צדיק כתמר יפרח - סופי תיבות קרח

הביננו

משתמש רגיל
בספר הקבלי 'עמק המלך': "אפילו קרח יקום עם עדתו בביאת המשיח .. 'צדיק כתמר יפרח' סופי תיבות 'קרח', שיפרח מן הארץ בסוף יומייא, כארז בלבנון של גן עדן ישגה").​
 ​
אם קרח היה כופר בתורת משה  איך יכול להיות דבר כזה ?​
 

4568734

משתמש ותיק
הביננו אמר:
בספר הקבלי 'עמק המלך': "אפילו קרח יקום עם עדתו בביאת המשיח .. 'צדיק כתמר יפרח' סופי תיבות 'קרח', שיפרח מן הארץ בסוף יומייא, כארז בלבנון של גן עדן ישגה").​
 ​
אם קרח היה כופר בתורת משה  איך יכול להיות דבר כזה ?​

עצם הסופי תיבות של צדיק כתמר יפרח שזה קורח כתב כבר האר"י הקדוש
שו"ר שהובא כאן
 

משיב דבר

משתמש ותיק
פעם הסבירו לי עומק העניין (למה לקרח יהיה תיקון לעתיד לבא - בסוף יומיא - כמדוייק מהלשון "יפרח" לעתיד) כי טענתו "כי כל העדה כולם קדושים" קשורה עם המצב שיהיה לעתיד לבא, שאז באמת יהיו כולם קדושים ובתוכם הוי', ולא יהיה שייך מעלה של אחד על השני, וביותר עומק, כבר לא יהיה תלויים במרע"ה. ודוק.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חסידים ומתנגדים, החל אש!
יש מתנגדים לאריז"ל?
זה שהחסידים מרגישים שהקבלה היא שלהם, זה בעיה קשה מהדור האחרון.
ההבדל הוא אולי בגישה, שהגישה החסידית היא שהכונה שקרח יהיה צדיק (ויש ע"ז אשכול שלם מלא שטויות). ואולי לפי המקובלים הליטאים הפשט יהיה אחר. כבר הערתי באשכול השני שדברי האריז"ל אינו דף קשר של גן ציפי, ולא שייך ללמוד דבריו הק' בפשטות. ואכמ"ל.
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
הביננו אמר:
בספר הקבלי 'עמק המלך': "אפילו קרח יקום עם עדתו בביאת המשיח .. 'צדיק כתמר יפרח' סופי תיבות 'קרח', שיפרח מן הארץ בסוף יומייא, כארז בלבנון של גן עדן ישגה").​
 ​
אם קרח היה כופר בתורת משה  איך יכול להיות דבר כזה ?​
בשביל מה פתחת עוד אשכול, הרי יש אשכול 'חם' בנושא?
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
פעם הסבירו לי עומק העניין (למה לקרח יהיה תיקון לעתיד לבא - בסוף יומיא - כמדוייק מהלשון "יפרח" לעתיד) כי טענתו "כי כל העדה כולם קדושים" קשורה עם המצב שיהיה לעתיד לבא, שאז באמת יהיו כולם קדושים ובתוכם הוי', ולא יהיה שייך מעלה של אחד על השני, וביותר עומק, כבר לא יהיה תלויים במרע"ה. ודוק.

פרי צדיק
 

בשלמא

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
ישר א-ל אמר:
איה
 
 וישראל נבחרו להיות כולם כן וכמו שכתוב, כי עם קדוש אתה ונאמר קדש ישראל לה' ונאמר קדושים תהיו והייתם קדושים. וכן נקראו בגמרא בפרק ר' עקיבא ובפרק קמא דחולין ישראל קדושים ועל זה היה מתן תורה כמו שכתוב ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש וכהנים הם הקדושים כמו שכתוב בריש פרשת אמור קדושים יהיו וגו', קדוש יהיה לך וגו', כי אני ה' מקדשו ובפרשת קרח אשר יבחר ה' הוא הקדוש. והם אמרו כל העדה קדושים ובתוכם ה'. דזהו הקדושה כשהשם יתברך שוכן בתוכם והאמת כן. ולעתיד יהיה לגמרי כן ויהיה ממלכת כהנים ושפתי כהן ישמרו דעת ואז כולם ידעו וגו', ובמעמד הר סיני היו כולם כן וכמו שכתוב בשיר השירים רבה על פסוק ישקני אבל אחר כך אף דיש קדושה בכל ישראל מכל מקום יש מדריגות והיו צריכין לקבל ממשה ואהרן.
 

