מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

א אידיש קינד

משתמש ותיק
מיכאל ש אמר:
הוא אמר שמספיק שנים החסידים כתבו לבד וסילפו,עכשיו מותר לליטאים לומר את האמת(האם הבנת למה כתבתי וכידוע?).
פעם אמרתי לליטאי שטען טענות כגון אלו על שאלתו למה לא אמרו תחנון (היה שם חתן) אמרתי לו כי היום החג הגאולה של הגרע"א כשיצא מבית האסורים לאחר שהחסידים הלשינו עליו....
 

מיכאל ש

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
מיכאל ש אמר:
הוא אמר שמספיק שנים החסידים כתבו לבד וסילפו,עכשיו מותר לליטאים לומר את האמת(האם הבנת למה כתבתי וכידוע?).
פעם אמרתי לליטאי שטען טענות כגון אלו על שאלתו למה לא אמרו תחנון (היה שם חתן) אמרתי לו כי היום החג הגאולה של הגרע"א כשיצא מבית האסורים לאחר שהחסידים הלשינו עליו....
טענו בחיטים והודה לו בעציץ נקוב,תכבד את עצמך ותענה לענין.
ואגב,יש מסורות  (ששלא כדרכם של חסידים אני איני מאמין לכל סיפור שסופר ולכן איני כותב מי, כי אין לי כוח להתפלמס על סיפורים שאכן איני יודע את אמינותם) שהחסידים הושיבו בכלא אחד או שנים מגדולי המתנגדים,גדולי עולם.
עוד אגב,אני בכלל לא רציתי להכנס לזה,כמו שמבואר בהודעתי בציטוט,ורק הגבתי למי ששאל מה ידוע,אז בבקשה ממך.
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
מיכאל ש אמר:
א אידיש קינד אמר:
מיכאל ש אמר:
הוא אמר שמספיק שנים החסידים כתבו לבד וסילפו,עכשיו מותר לליטאים לומר את האמת(האם הבנת למה כתבתי וכידוע?).
פעם אמרתי לליטאי שטען טענות כגון אלו על שאלתו למה לא אמרו תחנון (היה שם חתן) אמרתי לו כי היום החג הגאולה של הגרע"א כשיצא מבית האסורים לאחר שהחסידים הלשינו עליו....
טענו בחיטים והודה לו בעציץ נקוב,תכבד את עצמך ותענה לענין.
ואגב,יש מסורות  (ששלא כדרכם של חסידים אני איני מאמין לכל סיפור שסופר ולכן איני כותב מי, כי אין לי כוח להתפלמס על סיפורים שאכן איני יודע את אמינותם) שהחסידים הושיבו בכלא אחד או שנים מגדולי המתנגדים,גדולי עולם.
עוד אגב,אני בכלל לא רציתי להכנס לזה,כמו שמבואר בהודעתי בציטוט,ורק הגבתי למי ששאל מה ידוע,אז בבקשה ממך.
אולי תרחיב קצת על העניין
מאוד מעניין אותי מתי לא להגיד תחנון ומתי לחגוג את שמחת חג גאולותם
לכתוב ולהוסיף אני לא רוצה להכנס לזה עכשיו  איננה דרך
 

