נדיב לב כתב: ↑19 נובמבר 2019, 14:01
שניאור כתב: ↑07 נובמבר 2019, 08:27
נדיב לב כתב: ↑06 נובמבר 2019, 19:52
טלטול כלי שמלאכתו להיתר שלא לצורך
אדם המקיים הנהגה ג פעמים יש שיטות דהוי כנדר
סידור קלפי משחק או סידור ערימת ספרים משום בורר
לכאורה טלטול עטיפת סוכריה או כל עטיפה שאין בה שימוש חוזר בשבת [קשה לומר דנחשב כגרף של רעי]
כתבת 4 דברים.
1. אה"נ אבל מה נקרא שלא לצורך יש הרבה פוסקים שסוברים שכל דבר קטן כגון להרגיע את העצבים כבר נקרא לצורך.
2. הנהגה ג"פ אה"נ אבל ע"ז בדיוק עושים גילוי דעת בתחילת השנה וזה מועיל לכתחילה.
3. סידור קלפי משחק וכו' הוא דבר שנוי במחלוקת, וודאי שיש להחמיר בספק דאורייתא, אולם יש מקילים בזה בצירוף שאינו ברור אם שייך בכלל בורר בדבר שאינו מאכל [אף שהמשנ"ב החמיר בזה בפשיטות].
4. אה"נ, אבל הגרש"ז אויערבאך אמר שאם הם על הרצפה ויש כמה עטיפות זה כבר נחשה גרף של רעי.
1. נפסק בשו"ע שכלי שמלאכתו להיתר אסור לטלטלו שלא לצורך. ערוך השולחן מעלה צד כזה [הוא יותר תמה מה שייך שלא לצורך כיון שזה גופא מה שהאדם מתעסק חשיב לצורך] ומאידך רבים הפוסקים שכתבו לסייג דוקא באדם שמורגל בזה ביומיום ומסייע לו להתרכז. וכך מובא בשם החזון איש ראה בחוט השני. וכידוע החתם סופר היה נזהר להתעסק לחינם בכלי שמלאכתו להיתר אף בימות החול אטו שבת. והובא בפוסקים.
2. נדון רציני באחרונים מה גדרו של התרת נדרים כללית והתועלת המעשית שלו. וראיתי פעם באחרונים [ושכחתי מקורו] שכתבו שהאדם שנוהג לקיים מנהג או מצוה [למשל לתת צדקה בתפילה וכדומה] ראוי שיאמר מראש בלי נדר
3. המ"ב אסר והוי ספק דאורייתא
4. מתוך עיון בסוגיה יצא לי שאין שום סיבה להתיר במקרה כזה. את דברי הגרשז"א המחודשים לא ראיתי.