כשרות החלב בא"י בימינו | חלב מומר, יוצא ונכנס מידי פעם, והמצלמות | ההבדל בין העדה החרדית/רובין/ועדת מהדרין/וועסטהיים

אמונת אומן

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
בן המתחטא אמר:
נתחיל מהכתבה האחרונה שהועלתה ( יש עוד שנים שלא הועלו ) בעמוד הראשון ביחס לרמאות של מפעל. כדאי לקרא את כל הקטע שתחת הכותרת "זה לא סוכר" אני רק מצטט, "...לא פסלנו את החברה, כי בכל מקרה לא מצפים מהחברה לנאמנות. ה"תפקיד" שלהם זה להערים עלינו, והתפקיד שלנו זה לתפוס אותם. הם לא מבינים מה אנחנו רוצים ומה הבעיה במוצר הזה, ולמה אנחנו מתעקשים על מוצר אחר. הם לא הכניסו במקום מלח לימון רסק עגבניות רק פעלו כפי הבנתם. " כל מילה נוספת רק תגרע.....

 
בקשוני לפרט קצת.                                                                                                                                                                                                   אומר בקצרה, כל הכשרויות המקובלות כגון העדה והרב לנדא, דואגים להטיל אימתם על המפעל שעובד איתם. שיהיה ברור לו שברגע שהוא סוטה כמלא נימה מההוראות, אין לו סיכוי להמשך שיתוף פעולה. בפרט אם זה מפעל בחו"ל. אחרת לא יחשוב בעל המפעל פעמיים לפני שינסה לרמות, כי מה יש לו להפסיד. מי שמשדר אחרת גורם לתיאבון מוגבר של בעלי המפעל הגוי שחושב בראש עסקי-נטו , לרמות ולסובב עד מקום שיד אינו ישראל מגעת. וכל זה בלא סכנת נזק.  מלבד הנתון שבעקבות הרמאות כבר התגלה עם מי יש לנו עסק, ואף אחד לא יעשה עסקים עם כספו עם שותף שכזה ,גם עם הוא מפקח עליו בשבע עינים. ואגב, מידע על הנהגות מערכת כשרות עובר בין בעלי חברות. כשהללו יודעים מראש, מי מוחל וסולח, ועם מי לא כדאי להתחכם... ​
 
