מבין ענין אמר:במבי אמר:איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?
"אוי מי יחיה משמו-אל" הנביא... [מופיע אכן כדרשה בספה"ק, וקאי אדלעיל 'ראשית גוים עמלק וגו' אוי מי יחיה (אגג העמלקי) משמואל הנביא שישסף את אגג]
מבין ענין אמר:במבי אמר:איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?
"אוי מי יחיה משמו-אל" הנביא... [מופיע אכן כדרשה בספה"ק, וקאי אדלעיל 'ראשית גוים עמלק וגו' אוי מי יחיה (אגג העמלקי) משמואל הנביא שישסף את אגג]
"וירום מאגג מלכו " מלכו - זה שאול המלך .במבי אמר:איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?
וגם אגג בעצמו...האחד בא לגור אמר:"וירום מאגג מלכו " מלכו - זה שאול המלך .במבי אמר:איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?
יש דרשה נחמדה בזה [ממרן הגר"ע עטייה זלה"ה]מבין ענין אמר:במבי אמר:איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?
"אוי מי יחיה משמו-אל" הנביא... [מופיע אכן כדרשה בספה"ק]
לזה התכוונתי...חגי פאהן אמר:וגם אגג בעצמו...האחד בא לגור אמר:"וירום מאגג מלכו " מלכו - זה שאול המלך .במבי אמר:איזו דמות כתובה בפרשה (פרשת בלק) שחיה בזמן שמואל הנביא?
איש בנימין אמר:חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)
בטוח.גבריאל פולארד אמר:איש בנימין אמר:חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)
אתה בטוח שלא התכוונת לפרשת ויחי?
ראש הפסגה?איש בנימין אמר:בטוח.גבריאל פולארד אמר:איש בנימין אמר:חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)
אתה בטוח שלא התכוונת לפרשת ויחי?
ראש הפסגה מופיע גם בפ' ואתחנןגבריאל פולארד אמר:ראש הפסגה?איש בנימין אמר:בטוח.גבריאל פולארד אמר:אתה בטוח שלא התכוונת לפרשת ויחי?
איש בנימין אמר:חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)
תועפות ראם לו - קרני ראם קרניואיש בנימין אמר:חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)
איש בנימין אמר:איש בנימין אמר:חידה לפרשת בלק:
איזה ביטוי מופיע בפרשתנו ובפרשת וזאת הברכה?
(כמדומני שאינו מופיע עוד פעם בתורה)
אפשר לגלות?
חלק א׳ ממעל אמר:מכות פרק ב׳
אֶחָד מָשׁוּחַ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְאֶחָד הַמְרֻבֶּה בִבְגָדִים וְאֶחָד שֶׁעָבַר מִמְּשִׁיחָתוֹ, מַחֲזִירִין אֶת הָרוֹצֵחַ. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אַף מְשׁוּחַ מִלְחָמָה מַחֲזִיר אֶת הָרוֹצֵחַ.
במבי אמר:איך יכול להיות שאדם רוכב על דף שמונהג ע"י סוס וחמור ולא עובר על כלאיים?
והאם מגלים רבו עמו?מבין ענין אמר:האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?
במבי אמר:והאם מגלים רבו עמו?מבין ענין אמר:האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?
וחוזר במיתת הכהן הגדול?
מבין ענין אמר:האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?
מבין ענין אמר:במקום פיקוח נפש נדחית כל התורה כולה, למעט ג' דברים - ע"ז ג"ע וש"ד כידוע.
איזה עבירת ביטול-עשה [שאינה מג' דברים הנ"ל] עומדת בפני פיקו"נ?
דהיינו שגם אם עומדים אנשים למות - לא יעבור על העשה על מנת להצילם?
מבין ענין אמר:מבין ענין אמר:במקום פיקוח נפש נדחית כל התורה כולה, למעט ג' דברים - ע"ז ג"ע וש"ד כידוע.
איזה עבירת ביטול-עשה [שאינה מג' דברים הנ"ל] עומדת בפני פיקו"נ?
דהיינו שגם אם עומדים אנשים למות - לא יעבור על העשה על מנת להצילם?
התשובה נמצאת במסכת מכות - פ"ב מ"ז:
ואינו יוצא [הרוצח בשגגה מעיר המקלט] לא לעדות מצוה ולא לעדות ממון ולא לעדות נפשות.
ואפילו ישראל צריכים לו, ואפילו שר צבא ישראל כיואב בן צרויה, אינו יוצא משם לעולם, שנאמר (במדבר לה) אשר נס שמה, שם תהא דירתו, שם תהא מיתתו, שם תהא קבורתו. ע"כ.
וע"ש בתפא"י הן ביכין והן בבועז שאף במקום של פיקו"נ אין לו לצאת ע"מ להציל, אפילו אם מדובר בהצלת כלל ישראל, ונשאר בצ"ע מדוע לא יעצרו את גואל הדם מלהרגו, ויוציאוהו ליואב מעיר המקלט על מנת להציל את כלל ישראל [או נפש מישראל] הגם שיעבור על לאו של איסור היציאה מעיר המקלט.
מבין ענין אמר:מבין ענין אמר:האם גוי, שרצח בשגגה גוי אחר, גולה לעיר מקלט?
תשובה -
גר תושב הינו גוי אוכל נו"ט אך אינו עובד עבודה זרה, שמותר להושיבו בא"י.
המשנה במכות פרק ב' משנה ג' אומרת:
'וגר תושב אינו גולה אלא על ידי גר תושב'.
הווה אומר - גוי שרצח גוי גולה לעיר מקלט ויוצא בעת מות הכהן הגדול!
כך פוסק ג"כ הרמב"ם להלכה.