חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

פדהצור השרף

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
עדיין איני יודע התשובה לזה.
מדרש רבה במדבר פרשה טו פסקה טז
א"ר יהושע בן לוי ברבי שלום אמרה לו בדברים אתה מוציאני אמר לה חי ה' איני מוציאך בדברים חי ה' מלמד שהשביע על יצרו שהיה מקטרגו ואומר לו את פנוי והיא פנויה הרי השעה שתזדקק לה
 

פדהצור השרף

משתמש ותיק
במחילה רבה.
טעות.
העתקתי מספר קדמון ידוע, המלא בטעויות
שם כותב בשם הילקוט שבעלה של חולדה הנביאה [שלום בן תקוה] הוא שלום בן יבש ממלכי ישראל.
שאו נא לחטאתי אלו השגגו"ת. ומודה ועוזב ירוחם.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
וְלֹֽא־תִסֹּ֤ב נַחֲלָה֙ לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל מִמַּטֶּ֖ה אֶל־מַטֶּ֑ה כִּ֣י אִ֗ישׁ בְּנַחֲלַת֙ מַטֵּ֣ה אֲבֹתָ֔יו יִדְבְּק֖וּ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

איזו היכי תימצי היה להסב נחלה משבט לשבט גם כשהיו שבטים אסורים לבוא זה בזה.

רמז: בבא מציעא.
 

המתאבק

משתמש ותיק
חידה חדשה:

איזה משנה מובאת הכי הרבה פעמים בש"ס [הכוונה לדין אחד מהמשנה ולא למשנה שלמה]?

נ.ב. הכוונה למקומות שהגמ' מביאה את המשנה עצמה ולא שהביאה בסתמא את דין המשנה ובודאי שלא כאשר אין הכוונה לדין המשנה כדוגמת שלוחו של אדם כמותו דאין כוונת הגמ' למשנה בברכות פרק ה'.

וזאת למודעי שחידה זו ותשובתה אינה ממני אלא מאחד מגאוני הדור הקודם ולקוצר המשיג ואורך המושג אין באפשרותי לברר האם אכן זו התשובה האמיתית אך כדאי הוא אותו גאון לסמוך עליו.

עוד יש לציין דאחד מהראשונים כתב על משנה אחרת שהיא המוזכרת הכי הרבה פעמים בש"ס אך דבריו צ"ב.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
המתאבק אמר:
חידה חדשה:

איזה משנה מובאת הכי הרבה פעמים בש"ס [הכוונה לדין אחד מהמשנה ולא למשנה שלמה]?
אין באפשרותי לברר האם אכן זו התשובה האמיתית אך כדאי הוא אותו גאון לסמוך עליו.

עוד יש לציין דאחד מהראשונים כתב על משנה אחרת שהיא המוזכרת הכי הרבה פעמים בש"ס אך דבריו צ"ב.
אפשר לרפרף בכל כרך של הש"ס ולהסתכל רק במסורת הש"ס, ולחפש את הקטע שמביא שם הכי הרבה מרא"מ.
 
 

המתאבק

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
המתאבק אמר:
חידה חדשה:

איזה משנה מובאת הכי הרבה פעמים בש"ס [הכוונה לדין אחד מהמשנה ולא למשנה שלמה]?
אין באפשרותי לברר האם אכן זו התשובה האמיתית אך כדאי הוא אותו גאון לסמוך עליו.

עוד יש לציין דאחד מהראשונים כתב על משנה אחרת שהיא המוזכרת הכי הרבה פעמים בש"ס אך דבריו צ"ב.
אפשר לרפרף בכל כרך של הש"ס ולהסתכל רק במסורת הש"ס, ולחפש את הקטע שמביא שם הכי הרבה מרא"מ.

אם כבר מרפרפים בכל עמוד חבל להסתכל רק במסורת הש"ס, אפשר כבר ללמוד את העמוד ולעשות חזרה מהירה על הש"ס.
 
 

פדהצור השרף

משתמש ותיק
חידה קלה:

איזה שני פרקים בש"ס,
1. באותו שֵם
2. אותו מספר פרק במסכת
3. מתחילים באותו דף
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
המתאבק אמר:
יושב אוהלים אמר:
המתאבק אמר:
חידה חדשה:

איזה משנה מובאת הכי הרבה פעמים בש"ס [הכוונה לדין אחד מהמשנה ולא למשנה שלמה]?
אין באפשרותי לברר האם אכן זו התשובה האמיתית אך כדאי הוא אותו גאון לסמוך עליו.