 ההשגחות הרציניות אינם מסתמכות רק על הבדיקה והחקירה כי אין בטחון לאף אחד וכולם יכולים למרות כל המאמצים להכשל . ולכן עובדים ליצור מצב חזק של מירתת.  ועדיין זקוקים לרחמים רבים...                                                                                                                                                                                                   מי שמוותר על כך, ובוטח על כחו ועוצם ידו לגלות את כל תעלולי הזייפנים גם אלו שהוחזקו לזייפנים, יתכן שחסרה לו הרצינות הדרושה לנושא רב אחריות זה,ויתכן שבטחונו העצמי קצת חסר פרופרציות. ​
לפחות בעבר, אני יודע שהעד''ח ממש לא מיהרו להסיר כשרות, רק אחרי כו''כ רמאויות. ומתמא שמה שהיה הוא גם הווה.
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
יהודי אמר:
יהודי נאמן אמר:
אחד התלמידים אמר:
הגר"מ גרוס שליט"א שנוי במחלוקת. יש לו תומכים אדוקים האוחזים ממנו מאד. אבל מאידך יש הרבה אנשים שאינם סומכים עליו כלל.
אופה, מה קרה? תח מופלג בקי בש"ס ופוסקים, יודע בכל מקום ששואלים אותו, תלמידו המובהק של בעל שבט הלוי זצוק"ל, ולא סומכים עליו? מה קרה?
השאלה היתה על רמת ההשגחה ועל הקולות וכו', מה זה שייך לגדלותו בתורה
לפסוק בכל דבר לחומרא זה לא גדלות אבל לדעת בכל דבר איזה חלק מותר ואיזה חלק אסור ק גדולים בתורה כמוהו יש להם את הכח וכידוע שהגר"ש וואזנר אמר עליו כבר דברים גדולים ואדירים בשבחו ובכח הפסק שלו כבר יותר מ-30 שנה בהיותו פחות מגיל 40 כשהיה אז פוסקים זקנים ממנו בהרבה ואין חולק על כך שהוא יורד לפרקטיקה ברמה הכי גבוהה שיש וצריך וממילא כל מה שתחת חסותו אפשר לסמוך בעיניים עצומות ומובטח לכפ ע"ז גן עדן ובטוח שלא תראו ע"ז פני גהינום
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוטי מוזס אמר:
יהודי אמר:
יהודי נאמן אמר:
אופה, מה קרה? תח מופלג בקי בש"ס ופוסקים, יודע בכל מקום ששואלים אותו, תלמידו המובהק של בעל שבט הלוי זצוק"ל, ולא סומכים עליו? מה קרה?
השאלה היתה על רמת ההשגחה ועל הקולות וכו', מה זה שייך לגדלותו בתורה
לפסוק בכל דבר לחומרא זה לא גדלות אבל לדעת בכל דבר איזה חלק מותר ואיזה חלק אסור ק גדולים בתורה כמוהו יש להם את הכח וכידוע שהגר"ש וואזנר אמר עליו כבר דברים גדולים ואדירים בשבחו ובכח הפסק שלו כבר יותר מ-30 שנה בהיותו פחות מגיל 40 כשהיה אז פוסקים זקנים ממנו בהרבה ואין חולק על כך שהוא יורד לפרקטיקה ברמה הכי גבוהה שיש וצריך וממילא כל מה שתחת חסותו אפשר לסמוך בעיניים עצומות ומובטח לכפ ע"ז גן עדן ובטוח שלא תראו ע"ז פני גהינום
הלוואי שהייתי רגוע כמוכם
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
מוטי מוזס אמר:
יהודי אמר:
יהודי נאמן אמר:
אופה, מה קרה? תח מופלג בקי בש"ס ופוסקים, יודע בכל מקום ששואלים אותו, תלמידו המובהק של בעל שבט הלוי זצוק"ל, ולא סומכים עליו? מה קרה?
השאלה היתה על רמת ההשגחה ועל הקולות וכו', מה זה שייך לגדלותו בתורה
לפסוק בכל דבר לחומרא זה לא גדלות אבל לדעת בכל דבר איזה חלק מותר ואיזה חלק אסור ק גדולים בתורה כמוהו יש להם את הכח וכידוע שהגר"ש וואזנר אמר עליו כבר דברים גדולים ואדירים בשבחו ובכח הפסק שלו כבר יותר מ-30 שנה בהיותו פחות מגיל 40 כשהיה אז פוסקים זקנים ממנו בהרבה ואין חולק על כך שהוא יורד לפרקטיקה ברמה הכי גבוהה שיש וצריך וממילא כל מה שתחת חסותו אפשר לסמוך בעיניים עצומות ומובטח לכפ ע"ז גן עדן ובטוח שלא תראו ע"ז פני גהינום
לא הבנתי, אתה באמת מתכוין שנפתח כאן את הנושא של הרב בעצמו?? אם יש לך אומץ, ואתה רוצה באמת להגיע לג"ע, תפנה אלי בפרטי.
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
ברל אמר:
אחד התלמידים אמר:
לא ידוע לי מה אומרים על המומחיות שלו, אבל יש הטעונים שהוא מקיל הרבה יותר מדאי בהכשירים. אפילו קוראים לזה קלות.
באופן כללי אין לי ידיעה אישית, אבל אני יכול להעיד על מעשה אחת שראיתי בעיני. פעם קרובים שלי שאפו מצות מכונה ביד בנימין בקשו ממני להצטרף אליהם לעזור בחבורה שלהם. אני שמתי לב שיש מקום שבצק מצטבר בצד המכונה והיה חוט ארוך של בצק שעבר על הפס עם הבצק שנכנס בסוף לתנור. הערתי את זה, והם קראו להגר"מ גרוס, שהיה אז רב בשארית, ובמקרה היה שם לעמוד על אפיית מצות יד שלו בצד שני של המפעל. הוא הגיע והורה שאין בזה שום בעיה, שעצם זה שהפס עובר ואילו חוט הבצק נשאר במקומו, עושה חיכוך, וזה נחשב עיבוד הבצק ומבטל כל חימוץ. להלכה לא ברור שהיתה בעיה, היות שהחבורה ניקו ובדקו המכונות היטב ובל"ס לא היה חוט הבצק מלפני י"ח דקות, והשאלה רק אם נתחמם חוט הבצק עד כדי כך שנתחמץ לפני י"ח דקות, ומסתבר שלא. אבל עצם ההוראה שלו שזה נקרא עסק ומבטל חימוץ, תמוה ביותר בעיני.


