קידושא רבא להולדת הבת - מקור!

יעקב שלם

משתמש ותיק
שאלני מי מידידי
מהיכן התקבע המנהג לעשות קידוש לבת בביהכנ"ס בבוקר

למה שלא יעשו כן בליל שבת 
(אגב. אחד הטעמים של שלום זכר שהולד נושע ממעי אמו שייך גם בבת ואולי גם אבלות על התורה אם לומדת ואכ"מ)

מ"מ מה שעושים שלום זכר בליל שבת שהכל מצויין בבתיהם כלשון הרמ"א 
מדוע לא יעשו כן גם לבת במקום קידוש

בפרט שלהבנתי עניין הקידוש הוא להודות לבורא בפני רבים
ובביהכנ"ס זה יותר לאכול וללכת ופחות אווירה של בתוך רבים אהללנו
(אא"כ כולם מקשיבים לדרשה אם נאמרת...)
 

יהודי

משתמש ותיק
לפני כמה שנים היה באזור מגוריי מתחכם אחד שעשה קידוש בליל שבת.
כפשוטו ודאי שיותר נוח אחרי התפילה בבוקר (זה גם מונע בעיות בשלום בית שלוקח זמן עד שחוזרים וגם לא רעבים וכו') מאשר בליל שבת (בקיץ עייפים ובחורף זה ממש תקוע).
אלא שהמנהג היה בליל שבת, והשאירוהו. משא"כ קידוש לבת שאינו מנהג ידוע עשאוהו באופן שנוח.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
זה גם מונע בעיות בשלום בית שלוקח זמן עד שחוזרים וגם לא רעבים וכו') מאשר בליל שבת (בקיץ עייפים ובחורף זה ממש תקוע).

מה אתה מתכוון? עושה רושם שאנשים מאוד אוהבים ללכת לשלום זכר
משאי"כ האכילה בקידוש זה בד"כ על חשבון סעודת השבת..
 

zxc

משתמש רגיל
יעקב שלם אמר:
להודות לבורא בפני רבים
ובביהכנ"ס זה יותר לאכול וללכת ופחות אווירה של בתוך רבים אהללנו
(אא"כ כולם מקשיבים לדרשה אם נאמרת...
על נקודה זו, מי אמר שהדרשה היא ההלל, האם לא מספיק ניגון ברבים.
ועוד יותר, עצם חלוקת האוכל לכולם, היא ההודאה. "שמחתי ושימחתי אחרים" לשון רש"י.
ועוד יותר,עצם אכילת האוכל, היא ההודאה, עיין באבודרהם על נוסח תפילת שבת: עונג קרא ליום השבת (לאכול ולשתות ולהתענג, וזה גופא היא ה) זה שיר שבח של יום השביעי
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
קידוש אינו מנהג כלל וכלל.
כל עניני הודאה וכיו"ב לא הופך אותו למנהג.
כמדומה שבציבור החסידי התפתח שעושים קידוש אחרי התפילה בשבת בבוקר, ולכן מי שנולדה לו בת הוא עשה את הקידוש יותר כיד המלך..
משום מה נדבקו בזה גם בציבור הליטאי עם 'דינים' של הודאה וכו'.

כמדומה אצל עה"מ יש 'זבד הבת', לא כך היה אצל האשכנזים.
 

יהודי

משתמש ותיק
ישנה אגדה שהיתה בחורה ש'נתקעה' בשידוכין, והלכה למרן הקה"י ושאל אם עשו קידוש כשנולדה, ולאחר שעשו קידוש (...) מצאה את זיווגה.
אמנם הגרח"ק אמר בתוקף שלאחיותיו ולבנותיו לא עשו קידוש.
 

