הוראת מרן החזון איש זצ"ל לגבי עלייה למירון בל"ג לעומר

E. W אמר:
השנאה שלך ללומדי התורה ניכרת מבעד לריסי מקלדתך, ומעבירה אותך מדעתך, חבל מאוד.
זה עוד מילא.

אבל היא מתובלת בבורות.

אם הבנתי כוונתו יש לו תכנון לא ללמוד כלום בחג השבועות כשיהיה ביהמ"ק.

הרי ב"זוהר" כתוב שחסידים הראשונים למדו כל הלילה.

הזוהר לא מעיד על זמן שהמקדש היה קיים?

המנהג התחיל רק לאחר החורבן?

זה המצב כשמערבבים הלכות מפורשות עם עניינים וסגולות וכבר לא יודעים מה עדיף.
 

חנינא בני

משתמש ותיק
חידוד אמר:
הזכירו כאן כמה שאצל הירושלמים הפרושים היה ענין של מירון אשמח לקבל מקורות לדבר כזה.

מתייג את הרב @חנינא בני והרב @יציר

הרב @דרופתקי דאורייתא כתב רק שלא שללו את ההליכה לקברים כדמובא בשם הגר"א ולא כתב שהיה אצלם ענין של מירון ול"ג בעומר כעין אצל החסידים ואין תלונתי עליו.

וזאת למודעי ישנה נטיה כזו בכמה עשורים האחרונים אבל אבקש מקור מוקדם יותר וכן שהיה כזה ענין אצל גדוליהם, כי אפי' בעשורים האחרונים לא נ"ל שר' זונדל קרויזר וכדו' היה להם עסק כזה.

ואף אני מבני בניהם של פרושים ולא שמעתי בלתי היום.

לא מכיר מקורות ספרותיים מספיק, אבל יש הרבה תיעודים לדבר אפילו בסרטים, אנשים עם לבוש ירושלמי רוקדים שם לפני תשעים שנה, וכן קראתי תיאורים שהיו נוסעים מירושלים, וכמובן היתה גם הילולה של שמעון הצדיק, הפרושים עלו לארץ מתוך תפיסה משיחית גאולית ואצלם הדברים האלו תפסו מקום, או לפחות אפשרי שיתפסו
 

חנינא בני

משתמש ותיק
קים ליה בדרבא מיניה אמר:
E. W אמר:
השנאה שלך ללומדי התורה ניכרת מבעד לריסי מקלדתך, ומעבירה אותך מדעתך, חבל מאוד.
זה עוד מילא.

אבל היא מתובלת בבורות.

אם הבנתי כוונתו יש לו תכנון לא ללמוד כלום בחג השבועות כשיהיה ביהמ"ק.

הרי ב"זוהר" כתוב שחסידים הראשונים למדו כל הלילה.

הזוהר לא מעיד על זמן שהמקדש היה קיים?

המנהג התחיל רק לאחר החורבן?

זה המצב כשמערבבים הלכות מפורשות עם עניינים וסגולות וכבר לא יודעים מה עדיף.

איך יודעים שהמנהג התחיל בזמן הבית?
הרי אפילו אם כתבו רשב"י עצמו בידיו, היה עשרות שנים אחרי החורבן
 
 

יציר

משתמש רגיל
E. W אמר:
יציר אמר:
E. W אמר:
אתה לא מבין לבד את ההבדל בין בין הזמנים לאמצע הזמן?? 
בישיבות יש שטייגן גדול מאוד אצל הבחורים( הטובים עכ"פ) בין ר"ח אייר לשבועות, אצל הרבה מהם יש מושג שלא יוצאים מהישיבה בכלל, לא נוסעים הביתה לשבת, ושקועים בלימוד ובשטייגען.   ובשנים האחרונות נהיה מצב של הפסקה והריסת כל הרציפות בלימוד בגלל אלו הנוסעים למירון, ממש כמו בין הזמנים של יומיים באמצע הזמן...  ועל כך יצא קצפם של הראשי ישיבות שלא מרשים לתלמידי הישיבות ליסןע למירון כדי לא להרוס את השטייגן. 
אל תשכח שמדובר בישיבות ליטאיות שהערך של לימוד של דקה וחצי שווה לעין ערוך ופי אלפי אלפים מהעלייה למירון בלג בעומר...( והרבה יותר מזה....ואכמ"ל ). 
ואתה לא מצליח להבין מה ההבדל בין בין הזמנים לנסיעה למירון באמצע הזמן??  בושה שצריך להסביר דבר כזה לליטאי מתלמידי הגר"א.... 

