בעלות על פסקים ועובדות

יהודי

משתמש ותיק
היום פורסמה הודעה בעיתון הבית מבני מרן הגרנ"ק זצ"ל שאין לפרסם שום פסק או עובדה וכו' מאביהם זצ"ל ללא אישור שלהם. ואני בעניותי לא הבנתי כיצד פסק שאמר הגרנ"ק לפלוני הפך להיות רכושם של בניו.
אגב, ביום א' לאחר פטירת מרן האבי עזרי זצ"ל גם פורסמה הודעה כעי"ז ע"י נכדו. וכבר אז שמעתי מת"ח חשוב א' שתמה ע"ז טובא.
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
נכון מאוד. מילא פסק שניתן באופן פרטי עוד אפשר לומר שמא לא רצה לפרסם את זה, [אלא שאם כן גם בניו לא יוכלו לפרסם זאת..] אבל סיפור עליו מה הקשר? וכי בחייו היה צריך לבקש רשות ממנו?
בזמנו יצא ספר השקדן בחיי מרן הגרי"ש וידוע שהוא מאוד כעס על כך, אך ברור שלא משום דיני ממונות.
יש לחקור לשיטתם האם הבכור נוטל בזה פי שניים, זה מוחזק או ראוי?..
 

שמעיה

משתמש ותיק
וכן פורסם על ידי בני הגאון מווילנא זת''ע לאחר פטירתו.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
אם היו כותבים שאוסרים לכולם חוץ מאנשים מוסמכים ניחא, אבל הם אינם מונעים מאף אחד, רק תולים זאת בקבלת אישור מבניו, אבל לא נראה שהם הולכים בכיוון של הכרעתם האישית אם לפי דעתם יתכן שכך פסק אביהם, שהנהגה זו פסולה.
 

זוזו

משתמש ותיק
יהודי אמר:
היום פורסמה הודעה בעיתון הבית מבני מרן הגרנ"ק זצ"ל שאין לפרסם שום פסק או עובדה וכו' מאביהם זצ"ל ללא אישור שלהם. ואני בעניותי לא הבנתי כיצד פסק שאמר הגרנ"ק לפלוני הפך להיות רכושם של בניו.
אגב, ביום א' לאחר פטירת מרן האבי עזרי זצ"ל גם פורסמה הודעה כעי"ז ע"י נכדו. וכבר אז שמעתי מת"ח חשוב א' שתמה ע"ז טובא.
לא מבין את כל הנידון, אף אחד לא חשב לרגע שבגלל מה שכתבו אכן זה נהיה "אסור" אלא שהם ביקשו (וכל בר דעת יודע ומבין למה הבקשה שלהם נכונה וכמה שטויות אנשים מספרים על גדולים שאינו אלא פרי דמיונם או טעותם) בצורה תקיפה שלא לעשות כן. 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
סביר להניח שיש רקע לפירסום הזה
והוא לא בא בחלל ריק [כנראה שיש חומר לא מבוקר של פסקים וכו' שחוששים שיצא לאור]
[גם אצל ר"ג נדל שהוזכר לעיל הפרסום היה על רקע ספר שהלך לצאת לאור]
משהו יכול להעלות את המכתב [יתד משום מה לא מגיע לביתי]
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אצל ר' גדליה זה באמת מובן, אצל ר' ניסים הרבה פחות.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
היום פורסמה הודעה בעיתון הבית מבני מרן הגרנ"ק זצ"ל שאין לפרסם שום פסק או עובדה וכו' מאביהם זצ"ל ללא אישור שלהם. ואני בעניותי לא הבנתי כיצד פסק שאמר הגרנ"ק לפלוני הפך להיות רכושם של בניו.
אגב, ביום א' לאחר פטירת מרן האבי עזרי זצ"ל גם פורסמה הודעה כעי"ז ע"י נכדו. וכבר אז שמעתי מת"ח חשוב א' שתמה ע"ז טובא.