יהודי

משתמש ותיק
נכון שבציבור הליטאי זה לא קיים בעבר, אך יש בזה ענין חיובי הגורם לגיבוש הקהילה וכן גורם להנמיך להבות ולהרגיע את המצב.
לזכרוני כשפתחו את ביהכנ"ס פוניבז' בעזרת תורה, יעץ להם מרן הגרא"מ שך לעשות קידוש כל שבוע, ואינני יודע אם עד היום עושים זאת.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
ישנה אגדה שהיתה בחורה ש'נתקעה' בשידוכין, והלכה למרן הקה"י ושאל אם עשו קידוש כשנולדה, ולאחר שעשו קידוש (...) מצאה את זיווגה.
אמנם הגרח"ק אמר בתוקף שלאחיותיו ולבנותיו לא עשו קידוש.

מה שהתברר ככה"נ שהחליפו עם הסיפור הזה בין הסטייפלער ובין האדמור מהורנסטייפל
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
לא לא, כנראה היה המקרה כן אצל הסטייפלער, כי אנשים הזקנים בדור הזה ידעו מזה, ואחד ת"ח זקן שאני מכירו, עשה לבתו בת ה-25 קידוש אצל בנו הנשוי, ידידי, בעיר אחרת רחוקה...
אבל כמו שציינו לעיל, הגרח"ק אמר שלא שמע מזה, ואביו זצוק"ל לא עשה קידוש לבנותיו, ואף הוא לא עשה לבנותיו.

במעט יותר מהחצי יובל האחרון זה התפתח. כשראיתי אז כאברך צעיר מודעות על קידוש בהיכל ישיבת פוניב'ז של האברכים הצעירים שנשאו זה עתה, השתוממתי וגיחכתי. כיום זה כבר נהיה ב'דין הודאה'...
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
נלענ"ד שאחרי שזה נהיה המנהג זה מחייב מדין מקום שנהגו שהרי סוף סוף יש בזה הודאה לה' יתברך
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
חיים ליצא אמר:
נלענ"ד שאחרי שזה נהיה המנהג זה מחייב מדין מקום שנהגו שהרי סוף סוף יש בזה הודאה לה' יתברך
יתכן, אבל רק בתנאי שבאמת המנהג גורף. אך אם יש כאלו שעושים קידוש ויש שאינם עושים - אין זה מנהג מחייב. וכמדומה שכך היא המציאות.
 
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
נ"ל שכיום המנהג גורף לעשות קידוש אצל כול החוגים [תדמיין לעצמך אייך תגיב שתשמע על מן דהוא שלא עושה קידוש ]
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
גם בהפניה שלך תראה שהיות והיהודי שכתב שם נראה כמי שיודע הלכה, הוא מתאמץ לחפש לזה מקור, ולא כ"כ מצליח..
זה שעם ישראל לא נהג בזה, ולא עשו אצל בת כמו אצל בן, זו העדות הגדולה ביותר מה המנהג.

ולא הייתי נכנס להעיר 3 תגובות באשכול זה, רק מפני ה'מנהג' שרווח היום פתאום, שנהפך לדין והלכה ומנהג..

ומעניין שדוקא בברית מילה, שלפני 30 ו-40 שנה היו באים הרבה יותר אנשים (לא רק אצל אלו שעושים בצהרים אחרי שעת העבודה...) היום יש בקושי מנין (וזה בסדר).

כיום הכל נהיה בגדול (מלבד שהמשפחות גדלו בדור שאחרי המלחמה העולמית)..  עושים בר מצווה ואירוסין באולם של 500 מקומות ומי שלא בא - זה העלבון הכי גדול, ובחתונה כמובן כל השכנים מארבעה רחובות סמוכים חייבים להשתתף, ולכלות כל ימיהם בריצה לאולמות..
ובינינו מרוב הריבוי (כ"י) באים כפורע חוב, ואוכלים בחטף בבר, כמו אכילה ברשות הרבים שאמרו עליה חז"ל שדומה ל.. ובורחים החוצה.
וכי לזה שמחה והשתתפות בשמחה ייקרא. אז המסקנא שטוב מעט בכוונה..
ומצווה לחזור לשפיות..
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
עת לדבר אמר:
חיים ליצא אמר:
תדמיין לעצמך אייך תגיב שתשמע על מן דהוא שלא עושה קידוש
עבדך הנאמן (ג"פ ב"ה).
בעצם, פעם אחת עשיתי.
אני חושב שזה תלוי בזמנים 
ובדור הצעיר יותר כולם עושים [אני לומד בכולל גדול ומגוון שלומדים בו מכול גווני הקשת של הציבור החרדי וכול הצעירים ששאלתי אמרו לי שהם עשו] 
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
שאלני מי מידידי
מהיכן התקבע המנהג לעשות קידוש לבת בביהכנ"ס בבוקר