מיכאל ש

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
מיכאל ש אמר:
א אידיש קינד אמר:
פעם אמרתי לליטאי שטען טענות כגון אלו על שאלתו למה לא אמרו תחנון (היה שם חתן) אמרתי לו כי היום החג הגאולה של הגרע"א כשיצא מבית האסורים לאחר שהחסידים הלשינו עליו....
טענו בחיטים והודה לו בעציץ נקוב,תכבד את עצמך ותענה לענין.
ואגב,יש מסורות  (ששלא כדרכם של חסידים אני איני מאמין לכל סיפור שסופר ולכן איני כותב מי, כי אין לי כוח להתפלמס על סיפורים שאכן איני יודע את אמינותם) שהחסידים הושיבו בכלא אחד או שנים מגדולי המתנגדים,גדולי עולם.
עוד אגב,אני בכלל לא רציתי להכנס לזה,כמו שמבואר בהודעתי בציטוט,ורק הגבתי למי ששאל מה ידוע,אז בבקשה ממך.
אולי תרחיב קצת על העניין
מאוד מעניין אותי מתי לא להגיד תחנון ומתי לחגוג את שמחת חג גאולותם
לכתוב ולהוסיף אני לא רוצה להכנס לזה עכשיו  איננה דרך
עציצך כבר נקוב,מה אתה רוצה שהפרחים יפלו?:)
אע"פ כן,הווארט טוב,וע"כ הלייק.
 

מהפך פשטא

משתמש ותיק
היה פעם ויקוח במקום מסוים באמריקה באיזו שפה ילמדו בחיידר,
מצד אחד טענו השמרנים כי צריך ללמוד כמו בעירה באירופה.
ומנגד טענו החולקים שצריך ללמוד בשפה שהילדים מבינים.

שאלו את הגר"י קמינצקי הוא אמר שצריך ללמוד כמו בעירה
ששם למדו בשפה שהילדים מדברים...
 

בשלמא

משתמש ותיק
מספרים על חסיד אחד בימיו של ה'צמח צדק' זי"ע שנהיה שתיין יתר על המידה עד שהתמכר לשכרות, הרבי קרא לו והוכיחו על גנות השכרות, בחומרה. החסיד קיבל דברי רבו והחליט מאז שלא לנגוע שוב ביי"ש ויהי מה. וכך קיים את הדבר, אלא שגופו לא הסתגל לשינוי זה עד שנפל למשכב ל"ע, הרופא צווה עליו שחייב לשתות משקה לרפואתו והחסיד התעקש בתוקף, הוא לא יעבור על רצון רבו בשום אופן, מצבו החמיר עד שפקד הרופא על בני משפחתו להשקותו בכח, על כרחו... וכך עשו בלב כבד משום פיקוח נפש, הם העמידו שני גברתנים שאחזו אותו בשני זרועותיו, ואז בא הגברתן השלישי והגיש את הקנקן אל פיו של החולה כשהוא מוכן לשפיכה... ואז רמז החסיד שעליזותו לא נטשה אותו, שהוא רוצה לומר דבר מה, עוד לפני שמתחילים בפעולה... "אז ס'איז שוין יא אזוי..." אם המצב כבר הגיע לידי כך, שוב אין לי ברירה יותר ואני מוכרח לשתות, אז יש לי בקשה, שרק אחד מכם יאחז בי והשניים הנותרים ישפכו לתוך גרוני לרוויה...

(איגרת לעורכי הסדר, ושם המוסר השכל)​
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
מהפך פשטא אמר:
היה פעם ויכוח במקום מסוים באמריקה באיזו שפה ילמדו ב'חדר',
מצד אחד טענו השמרנים כי צריך ללמוד כמו בעירה באירופה.
ומנגד טענו החולקים שצריך ללמוד בשפה שהילדים מבינים.

שאלו את הגר"י קמינצקי הוא אמר שצריך ללמוד כמו בעירה
ששם למדו בשפה שהילדים מדברים...

באותה מידה יש לטעון על מאכלי השבת - שצריך לאכול מה שאכלו פעם - המאכלים הערבים מהחומרים הזמינים אז.
וכן כל כיו"ב.
 

