טעות בזמירות שבת ?

יהודי נאמן

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
פולני אמר:
כן זה שבחורים חסידיים בחלק מקהילות החסידים אינם מחזיקים ד' מינים פרטיים ומבטלים בכך את מצות הנענועים בהלל, הגם שהיום ניתן לרכוש במחיר דיי סביר סט ד' מינים כשר לכל בחור, והסיבה לכך היא שאצל חסידים זה נחשב לסטיה מן המסורת להיות פרומער יותר מהדורות הקודמים
זו דוגמה יפה שמראה שגם לשמרנות יש חסרונות [אינני מתכוין להכנס לדיון האם אפשר ליישב מנהג זה, אבל עובדה שזו קולא שיוצאת מהשקפת העולם השמרנית]
למה זה חסרון? זה לא חסרון בכלל.  החסרון הוא אחר, שלהיות פרומער אסור להיות יותר מהדורות הקודמים, ואילו להתקדם עם כל המודרניזציה ועבודה לנשים וכו' בזה לא דואגים לא להיות מודרני יותר מהדורות הקודמים. 
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
כמו שכתבתי יתכן שיש כאלו שיחשבו שאפשר ליישב מנהג זה אבל המציאות שזו קולא ושמי שאוחז בהשקפה ה"לא שמרנית" מבין מיד שאין להקל בזה.

ואם כבר שאלת אז קח ציטוט
תשובות והנהגות כרך א סימן שפה 
וראיתי אצל כמה חסידים מנהג משונה שבחור לוקח לולב לצאת בו אבל אינו מנענע, ומענה בפיהם שכך המנהג אצלם שבחור אינו מנענע, ואין לזה שום טעם ושורש. 
[אמנם לא ברור אצלי כ"כ האם הכוונה שאינם מנענעים כלל או רק בהלל]
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
כמו שכתבתי יתכן שיש כאלו שיחשבו שאפשר ליישב מנהג זה אבל המציאות שזו קולא ושמי שאוחז בהשקפה ה"לא שמרנית" מבין מיד שאין להקל בזה.
אתה טועה כי שמרנות היא מעצם מהותו של יהודי חרדי לדבר ה'. הויכוח הוא רק על מה להעמיד את השמרנות. מי שאוחז בהשקפה לא שמרנית מקומו לכל הפחות במזרחי.
 
 

ידידיה

משתמש ותיק
כמובן שדיברתי על מה שנידון לעיל, על שמרנות למנהגים, לא על שמרנות למקורות.
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
ידידיה אמר:
כמו שכתבתי יתכן שיש כאלו שיחשבו שאפשר ליישב מנהג זה אבל המציאות שזו קולא ושמי שאוחז בהשקפה ה"לא שמרנית" מבין מיד שאין להקל בזה.

ואם כבר שאלת אז קח ציטוט
תשובות והנהגות כרך א סימן שפה 
וראיתי אצל כמה חסידים מנהג משונה שבחור לוקח לולב לצאת בו אבל אינו מנענע, ומענה בפיהם שכך המנהג אצלם שבחור אינו מנענע, ואין לזה שום טעם ושורש. 
[אמנם לא ברור אצלי כ"כ האם הכוונה שאינם מנענעים כלל או רק בהלל]
מה הפירוש לוקח לולב ואינו מנענע? מנהג החסידים שאין קונים ד' מינים לבחורים לכן הבחור יוצא בשל אביו נוטל ומנענע. לא הבנתי את כוונת הרב שטרנבוך.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי נאמן אמר:
ידידיה אמר:
כמו שכתבתי יתכן שיש כאלו שיחשבו שאפשר ליישב מנהג זה אבל המציאות שזו קולא ושמי שאוחז בהשקפה ה"לא שמרנית" מבין מיד שאין להקל בזה.
אתה טועה כי שמרנות היא מעצם מהותו של יהודי חרדי לדבר ה'. הויכוח הוא רק על מה להעמיד את השמרנות. מי שאוחז בהשקפה לא שמרנית מקומו לכל הפחות במזרחי.
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.

