ברוך דיין האמת, הגאון רבי שמחה קוק זצוק"ל, אב"ד רחובות

סלקא דעתך

משתמש ותיק
קיבלתי
"היה בחור ממשפחה קשה, שהרביץ לי בלי סוף, שבר לי את המשקפיים ועוד, דיברתי עם רה"י, הוא תמיד ניפנף אותי (על כל הרבצה קטנה היו מעיפים לצמיתות בישיבה הזו).
עד שפעם אחת הוא אמר לי, לי אין מה לעשות, תוכל לדבר עם ר' שמחה.
ניגשתי אליו, הוא שמע בשום קשב, ביקש עוד ועוד פרטים, ואז אמר: אני רוצה לבקש ממך סליחה באופן אישי, כל מה שחטפת היה בגללי, ואבקש לשמוע שאתה מוחל לי בפה מלא. נכון, שמעתי כבר מזמן שיש אתו בעיות, אבל ביקשתי שישאירו אותו בישיבה בעקבות טלפון מר' שמואל אוירבעך שביקש ממני (אבא שלו היה קשור לר' שמואל), אבל אם כך הם פני הדברים, אולי צריך לעזור לו בצורה שונה.
עברה תקופה, הבחור נרגע, ואחרי כמה חודשים הצליחו להכניס אותו לישיבה מתאימה".

וזכורני פעם בעת שהיה עומס גדול על הרישום (בעיקר ספרדים).
עמד בבית המדרש ובכה שאינו יכול לקבל את כולם.
 

תפילין

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
זוית ש[מן הסתם] אינה מוכרת לרוב החו"ר דהכא:
https://col.org.il/news/138662
https://col.org.il/news/138658
https://col.org.il/news/138657
https://col.org.il/news/138656
היה קשור לחב"ד בדיוק כמו הקשר שלו עם כל שאר הקבוצות בעמ"י אבל היה לו מכנה משותף עם הרבי מחבד כי שתיהם התנגדו מאד להחזרת שטחים
 
 

תפילין

משתמש רגיל
רשימת המספידים חוץ מבניו:
גיסו רבי יעקב כץ
2 הרבנים הראשיים
הגרב"מ אזרחי
הגר"ד סגל
מחותנו רבי יו"ט זילברמן
אחיו הגרא"י קוק
הגר"י זילברשטיין
הגרב"ד פוברסקי
יבדלו כולם לחיים
 

מטעים

משתמש רגיל
תפילין אמר:
רשימת המספידים חוץ מבניו:
גיסו רבי יעקב כץ
2 הרבנים הראשיים
הגרב"מ אזרחי
הגר"ד סגל
מחותנו רבי יו"ט זילברמן
אחיו הגרא"י קוק
הגר"י זילברשטיין
הגרב"ד פוברסקי
יבדלו כולם לחיים
נשא דברים גם ראש העיר רחמים מלול
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
תפילין אמר:
היה קשור לחב"ד בדיוק כמו הקשר שלו עם כל שאר הקבוצות בעמ"י . . 
אכן, וכאמור - הובא הֵנָּה היות וזו
לבי במערב אמר:
זוית ש[מן הסתם] אינה מוכרת לרוב החו"ר דהכא


תורת פיך אמר:
התמונה [הראשונה] לא קשורה.
[היא שילוב בין תמונות שני נשואי הכתבה, ככותרת־פתיחה ותול"מ].
 

nu1

משתמש רשום
לבי במערב אמר:
תפילין אמר:
היה קשור לחב"ד בדיוק כמו הקשר שלו עם כל שאר הקבוצות בעמ"י . . 
אכן, וכאמור - הובא הֵנָּה היות וזו
לבי במערב אמר:
זוית ש[מן הסתם] אינה מוכרת לרוב החו"ר דהכא


תורת פיך אמר:
התמונה [הראשונה] לא קשורה.
[היא שילוב בין תמונות שני נשואי הכתבה, ככותרת־פתיחה ותול"מ].


יש לשים לב לשנים
זה היה לפני שהרב שך התנגד לחבד
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
הוא אמר לנו שאת השיר הזה שרו בבית המקדש
גם אם שרו בבית המקדש זה רק במניין של נוסח אשכנז הליטאי, ממש ב"חניכי הישיבות"....
זה שיר עם ניחוח ליטאי ישיבתי כבד מאוד. נראה לך שככה שרו בבית המקדש? 
הספרדים חושבים שוקא שרו שם פיוטים בשפראך מזרחי, והחסידים בכלל טוענים ששרו שם ניגונים מר' ישראל מרוזין...
ואני אומר לך מידיעה, ששלשתם זכו להנעים בבית קדשנו ותפארתנו, זה לצד זה.

