כהן זריז אמר:משהו יודע מה היחס של הרבנים בליטא לר' ישראל מרוזי'.
תודה רב
סגנון שונה לחלוטין מכול הרבנים והאדמורי"ם שהיו לפניו, אפי' אחרי זה עד היום לא נראה לי שהיה כזה סגנון.איש תלמודי אמר:כהן זריז אמר:משהו יודע מה היחס של הרבנים בליטא לר' ישראל מרוזי'.
תודה רב
מדוע שיקבל יחס שונה משאר גדולי החסידות בזמנו ?
לדידך מה זה משנה?כהן זריז אמר:משהו יודע מה היחס של הרבנים בליטא לר' ישראל מרוזי'.
תודה רב
רב הנסתר על הנגלה.בשלמא אמר:לדידך מה זה משנה?כהן זריז אמר:משהו יודע מה היחס של הרבנים בליטא לר' ישראל מרוזי'.
תודה רב
הרי יכול אתה לבדוק ולהחליט לבד.
יותר מאשר לבדוק את הבריאה והבורא?כהן זריז אמר:רב הנסתר על הנגלה.בשלמא אמר:לדידך מה זה משנה?כהן זריז אמר:משהו יודע מה היחס של הרבנים בליטא לר' ישראל מרוזי'.
תודה רב
הרי יכול אתה לבדוק ולהחליט לבד.
כן. יש או ספרי משכילים או ספרים שיצאו על ידי חסידים, ולפעמים מטשטשים דברים.בשלמא אמר:יותר מאשר לבדוק את הבריאה והבורא?כהן זריז אמר:רב הנסתר על הנגלה.בשלמא אמר:לדידך מה זה משנה?
הרי יכול אתה לבדוק ולהחליט לבד.
התשובה כן. קצת מדאיגה.כהן זריז אמר:כן. יש או ספרי משכילים או ספרים שיצאו על ידי חסידים, ולפעמים מטשטשים דברים.בשלמא אמר:יותר מאשר לבדוק את הבריאה והבורא?כהן זריז אמר:רב הנסתר על הנגלה.
עיון קצר בספר עירין קדישין מגלה סגנון מאוד מסוים שגם היה נדיר אצל האדמורי"ם האחרים.
לא אמרתי שהם יותר אוביקטיביים רק שאלתי מה היה היחס אליו מצד הרבנים בליטא.בשלמא אמר:התשובה כן. קצת מדאיגה.כהן זריז אמר:כן. יש או ספרי משכילים או ספרים שיצאו על ידי חסידים, ולפעמים מטשטשים דברים.בשלמא אמר:יותר מאשר לבדוק את הבריאה והבורא?
עיון קצר בספר עירין קדישין מגלה סגנון מאוד מסוים שגם היה נדיר אצל האדמורי"ם האחרים.
ולגופו של ענין, ספרי הליטאים (אם יש, ואם כן אזי נאספו בספרי המשכיל שרמזת אליו ד"א) יותר אוביקטיביים?
ניקושלה אמר:מהי הגדרת המלבי"ם לעניין זה (כרב ליטאי כלפי יחסו לחסידים), לא אדע.
לא ידוע מי?מתון מתון אמר:בדברי שי"ח האחרון מובא שהגרח"ק בירך 'שחלק מחכמתו' על א' מחסידי בני בניו של הרו'זינאי.
נחמתי בעניי אמר:הסיפור שמספר ר' יעקב ליפשיץ הוא ודאי מוטעה, כי גזירת הקנטוניסטים נגזרה כשש שנים לאחר פטירתו של ר' חיים מוולוז'ין, כפי שהעיר דוד אסף, דרך המלכות, עמ' 274-273. באופן כללי יחסו של ר"י ליפשיץ לחסידות היה אוהד יחסית וברוח הפייסנות שרווחה בחוגי החרדים במאה העשרים, ראו בספרו זכרון יעקב, עמ' 16-5 ובעיקר עמ' 14, כך שלא אתפלא אם בזכרונותיו המאוחרים חלו ערבובים בשמות הרבנים המעורבים כחלק מ'מגמת האחדות' שלו.
מתון מתון אמר:נחמתי בעניי אמר:הסיפור שמספר ר' יעקב ליפשיץ הוא ודאי מוטעה, כי גזירת הקנטוניסטים נגזרה כשש שנים לאחר פטירתו של ר' חיים מוולוז'ין, כפי שהעיר דוד אסף, דרך המלכות, עמ' 274-273. באופן כללי יחסו של ר"י ליפשיץ לחסידות היה אוהד יחסית וברוח הפייסנות שרווחה בחוגי החרדים במאה העשרים, ראו בספרו זכרון יעקב, עמ' 16-5 ובעיקר עמ' 14, כך שלא אתפלא אם בזכרונותיו המאוחרים חלו ערבובים בשמות הרבנים המעורבים כחלק מ'מגמת האחדות' שלו.
א. האם המדובר שם מענין שתדלנות על גזירת הקנטוניסטים?