 
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
יהודי נאמן אמר:
ידידיה אמר:
כמו שכתבתי יתכן שיש כאלו שיחשבו שאפשר ליישב מנהג זה אבל המציאות שזו קולא ושמי שאוחז בהשקפה ה"לא שמרנית" מבין מיד שאין להקל בזה.
אתה טועה כי שמרנות היא מעצם מהותו של יהודי חרדי לדבר ה'. הויכוח הוא רק על מה להעמיד את השמרנות. מי שאוחז בהשקפה לא שמרנית מקומו לכל הפחות במזרחי.
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו"ע.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי נאמן אמר:
יואל נהרי אמר:
יהודי נאמן אמר:
אתה טועה כי שמרנות היא מעצם מהותו של יהודי חרדי לדבר ה'. הויכוח הוא רק על מה להעמיד את השמרנות. מי שאוחז בהשקפה לא שמרנית מקומו לכל הפחות במזרחי.
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו
להתחיל ללמוד רק גמרא רש"י בלי תוספות זה גם מנהג אבותיו, או שזה שינוי ממנהג אבותיו ? [האמת שזה מנהג 'גרים' כהגדרתך, וד"ל] וזה דוקא קורה במקומות שטוענים לשמרנות יתר, כך שאני כבר לא יודע מי השמרן פה.
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
יהודי נאמן אמר:
יואל נהרי אמר:
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו
להתחיל ללמוד רק גמרא רש"י בלי תוספות זה גם מנהג אבותיו, או שזה שינוי ממנהג אבותיו ? [האמת שזה מנהג 'גרים' כהגדרתך, וד"ל] וזה דוקא קורה במקומות שטוענים לשמרנות יתר, כך שאני כבר לא יודע מי השמרן פה.
מה? להתחיל ללמוד ישר עם התוס'? מהיכא תיתי? יש מקומות שמתחילים ישר עם תוס'??? ועוד לפני אלף בית..?
לא הבנתי את הנידון.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי נאמן אמר:
יואל נהרי אמר:
יהודי נאמן אמר:
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו
להתחיל ללמוד רק גמרא רש"י בלי תוספות זה גם מנהג אבותיו, או שזה שינוי ממנהג אבותיו ? [האמת שזה מנהג 'גרים' כהגדרתך, וד"ל] וזה דוקא קורה במקומות שטוענים לשמרנות יתר, כך שאני כבר לא יודע מי השמרן פה.
מה? להתחיל ללמוד ישר עם התוס'? מהיכא תיתי? יש מקומות שמתחילים ישר עם תוס'??? ועוד לפני אלף בית..?
לא הבנתי את הנידון.
באמת לא הבנת? אני מתכוון לישיבות מסויימות שהוחלט שם ממש לאחרונה שלומדים רק גמרא רש"י ולא תוספות בכלל, והדברים ידועים לכולם.
 
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
טוב, חשבתי שאתה מדבר על תלמודי תורה..
מה פתאום לאחרונה? אולי לאחרונה שמעת על זה..
חושב שהם כן לומדים תוס' רק הם לומדים כמו שלמדו פעם בפולין לטענתם. שם גרסו דפים ויצאו ר' מנחם זעמבעס.. אז הם שוב פעם שמרנים..
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
המציאות ידועה, וחבל לנסות להגן על זה, מעניין מה חושב על זה השפ"א בשמים שרוב חידושיו הם על דברי התוס' כמדומה, וזאת אני אומר לך כמי שלומד המון בשפ"א על הש"ס.
בקיצור, אף אחד לא בעל הבית על השמרנות.
אגב, בפולין גרסו דפים אבל עם תוספות. בלי תוספות ר' מנחם זעמבא גם לא היה יוצא רמ"ז.
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
המציאות ידועה, וחבל לנסות להגן על זה, מעניין מה חושב על זה השפ"א בשמים שרוב חידושיו הם על דברי התוס' כמדומה, וזאת אני אומר לך כמי שלומד המון בשפ"א על הש"ס.
בקיצור, אף אחד לא בעל הבית על השמרנות.
מה השפת אמת חושב אני לא יודע, אבל מה שכן ברור לי כשמש שהשפת אמת לא למד עשר או עשרים דפים בעייייייווווווווון במשך כל החורף או הקיץ.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בזה אתה צודק 100 אחוז, זה לא בסדר לענ"ד, אבל עדיין זה עדיף מההיפך, מה לעשות.
אגב, יש בכל הישיבות גם סדר בקיאות שבו מספיקים הרבה יותר, ועדיין עם תוס'.