אני כהן מיוחס והשירים זכורים לי היטב!
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
משיב דבר אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
הוא אמר לנו שאת השיר הזה שרו בבית המקדש
גם אם שרו בבית המקדש זה רק במניין של נוסח אשכנז הליטאי, ממש ב"חניכי הישיבות"....
זה שיר עם ניחוח ליטאי ישיבתי כבד מאוד. נראה לך שככה שרו בבית המקדש? 
הספרדים חושבים שוקא שרו שם פיוטים בשפראך מזרחי, והחסידים בכלל טוענים ששרו שם ניגונים מר' ישראל מרוזין...
ואני אומר לך מידיעה, ששלשתם זכו להנעים בבית קדשנו ותפארתנו, זה לצד זה.

אני כהן מיוחס והשירים זכורים לי היטב!

אני לא יודע מה היה.
אבל ברור שלעתיד לבוא במהרה בימינו, אכן יהיה שירים מגוונים שונים זה לצד זה כדי שכל יהודי לא משנה מה מוצאו יוכל להגיע ל"התרגשות הנפש והתפעלותה (לשון הרמב"ם)"
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
סלקא דעתך אמר:
אמונת אומן אמר:
משיב דבר אמר:
גם אם שרו בבית המקדש זה רק במניין של נוסח אשכנז הליטאי, ממש ב"חניכי הישיבות"....
זה שיר עם ניחוח ליטאי ישיבתי כבד מאוד. נראה לך שככה שרו בבית המקדש? 
הספרדים חושבים שוקא שרו שם פיוטים בשפראך מזרחי, והחסידים בכלל טוענים ששרו שם ניגונים מר' ישראל מרוזין...
ואני אומר לך מידיעה, ששלשתם זכו להנעים בבית קדשנו ותפארתנו, זה לצד זה.

אני כהן מיוחס והשירים זכורים לי היטב!

אני לא יודע מה היה.
אבל ברור שלעתיד לבוא במהרה בימינו, אכן יהיה שירים מגוונים שונים זה לצד זה כדי שכל יהודי לא משנה מה מוצאו יוכל להגיע ל"התרגשות הנפש והתפעלותה (לשון הרמב"ם)"
כוונתי היתה, שברור וידוע שעולם הנגינה כולו נועד לביהמ''ק, ושם שורש הכל, וממילא וודאי כולהו איתנהו.
 
 

תורת פיך

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
תפילין אמר:
התמונה [הראשונה] לא קשורה.
[היא שילוב בין תמונות שני נשואי הכתבה, ככותרת־פתיחה ותול"מ].
למה אתה מתקן את תגובתי?
כתבתי שהתמונה השלישית לא קשורה. היכן מופיע שם הגר"ש קוק זצ"ל?

כוונתי לתמונה הזו:



628d19c13862a_1653414337_news_images_gallery.jpg
 

כמו שחל

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
היו גם מנגינות שמטרתם היתה להביא את החוטא לידי חרטה
מנין?
(יש אמנם סיפור על רבי מרדכי מנדבורנא שאמר שהוא זוכר את הניגון שהיו שרים כשאדם היה מביא קרבן חטאת וכו', אבל קשה על זה כי אין שירה על קרבן יחיד)
 

לבי במערב

משתמש ותיק
תורת פיך אמר:
[א] למה אתה מתקן את תגובתי?
[ב] כתבתי שהתמונה השלישית לא קשורה. היכן מופיע שם הגר"ש קוק זצ"ל?
א. מפני שסברתי כי לכך כוונת מר.
ב. לא הוא הנואם? אצרף תמונה נוספת (שככה"נ, סמוכה בזמן) להמחשה: הגר''ש קוק עם הר''י קירשנזפט.jpg
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
זכור לי שבספר 'יחיד ודורו' יש תמונה שלו בצעירותו לומד עם רבי מרדכי צוקרמן.
יש תמונה מפורסמת מימי חברון אולי בספר הגביע שעלה על גדותיו.
אין לי את הספרים, מי יוכל להעלות?
 

כמו שחל

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
אמונת אומן אמר:
היו גם מנגינות שמטרתם היתה להביא את החוטא לידי חרטה
מנין?
(יש אמנם סיפור על רבי מרדכי מנדבורנא שאמר שהוא זוכר את הניגון שהיו שרים כשאדם היה מביא קרבן חטאת וכו', אבל קשה על זה כי אין שירה על קרבן יחיד)
גם כאן יש משהו דומה, וצ"ע כנ"ל
 
 

E. W

משתמש ותיק
אספר סיפור אחד על הגאון זצ"ל שתאיר צד בלתי ידוע באישיותו,
בבחרותו בישיבת חברון היה לו קשר חזק מאוד עם הבית ישראל מגור,
ולימים כשהתחתן ה" בית ישראל" שלח אליו אברכים להדרכה לחיי הנישואין! ( כן כן הבית ישראל... ),
הייתי קשור מאוד אליו בתקופה מסויימת, והוא פשוט היה קדוש וטהור!!
עיני דומעות ואיני יכול להמשיך מחמת החימום, אך כתבתי זאת כי לא נראה לי שהציבור הרחב באמת יודע את מי איבדנו השבוע!
ועוד חזון למועד להאריך אודות האי גברא רבה!
 

