"ויברך הגמלים" מהו ויברך

במבי

משתמש ותיק
כותב הרשב"ם - שני ברכיים יש לגמל זה ע"ג זה, וצריך להבריכו פעמיים קודם שישתה מפני גבהו, והוא שאמרו כנגדו בגמל ניכר (חולין עו.)

ומרש"י בחולין משמע שמדובר ברגליים האחוריות ולא הקדמיות עיינו פורטל מאורות הדף היומי



gamal20.jpg



צילום וידאו של רביצת הגמל
הצג קובץ מצורף camel.mp4
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני מאמין שיש כאלה שנהנים ממה שהבאתי ויש כאלה שיפטירו מה זה כאן גן ילדים?
אז לידיעת הקבוצה השניה, הגמ' בעירובין פא. מספרת שהיה פת עדשים בשני דמר שמואל ושדיוה לכלבים ומסביר שם תוס' שעשו לנסות מה טעמא לפי שצוה הקב"ה ליחזקאל לעשות.
כן ! צריכים לפעול לפעמים כמו ילדים בגן.
כי אחרת החקר שלנו בלימוד ובהבנה ובכל דבר אכן ישאר ברמה של גן.
 
אם כך למה לא לפתוח אשכול שממחיש מושגים ביהדות או מקומות בתנ"ך וכדומה באמצעות כלים ויזואליים תמונות סרטונים. או שכבר קיים אשכול כזה
 

יצחק

משתמש ותיק
במבי אמר:
אני מאמין שיש כאלה שנהנים ממה שהבאתי ויש כאלה שיפטירו מה זה כאן גן ילדים?
אז לידיעת הקבוצה השניה, הגמ' בעירובין פא. מספרת שהיה פת עדשים בשני דמר שמואל ושדיוה לכלבים ומסביר שם תוס' שעשו לנסות מה טעמא לפי שצוה הקב"ה ליחזקאל לעשות.
כן ! צריכים לפעול לפעמים כמו ילדים בגן.
כי אחרת החקר שלנו בלימוד ובהבנה ובכל דבר אכן ישאר ברמה של גן.
מה אתה בלחץ "רביבמבי" כולם פה אוהבים אותך, תמשיך הלאה הכל בסדר
 

HaimL

משתמש ותיק
במבי אמר:
אני מאמין שיש כאלה שנהנים ממה שהבאתי ויש כאלה שיפטירו מה זה כאן גן ילדים?
אז לידיעת הקבוצה השניה, הגמ' בעירובין פא. מספרת שהיה פת עדשים בשני דמר שמואל ושדיוה לכלבים ומסביר שם תוס' שעשו לנסות מה טעמא לפי שצוה הקב"ה ליחזקאל לעשות.
כן ! צריכים לפעול לפעמים כמו ילדים בגן.
כי אחרת החקר שלנו בלימוד ובהבנה ובכל דבר אכן ישאר ברמה של גן.

למה להתנצל על לימוד תורה? איך רבנים יוכלו לפסוק הלכות של במה בהמה יוצאה. מה פירוש גמל עקוד, או רגול וכדומה, אם לא יידעו כיצד זה נראה? 

וכמו הבדיחה על השניים שנכנסו לרב לד"ת על ספינה. הרב הסתכל בהמוכר את הספינה, ולא הבין על מה הם מדברים, אז אמר להם לצאת ולהביא לפניו את הספינה
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בתהילים (פרק צה, ו) אומר דוד באו נשתחוה ונכרעה נברכה לפני ה' עשנו. וראוי לשים לב שהפשטות של 'נברכה' לא בא משורש ברכה אלא כמו ויברך את הגמל שמשמעותו כריעה והשתחויה גמורה יותר

ומאידך אפשר לפרש מלשון ברכה בדומה לענף שמברכים אותו באדמה, דהיינו המברך מתחבר ומאציל מכוח השפעתו על המתברך, כמו הענף שמתחבר לאדמה משם לקוח מקור יניקתו (עיין שביעית פ"ב מ"ו וכלאים פ"ז מ"א) ובזה גם יתפרש המושג הברכת גמלים בפסוק: ויברך את הגמלים (בראשית כד, יא) שזאת מלבד ההבנה הפשוטה שהגמל כורע ברך, הוא גם מתחבר בכל גופו ובאופן ישיר לאדמה שהיא מקור חיות של כל בעל חי
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
בתהילים (פרק צה, ו) אומר דוד באו נשתחוה ונכרעה נברכה לפני ה' עשנו. וראוי לשים לב שהפשטות של 'נברכה' לא בא משורש ברכה אלא כמו ויברך את הגמל שמשמעותו כריעה והשתחויה גמורה יותר

