הודעות: 573
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 157 פעמים
- קיבל תודה: 281 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פיגול נותר וטמא באיסור הנאה
האוכל פיגול הואיל וחייב כרת משום 'והנפש האוכלת ממנו עוונה תשא' דינו לענין מלקות תלוי במח' התנאים אם לוקין על לאו שיש בו כרת, ולסוברים שלוקין היינו מאותו השם בעצמו של והנפש האוכלת, כמו בכ"מ בלאו שיש בו כרת.
הלאו המצוטט נוגע ליתר פסוהמ"ק, אלו שאין בהם כרת.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 3 תגובות
- 69 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ביאור הדבר
24 אפריל 2020, 00:05
-
- 25 תגובות
- 430 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי פינחס רוזנצוויג
24 ינואר 2021, 14:45
-
- 2 תגובות
- 82 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בחור צעיר
08 מאי 2020, 10:48
-
- 5 תגובות
- 145 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי משה נפתלי
24 ינואר 2021, 10:10
-
- 32 תגובות
- 281 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי תיקו
25 ינואר 2021, 20:44