למה שלא יעשו כן בליל שבת 
(אגב. אחד הטעמים של שלום זכר שהולד נושע ממעי אמו שייך גם בבת ואולי גם אבלות על התורה אם לומדת ואכ"מ)

מ"מ מה שעושים שלום זכר בליל שבת שהכל מצויין בבתיהם כלשון הרמ"א 
מדוע לא יעשו כן גם לבת במקום קידוש

בפרט שלהבנתי עניין הקידוש הוא להודות לבורא בפני רבים
ובביהכנ"ס זה יותר לאכול וללכת ופחות אווירה של בתוך רבים אהללנו
(אא"כ כולם מקשיבים לדרשה אם נאמרת...)

ועל עיקר המנהג לעריכת קידושים בתוך בית הכנסת יש לערער מנין ההתר לכך
 

יהודי

משתמש ותיק
גם אני לא עשיתי לאף אחת מבנותיי, אלא שלראשונה מו"ח שליט"א עשה כששהיתי בביתו בחופשת הלידה המסורתית.
אמנם הבאתי 'תיקון' לכולל, ושמא יצאתי בזה יד"ח.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
יהודי אמר:
ישנה אגדה שהיתה בחורה ש'נתקעה' בשידוכין, והלכה למרן הקה"י ושאל אם עשו קידוש כשנולדה, ולאחר שעשו קידוש (...) מצאה את זיווגה.
אמנם הגרח"ק אמר בתוקף שלאחיותיו ולבנותיו לא עשו קידוש.

מה שהתברר ככה"נ שהחליפו עם הסיפור הזה בין הסטייפלער ובין האדמור מהורנסטייפל
המקרה עם הסטייפלר זכור היטב, ואין החי מכחיש את החי. 
עד כדי כך זה פורסם, שנראה לי שזה מה גרם לשינוי המנהג בציבור הליטאי. 

לגופו של אשכול, דווקא ידוע לי על מקומות שבעבר גם שלום זכר היו עושים בשבת בבוקר! 
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
המקרה עם הסטייפלר זכור היטב, ואין החי מכחיש את החי. 
עד כדי כך זה פורסם, שנראה לי שזה מה גרם לשינוי המנהג בציבור הליטאי.

פרסום זה לא ראיה כמו הרבה פרסומי שקר [הרי מאומן אתה "מפורסמים של שקר"]
כבר הזכירו למעלה שהסטייפלער לא עשה קידוש לבנותיו וכן נוהג הגר"ח אחריו
והגר"ח אמר שהסיפור שקר
אם אתה מכיר משהו פרטי שהוא בעל המעשה אפשר לחשוב. כל השאר אין לו ערך
גם זקנים מאותו התקופה זה לא ראיה משום שגם הם זוכרים שדברו על זה ולא מעבר
 

יהודי

משתמש ותיק
איך יתכן שאחז כך ולא עשה קידוש לבנותיו, ואף הגרח"ק לא עשה? הרי לפי המעשה הוא אחז שיתכן שמחמת אי עשיית הקידוש יכולה הבת לסבול צרות צרורות בחייה.
לגבי השלום זכר זה מעניין מאוד, יען הרמ"א (רסה סי"ב) הביא שהמנהג בלילה (אמנם הטעם שם שאז הרבה מצוים בבתיהם, ושמא באותו מקום החליטו שיותר נוח לכולם בבוקר).
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
יהודי אמר:
נכון שבציבור הליטאי זה לא קיים בעבר, אך יש בזה ענין חיובי הגורם לגיבוש הקהילה וכן גורם להנמיך להבות ולהרגיע את המצב.
לזכרוני כשפתחו את ביהכנ"ס פוניבז' בעזרת תורה, יעץ להם מרן הגרא"מ שך לעשות קידוש כל שבוע, ואינני יודע אם עד היום עושים זאת.
תברר זאת שוב. קשה לי להאמין לכך.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
אמונת אומן אמר:
המקרה עם הסטייפלר זכור היטב, ואין החי מכחיש את החי. 
עד כדי כך זה פורסם, שנראה לי שזה מה גרם לשינוי המנהג בציבור הליטאי.

