בירור בתאריך פטירתו של דוד המלך ע"ה

אביי

משתמש רגיל
בס"ד

חשבתי לשתף אתכם בשאלה שעלתה לי לפני מס' ימים בנוגע לתאריך פטירתו של דוד המלך ע"ה, (יצויין כי כל המקורות ציינתי מהזיכרון ללא שבדקתי אם זה המקור, אך ברי לי שכך כתוב).

הגמ' בשבת דף ל. כותבת שדוד המלך נפטר בשבת, ולא מזכירה כלל שהיה זה בשבועות, אך הגמ' בירושלמי בביצה פ"ב ה"ד כותבת שנפטר בעצרת (וכן בירושלמי מו"ק) ולא מבואר אי חל בשבת או לא.

וק' שהרי יש כלל בגמ' ראש השנה כ. שלא בד"ו פסח וממילא שבועות שיחול תמיד באותו היום שלמחרת יו"ט ראשון של פסח לא יכול לחול בשבת כלל!

וייתכן לתרץ ע"פ המח' של הרש"י והתוס' בגמ' בעירובין דף נו. (כמדומה) האם כללי העיבור נהגו גם בזמן שקידשו ע"פ הראיה או שלא, דלפי רש"י שבזמן שקידשו ע"פ הראיה לא היו כללי הלוח תקפים אין קושיא כלל, אך לפי דברי התוס' (ר"ת) שם, שכללי הלוח נהגו גם בזמן שקידשו ע"פ הראיה קשה איך ייתכן שחל שבועות בשבת, וצ"ע.

הערות:
- כמובן שאפשר לומר שהתלמודים נחלקו זה אומר שנפטר בשבת וזה בשבועות, אך כמדומני שאחד מרבותינו הראשונים (איני זוכר את שמו) כותב מפורש שנפטר בשבועות שחל בשבת.

-וגם אי תאמר שנחלקו התלמודים אמאי מקובלנו שדוד המלך נפטר בשבועות הא כלל נקוט הוא בידינו שהלכה כבבלי שהוא בתראה.


אשמח לתירוציהם ותגובתיהם והערותיהם של חברי הפורום היקרים.
 
 

יהודה1

משתמש ותיק
אפשר ליישב ששבת לאו דווקא אלא גם יו"ט נקרא שבת. ולגבי כללי הלוח נראה לי שכל המחלוקת היא בר"ה אבל בפסח שלא יבוא בשישי כדי שר"ה לא יבוא במוצ"ש לא דקדקו כי אפשר לעבר או לחסר חודש.
אגב זה לא בעירובין נו. אני לא זוכר איפוה כן. נראה לי במנחות ק.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
https://www.ykr.org.il/question/7806
דוד המלך ע"ה נפטר בחג השבועות, כן איתא בירושלמי (חגיגה פרק ב' הלכה ג', וביצה פרק ב' הלכה ד'). ושנפטר ביום שבת, כן איתא בגמרא דידן (שבת דף ל' ע"א). והתוספות (חגיגה דף י"ז ע"א בד"ה אף) צידדו דהירושלמי פליג אבבלי בזה. ויותר מזה לא ידוע לנו.
ומכל מקום בספרן של צדיקים (מרן החיד"א במורה באצבע אות רכ"ו, הגאון רבי חיים פלאג'י במועד לכל חי סימן ח' סעיף ל"א, הגאון רבנו יוסף חיים בבן איש חי שנה א' פרשת במדבר סעיף ג', ועוד) כתבו שנכון לקרוא תהלים בחג השבועות כי זה יום מנוחת דוד המלך ע"ה, משמע שהבינו שנפטר בו' סיון כמו חג שבועות דידן, או שגם אצלם היה בספק, וכתבו שבועות כי זה מבואר להדיא בירושלמי שנפטר בשבועות.
 

תנא-קמא

משתמש ותיק
ביום שני י"ד סיוון זוממים הנוצרים מהכנסייה היוונית להיכנס לציונו הקדוש של דוד מלך ישראל עם צלבים, רומחים וקטורת לחלל ולטמא את הציון הקדוש כדי לקיים במקום מיסה * מחר (שני) מגיעים כולם בשעה 7 בבוקר לתפילת שחרית ואמירת תהילים במקום‎
 

מאן דהו

משתמש ותיק
תנא-קמא אמר:
ביום שני י"ד סיוון זוממים הנוצרים מהכנסייה היוונית להיכנס לציונו הקדוש של דוד מלך ישראל עם צלבים, רומחים וקטורת לחלל ולטמא את הציון הקדוש כדי לקיים במקום מיסה * מחר (שני) מגיעים כולם בשעה 7 בבוקר לתפילת שחרית ואמירת תהילים במקום‎

יהודי אמר:
היה מעשה שחבר שלי את הגר"ש אויערבך זצ"ל לגבי כהן שנתקע בקבר דוד ביו"ט [במקום שאין בו תקרה], וצירף כמה וכמה צירופים להתיר לו לצאת משם, והן אמת שא' הצירופים היה שזה קבר גוי, אך לא חתך להקל מחמת זה. הגר"ש היה מגדולי המבינים בנושאים אלו כידוע וכו'.
מה דעתך?
 
חלק עליון תַחתִית