באופן כללי במצות גם העדה החרדית ותסתובב שעה אחת ליד המכונה במצות הלפרין ובטח ביהודה, בליין שאינו חבורה תראה שמסתמכים על קולות גדולות.
בעיני ראיתי מקום שנתקע בו בצק במצות הלפרין והמשגיח ענה לי זה לא מצות חבורה.

זה לא הנידון. מסתמא זה אינו אוסר מהטעמים שכתבתי. התייחסתי להוראה שזה נחשב עיסוק בכלל.
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
בן המתחטא אמר:
בן המתחטא אמר:
נתחיל מהכתבה האחרונה שהועלתה ( יש עוד שנים שלא הועלו ) בעמוד הראשון ביחס לרמאות של מפעל. כדאי לקרא את כל הקטע שתחת הכותרת "זה לא סוכר" אני רק מצטט, "...לא פסלנו את החברה, כי בכל מקרה לא מצפים מהחברה לנאמנות. ה"תפקיד" שלהם זה להערים עלינו, והתפקיד שלנו זה לתפוס אותם. הם לא מבינים מה אנחנו רוצים ומה הבעיה במוצר הזה, ולמה אנחנו מתעקשים על מוצר אחר. הם לא הכניסו במקום מלח לימון רסק עגבניות רק פעלו כפי הבנתם. " כל מילה נוספת רק תגרע.....

 
בקשוני לפרט קצת.                                                                                                                                                                                                   אומר בקצרה, כל הכשרויות המקובלות כגון העדה והרב לנדא, דואגים להטיל אימתם על המפעל שעובד איתם. שיהיה ברור לו שברגע שהוא סוטה כמלא נימה מההוראות, אין לו סיכוי להמשך שיתוף פעולה. בפרט אם זה מפעל בחו"ל. אחרת לא יחשוב בעל המפעל פעמיים לפני שינסה לרמות, כי מה יש לו להפסיד. מי שמשדר אחרת גורם לתיאבון מוגבר של בעלי המפעל הגוי שחושב בראש עסקי-נטו , לרמות ולסובב עד מקום שיד אינו ישראל מגעת. וכל זה בלא סכנת נזק.  מלבד הנתון שבעקבות הרמאות כבר התגלה עם מי יש לנו עסק, ואף אחד לא יעשה עסקים עם כספו עם שותף שכזה ,גם עם הוא מפקח עליו בשבע עינים. ואגב, מידע על הנהגות מערכת כשרות עובר בין בעלי חברות. כשהללו יודעים מראש, מי מוחל וסולח, ועם מי לא כדאי להתחכם... ​
 
 ההשגחות הרציניות אינם מסתמכות רק על הבדיקה והחקירה כי אין בטחון לאף אחד וכולם יכולים למרות כל המאמצים להכשל . ולכן עובדים ליצור מצב חזק של מירתת.  ועדיין זקוקים לרחמים רבים...                                                                                                                                                                                                   מי שמוותר על כך, ובוטח על כחו ועוצם ידו לגלות את כל תעלולי הזייפנים גם אלו שהוחזקו לזייפנים, יתכן שחסרה לו הרצינות הדרושה לנושא רב אחריות זה,ויתכן שבטחונו העצמי קצת חסר פרופרציות. ​
לפחות בעבר, אני יודע שהעד''ח ממש לא מיהרו להסיר כשרות, רק אחרי כו''כ רמאויות. ומתמא שמה שהיה הוא גם הווה.
בכל מצב יש קנסות. מלבד זאת יש הבדל גדול בין הארץ לחו"ל. כאן בארץ מפעל שיפסיד השגחה מעולה, מפסיד לתמיד נתח שוק מרכזי. וזה סיבה כבדת משקל לבעל המפעל לציית, אלא שלפעמים הוא חדש בתחום, ועדיין לא קלט את החומרה של כל הוראה. או שהבין שכל ההלכה היא במסגרת האפשר...  נוסח אין דנין אפשר משאי אפשר. מלבד זאת עולם הזיופים המתוחכמים רחב יותר בחו"ל ומגיע לשיאים בסין. ולכן החשש הגדול הוא בפס ייצור מיוחד וזמני. ואם הגישה מראש היא כ"כ סלחנית, התוצאות בהתאם...
 