עוד יש לציין דאחד מהראשונים כתב על משנה אחרת שהיא המוזכרת הכי הרבה פעמים בש"ס אך דבריו צ"ב.
אפשר לרפרף בכל כרך של הש"ס ולהסתכל רק במסורת הש"ס, ולחפש את הקטע שמביא שם הכי הרבה מרא"מ.

אם כבר מרפרפים בכל עמוד חבל להסתכל רק במסורת הש"ס, אפשר כבר ללמוד את העמוד ולעשות חזרה מהירה על הש"ס.


חזרה לבד לא יספיק, צריכים גם לספור כל פעם שמובא איזה משנה, ולזכור את המספר של כל א' וא', ואז ידע איזה משנה מובא הכי הרבה.
אני חושב שמסורת הש"ס יותר קל ויותר מהיר.
 
 

המתאבק

משתמש ותיק
פדהצור השרף אמר:
המתאבק אמר:
פדהצור השרף אמר:
חידה קלה:

איזה שני פרקים בש"ס,
1. באותו שֵם
2. אותו מספר פרק במסכת
3. מתחילים באותו דף

מאימתי ברכות פרק א' , תענית פרק א'
עוד פרק
כל כינויי.
נדרים פרק א' 
נזיר פרק א'
 
 

המתאבק

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
פדהצור השרף אמר:
כל כנויי
שמאי אומר

הרי זה זריז ונשכר.

אך פרק שמאי אומר בעדויות אין עליו גמרא ולא שייך לומר דמתחיל באותו דף.
ואם זה נמנה יש למנות גם פרק כלל גדול בשבת פרק ז' ושביעית פרק ז'
 

אבי חי

משתמש ותיק
המתאבק אמר:
אך פרק שמאי אומר בעדויות אין עליו גמרא ולא שייך לומר דמתחיל באותו דף.
ואם זה נמנה יש למנות גם פרק כלל גדול בשבת פרק ז' ושביעית פרק ז'
שייך לומר. והיינו טעמא שלא כתבתי כלל גדול, כי בשבת הוא בדף סז ובשביעית בדף לא...
 

המתאבק

משתמש ותיק
 
כיצד יתכן ששלושה אנשים ידברו ביניהם על אותו נושא וענין ממש.
ומ"מ אחד מהם יקיים בכך מצוה ואילו השני יקיים בכך רק הכשר מצוה ולעומתם השלישי לא יקיים מצוה כלל?
[מדובר שכולם אומרים את אותם דברים וע"כ החילוק אינו בתוכן אמירתם].
הדבר יהיה נכון גם למ"ד מצוות אין צריכות כוונה, וגם לפי שיטת הרא"ה שלא מהני כוונה שלא לצאת.
רמז שהוא חצי תשובה:
מדובר על מצות תלמוד תורה.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
המתאבק אמר:
 
כיצד יתכן ששלושה אנשים ידברו ביניהם על אותו נושא וענין ממש.
ומ"מ אחד מהם יקיים בכך מצוה ואילו השני יקיים בכך רק הכשר מצוה ולעומתם השלישי לא יקיים מצוה כלל?
[מדובר שכולם אומרים את אותם דברים וע"כ החילוק אינו בתוכן אמירתם].
הדבר יהיה נכון גם למ"ד מצוות אין צריכות כוונה, וגם לפי שיטת הרא"ה שלא מהני כוונה שלא לצאת.
רמז שהוא חצי תשובה:
מדובר על מצות תלמוד תורה.
עבד אשה וישראל הלומדים מצות לא תקיפו.

אולי גם קטן אשה וישראל הלומדים לא תקיפו/ פו"ר.

זאת בהנחה שגוי לא נחשב (אא"כ תוסיף שאחד המדברים עובר איסור) וכמובן יתכנו עוד היכי תימצי למצוה המדוברת.
 
 

חימקו

משתמש ותיק
היכן מצינו 'מין במינו לא חוצץ' אפילו שיש שם כמה מינים, כי כולם מוגדרים "מינו"?
 

פדהצור השרף

משתמש ותיק
המתאבק אמר:
תמיהני עליך "שרף" מדוע לא הוספת לרשימה גם את יד-יד-ך יחזקאל.
יבוא יד-יד
וישא את הרדיד
ולא ינש"ה ממנו גיד
וכסכינא חדיד
ובמשחתא דאורייתא מדיד
ובסיהרא לגירסא, שינה מעיניו נדיד
וליצרו חביל ושדיד
 
 
חלק עליון תַחתִית