ישר א-ל

משתמש ותיק

ספר פרי צדיק פרשת קרח - אות א
אך הענין על פי מה שאמר האריז"ל שיש מדרגות הנקראים בחינת עיגולים ויש הנקראים בחינת יושר ובעלמא דאתחרבן קודם בריאת העולם היה אז בבחינת עיגולים ובעולם התיקון התחיל מדרגה בחינת יושר ולעתיד יתגלה גם כן בחינת עיגולים. וזה סוד מה שאמרו סוף תענית עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות מחול לצדיקים לשון מחול הוא בעיגול. והנה אף שענין עיגולים ויושר מוסב על המדות שהאציל השם יתברך ושם בתענית מדבר שהצדיקים יקיפו במחול כמו עיגול. אך כמו דאיתא בפתח אליהו כתר עליון איהו כתר מלכות, היינו שעל ידי שישראל מכירין ומקבלים עליהם עול מלכותו יתברך שמו על ידי זה נכתר כביכול הקדוש ברוך הוא בכתר ועיגולים הוא בחינת מקיף וכתר הוא אור מקיף ולעתיד כשיתגלה כתר עליון איהו כתר מלכות אז יהיו כנסת ישראל מכתירין להשם יתברך בסוד נקבה תסובב גבר. וזהו הענין המחול לצדיקים והוא יושב ביניהם בגן עדן וכל אחד מראה באצבעו. ובבחינת העיגולים שם אין שום מדרגות שהכל שוים כמו עיגול שאין בו ראש וסוף:
וזה היה טענת קרח שכיון שבאמת בשעת מתן תורה היה ראוי להיות התיקון האמיתי כמו שיהיה לעתיד. וזה שטען כי כל העדה כולם קדושים וכולם שמעו בסיני אנכי ה' אלהיך (כמו שדרשו במדרש רבה) ובתוכם ה', והיינו כמו שיהיה לעתיד שהקדוש ברוך הוא יושב ביניהם והם סביב במחול וכאמור ובעיגול אין שום מדריגות כנ"ל ומדוע תתנשאו על קהל ה'. וכן הוא באמת כשיש התגלות מדת עתיקא כמו שהיה ההתגלות בשעת מתן תורה דכתיב פנים בפנים דבר ה' עמכם. וכמו ההתגלות שהיה בקריעת ים סוף שהיה גם כן ממדת עתיקא כמו שאמר בזוהר הקדוש (ח"ב נ"ב ב') דבעתיקא תליא ואיתא במכילתא ובזוהר הקדוש (שם ס"ד ב') ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל, והיינו שהשפחה ראתה כמו הגדול שבישראל הכל שוים כיון דבעתיקא תליא אז אין שום מדרגות וכן היה במתן תורה גם כן וכמו שנאמר שם ויחן שם ישראל ופירש רש"י כאיש אחד בלב אחד ולא היה מדרגות כמו שנאמר פנים בפנים דיבר ה' עמכם אבל אחר כך נתבטל מדרגה זו ולא יהיה ההתגלות הזה עד לעתיד שיהיה התיקון האמיתי.
וזה ענין שנכתב טענת קרח בתורה אף שהוא שקר אם שהדבר אמת שקרח טען כן מכל מקום מצינו (תנחומא ר"פ תולדות) גדול השלום שדברה התורה דברי בדאי בשביל שלום ואיזה כה תאמרו ליוסף וגו' ואף שהדבר אמת שהם שלחו כדברים האלה ליוסף מכל מקום מדייק המדרש שלולי מפני השלום לא היתה כתבה התורה דברי השבטים שהם דברים בדואים. וכן כאן מה להכתוב לכתוב דברים בדואים שאמר קרח. אבל באמת אינם דברים בדואים לגמרי כי מה שאמר כל העדה כולם קדושים הוא בודאי אמת דישראל קדושים הם וכמו שנאמר כי עם קדוש אתה. ומה שאמר ובתוכם ה' הוא גם כן אמת דביום השבת שיש התגלות בחינת עתיקא כמו שאומרים ועתיקא קדישא אתיין לסעדא בהדה אז בתוכם ה' דשבת מעין עולם הבא ויש בו מעט התגלות מעין העתיד מענין מדרגת בחינת העיגולים שיהיה בתוכם ה' שהקדוש ברוך הוא כביכול יושב ביניהם כנ"ל. אך הוא רק מעין עולם הבא וגם הוא רק בשבת. ובאמת בדור המדבר שהיו כולם משתדלי באורייתא דאינון בשבתות וימים טובים כמו שאמר (זח"ג כ"ט ב') היה גם כן מעט התגלות מעין זה ממדרגת ובתוכם ה'. וטעה קרח וחשב שכן הוא תמיד כמו שיהיה לעתיד וכבר הוא עתה כן. אבל באמת התגלות הזאת האמיתי לא יהיה עד לעתיד ובשבת הוא רק מעין זה מעין עולם הבא אחד מס' לעולם הבא (כמו שאמרו ברכות נ"ז ב') ומשום זה נכתבו דבריו בתורה:
 
חלק עליון תַחתִית