חרגנו מהנושא, הזכרתי זאת רק בשביל להראות, שאין אחד שיכול לטעון שהוא יותר שמרן מהשני. גם במקומות שקוראים לעצמם שמרנים, כאשר יש להם סיבה מספיק טובה לדעתם לשנות הם משנים, ופתאום אין שמרנות. [כך גם בענין התקנות, פתאום תקנות חדשות שלא היו אצל אבותיהם, ואח"כ ביטול חלק מהתקנות, ועוד כהנה וכהנה].  כך שאף אחד אין לו זכות וטו על השמרנות. זה הכל ותל"מ.
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
בחזרה לנושא האשכול :
בספרי חסידות רבים כגון מאור ושמש, שם משמואל ועוד, הסבירו באריכות את כוונת הפייטן ע"פ הנוסח המקובל, כך ששאלה א' של פותח האשכול לא קשה.
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
יהודי נאמן אמר:
יואל נהרי אמר:
יהודי נאמן אמר:
אתה טועה כי שמרנות היא מעצם מהותו של יהודי חרדי לדבר ה'. הויכוח הוא רק על מה להעמיד את השמרנות. מי שאוחז בהשקפה לא שמרנית מקומו לכל הפחות במזרחי.
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו"ע.
שלחן ערוך אורח חיים סימן תרנז
ובו סעיף אחד.

סעיף א
 קטן היודע לנענע לולב כדינו, אביו חייב לקנות לו לולב כדי לחנכו במצוות.
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
יהודי נאמן אמר:
ידידיה אמר:
כמו שכתבתי יתכן שיש כאלו שיחשבו שאפשר ליישב מנהג זה אבל המציאות שזו קולא ושמי שאוחז בהשקפה ה"לא שמרנית" מבין מיד שאין להקל בזה.
אתה טועה כי שמרנות היא מעצם מהותו של יהודי חרדי לדבר ה'. הויכוח הוא רק על מה להעמיד את השמרנות. מי שאוחז בהשקפה לא שמרנית מקומו לכל הפחות במזרחי.
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.
אתה מכיר חוג ש'לא זז מהשו''ע'? 
למיטב ידיעתי לא קיים דבר כזה. 
אולי אצל בעלי תשובה או גרים. 
 
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
יהודי נאמן אמר:
יואל נהרי אמר:
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו"ע.
שלחן ערוך אורח חיים סימן תרנז
ובו סעיף אחד.

סעיף א
 קטן היודע לנענע לולב כדינו, אביו חייב לקנות לו לולב כדי לחנכו במצוות.
אין המכוון דווקא לקנות לו, אלא לחנכו שיטול לולב.
 
 

שניאור

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
באמת לא הבנת? אני מתכוון לישיבות מסויימות שהוחלט שם ממש לאחרונה שלומדים רק גמרא רש"י ולא תוספות בכלל, והדברים ידועים לכולם.
הטעות ברורה, כן לומדים שם עם תוספות.
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
יהודי נאמן אמר:
חזק וברוך אמר:
יהודי נאמן אמר:
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו"ע.
שלחן ערוך אורח חיים סימן תרנז
ובו סעיף אחד.