אצל האבי עזרי הם לקחו לעצמם גם בעלות על הספדים שאמרו אחרים עליו. אבל כנראה זה היה לשחוק בעיני כולם, והם נאצלו לפרסם הבהרה שלא נתכוונו לבעלות, אלא שהם רוצים לודאה שלא יתפרסמו דברים באופן לא מדויק.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אצל ר' משה זה גם מאוד מובן, ר' משה עסק ברבדים שאחרים לא רגילים בהם.
 

שמעיה

משתמש ותיק
יהודי נאמן אמר:
שמעיה אמר:
וכן פורסם על ידי בני הגאון מווילנא זת''ע לאחר פטירתו.
מקור? והאם מדובר על עובדות מהגר"א?
כמדומה וכן מתואר בהקדמתם לביאורו על השו''ע.
ובכל מקרה, אכן לא מדובר על עובדות אלא על פסקים.
 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
אין ספק שכאשר מדובר בגדולי תורה בעלי סמכות תורנית, צריך שהדברים המודפסים בשמם יהיו בעלי אמון ודיוק, המשמרת את הסמכות ממנה יצאו הדברים, אולם לצערנו לא תמיד המשפחה היא היא הקבוצה הנכונה לשמר את הדבר הזה.
מה גם שהרבה פעמים מעורב בדברים אלו רצון שליטה, כסף, הדרת תלמידים מסוימים שאינם נוחים בעיניהם וכו'. ויוצא הרבה פעמים אבסורד, שאדם שהרב עצמו סמך עליו, למד את תורתו ועמל בה כל ימיו - נאסר מלהוציא את מה ששמע, ודוקא הילדים שלא תמיד היו באזור ולא התחברו לסגנון וכו', הם בעלי הסמכות.

צריך למצוא את האיזון בזה.

נ.ב.
גם צריך תמיד לדעת שלא לומר דבר שאינו נשמע, יש לי זיכרון ישן על איזה ספר מוזר שיצא משם הגרש"ז אוירבך זצ"ל, והודפס בתוך הספר מכתב מאחד מבניו שמבקש לא להוציא את הספר, והחכם הגדול הלך והדפיס את הספר עם המכתב. [כמובן מעיון בספר הובן היטב הצדק שבדברי הבן]. מי שיודע פרטים על זה, אודה לו אם יעורר את זיכרוני.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
אצל ר׳ משה שפירא כמדו׳ שהוא ביקש זאת בצוואה
הס׳ על ר׳ שלמה זלמן הוא ׳ועלהו לא יבול׳
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
אכן - 'ועלהו לא יבול', תודה.

היתה צוואה לר' משה? כנראה היא לא התפרסמה, כי היא אמורה להיות מעניינת מאוד.

גם לגבי הגר"א כמדומני שהיתה שם איזושהי סערה שקטה, למיעוט זכרוני רמ"מ הדפיס את משלי ללא הסכמתם של בני הגר"א, משום שזה היה לימוד פרטי שלו עם הגר"א, והבנים התרעמו על כך.

שוב - יבואו היודעים ויעמידו דברים על דיוקם.
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
ואני פרשתי את המודעה שמכיון והרבה דיני תורה (ובניהם דיני תורה במשפחות חשובות ועניינים ציבוריים) התנהלו תחת הבית דין של הגרנ''ק אז מצאו לנכון להזהיר על כך.
ומי שקצת מבין זו דרך לסגור חשבונות ע''י שמספרים סיפורים כביכול אנונימיים עם רמזים ברורים וכו' וכו'..
 

ידידיה

משתמש ותיק
כל אחד מבין שאם הגרנ"ק היה חי לא היה רצונו שכל אחד ידפיס דברים בשמו
ומן הסתם גם בניו לא ימנעו ממי שהוא ת"ח ורגיל בדברי הגרנ"ק להדפיס בעצמו אלא רק ממי שאינו מוסמך
כך שודאי שהם צודקים ולא ראוי לנהוג אחרת

[אמנם הלשון הפסקנית במודעה שהם אוסרים כו' אינה מוצדקת]
 
חלק עליון תַחתִית