פרנסה עם השתדלות לא נקייה לגמרי

זוזו

משתמש ותיק
שמעתי על כמה אברכים שרבותיהם התירו להם (יותר נכון לנשותיהם) ללכת לעבוד במקומות מפוקפקים כמו בהייטק במשרדיים חילוניים או דתיים חלשים מאד וכדו' ונשאלה השאלה הרי פרנסה משמים ולמה להם להכנס לסוגי השתדלויות שהם לא לגמרי נקיות מחששות (אינטנט פרוץ, תערובות נשים גברים וכו') .
אך נזכרתי שגם תנאים (או אמרואים לא זוכר) נכנסו לכאלו דברים ולא אמרו עדיף למכור מכירה ביתית ולחיות בעוני מאשר להכנס למקומות מפוקפקים כמו אלו שמכרו נעליים בשוק של זונות או אותו אמורא שמכר סלים ואשה אחת חייבה לו לחטוא איתה והוא קפץ וניצול ע"י אליהו וההוא שקפץ לתנור
 

בר בי רב

משתמש ותיק
א"א לדון באופן כללי על הנושא, כי אם תשאל האם מותר לעבוד במקום שיש אינט' פרוץ? התשובה היא שלא.
ואם תשאל מה קורה אם משפחה גוועת ברעב ויש מקום עבודה שהאינטרנט כשר אבל במשרד של המנהל הראשי יש מחשב לא מסונן ואפשר לגשת אליו רק עם סיסמה שרק המנהל בעצמו יודע, ורק כשהמנהל נמצא אפשר להשתמש במחשב הזה, ורק לדקה ביום, ויתכן שהמשרד יסכימו לסנן גם את זה לאחר הידברות איתם, אז יש כאן מקום לשאול שאלת רב? התשובה היא שכן.
לכן א"א לדון באופן כללי על זה. וצריך לברר בכל מקרה לפי הענין.
 

ברל

משתמש ותיק
זוזו אמר:
שמעתי על כמה אברכים שרבותיהם התירו להם (יותר נכון לנשותיהם) ללכת לעבוד במקומות מפוקפקים כמו בהייטק במשרדיים חילוניים או דתיים חלשים מאד וכדו' ונשאלה השאלה הרי פרנסה משמים ולמה להם להכנס לסוגי השתדלויות שהם לא לגמרי נקיות מחששות (אינטנט פרוץ, תערובות נשים גברים וכו') .
אך נזכרתי שגם תנאים (או אמרואים לא זוכר) נכנסו לכאלו דברים ולא אמרו עדיף למכור מכירה ביתית ולחיות בעוני מאשר להכנס למקומות מפוקפקים כמו אלו שמכרו נעליים בשוק של זונות או אותו אמורא שמכר סלים ואשה אחת חייבה לו לחטוא איתה והוא קפץ וניצול ע"י אליהו וההוא שקפץ לתנור
כאחד שאשתו עוסקת בתחוםהנ"ל במקום שאינו מתקרא חרדי. אני יכול לומר כמה דברים.
א. שכל מה שתשמע מהמדיה הכללית מונע מחצאי אמיתוית וכמובן שזה הכי קל, והמון דיס אינפורמציה ואינטרסים לכאן או לכאן.
ב. שגם מקום עבודה חרדי לא בטחון לכלום!!! ואולי להיפך וכמ"ל...
ג. שגם בזה העיצה של עשה לך רב והנצל מן הספק.
ד. כמו כל דבר יש דברים שלא ניתנים להיאמר ולהיכתב ובשעתו שאלתי לא מעט מגדולי ישראל שכותבים בשמם כל מיני דברים. יש פער עצום ומובן בין הוראה פרטית להוראה כללית
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
זוזו אמר:
שמעתי על כמה אברכים שרבותיהם התירו להם (יותר נכון לנשותיהם) ללכת לעבוד במקומות מפוקפקים כמו בהייטק במשרדיים חילוניים או דתיים חלשים מאד וכדו' ונשאלה השאלה הרי פרנסה משמים ולמה להם להכנס לסוגי השתדלויות שהם לא לגמרי נקיות מחששות (אינטנט פרוץ, תערובות נשים גברים וכו') .
אך נזכרתי שגם תנאים (או אמרואים לא זוכר) נכנסו לכאלו דברים ולא אמרו עדיף למכור מכירה ביתית ולחיות בעוני מאשר להכנס למקומות מפוקפקים כמו אלו שמכרו נעליים בשוק של זונות או אותו אמורא שמכר סלים ואשה אחת חייבה לו לחטוא איתה והוא קפץ וניצול ע"י אליהו וההוא שקפץ לתנור

