הלימוד זכות הוא שס"ל דלא שייך קנין רוחני וממילא לא שייך גזל, ולכל היותר יש לדון מצד דינא דמלכותא או יורד לאומנות חבירו. דינא דמלכותא אינו כ"כ פשוט בזה בפרט בא"י. ויורד לאומנות חבירו לא שייך אלא אם הוא מפסיד חבירו ע"י לקיחת לקוחות שלו, ואפילו מניעת ריווח במה שהוא בעצמו אינו קונה אינו בהכרח בכלל יורד לאומנות חבירו.ישראל אמר:בכ"ז לדידן, האם יש איזה לימוד זכות על הנוהג היום בהרבה בתים של בני התורה?
ישראל אמר:כמו"כ בהזדמנות זו נבוא בקריאה לבעלי הזכויות, שבגין המחירים המופקעים שגובים מציבור בני התורה על יצירתן, אם זה תוכנה או הקרנה או שירים, מכשילים הרבים בכל מיני היתרים דחוקים. אם היו מוזילים המחירים מאוד היו גם הם מרויחוים וגם הציבור.
מה הי' חסר לך בלישנא קמא של הרב שליט"א.אחד התלמידים אמר:הלימוד זכות הוא שס"ל דלא שייך קנין רוחני וממילא לא שייך גזל, ולכל היותר יש לדון מצד דינא דמלכותא או יורד לאומנות חבירו. דינא דמלכותא אינו כ"כ פשוט בזה בפרט בא"י. ויורד לאומנות חבירו לא שייך אלא אם הוא מפסיד חבירו ע"י לקיחת לקוחות שלו, ואפילו מניעת ריווח במה שהוא בעצמו אינו קונה אינו בהכרח בכלל יורד לאומנות חבירו.ישראל אמר:בכ"ז לדידן, האם יש איזה לימוד זכות על הנוהג היום בהרבה בתים של בני התורה?
[/size]
כנראה הגרש"ז לא התכוון לאבידה מדעת אלא למחילה, אני שמעתי מתלמיד מובהק של הרב בן ציון אבא שאול שגם אמר סברא כזו שכל מה שאדם יודע שאינו יכול לאכוף את התנאים של השימוש שלו, הוא מוחל עליהם מראש בזה שהוא מוציא את החומר שלו לשוק. ובס"ד גם מצאתי שכך כתב הציץ אליעזר (חלק י"ח סימן פ) בתשובתו לגבי העתקת חלקים מספר לשימוש אישי, שכיון שכותב הספר יודע שכך המנהג ואין לו אפשרות למנוע את זה, הוא מוחל מראש ומוותר על תנאי זה.כבוד שמים אמר:אבידה מדעת זו מח' הראשונים האם מותר ליטלו או שרק אין חיוב השבה, ועכ"פ זו לא סיבה להקל, וכנראה הגרש"ז דחה את השואל, וכנראה גם המנגינה היתה "מה אתה רוצה בדיוק?".
הנני מכיר את השואל היטב הוא אינו טרדן או מחפש קולות אלא ת"ח שמחפש לדעת את ההלכה באמת ומדקדק בכל דרכיו כך שלא נראה שהגרש"ז רצה לפטרו מעליו בדחיה בעלמא.כבוד שמים אמר:אבידה מדעת זו מח' הראשונים האם מותר ליטלו או שרק אין חיוב השבה, ועכ"פ זו לא סיבה להקל, וכנראה הגרש"ז דחה את השואל, וכנראה גם המנגינה היתה "מה אתה רוצה בדיוק?".
גזל הגוי גם אסור.הקטן למאד אמר:רבים מאחב"י משתמשים בתוכנת "וורד" ללא תשלום....
שאלתי על מה המנהג לסמוך להקל?
לכאור' יש שם גם בעלי מניות יהודים.
אמנם לגרש"ז יש להקל בכל יצירה, אך רבים מהיראים שמחמיריםן לא להעתיק מוזיקה וכד', לא נראה שנזהרים בזה כלל.