גוד או איגוד

משתמש חדש
- רבי לייב מפרשבורג ראה בביהמ"ד יהודי עם הארץ, המוחזק ת"ח בפני עצמו, כשהוא מפשיל את טליתו למעלה מראשו, כדרך תלמידי חכמים, ניגש אליו ואמר לו, "תמיהני עליך", הלא תלמיד חכם אתה, א"כ עליך לדעת שע"ה אינו מתעטף בטליתו למעלה מראשו.
- מחבר שקרא לחיבורו "ידי משה" , בא לפני ר' איזיל חריף לקבל הסכמה לספרו, נענה ר' איזיל ואמר לו, מוטב היית קורא לספרך "פני משה", מדוע? שאל האיש, כי פני משה איש לא היה יכול להסתכל בהם.
-קודם שנתפרסם בעולם הח"ח, היה הוא עני מרודשחי בדחקות, ביני עירו רצו לתמוך בו אך הוא סירב, פעם שאלה אותו אמו מדוע אתה מסרב הלא אנו רעבים ללחם, אמר הח"ח, מכיר אני בטיבם של בני אדם, רוצים הם לתת, משום שאני לא רוצה לקבל.
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
נבהל להשיב אמר:
וקילופה =קלאפן [הכאות] -שלושה
אי נמי מלשון 'קולפי'.

רש"י ערכין כב,א
קולפי טאבי - הכאות גדולות 
 
ברש''י סוטה יג נראה שגרס גולפי בג'

שקיל גולפיה - מקל כמו גולפי טובי בלע מאבימי בערכין (דף כב).

מעניין אם יש קשר ללשון גולפי בכל הש''ס שהכוונה כדי חרס.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
מוישה הירש אמר:
קדמא ואזלא אמר:
נבהל להשיב אמר:
וקילופה =קלאפן [הכאות] -שלושה
אי נמי מלשון 'קולפי'.

רש"י ערכין כב,א
קולפי טאבי - הכאות גדולות 
 
ברש''י סוטה יג נראה שגרס גולפי בג'

שקיל גולפיה - מקל כמו גולפי טובי בלע מאבימי בערכין (דף כב).

מעניין אם יש קשר ללשון גולפי בכל הש''ס שהכוונה כדי חרס.
אגב, מה המקור לשימוש בל' גילופין לענין שכרות ?
 

יחיה

משתמש ותיק
יואל נהרי אמר:
מוישה הירש אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אי נמי מלשון 'קולפי'.
רש"י ערכין כב,א
קולפי טאבי - הכאות גדולות 
ברש''י סוטה יג נראה שגרס גולפי בג'
שקיל גולפיה - מקל כמו גולפי טובי בלע מאבימי בערכין (דף כב).
מעניין אם יש קשר ללשון גולפי בכל הש''ס שהכוונה כדי חרס.
אגב, מה המקור לשימוש בל' גילופין לענין שכרות ?

https://he.wiktionary.org/wiki/%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9F:
כפי הנראה המקור בפרשנות הלצית לשורה משירו של רבי יצחק לוריא (הכתוב בארמית): "יְהוֹן הָכָא בְּהַאי תַּכָּא דְּבֵהּ מַלְכָּא בְּגִלּוּפִין." (בני היכלא) הפירוש הנכון הנו: "יהיו כאן, בזה השולחן, שבו (שֵׁם) המלך מגולף[1]", או לביטוי נפוץ בספר הזוהר גילופין ועיטורין-ציורים[2] זהו תיאור קבלי לתיקון בעולם העליון.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
יחיה אמר:
יואל נהרי אמר:
מוישה הירש אמר:
שקיל גולפיה - מקל כמו גולפי טובי בלע מאבימי בערכין (דף כב).
מעניין אם יש קשר ללשון גולפי בכל הש''ס שהכוונה כדי חרס.
אגב, מה המקור לשימוש בל' גילופין לענין שכרות ?

https://he.wiktionary.org/wiki/%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%9F:
כפי הנראה המקור בפרשנות הלצית לשורה משירו של רבי יצחק לוריא (הכתוב בארמית): "יְהוֹן הָכָא בְּהַאי תַּכָּא דְּבֵהּ מַלְכָּא בְּגִלּוּפִין." (בני היכלא) הפירוש הנכון הנו: "יהיו כאן, בזה השולחן, שבו (שֵׁם) המלך מגולף[1]", או לביטוי נפוץ בספר הזוהר גילופין ועיטורין-ציורים[2] זהו תיאור קבלי לתיקון בעולם העליון.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=216&t=30836#p544127
 

