אברר בל''נ.אליהו בורטמאן אמר:אתה גר בבית וגן? היתה שם? עברתי למקום אחר לפני כשנה, אבל נראה לי שאני לא טועה, וגם זוכר שדיברתי על זה עם חבר ששם לב לאותו דברדרומאי אמר:נראה לי שאתה טועה קשותאליהו בורטמאן אמר:שערי תורה
רמב"ם, סו"ס טהרה:באמונתו יחיה אמר:ועל זה נאמר "זאת חוקת התורה" שמטהרת טמאים ומטמאת טהורים, ואכן אין בזה הגיון שלנו.מבקש אמת אמר:במבי אמר:אגב מקובל שר' יוסף חיים זוננפלד אמר,
אם יש בכח המקווה להפוך גוי ליהודי, תתארו לעצמכם מה המקווה עושה ליהודי !!!
הדברים תמוהים טובא. לפי הגיון זה נאמר: אם יש בכח אפר פרה להפוך אב הטומאה לטהור,תארו לעצמכם מה יכול אפר פרה לעשות לטהור מעיקרא!
*דבר ברור וגלוי שהטומאות והטהרות גזירות הכתוב הן ואינן מדברים שדעתו של אדם מכרעתו והרי הן מכלל החוקים וכן הטבילה מן הטומאות מכלל החוקים הוא שאין הטומאה טיט או צואה שתעבור במים אלא גזירת הכתוב היא והדבר תלוי בכוונת הלב ולפיכך אמרו חכמים טבל ולא הוחזק כאילו לא טבל ואעפ"כ רמז יש בדבר כשם שהמכוין לבו לטהר כיון שטבל טהור ואף על פי שלא נתחדש בגופו דבר כך המכוין לבו לטהר נפשו מטומאות הנפשות שהן מחשבות האון ודעות הרעות כיון שהסכים בלבו לפרוש מאותן העצות והביא נפשו במי הדעת טהור הרי הוא אומר וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טומאותיכם ומכל גלוליכם אטהר אתכם השם ברחמיו הרבים מכל חטא עון ואשמה יטהרנו אמן:
אם האיסור תורה הוא גזל, הריהו מילתא דעבידא לגלויי, ומי אומר שיש בזה גזל?אריה ענק משער האריות אמר:ואם המקוה פסול, נמצא גזל בידם.
והרי גזל הוא איסור תורה, ומה לי איסור תורה של נשים שהוא כרת לאיסור תורה של גברים שהוא בלאו, וכי מותר להקל באיסור תורה משום שאין בו כרת???
אלי מאירי אמר:אם האיסור תורה הוא גזל, הריהו מילתא דעבידא לגלויי, ומי אומר שיש בזה גזל?אריה ענק משער האריות אמר:ואם המקוה פסול, נמצא גזל בידם.
והרי גזל הוא איסור תורה, ומה לי איסור תורה של נשים שהוא כרת לאיסור תורה של גברים שהוא בלאו, וכי מותר להקל באיסור תורה משום שאין בו כרת???
אריה ענק משער האריות אמר:איני מבין כלל במה הנידון.
הלא טבילת עזרא היתה רק כדי שלא יהיו מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין ולזה מועיל מקוה פסול.
וכל המקוואות אם ישנם באמת שאין להם אוצר אינם באופן שהוא מקוה פסול אלא שכיון שאי אפשר להם לעשות אוצר על כן סומכים על שיטת הראשונים שמועיל המשכה לכל 40 סאה [ר"ן בשם רי"ף; ר"ש; רמב"ם בשם מקצת חכמי מערב] אף שלפי השו"ע הוא מקוה פסול.
והטעם שהקילו בזה שלא כפי השו"ע הוא משום שבודאי מועיל לענין טבילת עזרא.
אבל לענין שיועיל להוסיף קדושה הלא בודאי כיון שהוא פסול אינו מקדש ולא מטהר אלא לפי השיטות המכשירות.
וכיון דקיי"ל כרמב"ם ושו"ע שהמקוואות האלו פסולים על כן פשוט שלא נמשך מהם לאדם שום קדושה ושום טהרה.