אגב, יש בידי כת"י ממקור אחר שג"כ מתאר אסיפה בראשות הגר"ח מוואלאזין בענין גזירת הצבא, ואולי קדמו לגזירת תקפ"ז גזירות כעין זה, וצ"ע.
ב. מדוע רואה מע"כ בתאוריית הגר"י ליפשיץ מגמה עצמאית ולא מסורה נאמנה מה שקיבל מפי רבותיו הגדולים נ"ע אותם שימש באמונה?????????????????????
מוזר לי מאוד קביעתו של מר, מוזר לי יותר קביעתו שכל מי שפתח אי פעם את הספר נראה לו כך,חדש ימינו כקדם אמר:מתון מתון אמר:נחמתי בעניי אמר:
כל הספר זכרון יעקב הוא מגמתית, וזה נראה לכל מי שפתח אי פעם את הספר. הוא בא לתרץ את עצמו, את אחרים, ואת דרכו. הוא תוקף את משכילים שונים ואחרים הוא מניח לנפשם. כך שהגישה שלו לחסידות נראית כחלק מהמגמה. אני לא יודע אם טעה במגמה זו, אבל מגמה יש בהחלט.
'אגב', מדובר ממש בנושא שהובא כאן.חדש ימינו כקדם אמר:אגב, זכורני שיש מכתב מהרוזינער בזכרון יעקב באיזה ענין. הוא כותב שמה שדיבר עם איזה אשה לטובת כלל ישראל. אני לא זוכר את הפרטים.
במה מדובר? באחד המכתבים של ר' חיים מבריסק לרש"ב מלובביץ' הוא דווקא משבח מאד את הר"י ליפשיץ, ולא נתקלתי ביחס שונה של שאר הרבנים. כמו כן האם צאצאיו חיים עמנו?חדש ימינו כקדם אמר:מי שמכיר את הרקע ודעת שאר גדולי ישראל, ידע שמזלו של ליפשיץ עזר לו שיש לו נינים הדוגלים בו. לולי זה, לא היו מחביאים את שמו כאשר חוזרים על האימרה של הגר"ח מבריסק על ההבדל בינו לבין רבו. ועוד כמה סיפורים, מכתבים ועובדות.
מתון מתון אמר:מתון מתון אמר:אגב, יש בידי כת"י ממקור אחר שג"כ מתאר אסיפה בראשות הגר"ח מוואלאזין בענין גזירת הצבא, ואולי קדמו לגזירת תקפ"ז גזירות כעין זה, וצ"ע.
כתי.PNG
הגר"ח מבריסק אמר שההבדל בין החתול לבעלת הבית במרדף אחרי העכברים הוא שבעלת הבית אינה רוצה בקיום העכברים והחתול רוצה עכברים כדי לרדוף אחריהם.נחמתי בעניי אמר:במה מדובר? באחד המכתבים של ר' חיים מבריסק לרש"ב מלובביץ' הוא דווקא משבח מאד את הר"י ליפשיץ, ולא נתקלתי ביחס שונה של שאר הרבנים. כמו כן האם צאצאיו חיים עמנו?חדש ימינו כקדם אמר:מי שמכיר את הרקע ודעת שאר גדולי ישראל, ידע שמזלו של ליפשיץ עזר לו שיש לו נינים הדוגלים בו. לולי זה, לא היו מחביאים את שמו כאשר חוזרים על האימרה של הגר"ח מבריסק על ההבדל בינו לבין רבו. ועוד כמה סיפורים, מכתבים ועובדות.
אשמח לפירוט.
אם אני מבין נכון מדובר במסורת בריסקאית שבעל פה. לדעתי גם אם הדברים נכונים (ואני כלל לא בטוח - ראה בציטוט להלן), הם נאמרו כביקורת על נקודה מתוך מכלול פעילותו של ליפשיץ, וודאי שאין בכך כדי לערער את מעמדו כבכיר העסקנים החרדיים קודם לתקופת אגודת ישראל, והיותו מקובל על כלל הרבנים ברוסיה. ר' חיים סולובייצ'יק עצמו כותב עליו במכתב שהזכרתי לעיל (צוטט בידי דוד קמינצקי, רבנו חיים עוזר, עמ' 370): "ודברי אלה יבאו ללמד זכות על הר"י ליפשיץ שי' לבלי לשאת עליו אשמה, כי הוא בכל הנוגע לטובת הכלל וביחוד בענין חיזוק הדת הוא נותן נפשו וחייו ממש. וזה ערך חמישים שנה שעובד עבודתו תמה ונקי' מבלי הרף" כך שלדעתי יש לתת אימון בעירבון מוגבל לסיפור החתול והעכברים.חדש ימינו כקדם אמר:הגר"ח מבריסק אמר שההבדל בין החתול לבעלת הבית במרדף אחרי העכברים הוא שבעלת הבית אינה רוצה בקיום העכברים והחתול רוצה עכברים כדי לרדוף אחריהם.
ובזה הבדיל בין מתנגדי הציונים כר' יצחק אלחנן לבין המזכיר שלו. אם אתה רוצה לדעת. אולי יחסמו אותי עבור הסיפור הזה.