שאלה זו קיימת גם בכל מקום שהתירו הפוסקים להקל משום הפסד מרובה, וכי משום ממון נכניס עצמנו לחשש איסור?

וכן מה שביטלו חז"ל ברכה רביעית מהפועלים וכן תיקנו קריאת התורה יותר קצרה משום ביטול מלאכה, ויותר מזה התורה קבעה עצרת יום אחד בלבד משום שחלה בעונת הקציר וחסה התורה על ממונם של ישראל (ספרי פ' ראה) וכיוצא בזה - איך יתכן ששיקול ממוני יגבר על שיקול רוחני?

ובעל כרחך שאכן צריך להתחשב בדרך הטבע, וזה שיקול שאף נכנס למערכת ההלכתית ולפעמים ידחה העדפה רוחנית כזו או אחרת. אלא שאם אחרי כל השיקולים יצא שרצון ה' שלא להתחשב בשיקול הממוני, הרי שאין לדאוג ויש לסמוך על הקב"ה שלא נפסיד (בטווח הארוך) כתוצאה מקיום רצונו ("אין אדם שומע לי ומפסיד").
 

שירת הלווים

משתמש ותיק
מעשה ושנים שאלו את הרב שטיינמן על אותה העבודה וזה השיב מותר ולזה השיב אסור ואמר כך גם ההשתדלות שאדם מחויב בה נמדדת לפי רמתו הרוחנית
 
A

Anonymous

Guest
ברל אמר:
זוזו אמר:
שמעתי על כמה אברכים שרבותיהם התירו להם (יותר נכון לנשותיהם) ללכת לעבוד במקומות מפוקפקים כמו בהייטק במשרדיים חילוניים או דתיים חלשים מאד וכדו' ונשאלה השאלה הרי פרנסה משמים ולמה להם להכנס לסוגי השתדלויות שהם לא לגמרי נקיות מחששות (אינטנט פרוץ, תערובות נשים גברים וכו') .
אך נזכרתי שגם תנאים (או אמרואים לא זוכר) נכנסו לכאלו דברים ולא אמרו עדיף למכור מכירה ביתית ולחיות בעוני מאשר להכנס למקומות מפוקפקים כמו אלו שמכרו נעליים בשוק של זונות או אותו אמורא שמכר סלים ואשה אחת חייבה לו לחטוא איתה והוא קפץ וניצול ע"י אליהו וההוא שקפץ לתנור
כאחד שאשתו עוסקת בתחוםהנ"ל במקום שאינו מתקרא חרדי. אני יכול לומר כמה דברים.
א. שכל מה שתשמע מהמדיה הכללית מונע מחצאי אמיתוית וכמובן שזה הכי קל, והמון דיס אינפורמציה ואינטרסים לכאן או לכאן.
ב. שגם מקום עבודה חרדי לא בטחון לכלום!!! ואולי להיפך וכמ"ל...
ג. שגם בזה העיצה של עשה לך רב והנצל מן הספק.
ד. כמו כל דבר יש דברים שלא ניתנים להיאמר ולהיכתב ובשעתו שאלתי לא מעט מגדולי ישראל שכותבים בשמם כל מיני דברים. יש פער עצום ומובן בין הוראה פרטית להוראה כללית
???
אין הבדל בין מקום חרדי לחילוני?
 