סתם כך אחרי כל השטייגען מר"ח איר עד שבועות שבהם לא יוצאים מהישיבה ואין חוזרים לבית ואף אין ישנים כלל בסוף ברגעי שיא השיאים בשבועות עצמו שבהם צריך ממש ללמוד ללא שום הפסק מה עושים? בעז"ה בשנה זו ניסע יחד לביהמ"ק ומה נעשה שם? נאכל בשר ועוד בשר ועוד ועוד ורק ללמוד שם לא יהיה איפה (אין לימוד בביה"מ) וגם נשיר ונשמח שם. ממש כבין הזמנים של יומים בשיא השיאים... ואולי עוד יצא קפצם של הר"י לאסור ליסע.
ואתה עוד לא מצליח להבין מה ההבדל בין בין הזמנים של יומים באמצע הזמן ללג בעומר?? בושה שצריך להסביר דבר כזה ליהודי מתלמידי משה רבנו...


השנאה שלך ללומדי התורה ניכרת מבעד לריסי מקלדתך, ומעבירה אותך מדעתך, חבל מאוד. 
וכן למר
 
 

יציר

משתמש רגיל
קים ליה בדרבא מיניה אמר:
E. W אמר:
השנאה שלך ללומדי התורה ניכרת מבעד לריסי מקלדתך, ומעבירה אותך מדעתך, חבל מאוד.
זה עוד מילא.

אבל היא מתובלת בבורות.

אם הבנתי כוונתו יש לו תכנון לא ללמוד כלום בחג השבועות כשיהיה ביהמ"ק.

הרי ב"זוהר" כתוב שחסידים הראשונים למדו כל הלילה.

הזוהר לא מעיד על זמן שהמקדש היה קיים?

המנהג התחיל רק לאחר החורבן?

זה המצב כשמערבבים הלכות מפורשות עם עניינים וסגולות וכבר לא יודעים מה עדיף.
בביהמ"ק לא למדו בחוץ למדו ולזה התכוונתי אך בטח שלמדו ולידיעתך גם בלג בעומר לומדים וזה קורה כשמערבבים דברי אחרים ובפרט כשאין מה לענות
 
 

את והב

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
"יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה"
אני חייב לציין כי כמתנגד גמור אני די מובך מציטוטים כגון אלו, כאילו הנסיעה למירון היא איזה גחמה של איזה אדמור תמהוני, והלא הדברים כתובים אש שחורה על גבי אש לבנה בכתבים עצמם, ומי יבוא אחר המלך? אתמהה.

ודאי שאין חיוב ללכת, ואין אדם צריך לבטל תורה בשביל זה, אבל מה זה "יש כאלה שנוסעים למירון"? כאילו יש איזה כת תמהונית שנוסעת למירון.

דרך אגב שהרמ"ש זצ"ל תמיד נסע למירון, ולהרבה תלמידים אמר לא ליסוע, אבל דיבר נוראות בשבח היום הזה, לא יאומן כי יסופר.
 

את והב

משתמש ותיק
חכמה ודעת אמר:
וזה בניגוד להשקפה הליטאית שלא מאמינה בקשר עם צדיק
לפני שנדבר אם מאמינים ב"קשר עם הצדיק" אולי כבודו ינסה לבאר מה הפירוש "קשר עם הצדיק"?
האם להתפלל אליו?
לעבוד אותו?
לדבר איתו?
 
יציר אמר:
בביהמ"ק לא למדו בחוץ למדו ולזה התכוונתי אך בטח שלמדו ולידיעתך גם בלג בעומר לומדים וזה קורה כשמערבבים דברי אחרים ובפרט כשאין מה לענות
מישהו הגדיר את שבועות כבין הזמנים?
כאילו אין חציו לה'?
בעצם חבל שעניתי. זה מרגיש לי מישהו מישיבה קטנה לפי ההתלהמות!
 
חנינא בני אמר:
איך יודעים שהמנהג התחיל בזמן הבית?
הרי אפילו אם כתבו רשב"י עצמו בידיו, היה עשרות שנים אחרי החורבן
כשהזוהר מביא מנהג מחסידים הראשונים זה לא מתקופתו, אלא מנהג קדום.
 

מביט

משתמש ותיק
את והב אמר:
חנינא בני אמר:
"יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה"
אני חייב לציין כי כמתנגד גמור אני די מובך מציטוטים כגון אלו, כאילו הנסיעה למירון היא איזה גחמה של איזה אדמור תמהוני, והלא הדברים כתובים אש שחורה על גבי אש לבנה בכתבים עצמם, ומי יבוא אחר המלך? אתמהה.