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
בן המתחטא אמר:
מוטי מוזס אמר:
יהודי אמר:
השאלה היתה על רמת ההשגחה ועל הקולות וכו', מה זה שייך לגדלותו בתורה
לפסוק בכל דבר לחומרא זה לא גדלות אבל לדעת בכל דבר איזה חלק מותר ואיזה חלק אסור ק גדולים בתורה כמוהו יש להם את הכח וכידוע שהגר"ש וואזנר אמר עליו כבר דברים גדולים ואדירים בשבחו ובכח הפסק שלו כבר יותר מ-30 שנה בהיותו פחות מגיל 40 כשהיה אז פוסקים זקנים ממנו בהרבה ואין חולק על כך שהוא יורד לפרקטיקה ברמה הכי גבוהה שיש וצריך וממילא כל מה שתחת חסותו אפשר לסמוך בעיניים עצומות ומובטח לכפ ע"ז גן עדן ובטוח שלא תראו ע"ז פני גהינום
לא הבנתי, אתה באמת מתכוין שנפתח כאן את הנושא של הרב בעצמו?? אם יש לך אומץ, ואתה רוצה באמת להגיע לג"ע, תפנה אלי בפרטי.

מוכן לאימות בנושא אין סיכוי שתוכיח שיון שזה אדום על גבי לבן שבנושאים אלו ובהכל הוא השולט והראיה שהור הרב היחידי היום שחוצה מגזרים באופן חד משמעי
רוצה גם במייל הפרטי בכייף
 
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
יהודי אמר:
מוטי מוזס אמר:
יהודי אמר:
השאלה היתה על רמת ההשגחה ועל הקולות וכו', מה זה שייך לגדלותו בתורה
לפסוק בכל דבר לחומרא זה לא גדלות אבל לדעת בכל דבר איזה חלק מותר ואיזה חלק אסור ק גדולים בתורה כמוהו יש להם את הכח וכידוע שהגר"ש וואזנר אמר עליו כבר דברים גדולים ואדירים בשבחו ובכח הפסק שלו כבר יותר מ-30 שנה בהיותו פחות מגיל 40 כשהיה אז פוסקים זקנים ממנו בהרבה ואין חולק על כך שהוא יורד לפרקטיקה ברמה הכי גבוהה שיש וצריך וממילא כל מה שתחת חסותו אפשר לסמוך בעיניים עצומות ומובטח לכפ ע"ז גן עדן ובטוח שלא תראו ע"ז פני גהינום
הלוואי שהייתי רגוע כמוכם

כנראה הרב יהודי שליט"א אינך מכיר את הרב המדובר אחרת היית רגוע באופן ברור וביודעי וביודעי כמעט כל כלל ישראל קאמינא
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
בעניין ההכשר של הרב גרוס, הכתבות הם אמל"ק, אבל לפי מה שציטטו כאן, הייתי יותר מתרשם אם מישהו שמכיר כשרויות מבפנים היה נחרד, ולא אברכים יקרים
הבעיה היא שאנשים בבית שלהם זורקים כמעט כל שאלה, והם חושבים שגם בהכשרים זה ככה
אמר לי פעם מישהו חכם, שהמעלה הגדולה של אלו שמעשרים כל דבר, זה שהם לפחות זוכרים, שבעצם זה דיעבד שבדיעבד כל דבר שקורה במפעל, רק מה הם יכולים לעשות... ולכן מה שאפשר עכ"פ לתקן מתקנים
לכן אפשר ששלזינגר מדבר קצת בפתיחות, אולי זה לא הכי יחצנ"י מצידו... אבל להכיר את המציאות במפעלים צריך להכיר

למשל מה שכתב על הקופסאות המתולעות, ברור שיש כללים, ויש אחוז מסויים שלפיו פוסלים סחורה, ומתחתיו לא, פשר לשאול מה קיבלו מהרב אלישיב, אבל לא סתם לצעוק