סעיף א
 קטן היודע לנענע לולב כדינו, אביו חייב לקנות לו לולב כדי לחנכו במצוות.
אין המכוון דווקא לקנות לו, אלא לחנכו שיטול לולב.
לשון השו"ע 'לקנות'.
המהרש"ל חולק וכתב שאין חיוב לקנות, אך כתב הט"ז שראוי לקנות למי שידו משגת, והעתיקו המ"ב וז"ל: (ד) לקנות לו לולב וכו' - המהרש"ל כתב שא"צ לקנות לו לולב בפ"ע כי לאחר שיצא בו אביו יתננו לבנו לנענע בו ולברך עליו וכ"כ התוספות בערכין (דף ב') דיוצא בשל אביו וכ"מ בעיטור, וי"א (-ט"ז) דאם ידו משגת טוב יותר שיקנה לו לולב כדי שיעשה הנענועים כדינו בשעת הלל עם הצבור שזה טוב יותר ממה שיברך אח"כ.

אמנם כאן בלא"ה אינו ענין לזה, הלא מדובר בבחורים שחייבים מצד עצמם בכל פרטי דין לולב, כולל הנענועים בהלל.
אם אביהם לא קונה להם, שישתמשו בכספם הפרטי.
אולי חייבים להוציא עד חומש? צ"ע לגבי מנהג חשוב זה שמקורו במשנה וגמרא (סוכה לז:), ונפסק ברמב"ם (פ"ז מלולב) ושו"ע (סי' תרנ"א) וכל הפוסקים, אם חייבים בו להוציא חומש מנכסיו. (ובאמת קצת מצחיק לדבר על 'להחזיק במסורת אבות' בניגוד לכל הרשימה הנ"ל).
 
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
חזק וברוך אמר:
יהודי נאמן אמר:
חזק וברוך אמר:
שלחן ערוך אורח חיים סימן תרנז
ובו סעיף אחד.

סעיף א
 קטן היודע לנענע לולב כדינו, אביו חייב לקנות לו לולב כדי לחנכו במצוות.
אין המכוון דווקא לקנות לו, אלא לחנכו שיטול לולב.
לשון השו"ע 'לקנות'.
המהרש"ל חולק וכתב שאין חיוב לקנות, אך כתב הט"ז שראוי לקנות למי שידו משגת, והעתיקו המ"ב וז"ל: (ד) לקנות לו לולב וכו' - המהרש"ל כתב שא"צ לקנות לו לולב בפ"ע כי לאחר שיצא בו אביו יתננו לבנו לנענע בו ולברך עליו וכ"כ התוספות בערכין (דף ב') דיוצא בשל אביו וכ"מ בעיטור, וי"א (-ט"ז) דאם ידו משגת טוב יותר שיקנה לו לולב כדי שיעשה הנענועים כדינו בשעת הלל עם הצבור שזה טוב יותר ממה שיברך אח"כ.

אמנם כאן בלא"ה אינו ענין לזה, הלא מדובר בבחורים שחייבים מצד עצמם בכל פרטי דין לולב, כולל הנענועים בהלל.
אם אביהם לא קונה להם, שישתמשו בכספם הפרטי.
אולי חייבים להוציא עד חומש? צ"ע לגבי מנהג חשוב זה שמקורו במשנה וגמרא (סוכה לז:), ונפסק ברמב"ם (פ"ז מלולב) ושו"ע (סי' תרנ"א) וכל הפוסקים, אם חייבים בו להוציא חומש מנכסיו. (ובאמת קצת מצחיק לדבר על 'להחזיק במסורת אבות' בניגוד לכל הרשימה הנ"ל).
אני לא חסיד, אבל אני יכול להבין את ההנהגה שלהם, דרך אגב זה ממש מזכיר את אלה שמדליקין על השולחן משום שעת הסכנה עד היום.
 