וכן אצל יוסף שנאמר אצלו "ויקראו לפניו אברך" וכותב שם רש"י  אברך. כתרגומו דין אבא למלכא. רך בלשון ארמי מלך. בהשותפין (בבא בתרא ד א) לא ריכא ולא בר ריכא. ובדברי אגדה דרש ר' יהודה אברך זה יוסף שהוא אב בחכמה ורך בשנים, אמר לו רבי יוסי בן דורמסקית עד מתי אתה מעות עלינו את הכתובים, אין אברך אלא לשון ברכים, שהכל היו נכנסין ויוצאין תחת ידו, כענין שנאמר ונתון אותו וגו' : 

והיה לי צילום רש"י כתב יד שנוסף כאן הפסוק  וְאָנֹכִ֨י הַיּ֥וֹם רַךְ֙ וּמָשׁ֣וּחַ מֶ֔לֶךְ וְהָאֲנָשִׁ֥ים הָאֵ֛לֶּה בְּנֵ֥י צְרוּיָ֖ה קָשִׁ֣ים מִמֶּ֑נִּי יְשַׁלֵּ֧ם יְהוָ֛ה לְעֹשֵׂ֥ה הָרָעָ֖ה כְּרָעָתֽוֹ׃ (ש"ב ג-לט) 

(אך שם פי' רש"י רך - הדיוט ואולי לפי"ז הכוונה אב ההדיוטים שהוא המלך)

(ומעניין שבגרמנית יש את המילה רייך שזה מסתמא מלכות. ובאנגלית ריצ' RICH הכוונה לעשיר)
 
 

שרביה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
בתהילים (פרק צה, ו) אומר דוד באו נשתחוה ונכרעה נברכה לפני ה' עשנו. וראוי לשים לב שהפשטות של 'נברכה' לא בא משורש ברכה אלא כמו ויברך את הגמל שמשמעותו כריעה והשתחויה גמורה יותר

ומאידך אפשר לפרש מלשון ברכה בדומה לענף שמברכים אותו באדמה, דהיינו המברך מתחבר ומאציל מכוח השפעתו על המתברך, כמו הענף שמתחבר לאדמה משם לקוח מקור יניקתו (עיין שביעית פ"ב מ"ו וכלאים פ"ז מ"א) ובזה גם יתפרש המושג הברכת גמלים בפסוק: ויברך את הגמלים (בראשית כד, יא) שזאת מלבד ההבנה הפשוטה שהגמל כורע ברך, הוא גם מתחבר בכל גופו ובאופן ישיר לאדמה שהיא מקור חיות של כל בעל חי

דרך אגב בספר"י חב"ד מובא רבות בפירוש תיבת ברוך אתה ה' כי ברוך הוא מלשון 'המבריך את הגפן'.
(דרך אגב הברכה אינה חיבורו אל האדמה אלא חיבור ענף אל עץ אחר ככל הזכור לי).
 

הכהן

משתמש ותיק
י'שי אמר:
(דרך אגב הברכה אינה חיבורו אל האדמה אלא חיבור ענף אל עץ אחר ככל הזכור לי).
הברכה היא הכנסת הענף לאדמה והוצאתו מעבר אחר
חיבור ענף אל עץ אחר נקרא הרכבה.
 

שרביה

משתמש ותיק
הכהן אמר:
י'שי אמר:
(דרך אגב הברכה אינה חיבורו אל האדמה אלא חיבור ענף אל עץ אחר ככל הזכור לי).
הברכה היא הכנסת הענף לאדמה והוצאתו מעבר אחר
חיבור ענף אל עץ אחר נקרא הרכבה.
נכון. צודק.
אכן התבלבלתי ביניהם.

ואכן בחב"ד מסבירים כי מכיון שברוך מל' הברכה לכן ברכה הוא מלשון המשכה (שממשיך את הגפן אל הקרקע).
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
 ...ובזה גם יתפרש המושג הברכת גמלים בפסוק: ויברך את הגמלים (בראשית כד, יא) שזאת מלבד ההבנה הפשוטה שהגמל כורע ברך, הוא גם מתחבר בכל גופו ובאופן ישיר לאדמה שהיא מקור חיות של כל בעל חי

וזה ביחס ישיר לשמו: גמל, שהוא גמול מן הקרקע. וכשהוא מתיישב וכבר אינו גמול - הוא מוברך לאדמה.
 
חלק עליון תַחתִית