יהודי מי-ם

משתמש ותיק
היה בעל רגש גדול. וכמה פעמים שהיו מערכות על קודשי ישראל בכה בראיונות בשידור.

שמעתי מקרוב משפחתו הספור שלמה קוק (בן רב"צ) שהוא פירסם פעם תמונה של הגר"ש ואזנר בביקור בביתו של ר' שמחה, כשמעליהם מתנוססת תמונה של הראי"ה קוק, יש למישהו תמונה זו?
 

תורת פיך

משתמש ותיק
אגב, אני זקוק לתמונתו של ר' שלמה קוק זצ"ל רבה הראשי של רחובות שעל כסאו ישב אחיו ר' שמחה זצ"ל.
אשמח לעזרתכם.
 

4568734

משתמש ותיק
תפילין אמר:
רשימת המספידים חוץ מבניו:
גיסו רבי יעקב כץ
2 הרבנים הראשיים
הגרב"מ אזרחי
הגר"ד סגל
מחותנו רבי יו"ט זילברמן
אחיו הגרא"י קוק
הגר"י זילברשטיין
הגרב"ד פוברסקי
יבדלו כולם לחיים
יש למישהו תמצית של ההספדים?
בפרט הספידו של הגר"י זילברשטיין?
 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
אמונת אומן אמר:
היו גם מנגינות שמטרתם היתה להביא את החוטא לידי חרטה
מנין?
(יש אמנם סיפור על רבי מרדכי מנדבורנא שאמר שהוא זוכר את הניגון שהיו שרים כשאדם היה מביא קרבן חטאת וכו', אבל קשה על זה כי אין שירה על קרבן יחיד)
ראה מאור ושמש פ' שמיני ד"ה ויקריבו בני אהרן וגו':
ומצינו בחיבורי קודש (כוונתו לברית מנוחה, כמו שהביא בהמשך דבריו ולקמן פ' קורח) כי כהני ה' בבא אדם לפניהם לכפר על נפשו ראו ראשונה להכניע לב החוטא עדי ישוב בכל לב טרם יקריבו הקרבן, ורמזו ללוים המדברים בשיר לעורר בקול נעים עדי נשבר לב החוטא בקרבו אז נרצה לו לכפר עליו. 
ובמאור ושמש השלם הוצאת אור הספר כתבו על זה (הערה לד):
משמע שגם בקרבן יחיד אמרו שירה, ועיין בזוה"ק פרשת ויקרא דף ח ע"א ופרשת צו דף לב ע"א דמשמע כן, ובאור החמה להרמ"ק פרשת ויקרא תמה שהרי "קרבן היחיד אין בו שיר", וכן כתבו התוספות במסכת ראש השנה דף ל ע"ב דקרבן יחיד "אין טעון שירה, דאין אומרים שירה אלא על קרבן צבור הקבוע להם זמן, כדמוכח התם בערכין דף יא ע"ב". ועיין בשו"ת חתם סופר חלק אורח חיים סימן נא שהוכיח לכאורה "דאמרינן שירה על נדבת יחיד כהרמב"ם פ"ב ממעשה הקרבנות הלכה יב דלא כהתוספות ראש השנה וכו"". ועיין ברמב"ם הלכות כלי המקדש פ"ג ה"ב ובאחרונים שדנו בדברי החתם סופר - מובאים בליקוטי הערות לשו"ת החתם סופר. ועיין באור החמה שתירץ על הקושיא הנ"ל, ד"אפשר שהיותם נמצאים במקדש, כל עצמן גורמין זה אפילו לקרבן יחיד". ובשם משמואל לשמחת תורה שנת תרפ"א ד"ה כהניך ילבשו כתב דמוכרח לומר שלאו בשירה של אותו הקרבן אלא בשירת היום של קרבן ציבור מיירי והשירה היתה מגביהה את לב ישראל ומחברת אותם לאביהם שבשמים, ואז ממילא מתעורר לבו לעשות תשובה".
(ותודה לרב @מידות ושיעורי תורה שבזכותו מצאתי את זה)
 

נתנאל הלוי

משתמש ותיק
הדרכה נפלאה שקיבל הגר"ש קוק מהרב שך לאחר שהתמנה לרב של רחובות והוא נכנס לשאול את הרב שך איזה דיבורים הוא צריך לדבר כשהוא משתתף בכינוסים של אנשים הרחוקים מעולם התורה. אמר לו הרב שך, שבכל מקום הוא ידבר מה שהשומעים רוצים ומעונינים לשמוע אך מעט יותר גבוה, בכינוס של השומר הצעיר ידבר על אחוות עמים אולם בצורה יותר גבוהה וקרובה לרוח התורה. ובכינוס של המזרחי ידבר על מעלת ארץ ישראל ויוסיף לזה רוממות, ובכינוס של אנשים חרדים ידבר על דרך התורה וירומם את מושגיהם.
וכאן סיים הרב שך, ובסוף היום כשאתה לבדך בביתך, תערוך חשבון היכן אתה נמצא ותכוון ותשאף להתקדם יותר גבוה.
 
חלק עליון תַחתִית