ברל

משתמש ותיק
אין הבדל בין מקום חרדי לחילוני?
[/quote]

ח"ו זה לא מה שכתבתי רק שאנשים לעיתים נתלים בזה שכביכול עבודה במקום חרדי ואז הכל בסדר בעוד שהמצב רחוק מלהיות כך.
כמובן שמקום עבודה חרדי יותר טוב רק אמרתי שזה לא בטוחה לכלום.
וזה מצטרף למעט דברים שאמרתי כאן בפורום שלעשות גדר כל שהיא ולסמוך רק על הגדר זה בעיתי
 

בן של רב

משתמש ותיק
יש הרבה התבטאויות חמורות ממרנן ורבנן שראו בעיניים גיטין ואכמ"ל.

ובכל זאת הצד השני של המצוקה הוא כך:
באו לגראי"ל להחתימו על מכתב שלאור האסונות אין לנשים לעבוד אצל חילונים.
ואז הוא שאל: ומה יהיה עם פרנסה?
השיבו לו: אז שהבעל יעבוד, העיקר שהיא לא תתקלקל.
אמר מרן: תעשו מכתב חדש! כל הבעלים חייבים לצאת לעבוד...

בקיצור הכל מסובך מסובך מסובך.
וכל אחד יטפל במחלתו שלו ולא ינסה בשטחיות לקבוע כלל אחד לכל החולים.
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
כל הפרנסה הנשענת על הבטחון בה' אין כלל מקום לכל השאלה, אין הקב"ה מביא תקלה וכו', והרבה שליחים למקום.
 

ברל

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
יש הרבה התבטאויות חמורות ממרנן ורבנן שראו בעיניים גיטין ואכמ"ל.

הביטוי "שראו בעיניים גיטין" ניתן לומר על עוד עשרות תחומים
יצר הרע היה הוה ויהיה עד ימות המשיח צריך רק בכל דור ודור לדעת להתמודד איתו בכלים הנכונים.
ל"ע גם בדורות עברו היו בתים שהתפרקו על הרקע הזה.
אין ספק שזה דבר שיכול לתרום ליצר הרע. אבל עושים שימוש בביטוי הזה כאיום נפוץ והנזק רב על התועלת אנשים לא לוקחים את זה באמת ברצינות גם אם זה נראה מפחיד
 

שיקול דעת

משתמש ותיק
באופן עקרוני, צריך לעשות הבחנה בין השתדלות של כל יחיד ויחיד לבין דאגתה של מנהיגי הציבור. על כל יחיד ויחיד מוטל החוב והזכות לנסות ולהשתדל כמה שאפשר להתרחק מליכנס לנסיונות, ולהתרחק אפי' מצ"ט שערי היתר כדי לא להיכשל באיסור, ולהתחזק באמונה ובטחון וכו' וכו'.

לעומת זה על מנהיגי הדור לדאוג ולהשתדל בכל אופן שאפשר כדי שיהיה לכלל ישראל ולכל יחיד ויחיד אפשרות להתפרנס בכבוד וברווח, וע"ז הקילו הרבה פעמים לצורך פרנסת ותועלת הכלל, כמו הדוגמאות שהביא למעלה @מבקש אמת וכמו שהולך ומתבאר בעוד ועוד הוכחות באשכול הסמוך, עיינו שם.
 