כפשוטו

משתמש ותיק
שמעתי מהגר"י שוורץ: בתקופה שלאחר קום המדינה, היתה תקופה שבכל בתי הכנסיות התפללו תפילת הלל ביום העצמאות; לאחר שהקנאים נלחמו בדבר בטל המנהג הלזה, אולם המשיכו לא לומר תחנון עוד כמה שנים.
שאלו את הגרי"ש כהנמן: מפני מה אתה נוהג לא לומר תחנון ביום העצמאות?
אמר הגרי"ש: נוהג אני ביום העצמאות כפי שנוהג ראש הממשלה שייסד את המדינה, ביום העצמאות הוא גם אינו אומר לא הלל ולא תחנון..
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
שמעתי מהגר"י שוורץ: בתקופה שלאחר קום המדינה, היתה תקופה שבכל בתי הכנסיות התפללו תפילת הלל ביום העצמאות; לאחר שהקנאים נלחמו בדבר בטל המנהג הלזה, אולם המשיכו לא לומר תחנון עוד כמה שנים.
שאלו את הגרי"ש כהנמן: מפני מה אתה נוהג לא לומר תחנון ביום העצמאות?
אמר הגרי"ש: נוהג אני ביום העצמאות כפי שנוהג ראש הממשלה שייסד את המדינה, ביום העצמאות הוא גם אינו אומר לא הלל ולא תחנון..
הקנאים או גדולי ישראל כגון החזו"א?
ואולי כי החזו"א וכדו' הוא קנאי אמיתי...
 

כפשוטו

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
הקנאים או גדולי ישראל כגון החזו"א?
ואולי כי החזו"א וכדו' הוא קנאי אמיתי...
על החזו"א מסופר שהנהיג תחנון ביום בו היה סנדק כיון שחל ביום העצמאות, וזאת כדי להוציא מדעת הטועים, אך זה שביטלו בבתי הכנסת והשטיבלאך בירושלים את ההלל, הוא מפאת הקנאים שבעיר.

(והגע בעצמך: קנאי ירושלים היו יותר להוטים על העניין ויותר סמוכים לאזור, א"כ מדוע צריך להרחיק נדוד עד לחזו"א?)
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
א אידיש קינד אמר:
הקנאים או גדולי ישראל כגון החזו"א?
ואולי כי החזו"א וכדו' הוא קנאי אמיתי...
על החזו"א מסופר שהנהיג תחנון ביום בו היה סנדק כיון שחל ביום העצמאות, וזאת כדי להוציא מדעת הטועים, אך זה שביטלו בבתי הכנסת והשטיבלאך בירושלים את ההלל, הוא מפאת הקנאים שבעיר.

(והגע בעצמך: קנאי ירושלים היו יותר להוטים על העניין ויותר סמוכים לאזור, א"כ מדוע צריך להרחיק נדוד עד לחזו"א?)
אכן צדקת, הצדיק היושב בביתו פעולתו עושה רושם הרבה יותר מפעולות מרעישים שמנסים לפעול בלהיטות ובקול רעש גדול

(לענ"ד הנושא ראוי להכתב באשכול חדש, וכאן אינו המקום המתאים, מתחרט אני על שפתחתי כאן את הנושא)
 
יחיה אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
חתחתול אמר:
מעשה בהגרי"י פישר זצ"ל שראה "מדקדק" אחד נותן צדקה לאשה ואומר בקול "שלא לשם קדושין"...
שמעתי (בלי קשר להגריי"פ) שהיא ירקה עליו ואמרה "שלא לשם חליצה"

ההמשך: כעס וזרק עליה נעלו...
ואמר: שלא לשם קנין סודר.
 