ודאי שאין חיוב ללכת, ואין אדם צריך לבטל תורה בשביל זה, אבל מה זה "יש כאלה שנוסעים למירון"? כאילו יש איזה כת תמהונית שנוסעת למירון.

דרך אגב שהרמ"ש זצ"ל תמיד נסע למירון, ולהרבה תלמידים אמר לא ליסוע, אבל דיבר נוראות בשבח היום הזה, לא יאומן כי יסופר.
ויש להוסיף על גדל"י ליטאים [לכאו'] שהוי משטחים בקברו של רשב"י שעות ארוכות.
ומי שלא ראה את הגר"ש אוירבך זצ"ל במירון לא ראה השתפכות הנפש על קברי צדיקים מימיו....
את ראש ישיבת חדרה הגר"י ארנברג ראיתי כ"פ בל"ג בעומר במירון..
 

E. W

משתמש ותיק
E. W אמר:
יציר אמר:


השנאה שלך ללומדי התורה ניכרת מבעד לריסי מקלדתך, ומעבירה אותך מדעתך, חבל מאוד. 
האירו לי בפרטי, שלא מן הראוי לכתוב כך, דוודאי לא התכוון להקניט את עמלי התורה ולומדיה, אלא רק בא להסביר בחריפות את המבט החסידי בעניינים אלו ואגב שיטפיה כתב דברים שבעיניים שלי התפרשו אחרת מכוונתו. 
ןעל כן אני מתנצל בפני הרב @יציר ומבקש את סליחתו על דברי אלו! 
 
 

משולש

משתמש ותיק
מביט אמר:
ויש להוסיף על גדל"י ליטאים [לכאו'] שהוי משטחים בקברו של רשב"י שעות ארוכות.
ומי שלא ראה את הגר"ש אוירבך זצ"ל במירון לא ראה השתפכות הנפש על קברי צדיקים מימיו....
את ראש ישיבת חדרה הגר"י ארנברג ראיתי כ"פ בל"ג בעומר במירון..
אין קשר בין השטתחות ותפילה על קברי צדיקים שזה מוסכם על כולם
לבין עריכת שמחה וחגיגה על קברו של צדיק ביום פטירתו.

יש גם לציין שאין איזכור ללג בעומר בטושו"ע וכל נושאי כליהם, (מלבד בהלכות תחנון והלכות אבלות הספירה, ששם מוזכר שפסקו מלמות).
המקור המרכזי הוא מהאריז"ל, ואחריו מוזכר כמעט רק בספרי חסידים.
אחרי כל זה מה אתם רוצים מהליטאים?
 

מתון מתון

משתמש ותיק
משולש אמר:
יש גם לציין שאין איזכור ללג בעומר בטושו"ע וכל נושאי כליהם, (מלבד בהלכות תחנון והלכות אבלות הספירה, ששם מוזכר שפסקו מלמות).
המקור המרכזי הוא מהאריז"ל, ואחריו מוזכר כמעט רק בספרי חסידים.
אחרי כל זה מה אתם רוצים מהליטאים?
האריז"ל לא מקובל אצליכם?
 
 

יציר

משתמש רגיל
מתון מתון אמר:
משולש אמר:
יש גם לציין שאין איזכור ללג בעומר בטושו"ע וכל נושאי כליהם, (מלבד בהלכות תחנון והלכות אבלות הספירה, ששם מוזכר שפסקו מלמות).
המקור המרכזי הוא מהאריז"ל, ואחריו מוזכר כמעט רק בספרי חסידים.
אחרי כל זה מה אתם רוצים מהליטאים?
האריז"ל לא מקובל אצליכם
הוא הרי היה חסיד
 

בשלמא

משתמש ותיק
יציר אמר:
מוסכם על כולם? מה דעת הגר"א בענין הליכה לקברים?
הגר"א באגרתו מאוד נגד הליכה לבית החיים.
אפשר שגם לדעתו ציון רשב"י שאני שאינו בית הקברות.
 

