שלום23 אמר:שלום
אני צריך מידע דחוף על ישיבת אהל יוסף בקוממיות שמיועד עבור בחורים שהתאמצו יותר מדי.
בעיקר צריך לדעת מידע על הצוות, אמנם אודה לכל מידע שיש על המקום (גם בפרטי)
האם יש לך מייל?לומד ומתענין אמר:יש לי הרבה מה ליידע אתכם, אך אינני רואה דרך לשלוח הודעה פרטית
אני כבר לא יודע מה יותר מצער, אותם בחורים שנשברים או אותם שאין להם יכולת הבנה בסיסית במשברי הנפש...יהודי אמר:איזה נפלא לראות אנשים שמחליטים ללא שום מקור שמאמץ יתר בלימוד התורה לא גורם לכלום. אולי זה כתוב ברש"י בתחילת פרשת בחוקותי באיזה נוסח קדמון.
(ויש עוד ראיה מלפני השואה שכ ו ל ם יודעים שזה לא קרה לאף בחור לפני השואה. ספק מגוחך ספק עצוב.)
א. הדורות לפני השואה ובפרט של בחורי הישיבות שבחרו אז להיות בישיבות ולא נשלחו אליהן , היו יותר ברי דעת להבחין ולו אינטואיטיבית באיזון הנכון ולא הגיעו ברובם לחריגות שכאלו.א.ב. מירושלים אמר:איך ר' אלחנן לא נשבר מלימוד אחרי שהתעמץ כ''כ?שואל כעניין אמר:יש כזה דבר.א.ב. מירושלים אמר:אין כזה דבר להשבר מלימוד!
יש כזה דבר להשבר סביב הלימוד!
והמבין יבין
תתבונן סביבך. אל תטמון ראש בחול. וזה לא משנה איך שתגדיר את זה. סביב הלימוד או מהלימוד. היינו הך.
איך לא שמענו לפני השואה כאילו דברים מה זה תופעה חדשה?
פיילוט 0.4 אמר:ואני אומר זאת בהנחה שמניין קוראי העיתונים שבין חברי הפורום לא מתקרב אפילו למחצית ממניין האפיקורסים שבינינו...
בטח לא שמענו לפני השואה על הסנדלרים רצענים ומוכרי הכעכים בשוק..א.ב. מירושלים אמר:איך ר' אלחנן לא נשבר מלימוד אחרי שהתעמץ כ''כ?שואל כעניין אמר:יש כזה דבר.א.ב. מירושלים אמר:אין כזה דבר להשבר מלימוד!
יש כזה דבר להשבר סביב הלימוד!
והמבין יבין
תתבונן סביבך. אל תטמון ראש בחול. וזה לא משנה איך שתגדיר את זה. סביב הלימוד או מהלימוד. היינו הך.
איך לא שמענו לפני השואה כאילו דברים מה זה תופעה חדשה?
יש מכתב מר' מרדכי גיפטר לרבו באמריקה שבו הוא מתלונן על קשיים רבים שנובעים ממאמץ והרופאים ציוו עליו מנוחה מהלימוד ונראה שרבו מעודד את זה (הוא מביא שר' מרדכי פגרמנסקי שלל את זה ויש תכתובת מעניינת בענין זה).לומד ומתענין אמר:ובענין לפני השואה, קשה לכתוב כאילו למישהו יש ידיעה ברורה מה היה אז. ואדרבה מי שקצת מברר ישמע זמירות מאד מענינות
פעם שאלתי אחד מהפסיכולוגים החרדים בענין זה האם באמת יש גדולי תורה שיש להם בעיות נפשיות. אז הוא אמר לי שהפסיכולוגיה מגדירה כבעיה אם אדם לא טוב לו אם עצמו או שלסביבה לא טוב איתו. אבל אין הגדרה לאדם מושלם בפסיכולוגיה. כי אם הוא שואף לשלמות יתר הוא פרפקציוניסט וכדו'. הפסיכולוגיה אינה מאמינה שיש אדם מושלם אלא היא מנסה לפתור בעיות כשישנם.עת הזמיר אמר:אפשר לומר בזהירות שבדורות הקודמים היה יותר הכלה גם לכאלו שנפגעו מזה קצת וממילא לא נתנו הדעת לבעיות כאלו, ואולי אדרבה כך צמחו למה שהם.
היינו שמצינו כמה תלמידי חכמים בדורות הקודמים שהיום היו מאובחנים בוודאות בכפיתיות ואפילו גאונים שאולי היום לא היו מהססים לאבחן אותם עם אספרגר וכדו' (ר"ל) ויש מתוכם שהיו מאד לא טובים ביחסי אנוש ויחסי משפחה , ועדיין אנו רואים בהם מורי דרך ומוסרי התורה ובפן האישי ת"ח גדולים מאד.
וזה שאלה כללית ומסקרנת כל הורה ומורה מהו רצון ה' לעזור לאדם להיות אדם טוב יותר או בן תורה וכו'.
)אני מודע לזה שהרבה תמימים ונאיבים יתקוממו מיד שאין כזה דבר גדול בתורה בלי מידות וכדו' אלא כל הת"ח בכל הדורות היו שלמים בתכלית השלמות בכל מידה נכונה וכל נערווין וכעס נבע רק מכח התורה שבהם...)
ידוע שהחזו"א גם לא קיבל את זה.מוסיף אמר:ושמעתי מאחד שהיה מקורב להגר"ש אוירבך זצ"ל שפעם אחת אמר לו שלמרן הגרי"ז היה נערווין והגר"ש מאוד הקפיד בכך ואמר לו אני הכרתי אותו והיה לו רק יראת ה' טהורה ללא שום נערויין.
זה בערך כמו לומר שרק מי שעבר התקף לב יכול להביע דיעה עליו. ומי שלא חווה התקף לב אין לו מושג על מה מדובר, ואין לו יכולת להביע על זה דעה, הוא יכול לקשקש במוח מעכשיו עד מחר לשפוך את כל הדיעות שלו על דבר שאין לו בו מושג וחצי מושג. ובטוחני שכל מי שעבר התקף לב יודע שמי שלא עבר את זה לא מבין בזה ואין לו אפשרות להציג בזה דעה.נפתלי הלמדן אמר:סליחה מכל החכמים שכתבו
אבל בתור אחד שעבר את זה ועובר מי שלא חווה את זה אין לו מושג על מה מדובר ואים לו יכולת להביע על זה דעה הוא יכול לקשקש במוח מעכשיו עד מחר לשפוך את כל הדיעות שלו על דבר שאין לו בו מושג וחצי מושג גם אני עד שלא עברתי את זה חשבתי כל מיני דברים על אלו שאומרים את זה
אבל בטוחני שכל מי שעבר את זה יודע שמי שלא עבר את זה לא מבין בזה ואין לו אפשרות להציג בזה דעה (לבד מחכמים בודדים אשר גם הם מפנים לבעלי הניסיון בזה תרתי משמע) סליחה מכל מי שניסה לדבר על זה מי שעבר יודע מי שלא לא ותו לא מידי