פרסום זה לא ראיה כמו הרבה פרסומי שקר [הרי מאומן אתה "מפורסמים של שקר"]
כבר הזכירו למעלה שהסטייפלער לא עשה קידוש לבנותיו וכן נוהג הגר"ח אחריו
והגר"ח אמר שהסיפור שקר
אם אתה מכיר משהו פרטי שהוא בעל המעשה אפשר לחשוב. כל השאר אין לו ערך
גם זקנים מאותו התקופה זה לא ראיה משום שגם הם זוכרים שדברו על זה ולא מעבר
א. גם אם זה נאמר בבדיחותא,
משום והייתם נקיים, אין לי עם אומן דבר וחצי דבר, וב''ה מעולם לא פסעתי חוצה מארץ חמדת אבותינו אשר הובטחה לאבינו בהאי פרשתא. 

למיטב זכרוני המעשה פורסם באחד מספרי תולדותיו ונתפרסם מאד בציבור הליטאי כולו.
למרות הקושיות דלעיל, קשה לי לחשוב מי הוא זה אשר היה חשוב לו לזייף סיפור כזה, להכניסו בספר תולדותיו, מה ההגיון? 

ג.  אם יתברר שהוא כן עשה לבנותיו, ובנו הגרח''ק היה שקוע בתלמודו ולא ידע על זה, אני לא אפול מהכיסא. 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
סליחה משום מה באמת חשבתי כך בפשטות כל הזמן שיש לך קשר עם אומן

אף אחד לא זייף בכוונת זדון
אלא משהו סיפר סיפור לא מבוסס שאולי היה עם משהו אחר או לא היה בכלל וכל כיו"ב
ודרכו של עולם שהוא אוהב סיפורים כאלה ולא בודק אחריו. והמגידים רצו לספרו ונתפרסם בכל הסביבה
זה דבר ידוע במשפחתו שלא עשה קידוש. בכל מקרה הסטייפלער לא ביקש מהגר"ח לעשות קידוש לבנותיו של הגר"ח
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
איש ווילנא אמר:
אמונת אומן אמר:
המקרה עם הסטייפלר זכור היטב, ואין החי מכחיש את החי. 
עד כדי כך זה פורסם, שנראה לי שזה מה גרם לשינוי המנהג בציבור הליטאי.

פרסום זה לא ראיה כמו הרבה פרסומי שקר [הרי מאומן אתה "מפורסמים של שקר"]
כבר הזכירו למעלה שהסטייפלער לא עשה קידוש לבנותיו וכן נוהג הגר"ח אחריו
והגר"ח אמר שהסיפור שקר
אם אתה מכיר משהו פרטי שהוא בעל המעשה אפשר לחשוב. כל השאר אין לו ערך
גם זקנים מאותו התקופה זה לא ראיה משום שגם הם זוכרים שדברו על זה ולא מעבר
א. גם אם זה נאמר בבדיחותא,
משום והייתם נקיים, אין לי עם אומן דבר וחצי דבר, וב''ה מעולם לא פסעתי חוצה מארץ חמדת אבותינו אשר הובטחה לאבינו בהאי פרשתא. אשרייך [נדיר למצאו את הגאווה הזו בחוגי החסידים {סו"ס בתוך עמי אני יושבת}]
למיטב זכרוני המעשה פורסם באחד מספרי תולדותיו ונתפרסם מאד בציבור הליטאי כולו.
למרות הקושיות דלעיל, קשה לי לחשוב מי הוא זה אשר היה חשוב לו לזייף סיפור כזה, להכניסו בספר תולדותיו, מה ההגיון? 

