ליקוטי דברים במעלת לימוד התורה בפורים

רוצה לדעת

משתמש ותיק
כתב החיד"א בספר לב דוד פרק כ"ט: ובעיני הדבר פשוט, שאם כל ישראל ביום זה אשר זרע עמלק לטבח יופל ונפל המן הרע הזה, היו נוהגין בסדר קדושה, והשמחה היתה מקודשת לשמים, ויתר היום היו עוסקים בתורה כל אחד כפי שיעורו, על כן בשכר זה היו נגאלים גאולת עולם ויימחה זכר עמלק, כי היום הזה אשר החל לנפול ממנו רב הן עם ישראל לו היינו מתאמצים בתורה ובמצוות כהיום הזה, רעה תבא אליהם לזרע עמלק עד כלותם ובא לציון גואל, עכ"ל.

של"ה עניני פורים כתב: שמחים בזכרם את הנסים אשר עשה ה' לאבותינו ומשבחים לשמו הגדול אשר בכל דור ודור מפליא חסדו עמנו, ושמחים בתלמוד תורה כמו שנא' "פקודי ה' ישרים משמחי לב וגו'", וקודם כל השמחה מטילים בשמחת לימוד התורה כדדרשינן ליהודים היתה אורה זו תורה, ושמחה, כלומר אחר כך שמחה, עכ"ל.
יסוד ושורש העבודה שער המפקד פרק שישי: וז"ל הנה דרשו חז"ל עה"פ ליהודים היתה אורה זו תורה ופירש"י שם אורה זו התורה שגזר עליהם המן שלא יעסקו בתורה עיי"ש. מזה נראה חיוב גדול ביום הזה על כל יודע ספר שילמור חורתינו הקדושה ולשמוח בלימודה ולתת הודאה עצומה בפיו ובמחשבתו ליוצרינו ובוראינו יתברך שמו אשר הניא עצת גויים ויפר מחשבות ערומים, המן הצר הצורר שגזר עלינו עם קדוש מלעסוק בתורתינו הקדושה והתמימה, וכן נזכר בשולחן ערוך או"ח סימן תרצ"ה בהג"ה, אך עצתי אמונה ונבונה לאדם שלא יזוז מבית המדרש אחר תפילת שחרית עד שילמוד כי בביתו יוכל לבא לידי ביטול מפאת גודל טרדות היום וכו' ויזהר בלימור על וכו' עכ"ל.

מרדכי פרק המקבל: ועדיף יום פורים כיום שניתנה בו התורה כי הא דמר בריה דרבינא הוה יתיב בתעניתא כולי שתא לבר מתרי יומי דעצרתא משום שנתנה בו תורה ויומי דפוריא משום ניסא, עכ"ל.

רמח"ל דרך ח"ד פ"ח: עניו הפורים להאיר האור המאיר בימים ההם...ופורים לענין הצלתם של ישראל בגלות בבל, וחזרת קבלת התורה וקיבלו עליהם לעולם, עכ"ל.

חת"ס דרושים ואגדות עמ' רמ"ה: קיבלתי מרבי הרב מהו' מענדלי מליליג זצ"ל שהיה רב בבה"מ דק"ק פפד"מ, שקבל מהגאון בעל שב יעקב זצ"ל שכל העוסק בתורה בין מגילה דלילה למגילה דיומא מובטח לו שהוא בן עולם הבא, כך קבלתי סתם וטעמא לא ידענא.

[highlight=yellow]
מי שיש בידו עוד מקורות, נא יעלה לזיכוי הרבים.​
[/highlight]
 

אלימיר

משתמש ותיק
מהרי"ל הלכות פורים ס"ק יח
ומהר"י סג"ל היה כותב תשובות על שנשאל אליו וכותבם על הסעודה של פורים כשישב בשלחן.
 
חלק עליון תַחתִית