 

שי מלכים

משתמש רגיל
עבדקן אחד טרח הרבה באפיית חלת מפתח כסגולה לפרנסה ברווח, למרבה האכזבה קרמו פני הפת והשחירו עד מאד, ובאחת גם קרמו פני מיודעינו ובליבו אמר, איזו פרנסה תהיה עם חלה שכזו, בצר לו פנה אל הרב והשיח את צערו, הרב, חייך וטפח על שכמו, לא יקירי, לא, פרנסה ברווח מובטחת לך, ולא עוד, אלא שהכל יהיה בשחור, ותפטר מן המיסים.......
 

אשדת לעמו

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
פרלמן משה אמר:
אשתו של האור שמח היתה שמה חי'ה, לאחר נישואיו נשאל מנין יתפרנס, השיב: "מאן דיהיב חי'ה יהיב מזוני"...

על החפץ מספרים שלאחר נישואיו הגם שכבר הוציא לאור את ספרו 'חפץ חיים' ושמיה"ל, והוכר בציבור, היה לומד תורה בעיר אחרת ואוכל 'ימים' אצל בע"ב דשם. אמרו לו "זה לא מתאים לכת"ר וכו'" א"ל הח"ח - מדוע לא? והרי פסוק מפורש הוא - "מי האיש החפץ חיים? אוהב 'ימים'!!"
אפשר גם להליץ:
מי האיש החפץ חיים? היינו חפץ רק לעשות 'חיים', כדאמרי אינשי, אוהב ששרים לו ימים.
 
 

אשדת לעמו

משתמש ותיק
מבין ענין אמר:
אחד פנה לרוגוטשובר ואמר לו שיש לו תירוץ על איזה קושיה של הרב, והרב שמע את התירוץ שהיה דחוק מאד, והשיבו - תירוצך נסתר משו"ע מפורש!
שו"ע מפורש - תמה הלה, היכן כתוב דין זה בשו"ע? התשובה הדהימה עוד יותר - הרב שלח אותו לעיין בשו"ע במקום שלא קשור כלל - הלכות הנהגת אדם בבקר סימן ג סעיף ט.
מיהר הלה לפתוח ואז הבין מה רמז לו הרב, וז"ל השו"ע שם:
לא ישב במהרה ובחוזק ולא יאנוס לדחוק עצמו יותר מדאי, שלא ינתק שיני הכרכשתא...
פעם שלח לאחד השואלים, מכתב עם חמישים מראה מקומות,
והשואל לא הבין את ההקשר בין המקורות, אז שלח לכמה ת"ח,
ואמרו שהמחנה משותף היחיד בין כולם, זה שבכולם כתוב 'עם הארץ'.
 
 

יחיה

משתמש ותיק
אשדת לעמו אמר:
מבין ענין אמר:
אחד פנה לרוגוטשובר ואמר לו שיש לו תירוץ על איזה קושיה של הרב, והרב שמע את התירוץ שהיה דחוק מאד, והשיבו - תירוצך נסתר משו"ע מפורש!
שו"ע מפורש - תמה הלה, היכן כתוב דין זה בשו"ע? התשובה הדהימה עוד יותר - הרב שלח אותו לעיין בשו"ע במקום שלא קשור כלל - הלכות הנהגת אדם בבקר סימן ג סעיף ט.
מיהר הלה לפתוח ואז הבין מה רמז לו הרב, וז"ל השו"ע שם:
לא ישב במהרה ובחוזק ולא יאנוס לדחוק עצמו יותר מדאי, שלא ינתק שיני הכרכשתא...
פעם שלח לאחד השואלים, מכתב עם חמישים מראה מקומות,
והשואל לא הבין את ההקשר בין המקורות, אז שלח לכמה ת"ח,
ואמרו שהמחנה משותף היחיד בין כולם, זה שבכולם כתוב 'עם הארץ'.