משולש

משתמש ותיק
מה עם כלב שהשתטח על קברי אבות, וההלכה שהולכים בער"ה ויו"כ לבית הקברות
 

חכמה ודעת

משתמש רגיל
מביט אמר:
את והב אמר:
ויש להוסיף על גדל"י ליטאים [לכאו'] שהוי משטחים בקברו של רשב"י שעות ארוכות.
ומי שלא ראה את הגר"ש אוירבך זצ"ל במירון לא ראה השתפכות הנפש על קברי צדיקים מימיו....
את ראש ישיבת חדרה הגר"י ארנברג ראיתי כ"פ בל"ג בעומר במירון..
הרב מבריסק ז"ע שלח את מרן הרב שך להתפלל עליו במירון בחוליו 
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חכמה ודעת אמר:
מביט אמר:
את והב אמר:
ויש להוסיף על גדל"י ליטאים [לכאו'] שהוי משטחים בקברו של רשב"י שעות ארוכות.
ומי שלא ראה את הגר"ש אוירבך זצ"ל במירון לא ראה השתפכות הנפש על קברי צדיקים מימיו....
את ראש ישיבת חדרה הגר"י ארנברג ראיתי כ"פ בל"ג בעומר במירון..
הרב מבריסק ז"ע שלח את מרן הרב שך להתפלל עליו במירון בחוליו 
לא בדיוק. זו לא היתה יוזמה של הרב (פשוט שהוא גם לא היה מעלה בדעתו לבקש דבר כזה). אף שהיה לו קורת רוח, בגלל שהאבא (הגר"ח) אמר שזה מקום תפילה.
מעניין שהרב שך לא נסע לשם מימיו שוב.. גם לא כשהוא היה חולה מסוכן או שזוגתו היתה חולה מסוכנת, ולא בשום מאורע אחר..
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חכמה ודעת אמר:
האר"י ז"ל הלך למירון בלג בעומר
היה מספר פעמים שהלך, ותו לא.
ואם הלך איזה פעמים אז מה, זה נהפך לעליה לרגל?
ומה כל ע"ה או מעט יותר חכם נוסע כי האר"י השיג מה שהשיג.
 
 

חיי עולם

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
חכמה ודעת אמר:
האר"י ז"ל הלך למירון בלג בעומר
היה מספר פעמים שהלך, ותו לא.
ואם הלך איזה פעמים אז מה, זה נהפך לעליה לרגל?
 

מאז שעלה לאר"י היה ג' לג"ב באר"י, פ"א בודאי הלך, פ"א היה בהסגר ממגיפה, ופ"א לא הלך (ויתכן שהיה סיבה לזה).
ועוד פעם עלה במיוחד ממצרים לחלאקה לבנו במירון.
ואכל ושתה ושמח שם, והזהיר מי שאמר נחם שיראה בנחמה בקרוב, ורקד עם רשב"י שם.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חנינא בני אמר:
לקבר רשב"י בלג בעומר
שוב על איזה שנים אתה מדבר שלא נסעו גדולים או בינונים או קטנים ליטאיים למירון בלג בעומר?
על שנים שלא נהפכו אברכים לבעלי ראש קטן וריקני. בבחרותי מישהו חשב על דבר כזה ליסוע למירון? זה ענין מישהו בכלל?
 
 

חדא

משתמש ותיק
E. W אמר:
E. W אמר:
יציר אמר:


השנאה שלך ללומדי התורה ניכרת מבעד לריסי מקלדתך, ומעבירה אותך מדעתך, חבל מאוד. 
האירו לי בפרטי, שלא מן הראוי לכתוב כך, דוודאי לא התכוון להקניט את עמלי התורה ולומדיה, אלא רק בא להסביר בחריפות את המבט החסידי בעניינים אלו ואגב שיטפיה כתב דברים שבעיניים שלי התפרשו אחרת מכוונתו. 
ןעל כן אני מתנצל בפני הרב @יציר ומבקש את סליחתו על דברי אלו! 
חבל שאתה מתנצל
מי שלועג ללומדי תורה ראוי למחות בו ולא להתנצל
מבזה ת"ח גם בשוגג אין לו חלק לעוה"ב כמש"כ בנפה"ח וק"ו מי שמבזה את התורה עצמה בדברי הבל.
 

חדא

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
שאר לעמו אמר:
חכמה ודעת אמר:
האר"י ז"ל הלך למירון בלג בעומר
היה מספר פעמים שהלך, ותו לא.
ואם הלך איזה פעמים אז מה, זה נהפך לעליה לרגל?

מאז שעלה לאר"י היה ג' לג"ב באר"י, פ"א בודאי הלך, פ"א היה בהסגר ממגיפה, ופ"א לא הלך (ויתכן שהיה סיבה לזה).
ועוד פעם עלה במיוחד ממצרים לחלאקה לבנו במירון.
ואכל ושתה ושמח שם, והזהיר מי שאמר נחם שיראה בנחמה בקרוב, ורקד עם רשב"י שם.
רוב ככל מנהגי האריז"ל לא נוהגים בקרב הליטאים ולא רק זה
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
חנינא בני אמר:
לא מכיר מקורות ספרותיים מספיק, אבל יש הרבה תיעודים לדבר אפילו בסרטים, אנשים עם לבוש ירושלמי רוקדים שם לפני תשעים שנה, וכן קראתי תיאורים שהיו נוסעים מירושלים, וכמובן היתה גם הילולה של שמעון הצדיק, הפרושים עלו לארץ מתוך תפיסה משיחית גאולית ואצלם הדברים האלו תפסו מקום, או לפחות אפשרי שיתפסו
לא נכון. אך כנראה מה שמטעה זה הבירבורים של הריבלינים הציוניים בקול התור ודומיהם. אין לזה קשר לפרושים כלל!