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שניאור אמר:
יואל נהרי אמר:
באמת לא הבנת? אני מתכוון לישיבות מסויימות שהוחלט שם ממש לאחרונה שלומדים רק גמרא רש"י ולא תוספות בכלל, והדברים ידועים לכולם.
הטעות ברורה, כן לומדים שם עם תוספות.
פוק חזי מאי עמא דבר
 
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
זאת נחמתי אמר:
בחזרה לנושא האשכול :
בספרי חסידות רבים כגון מאור ושמש, שם משמואל ועוד, הסבירו באריכות את כוונת הפייטן ע"פ הנוסח המקובל, כך ששאלה א' של פותח האשכול לא קשה.
לא מדוייק, הם ביארו ע"פ הנוסח שלפניהם ואם הוא טעות גם פירושם טעות.
ראיתי פירוש יפה בתפארת שלמה (פ' לך לך ועי' מש"כ בזה בחג סוכות) ש"יקוק אלקי ישראל" בגי' 613 ובאו לנו כל המצוות ע"י "אהבת תמים" שזה אאע"ה שנאמר עליו "התהלך לפני והיה תמים".
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יהודי נאמן אמר:
אני לא חסיד, אבל אני יכול להבין את ההנהגה שלהם, דרך אגב זה ממש מזכיר את אלה שמדליקין על השולחן משום שעת הסכנה עד היום

כנראה זה מזכיר גם את אלה שלא ישנים בסוכה כי אבותייהם לא ישנו בסוכה
ואת אלה שמטלטלים בשבת חופשי גם במקומות שאין עירוב כלל משום שהם נוהגים לטלטל [אני נוכחתי בכמה מעשים כאלה]

אגב כשהחזון איש הגיע לארץ היו כאלה שלא הקפידו על תרומות ומעשרות משום שלא ראו כן אצל אבותייהם

נכון יש חובה לשמור על מסורת אבותיינו.
אבל המסורת הכי חזקה היא שכל דין שנתברר בגמ' ובפוסקים מחייב כל אדם מישראל
ועל הכלל הזה מסורת של כל ישראל יותר מכל מסורת אחרת
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
זאת נחמתי אמר:
בחזרה לנושא האשכול :
בספרי חסידות רבים כגון מאור ושמש, שם משמואל ועוד, הסבירו באריכות את כוונת הפייטן ע"פ הנוסח המקובל, כך ששאלה א' של פותח האשכול לא קשה.
לא מדוייק, הם ביארו ע"פ הנוסח שלפניהם ואם הוא טעות גם פירושם טעות.
ראיתי פירוש יפה בתפארת שלמה (פ' לך לך ועי' מש"כ בזה בחג סוכות) ש"יקוק אלקי ישראל" בגי' 613 ובאו לנו כל המצוות ע"י "אהבת תמים" שזה אאע"ה שנאמר עליו "התהלך לפני והיה תמים".


מה לא מדויק ?
פותח האשכול הציג שתי שאלות להוכיח את הנוסח "הבה תמים ", הראשונה היתה שלנוסח שלפנינו אין מובן .
וע"ז כתבתי שהם הסבירו את הנוסח בהסברים שונים המתיישבים על הלב,  כך שראיה זו אינה מוכיחה כלום. 

 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
יהודי נאמן אמר:
אני לא חסיד, אבל אני יכול להבין את ההנהגה שלהם, דרך אגב זה ממש מזכיר את אלה שמדליקין על השולחן משום שעת הסכנה עד היום

כנראה זה מזכיר גם את אלה שלא ישנים בסוכה כי אבותייהם לא ישנו בסוכה
ואת אלה שמטלטלים בשבת חופשי גם במקומות שאין עירוב כלל משום שהם נוהגים לטלטל [אני נוכחתי בכמה מעשים כאלה]

אגב כשהחזון איש הגיע לארץ היו כאלה שלא הקפידו על תרומות ומעשרות משום שלא ראו כן אצל אבותייהם

נכון יש חובה לשמור על מסורת אבותיינו.
אבל המסורת הכי חזקה היא שכל דין שנתברר בגמ' ובפוסקים מחייב כל אדם מישראל
ועל הכלל הזה מסורת של כל ישראל יותר מכל מסורת אחרת
ובכן, אולי תמצא לנו הסבר על זה שכל ישראל, כולם ממש , מימות הראשונים עד הדור האחרון, המשיכו להדליק בפנים, לכאורא נגד דין הגמרא המחייב כל אדם מישראל. 
לא נשתנה שום דבר בעניין שעת הסכנה עם הקמת מדינת ישראל והורינו בין הישמעאלים. 
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
הערבוב בין עמי ארצות שלא קיימו הלכות התלויות בארץ כשעלו ארצה לבין שמירה על מנהגי אבות, הוא דמגוגיה לחלוטין.