פעם אחרת שלח אל אחד מהפונים אליו הפנייה לעירובין כ' ב'.
פונה ההוא לא ידע עניין סוגיה ההיא אל מכתבו.
הסביר רבינו זצ"ל, שם בהגהות הב"ח, הרי ציור של בהמה, ואבוס מתוקן לה לפניה, ונותן לה שם תבן ומספוא... מצ"ב:
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_תלמוד בבלי -וגשל. מהדורת נהרדעא- - ג (עירובין) - תלמוד בבלי_42.pdf
    3.4 MB · צפיות: 27

ניקושלה

משתמש ותיק
שמעתי היום - מעניינא דיומא:
יהודי ניגש לא' מבני הגר"ח שמואלביץ ושאלתו בפיו, 'אביכם שכה גדול היה, שמא חידש גם בחכמות החיצוניות איזה משהו?'
- ודאי, חידוש א' גדול חידש בחכמת המתמטיקה, ועוד א' בחכמת הפיסיקה. במתמטיקה: 12 ועוד 12 אינם 24. בפיסיקה: בן אדם לחבירו זה אש...
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
הרוגצ'ובער אמר פעם לשכנו רבי מאיר שמחה בבדיחותא:
מיין ''צפנת פענח''
און דיין ''אור שמח''
האבן נישט קיין טעם און נישט קיין ריח..
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
פעם נפגש הגה"ג ריו"צ חשין שליט"א עם ר"ע ביתר מאיר רובינשטיין
ותוכ"ד הדברים אמר לו שהוא מוסר את שיעורים בעברית כדי שכולם יוכלו להבין וזה בהוראת אביו
ואמר לו שהקנאים כועסים עליו קצת משום עניין זה
ענה לו מאיר רובינשטיין שגם עליו כועסים הקנאים משום שעזב את הדרך הירושלמית ונהיה ראש-עיר... ואמר לו שממילא אנחנו באותה סירה
ענה לעומתו הגה"ג שליט"א שאין הדברים כן, משום שעליו הם כועסים כי הוא מדבר בעברית, אבל עליך (מ"ר) הם כועסים כי אתה מדבר באידיש...
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
שח לי ידידי: 'אנוכי איני משקר לעולם, דע"ה אינו משקר בשבת, ות"ח בחינת שבת'
 
איש תלמודי אמר:
פעם נפגש הגה"ג ריו"צ חשין שליט"א עם ר"ע ביתר מאיר רובינשטיין
ותוכ"ד הדברים אמר לו שהוא מוסר את שיעורים בעברית כדי שכולם יוכלו להבין וזה בהוראת אביו
ואמר לו שהקנאים כועסים עליו קצת משום עניין זה
ענה לו מאיר רובינשטיין שגם עליו כועסים הקנאים משום שעזב את הדרך הירושלמית ונהיה ראש-עיר... ואמר לו שממילא אנחנו באותה סירה
ענה לעומתו הגה"ג שליט"א שאין הדברים כן, משום שעליו הם כועסים כי הוא מדבר בעברית, אבל עליך (מ"ר) הם כועסים כי אתה מדבר באידיש...
כמדומה ששתי ההודעות האחרונות אינם עונים על כותרת האשכול
 

יחיד ורבים

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
שח לי ידידי: 'אנוכי איני משקר לעולם, דע"ה אינו משקר בשבת, ות"ח בחינת שבת'
מלבד הודעתי הקודמת, הנה לאמיתו של דבר אין כאן חידוד אמיתי, ולא שום פרודקס, משום שאם מצאנו שעם הארץ אינו משקר בשבת, כל שכן שתלמיד חכם אינו משקר אז.
זאת ועוד: אם עם הארץ אינו משקר רק בשבת, הנה ת"ח אינו משקר גם בימות החול (ולא משום שהוא בחינת שבת, אלא משום שנאמר "מדבר שקר תרחק" ונאמר "ולא תשקרו איש בעמיתו")
 
 
חלק עליון תַחתִית