 
 

חדא

משתמש ותיק
מביט אמר:
את והב אמר:
חנינא בני אמר:
"יש כאלה שנוסעים למירון, אנחנו לא נוהגים ככה"
אני חייב לציין כי כמתנגד גמור אני די מובך מציטוטים כגון אלו, כאילו הנסיעה למירון היא איזה גחמה של איזה אדמור תמהוני, והלא הדברים כתובים אש שחורה על גבי אש לבנה בכתבים עצמם, ומי יבוא אחר המלך? אתמהה.

ודאי שאין חיוב ללכת, ואין אדם צריך לבטל תורה בשביל זה, אבל מה זה "יש כאלה שנוסעים למירון"? כאילו יש איזה כת תמהונית שנוסעת למירון.

דרך אגב שהרמ"ש זצ"ל תמיד נסע למירון, ולהרבה תלמידים אמר לא ליסוע, אבל דיבר נוראות בשבח היום הזה, לא יאומן כי יסופר.
ויש להוסיף על גדל"י ליטאים [לכאו'] שהוי משטחים בקברו של רשב"י שעות ארוכות.
ומי שלא ראה את הגר"ש אוירבך זצ"ל במירון לא ראה השתפכות הנפש על קברי צדיקים מימיו....
את ראש ישיבת חדרה הגר"י ארנברג ראיתי כ"פ בל"ג בעומר במירון..
הגר"ש אוירבעאך לא היה בדיוק ליטאי כידוע
 
 

חדא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
חנינא בני אמר:
לא מכיר מקורות ספרותיים מספיק, אבל יש הרבה תיעודים לדבר אפילו בסרטים, אנשים עם לבוש ירושלמי רוקדים שם לפני תשעים שנה, וכן קראתי תיאורים שהיו נוסעים מירושלים, וכמובן היתה גם הילולה של שמעון הצדיק, הפרושים עלו לארץ מתוך תפיסה משיחית גאולית ואצלם הדברים האלו תפסו מקום, או לפחות אפשרי שיתפסו
לא נכון. אך כנראה מה שמטעה זה הבירבורים של הריבלינים הציוניים בקול התור ודומיהם. אין לזה קשר לפרושים כלל!
גם אחרי הניכוי של הבירבורים כלשונך ודאי שראו בעלייתם אתחלתא דגאולה כמו שכתבו בעצמם
אבל אין בזה קשר לנידון כאן
לדעתי מה שעשו קצת עסק מהקברים היה כדי לאסוף תרומות כמו היום
 
 

חיי עולם

משתמש ותיק
חדא אמר:
חיי עולם אמר:
שאר לעמו אמר:
היה מספר פעמים שהלך, ותו לא.
ואם הלך איזה פעמים אז מה, זה נהפך לעליה לרגל?

מאז שעלה לאר"י היה ג' לג"ב באר"י, פ"א בודאי הלך, פ"א היה בהסגר ממגיפה, ופ"א לא הלך (ויתכן שהיה סיבה לזה).
ועוד פעם עלה במיוחד ממצרים לחלאקה לבנו במירון.
ואכל ושתה ושמח שם, והזהיר מי שאמר נחם שיראה בנחמה בקרוב, ורקד עם רשב"י שם.
רוב ככל מנהגי האריז"ל לא נוהגים בקרב הליטאים ולא רק זה
 
תקרא על מה הגבתי, ואל תגיב סתם.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אני לא חוזר בי מהכינוי שהענקתי לריבלינים הציוניים (לא לאבי המשפחה), ואינני מנכה אותו כלל וכלל.
הפרושים לא עשו עסק מדברים כאלו.
אתחלתא דגאולה פנים רבות יש לה. לא הרי אתחלתא דגאולה של הפרושים בעלייתם, ושל הח"ח בהצהרת בלפור, לאתחלתא דגאולה המשונה של הר"ק וממשיכיו.

אמנם זה לא קשור לאשכול במישרין.
 
חלק עליון תַחתִית