מי שזורקים אותו על תינוק האם נחשב לרודף?

  • Thread starter Anonymous
  • תאריך התחלה
A

Anonymous

Guest
בסנהדרין עב: מבואר דעובר שמסכן את חיי אמו אין לו דין רודף משום דמשמיא קא רדפו ליה.
ויש לחקור אדם שזרקו אותו בעל כרחו על תינוק כדי להורגו, האם יש לו דין רודף, האם מותר לאדם אחר להצילו בנפשו?
 

יהודה1

משתמש ותיק
מפורש בתוס' שהוא עצמו לא חייב להיהרג כדי להצילו, ולא ייתכן שלאחר יהיה מותר להורגו.
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
יהודה1 אמר:
מפורש בתוס' שהוא עצמו לא חייב להיהרג כדי להצילו, ולא ייתכן שלאחר יהיה מותר להורגו.
כך גם חשבתי בתחילה, אבל לא מוכח כלל, הרי גם בעובר המסכן את אמו היה ס"ד בגמרא להורגו מדין רודף אף שודאי אינו חייב למסור את נפשו שהרי הורג הוא בשב ואל תעשה כמו אדם הנזרק ביד אחר.
ולכאורה מוכח מזה שגם במקום שאינו חייב למסור את נפשו למען חבירו מכל מקום יש לו דין רודף.
וידוע הגמרא דאילו הורגו זמרי לפנחס היה פטור ממיתה אלא ששם מבואר בראש שהוא רק מדין כל הבא להורגך השכם להורגו, אבל כאן אני דן אם יש לו דין רודף. [ונמצא דהתינוק עצמו ודאי יכול להורגו אם היה בידו]
 
 
A

Anonymous

Guest
פותח הנושא
יהודה1 אמר:
מפורש בתוס' שהוא עצמו לא חייב להיהרג כדי להצילו, ולא ייתכן שלאחר יהיה מותר להורגו.
אבל בעובר המסכן את חיי אמו הרי ודאי אינו צריך למסור את נפשו על כך בדיוק כמו אדם שזורקים אותו על תינוק, ואף על פי כן דנו בגמרא למה אין לו דין רודף.
ורואים שזה לא קשור, אלא גם במקום שאינו חייב למסור את נפשו למען חבירו, עדיין יתכן שיהא לו דין רודף.
 
 

יהודה1

משתמש ותיק
למה שלא יציל את חבירו בנפשו? ויש לחלק שעובר זה נחשב תנועה שלו והוא ההורג, משא"כ כשזורקים את האדם על חבירו. (אמנם באמת הגר"ח הוכיח מדברי התוס' הללו שיש לו דין רוצח שאל"כ מה שייך ייהרג ואל יעבור וצ"ע).
 
חלק עליון תַחתִית