ואני תמה מאד על מנהלי המקוואות של הגברים שאינם מעסיקים "בודקי כשרות מקוואות" גם עבור מקוואות של גברים כמו מקוואות של נשים, שהרי בדיני ממנות עסקינן. והרי רבבי רבבות בני אדם צדיקים וקדושים מזילים מכיסם ממון מידי יום ביומו רק כדי לקבל על עצמם קדושה וטהרה ואם המקוה פסול, נמצא גזל בידם.
והרי גזל הוא איסור תורה, ומה לי איסור תורה של נשים שהוא כרת לאיסור תורה של גברים שהוא בלאו, וכי מותר להקל באיסור תורה משום שאין בו כרת???
לא מובן מה שייך גזל , הרי כל הלקוחות יודעים שלא מעסיקים בודקים וע"ד זה משלמים למקוה.אריה ענק משער האריות אמר:ואני תמה מאד על מנהלי המקוואות של הגברים שאינם מעסיקים "בודקי כשרות מקוואות" גם עבור מקוואות של גברים כמו מקוואות של נשים, שהרי בדיני ממנות עסקינן. והרי רבבי רבבות בני אדם צדיקים וקדושים מזילים מכיסם ממון מידי יום ביומו רק כדי לקבל על עצמם קדושה וטהרה ואם המקוה פסול, נמצא גזל בידם.
והרי גזל הוא איסור תורה, ומה לי איסור תורה של נשים שהוא כרת לאיסור תורה של גברים שהוא בלאו, וכי מותר להקל באיסור תורה משום שאין בו כרת???
דרומאי אמר:החשש טומאת הקבר הוא דרבנן ולתוספת טהרה.מבקש אמת אמר:דרומאי אמר:אכן גם הזאת אפר פרה מועילה לתוספת טהרה, ומצינו בכהן גדול קודם יוה''כ שמזין עליו שלישי ושביעי וכן בכהן השורף את הפרה.
רמב"ם פרה אדומה פ"ב ה"ד:
כל יום ויום משבעת ימי ההפרשה מזין עליו מי חטאת שמא נטמא למת והוא לא ידע
יעקב שלם אמר:בנוגע להבדל בין טבילת עזרא לטבילה כל יום קראתי פעם וכוח בין אחד מהפוסקים לאחד מהאדמורים
שדווקא הטובלים כל יום מפסידים את העניין של טבילת עזרא שלא יהיו מצויים
אך לא מצאתי כעת אשמח אם מישהו יעלה
לא נכון. הנזהרים שלא לומר שום דבר שבקדושה לפני הטבילה, יודעים היטב כמה הדבר מגביל. אי אפשר ללמוד, ואפילו לא לשתות כוס מים.מבקש אמת אמר:מסתמא ההגדרה היא הפוכה: אם עזרא תיקן טבילה שלא יהיו מצויין אצל נשותיהן, ע"כ שלא נהגו הת"ח לטבול כל יום לתוספת קדושה, דאם נהגו לא היה מועיל בתקנתו מאומה.
דרומאי אמר:אכן גם הזאת אפר פרה מועילה לתוספת טהרה, ומצינו בכהן גדול קודם יוה''כ שמזין עליו שלישי ושביעי וכן בכהן השורף את הפרה.מבקש אמת אמר:במבי אמר:אגב מקובל שר' יוסף חיים זוננפלד אמר,
אם יש בכח המקווה להפוך גוי ליהודי, תתארו לעצמכם מה המקווה עושה ליהודי !!!
הדברים תמוהים טובא. לפי הגיון זה נאמר: אם יש בכח אפר פרה להפוך אב הטומאה לטהור,תארו לעצמכם מה יכול אפר פרה לעשות לטהור מעיקרא!
המקוה בשערי תורה הוא של הרב נויבירט זצ"ל וכיום של בניו שיבדלחט"א וכששאלתי א' מהם אמר לי שיש אוצרדרומאי אמר:אברר בל''נ.אליהו בורטמאן אמר:אתה גר בבית וגן? היתה שם? עברתי למקום אחר לפני כשנה, אבל נראה לי שאני לא טועה, וגם זוכר שדיברתי על זה עם חבר ששם לב לאותו דברדרומאי אמר:נראה לי שאתה טועה קשות