מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
במשנה נחלקו אם סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה כשרה או פסולה. ורבי יהודה המכשיר מביא ראיה מהלני המלכה שהיתה סוכתה גבוהה למעלה מעשרים אמה ולא מיחו בה חכמים אף על פי שהיו לה בנים שחייבים בסוכה.
ותוך הדברים מובא בזה"ל: הכי קאמר להו כי תאמרו בנים קטנים היו וקטנים פטורין מן הסוכה כיון דשבעה הוו [highlight=yellow]אי אפשר[/highlight] דלא הוי בהו חד שאינו צריך לאמו. ע"כ לשון הגמרא.
והנה בש"ע פוסק שגדר קטן הצריך לאמו הוא בן 5 או 6. וביאר המ"ב בשם הפוסקים שהדבר תלוי כל חד לפום חורפיה.
וא"כ קשה טובא:
גם אם נניח שלהלני המלכה לא היו תאומים כלל.
ושלא ילדה אף אחד בחודש שביעי להריון.
ושלא ילדה אף אחד בתוך תשיעי אלא רק בסופו ממש.
ונניח עוד שאחר כל לידה לא נתעברה עד שעברו ג' חודשים.
ונניח עוד שבמשך השנים הללו רק בשנה אחת היו ב' אדרים.
[highlight=yellow]עדיין יוצא שהגדול שבבניה יכול להיות פחות מגיל 6 ופטור מסוכה![/highlight]
וכ"ש לדעת הטור שקטן הוא עד גיל 6 או 7.
ומצווה ליישב!
ותוך הדברים מובא בזה"ל: הכי קאמר להו כי תאמרו בנים קטנים היו וקטנים פטורין מן הסוכה כיון דשבעה הוו [highlight=yellow]אי אפשר[/highlight] דלא הוי בהו חד שאינו צריך לאמו. ע"כ לשון הגמרא.
והנה בש"ע פוסק שגדר קטן הצריך לאמו הוא בן 5 או 6. וביאר המ"ב בשם הפוסקים שהדבר תלוי כל חד לפום חורפיה.
וא"כ קשה טובא:
גם אם נניח שלהלני המלכה לא היו תאומים כלל.
ושלא ילדה אף אחד בחודש שביעי להריון.
ושלא ילדה אף אחד בתוך תשיעי אלא רק בסופו ממש.
ונניח עוד שאחר כל לידה לא נתעברה עד שעברו ג' חודשים.
ונניח עוד שבמשך השנים הללו רק בשנה אחת היו ב' אדרים.
[highlight=yellow]עדיין יוצא שהגדול שבבניה יכול להיות פחות מגיל 6 ופטור מסוכה![/highlight]
וכ"ש לדעת הטור שקטן הוא עד גיל 6 או 7.
ומצווה ליישב!