לתועלת הדיון וגם צריך להזכיר ביושר את אלו שמתנגדים להרב גרוס מסיבה אחרת לגמרי
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
בעניין הרב וואזנר והמצלמות. תלמידיו הגר"מ גרוס הגרי"מ שטרן והגר"א רובין (רחובות) סבורים שלא חזר בו, ובאמת החזרה שלו היא פשוטה, שכותב שנשמע שאפשר לזייף המצלמות, זו שאלה אחרת, וצריך לדון בה בפני עצמה, הם טוענים שא"א לזייפם.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
מוטי מוזס אמר:
יהודי אמר:
מוטי מוזס אמר:
לפסוק בכל דבר לחומרא זה לא גדלות אבל לדעת בכל דבר איזה חלק מותר ואיזה חלק אסור ק גדולים בתורה כמוהו יש להם את הכח וכידוע שהגר"ש וואזנר אמר עליו כבר דברים גדולים ואדירים בשבחו ובכח הפסק שלו כבר יותר מ-30 שנה בהיותו פחות מגיל 40 כשהיה אז פוסקים זקנים ממנו בהרבה ואין חולק על כך שהוא יורד לפרקטיקה ברמה הכי גבוהה שיש וצריך וממילא כל מה שתחת חסותו אפשר לסמוך בעיניים עצומות ומובטח לכפ ע"ז גן עדן ובטוח שלא תראו ע"ז פני גהינום
הלוואי שהייתי רגוע כמוכם

כנראה הרב יהודי שליט"א אינך מכיר את הרב המדובר אחרת היית רגוע באופן ברור וביודעי וביודעי כמעט כל כלל ישראל קאמינא

כמו שכבר כתבו שזה לא לענין לדון בגופו של הרב. כל הנידון כאן הוא לדון בטיב ההכשר.

מכל מקום כיון שכבר נגענו בזה, וכבודו כותב שכל מי שמכיר יודע שאפשר לסמוך על כל דבר עם שמו עליו, אעיר שלא כן דעת מרן הגרי"ש אלישיב והגרנ"ק, כידוע מהסרטון הידוע, שהורה שאין לשאול אותו על מראות.
[זה לא בא להפחית כבודו ח"ו, רק להוכיח שגם אלו שכיבדו אותו והכירו צדקותו לאו דווקא ראו בזה הסכמה לסמוך עליו בעינים עצומות בכל נושא]
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא שמעתי מעולם שהגריש"א התבטא כך.
ההקלטה הנ"ל מלבד שהיא מגמתית, מי שמכיר את הגריש"א הוא הקפיד כמו אש על כל מילה שיצאה מפיו שתהיה ברורה ונהירה לו, איך הוא יתן הסכמה על מה שהוא לא מכיר? אגב בה במידה הוא אמר זאת בפירוש גם על המוצי"ם של הגרנ"ק שהוא מינה, שם באותה הקלטה. אלא שעל ר' ניסים הוא סמך, ולאו בגלל שהכיר או לא הכיר את מומחיותו, אלא משום שהוא רב גדול.
וככל שזה נכון שהגרנ"ק התבטא כך - בה במידה התבטא הגאון הנזכר כנגד פסיקתו של הגרנ"ק במראות, והוא קיבל מסורת ומומחיותו בה עד להפליא, משא"כ המתנגד לו אין לו מסורת, ולא היה כ"כ מומחה כידוע.
ובדיוק זו היתה הסיבה שמרן הרב שך מינה אותו לרב עוד טרם מלאו לו ארבעים שנה. ומשו"כ הרב שך העדיף את הוראותו של הגר"ש ווזנר ע"פ הוראתו של הגרנ"ק.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
לתועלת הדיון וגם צריך להזכיר ביושר את אלו שמתנגדים להרב גרוס מסיבה אחרת לגמרי

