רבי אבהו לאחר שרואה את כל הצפון לו - מתאווה למות! מה החיפזון?!

טוב וחסד

משתמש רגיל
במדרש תנחומא (ויחי פרק מח סימן ד): "רבי אבהו כשנטה למות הראה לו הקדוש ברוך הוא מתן שכרו, ותמה ואמר: כל אלה לאבהו?! קרא על עצמו 'ואני אמרתי לריק יגעתי לתהו והבל כחי כליתי, אכן משפטי את ה'' (ישעיה מט, ד). מיד נתאווה למיתה". הרי כבר אמרו חז"ל (אבות פ"ד, יז): "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא", אם כן לאן רבי אבהו מיהר ללכת?
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
יש מדרש שהקב"ה מביא יסורים על צדיקים כדי שיסכימו להסתלק מן העולם, משמע שבכביכול רוצים מן השמים שהצדיקים יסכימו, ויש לפרש דהכא באה ההסכמה באופן זה.
 

בנציון

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
במדרש תנחומא (ויחי פרק מח סימן ד): "רבי אבהו כשנטה למות הראה לו הקדוש ברוך הוא מתן שכרו, ותמה ואמר: כל אלה לאבהו?! קרא על עצמו 'ואני אמרתי לריק יגעתי לתהו והבל כחי כליתי, אכן משפטי את ה'' (ישעיה מט, ד). מיד נתאווה למיתה". הרי כבר אמרו חז"ל (אבות פ"ד, יז): "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא", אם כן לאן רבי אבהו מיהר ללכת?

זה לא סותר כמובן, כמו פועל שעובד קשה ומחכה לחזור הביתה, למרות שהוא יודע שכל רגע הוא מרויח כסף.
 

תיובתא

משתמש ותיק
יש סיפור על אחד מהאדמור"ים ששאלו חסיד אחד מדוע ברא הקב"ה את העולם?
בתשובה ציטט לו רבו את המדרש, שהקב"ה התאווה שתשכון שכינתו בתחתונים, דהיינו בעולם השפל. הוסיף להקשות החסיד ומדוע נתאווה הבורא לכך? ענה לו רבו "על תאוות לא שואלים שאלות".

אין לנו הבנה בג"ע , אבל כנראה שמי שנחשף לו מבין.
 

במבי

משתמש ותיק
כתוב בגמ':
ר' אבהו אתי לטיבריא, חמוניה תלמידוי דר' יוחנן אפוי נהורין, אמרון תלמידים לרבי יוחנן אשכח רבי אבהו סימא, אתא לגביה א"ל מאי אורייתא חדתא שמעת ? א"ל תוספתא עתיקא, קרא עליה חכמת אדם תאיר פניו. (שקלים ח:)

רואים שהשמחה הכי גדולה של ר' אבהו היתה התורה, וא"כ א"ל מעין תשובת @תיובתא מכיון שנחשף לג"ע והוא כ"כ אהב את התורה, כבר לא עניין אותו עוד חישובי שכר נוסף אלא רק תורה כמו שראה בג"ע, כאן ועכשיו.
 
חלק עליון תַחתִית