ג.  אם יתברר שהוא כן עשה לבנותיו, ובנו הגרח''ק היה שקוע בתלמודו ולא ידע על זה, אני לא אפול מהכיסא. 


אפשר לשאול את הרבנית ברזם היא בוודאי יודעת יותר טוב ממרן הגרח"ק [פעם היה לי מעשה שבררתי איזו הנהגה של החזו"א בציצית{שכפתור בחלק העליון משלים לאמה} והגר"ח אמר לי שאינו נהג כן. לאחמ"כ שאלתי את הרבנית ברזם והיא אמרה לי בתוקף שכך היא תפרה את הציציות לחזו"א. ושתפסתי את שניים יחדיו אמר הגרח"ק לעיין בסוף אחד ספריו שם כתב הנהגות בשם אמו ובאמת כך היה כתוב שם. 
 
 

יהודי

משתמש ותיק
יהודי נאמן אמר:
יהודי אמר:
נכון שבציבור הליטאי זה לא קיים בעבר, אך יש בזה ענין חיובי הגורם לגיבוש הקהילה וכן גורם להנמיך להבות ולהרגיע את המצב.
לזכרוני כשפתחו את ביהכנ"ס פוניבז' בעזרת תורה, יעץ להם מרן הגרא"מ שך לעשות קידוש כל שבוע, ואינני יודע אם עד היום עושים זאת.
תברר זאת שוב. קשה לי להאמין לכך.
 
כך זכור לי, נשמע שמכל שיחותיך עם הרב שך לא היה נשמע הרעיון הזה.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יהודי אמר:
יהודי נאמן אמר:
יהודי אמר:
נכון שבציבור הליטאי זה לא קיים בעבר, אך יש בזה ענין חיובי הגורם לגיבוש הקהילה וכן גורם להנמיך להבות ולהרגיע את המצב.
לזכרוני כשפתחו את ביהכנ"ס פוניבז' בעזרת תורה, יעץ להם מרן הגרא"מ שך לעשות קידוש כל שבוע, ואינני יודע אם עד היום עושים זאת.
תברר זאת שוב. קשה לי להאמין לכך.
כך זכור לי, נשמע שמכל שיחותיך עם הרב שך לא היה נשמע הרעיון הזה.
הרי לך, מה בין יהודי ליהודי נאמן. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
סליחה משום מה באמת חשבתי כך בפשטות כל הזמן שיש לך קשר עם אומן

אף אחד לא זייף בכוונת זדון
אלא משהו סיפר סיפור לא מבוסס שאולי היה עם משהו אחר או לא היה בכלל וכל כיו"ב
ודרכו של עולם שהוא אוהב סיפורים כאלה ולא בודק אחריו. והמגידים רצו לספרו ונתפרסם בכל הסביבה
זה דבר ידוע במשפחתו שלא עשה קידוש. בכל מקרה הסטייפלער לא ביקש מהגר"ח לעשות קידוש לבנותיו של הגר"ח
באופן טבעי קשה לי להאמין שסיפור שגדלתי עליו ארבעים שנה הוא טעות... 
אבל לו יהי כן, אם סיפור שהופץ בטעות גרם לרבבות יהודים לשנות מנהגם וכן לערוך קידוש, לדעתי העניה יש לראות בזה מדרכי ההשגחה! 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
סליחה משום מה באמת חשבתי כך בפשטות כל הזמן שיש לך קשר עם אומן

התחלחלתי מהרעיון שכך זה הובן. 
קראתי לעצמי אמונת אומן, באלף חלומה ולא קמוצה, 

ולהדגיש העניין אציין שמעולם לא יצאתי מארץ חמדת אבות, לא אני ולא אשתי, לא הורי ולא חמי, ולא אחד מסבותי, וד' יעזרני שלא אזדקק לארץ העמים עד ביאת ינון כאשר ירושלים תתאחד לדמשק. 
 
חלק עליון תַחתִית