נ. ב.
אני רוכש לבני ד' מינים מהודרים כמו רוב החסידים, וכמו''כ אינני מטלטל בשבת במקום שאין ערוב...
 

במבי

משתמש ותיק
יהודי נאמן אמר:
יואל נהרי אמר:
יהודי נאמן אמר:
אתה טועה כי שמרנות היא מעצם מהותו של יהודי חרדי לדבר ה'. הויכוח הוא רק על מה להעמיד את השמרנות. מי שאוחז בהשקפה לא שמרנית מקומו לכל הפחות במזרחי.
לא לזוז מהשו"ע כמלוא הנימא זה גם סוג של שמרנות, ואפילו יותר חשובה וקריטית ליהודי חרדי.
מי אוחז פה ב'השקפה לא שמרנית' ? מאיפה לקחת את זה?
זה לא אומר שצריך לחיות עם חרדה מתמדת שלא ליפול לזרועות הרפורמים והמזרחי ע"י קצת התבוננות והפעלת הראש.
מהותו של יהודי חרדי היא לעשות רצון ד'. השמרנות כערך באה להתמודדות עם תנועת ההשכלה.
איפה כתוב בשו"ע שצריך לקנות לולב לילדיו? הרי בקהילות של פעם היה כידוע ד' מינים אחד לכל הקהילה מחוסר אמצעים.
לא יודע מה זה לא לזוז מהשו"ע. אנחנו לא גרים ולכל אחד יש את מנהג אבותיו וזה יותר חשוב מלא לזוז מהשו"ע.
בריש סימן תלב' מובא בנתיב חיים שגם את הסוכה אחד היה עושה לכולם ומשמע שכולם יצאו יחי חובה בסוכת ביה"כ (כנראה עקב החורף האירופאי) גם היום משהו ינהג כך בגלל שכך נהגו פעם?
אגב אני שנים רבות לא קניתי לילדי ארבעת המינים כיוון שגם אבי לא קנה לי (ומסתמא גם לו לא קנו כי הוא הגיע מבית ממקור חסידי) ולפני שנה חשבתי לעצמי שבעצם גם להם מגיע.

ופעם שמעתי משפט חכם - רק בהמה לא משנה מחשבות, ונשארת כמו שהיתה.
(כמובן צריך להשתמש בדימוי זה רק לצרכים חיוביים ולא לפריקת עול)

ובעניין האשכול, פעם קראתי שבפזמון "דרור יקרא" ישנו תיקון צנזורה ובמקום הבית "דרוך פורה בתוך בצרה, וגם בבל אשר גברה" המקור הוא "דרוך פורה בתוך בצרה, וגת באדום אשר גברה"
 
 

עת לדבר

משתמש ותיק
במבי אמר:
בריש סימן תלב' מובא בנתיב חיים שגם את הסוכה אחד היה עושה לכולם ומשמע שכולם יצאו יחי חובה בסוכת ביה"כ (כנראה עקב החורף האירופאי)
ברמ"א סי' תרל"ט ס"ב משמע שעפ"ר לא הייתה סוכה מיוחדת לכל משפחה.
 

מיקי

משתמש רגיל
איש ווילנא אמר:
ואת אלה שמטלטלים בשבת חופשי גם במקומות שאין עירוב כלל משום שהם נוהגים לטלטל [אני נוכחתי בכמה מעשים כאלה]
צריך לדעת שאחת מהסיבות שהחזו"א הורה לא לטלטל גם במקום שיש בו עירוב , הוא מפני הסיבה הזאת, כמו שפעם הערתי לבן אדם (לא אכתוב לאיזה חוג הוא משתייך) במקום שלא היה עירוב בכלל, והוא אמר לי : "הליטאים עם החומרות שלהם".
 
חלק עליון תַחתִית