ברל

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
ברל אמר:
זוזו אמר:
שמעתי על כמה אברכים שרבותיהם התירו להם (יותר נכון לנשותיהם) ללכת לעבוד במקומות מפוקפקים כמו בהייטק במשרדיים חילוניים או דתיים חלשים מאד וכדו' ונשאלה השאלה הרי פרנסה משמים ולמה להם להכנס לסוגי השתדלויות שהם לא לגמרי נקיות מחששות (אינטנט פרוץ, תערובות נשים גברים וכו') .
אך נזכרתי שגם תנאים (או אמרואים לא זוכר) נכנסו לכאלו דברים ולא אמרו עדיף למכור מכירה ביתית ולחיות בעוני מאשר להכנס למקומות מפוקפקים כמו אלו שמכרו נעליים בשוק של זונות או אותו אמורא שמכר סלים ואשה אחת חייבה לו לחטוא איתה והוא קפץ וניצול ע"י אליהו וההוא שקפץ לתנור
כאחד שאשתו עוסקת בתחוםהנ"ל במקום שאינו מתקרא חרדי. אני יכול לומר כמה דברים.
א. שכל מה שתשמע מהמדיה הכללית מונע מחצאי אמיתוית וכמובן שזה הכי קל, והמון דיס אינפורמציה ואינטרסים לכאן או לכאן.
ב. שגם מקום עבודה חרדי לא בטחון לכלום!!! ואולי להיפך וכמ"ל...
ג. שגם בזה העיצה של עשה לך רב והנצל מן הספק.
ד. כמו כל דבר יש דברים שלא ניתנים להיאמר ולהיכתב ובשעתו שאלתי לא מעט מגדולי ישראל שכותבים בשמם כל מיני דברים. יש פער עצום ומובן בין הוראה פרטית להוראה כללית
???
אין הבדל בין מקום חרדי לחילוני?

זה לא מה שאמרתי אמרתי שבמקום עבודה חרדים יש לא פחות בעיות ולפעמים יותר כשבמקום עבודה חילוני הוא יודע שאיתך לא מתחילים מה שאין במקום חרדי ואכמ"ל.
 

יהודי

משתמש ותיק
ודאי שמקו עבודה חילוני אינו לכתחילה, ותסתמרנה שערות ראש מהשאלות הנוראיות שמגיעות למורי ההוראה הנובעות מעבודה במקומות אלו.
אמנם ודאי שיתכן שתהיה הוראת חכם שבנידון הפרטי עדיף לעבוד במקום כגון זה מלהגיע למצבים קשים שאחריתם מי ישורנו.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
כדי להאיר את עיני הקוראים בענין מורכב זה, אכתוב מה ששמעתי מהגר"א ווייס שליט"א, שלא בהכרח מקום עבודה חרדי עדיף, ויש פעמים שהוא גרוע יותר, הן מחמת שבמקום החילוני יש ריחוק מובנה, והן מחמת שלפעמים דווקא לגברים החרדים יש יותר יצה"ר מאחר ורף הגירוי שלהם נמוך יותר, ודו"ק.

אין כוונתו לומר שבאופן כללי מקום חילוני עדיף, אלא שצריך לשקול כל מקרה לפי ענינו, ואין להחליט על פי כללים גורפים (שזו רעה חולה באופן כללי, שנוהגים להחליט שכולם צריכים לעשות אותו הדבר בגלל איזה כלל השקפתי גורף).
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
כל מי שראה פעם איך מתקשרים פקידים ופקידות חרדיים בבנק חרדי, או ברשת מרכולים חרדית, מבין טוב מאוד מה גודל הסכנה כאשר עובדים גברים ונשים כאחד במקום עבודה חרדי, ה' ישמרנו.
 

אח שלך

משתמש ותיק
גם אני מצטרף (בכאב מצטבר מהרבה שנים והרבה מקומות) לעדותו של @אמונת אומן כפי שראיתי בעיני ונצלו אזני וחמרמרו מעי ואכמ"ל.

אני מצדיע עמוקות לנשים (וכן לגברים) שעומדות יום יום בנסיונות אלו.
ועוד יותר מצדיע לאותם נבונות שרואות את הנולד ועושות מאמצים עליונים למלא עצמם מחדש בתוכן פנימי ויראת שמים כנגד מה שנשחק  כל הזמן באוירה המחרידה של מקומות העבודה. 

 
 
חלק עליון תַחתִית