הטענות נגד גישתו של הרב גרוס בהכשירים, הושמעו הרבה לפני שהיה מקום להתנגדות מסיבות אחרות.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מעניין, אתה הרי מתכוון לתקופה שבחיי הרב שך כמובן, אז מסתבר שלא ידעת את תקופה זו, וכמובן כמה זה מוזר לומר כך.
הטענות כלפיו היו של שונאיו ומקנאיו, והיו כאלו הרבה...
שארית בימיה היפים (לבלי עוד), היתה הרבה למעלה למעלה מכל ההכשרים ותתי ההכשרים שפעלו בארץ, בכל הקשור להידור בכשרות בכל התחומים.
וכמה מתוכם גם על פי הנחיותיו של הרב שך בדברים כללים, שאותם ניהל ברמה וקיבל ממנו, הגר"מ גרוס שליט"א. ועל כולם הוא ניצח יחד עם הגרח"ש קרליץ זצ"ל, אך הוא היה הרוח החיה.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
לא שמעתי מעולם שהגריש"א התבטא כך.
ההקלטה הנ"ל מלבד שהיא מגמתית, מי שמכיר את הגריש"א הוא הקפיד כמו אש על כל מילה שיצאה מפיו שתהיה ברורה ונהירה לו, איך הוא יתן הסכמה על מה שהוא לא מכיר? אגב בה במידה הוא אמר זאת בפירוש גם על המוצי"ם של הגרנ"ק שהוא מינה, שם באותה הקלטה. אלא שעל ר' ניסים הוא סמך, ולאו בגלל שהכיר או לא הכיר את מומחיותו, אלא משום שהוא רב גדול.
וככל שזה נכון שהגרנ"ק התבטא כך - בה במידה התבטא הגאון הנזכר כנגד פסיקתו של הגרנ"ק במראות, והוא קיבל מסורת ומומחיותו בה עד להפליא, משא"כ המתנגד לו אין לו מסורת, ולא היה כ"כ מומחה כידוע.
ובדיוק זו היתה הסיבה שמרן הרב שך מינה אותו לרב עוד טרם מלאו לו ארבעים שנה. ומשו"כ הרב שך העדיף את הוראותו של הגר"ש ווזנר ע"פ הוראתו של הגרנ"ק.


הנידון פה לא על מסורת במראות, ולא לשלול את הגרמ"ג ח"ו, רק לענות על הטענה המטופש שכאילו כל מי שהוא צדיק גדול כמוהו אפשר לסמוך עליו בעינים עצומות, ואילו הגרי"ש אלישיב שבוודאי הכיר הגרמ"ג לא חשב כן [כמו שתמיד עונים על כל הכשרות שלהם הכל על פי הוראות הגרי"ש אלישיב].
אתה באמת חושב שהוא לא הכיר הרב גרוס כלל? מסתמא הוא הכיר אותו הרבה יותר ממה שהכיר ר' ניסים, וכ"ש תלמידי ר' ניסים.
 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
היו לו גם שונאים ומקנאים אבל לא כל מי שהתנגד לו הי׳ כזה
(לא ראיתי את ההסרטה לעיל אבל אני מניח שאני גם מתכוון למה שהביאו כאן)
הרב אלישיב גם דיבר נגד מי שחושב שהוא יכול לזהות דם המכה שאין כזה דבר...
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא. כמו שהוא לא הכיר את הרבנים של ר' ניסים.
מבחינתו לענות על שאלה כזו הוא צריך להיות בטוח. מניין לא? הוא ישב עמו?

סיפורים כאלו על הגריש"א יש למכביר (דוגמא. היה ר"י גאון מפורסם המקורב אליו, שביקש ממנו איזה מכתב אודות דבר חמור שקרה, והשיבו שהוא מאמין לו עד לאחת, אבל בשביל להעלות על הדף דברים הוא צריך שהיה בנושא ההוא עדות בב"ד, והוא המליץ לו על ב"ד אחד שיקבל עדות..)
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
בקשר למה שהובא לעיל בשם הגריש"א הדברים ידועים
שפסיקת תלמידי הבית מדרש של החזון איש והרב אלישיב היו שווים [ותלמידיו חיים וקיימים אתנו]
שלא שייך מסורת להקל במראות אלא כל דבר שנוטה למראה אדמומית אסור [והדברים ידועים אצל בית מדרשו של הרב אלישיב גם ללא הסרטון הנ"ל]
וכנראה שזה היה הדרך המקובלת של גדולי ליטא
מאידך הגר"ש וואזנר הקל הרבה יותר כידוע וכנראה שכך היה מקובל בהונגריה ובמקומות אחרים
בהקשר להוראת הרב גרוס במראות היו שטוענים שהקל יותר מהרב וואזנר [אם כי גם אצל תלמידי הרב וואזנר יש כמה גישות]

