יושב אוהלים
משתמש ותיק
איתא בשו"ע הל' רבית (יו"ד סי' קס, ססעיף יג) מותר לומר לחבירו הילך זוז והלוה עשרה דינרים לפלוני והוא שלא יחזור ויקחנו מהלוה, וגם לא יאמר הלוה למלוה פלוני יתן בשבילי.
צריך ביאור:
א. במקרה השני שהלוה אומר למלוה "פלוני יתן בשבילי", מי עובר על איסור רבית?
> המלוה - הרי לא אמר שהוא ילווה לו רק אם פלוני יתן, ואת"ל הרי למעשה הוא מקבל כסף תמורת ההלואה, הרי מפורש בתחילת הסעיף שלמלוה מותר לקבל כסף מאדם שלישי כדי שהוא ילוה כסף ללוה, וכי בגלל שהלווה "הודיע" לו על נכונותו של הפלוני לתת, פתאום יאסר עליו לקבלו?
> הלווה - הרי אינו נותן למלוה שום רבית, הוא רק אומר ש"פלוני יתן בשבילו", (לכאורה אין הנושא כאן "איסור אמירה")
> ה"פלוני" (הנותן למלוה את התשלום בפועל] - הרי הוא לא הלוה, ומפורש בתחילת הסעיף שלו מותר לתת כסף למלוה כדי שהמלוה ילוה ללוה, וכי בגלל שהלווה "הודיע" למלוה על נכונותו לתת, יאסר עליו לתת?
צריך ביאור:
א. במקרה השני שהלוה אומר למלוה "פלוני יתן בשבילי", מי עובר על איסור רבית?
> המלוה - הרי לא אמר שהוא ילווה לו רק אם פלוני יתן, ואת"ל הרי למעשה הוא מקבל כסף תמורת ההלואה, הרי מפורש בתחילת הסעיף שלמלוה מותר לקבל כסף מאדם שלישי כדי שהוא ילוה כסף ללוה, וכי בגלל שהלווה "הודיע" לו על נכונותו של הפלוני לתת, פתאום יאסר עליו לקבלו?
> הלווה - הרי אינו נותן למלוה שום רבית, הוא רק אומר ש"פלוני יתן בשבילו", (לכאורה אין הנושא כאן "איסור אמירה")
> ה"פלוני" (הנותן למלוה את התשלום בפועל] - הרי הוא לא הלוה, ומפורש בתחילת הסעיף שלו מותר לתת כסף למלוה כדי שהמלוה ילוה ללוה, וכי בגלל שהלווה "הודיע" למלוה על נכונותו לתת, יאסר עליו לתת?
הכותב הוא מורה הוראה לענייני רבית ע"י בית הוראה 'ברית פנחס',
שבנשיאות הרה"ג ר' פנחס וינד שליט"א, ראש ב"ד ובית הוראה ברית פנחס, בירושלים עיה"ק,
ובעמח"ס רבית הלכה למעשה ברית פנחס , ושו"ת בענייני רבית ב"ח, ועומק רבית, ועוד.
שבנשיאות הרה"ג ר' פנחס וינד שליט"א, ראש ב"ד ובית הוראה ברית פנחס, בירושלים עיה"ק,
ובעמח"ס רבית הלכה למעשה ברית פנחס , ושו"ת בענייני רבית ב"ח, ועומק רבית, ועוד.