עוד נושא שהיה על פסיקותיו של הרב גרוס
הוא אם ניתן לסמוך על זיהוי של דם מכה
על אף שברא"ש ושו"ע נפסק שאין בידינו להבחין בדם מכה

לכל זה אין קשר ישיר לשאלה
אם ניתן לסמוך על ההכשר ועדת מהדרין תנובה
אמנם יש ויכוחים הלכתיים על מצלימות וכיוצא בזה שהוזכר למעלה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
היו לו גם שונאים ומקנאים אבל לא כל מי שהתנגד לו הי׳ כזה
(לא ראיתי את ההסרטה לעיל אבל אני מניח שאני גם מתכוון למה שהביאו כאן)
הרב אלישיב גם דיבר נגד מי שחושב שהוא יכול לזהות דם המכה שאין כזה דבר...
אני לא מכיר מישהו שהתנגד לו ולא מצד שנאה וקנאה!
ויש לי ע"ז מעשה מהגריש"א שגם הידועים למופת ושהגריש"א אחז מהם, הוא גם התבטא - בנושאים מסויימים (לא קשורים להוראה זו) שהם נוגעים בדבר כלשהוא. ציון גרוע שהיה הלם מבחינתי לעומת מה שהייתי מצפה.

אגב, טעות שהשתרשה. הרב וואזר אינו הונגרי..
הוא קיבל מגאון הטעפליקער הליטאי בירושלים..
נכון שגם הגריש"א למד אצלו ועוד גדולי הפוסקים, אבל הרב וואזנר היה נחשב תלמיד מובהק שלו בהוראות אלו. אינני מחדש פה משהו.

ובהקשר לזיהוי דם מכה, אלו רכילויות שלא שייכות לעצם הפסיקה.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בעיקרון הרב @איש וילנא צודק, אך במש"כ שכנראה זו היתה הדרך המקובלת של גדולי ליטא הוא ודאי לא צודק באופן גורף. והיו לא קצת מגדולי ליטא שהיו מקילים מאוד.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
בקשר למה שהובא לעיל בשם הגריש"א הדברים ידועים
שפסיקת תלמידי הבית מדרש של החזון איש והרב אלישיב היו שווים [ותלמידיו חיים וקיימים אתנו]
שלא שייך מסורת להקל במראות אלא כל דבר שנוטה למראה אדמומית אסור [והדברים ידועים אצל בית מדרשו של הרב אלישיב גם ללא הסרטון הנ"ל]
וכנראה שזה היה הדרך המקובלת של גדולי ליטא
מאידך הגר"ש וואזנר הקל הרבה יותר כידוע וכנראה שכך היה מקובל בהונגריה ובמקומות אחרים
בהקשר להוראת הרב גרוס במראות היו שטוענים שהקל יותר מהרב וואזנר [אם כי גם אצל תלמידי הרב וואזנר יש כמה גישות]

עוד נושא שהיה על פסיקותיו של הרב גרוס
הוא אם ניתן לסמוך על זיהוי של דם מכה
על אף שברא"ש ושו"ע נפסק שאין בידינו להבחין בדם מכה

לכל זה אין קשר ישיר לשאלה
אם ניתן לסמוך על ההכשר ועדת מהדרין תנובה
אמנם יש ויכוחים הלכתיים על מצלימות וכיוצא בזה שהוזכר למעלה.


לפני שהתפתחו תלמידי ר׳ נסים הי׳ הסכמה שבשתיקה (ואפי׳ יותר מזה) שכשר׳ נסים לא יכול אז הולכים לר׳ משה שאול קליין, גם הרב ואזנר אמר שהוא לא בדיוק כמהו
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
לפני שהתפתחו תלמידי ר׳ נסים הי׳ הסכמה שבשתיקה (ואפי׳ יותר מזה) שכשר׳ נסים לא יכול אז הולכים לר׳ משה שאול קליין, גם הרב ואזנר אמר שהוא לא בדיוק כמהו
לא יודע איפה אתה חי, ומהי הסביבה שהיית חי, ובן כמה אתה (ובכל אלו זה תלוי). אבל המציאות איננה כך.
 
חלק עליון תַחתִית