העלונים שמונעים את כוונת התפילה

מזכה הרבים

משתמש חדש
קיבלתי במייל
מצוה לפרסם

מכתב שהועבר אלינו ע"י מערכת עלונים תורניים שמובילה קמפיין נרחב לעידוד הפסקת קריאת עלונים בשעת התפילה
והם שולחים באימייל במשך השבוע את העלונים המובחרים היוצאים לאור וכך נשאר לבוא לבית מדרש רק להתפלל ...
(ניתן להצטרף 97131ck@gmail.com)

כל מילה נוספת מיותרת....

שלום רב למערכת עלונים תורניים הנכבדה.
קודם כל רציתי להודות מקרב לב על ההשקעה הגדולה בשבילנו.
אתמול שוחחתי עם חברי הטוב, באמצע השיחה הוא חיפש איזה דף בכיסו, ותוך כדי שיחה אתי הוא מצא שם עלון מטעמים לשולחן השבת של השבוע וכך תוך כדי שהוא מדבר אתי הוא מתעמק שם בתמונה והוא מתחיל לקרוא ואני ממשיך לדבר ולדבר והוא ככה מהנהן בראשו התחלתי להרגיש רע מאוד כאילו אני אויר ...
אבל אז קלטתי.... כבר הרבה זמן אני לא מצליח להבין את הקמפיין שאתם מובילים על העלונים בתפילה מה הבעיה בזה, הרי קוראים דברי תורה וסיפורי חיזוק וכדו'?!
אבל זה נראה ממש ככה, עומדים לפני המלך וכך מדברים איתו תוך כדי קריאת עלון, האין זה זלזול גדול, ומעשה שסותר את כל הגישה הבסיסית של התפילה שעומדים ומדברים עם המלך. הגה: וכל שכן שדיבור באמצע התפילה הרי זה זלזול בכבוד שמים כי הרי עומדים ומדברים עם המלך.
תודה רבה
המשיכו להוביל ולהעלות את הנושא לסדר היום ובע"ה פעולותיכם הברוכות ישאו פירות.

מוקיר ומעריך
ד. ק.
 

לשם שמים

משתמש חדש
ידועים דברי הכף החיים על לימוד בשעת חזרת הש"ץ
מפרש את הגמרא אשרי מי שעמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו האם יש מצב שעוסק בתורה ואינו עושה נחת רוח ליוצרו אלא אם עוסק בתורה בשעה שאין הקב"ה חפץ בתורתו אז ודאי אין נחת רוח להקב"ה בתורתו ומוטב לו שלא יעסוק אז בתורה.
 

יהודי

משתמש ותיק
יש באמת בתקופה האחרונה אינפלציה עצומה של עלונים, יש פה עוד בעיה לבד מהזילות של חלק מהעלונים [כבר האריכו פה בפורום בענין], ישנה בעיה חמורה של גניזה, וכן ישנו חשש גזל שהבתי כנסיות צריכים לשלם משום מה את הוצאות הגניזה של עלונים אלו.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
האינפלציה של ה'עלונות' נראית כמו שלא באה להרבות תורה.. אלא בשביל להרבות כבוד אנשים וחצרות. במידה רבה או יותר מכך.
ידוע מה שאמר מרן הרב מטשעבין, 'אסר עלינו דברים בטלים - התיר לנו לשוח בדברי תורה'. השנינות והעומק בזה - גדולים!
אבל כמה, שיהא רבה הטפל על העיקר?
(אישית, לעיתים נדירות מאוד, אני מציץ בעלון כלשהוא, הם כמו אויר לידי. וגם מוכרח לומר שהעלונים כולם כולם ללא שום יוצא מן הכלל, ברוב דבריהם ערכם נמוך, ודיוקי השמועות עוד יותר נמוך, מלאי טעויות כרימון. נכון שדבר אחד טוב מציל על כל הספר (ובעלונים הרבה פחות).. אבל כמה ספרים נצטרך לקרא כל חיינו בשביל לסנן דבר טוב אחד..).
ובינינו מערכות העלונים יודעים היטב כי אם לא בבית הכנסת אף אחד לא יביט בהם אולי מעט שבמעט...
 

תיובתא

משתמש ותיק
הלצה ששמעתי על תופעה פסולה (ברובה) זו:
ידוע מאמר הגמ' בברכות "ולואי שיתפלל אדם כל היום", והשאלה הנשאלת היא אם יתפלל אדם כל היום, תורה מה תהא עליה? וי"ל שמתוך שאדם בא להתפלל מיד מתחיל לעיין בעלונים הנ"ל וכו'.
 

לשם שמים

משתמש חדש
יש לציין לשבח שבהרבה בתי מדרשות הגבאים עומדים על כך שיחלקו את העלונים רק אחרי התפילה
וזה דבר חשוב מאוד

מהם יראו וכן יעשו
 

לענין

משתמש ותיק
אבקש אם יש כאן מי שמצוי בביהכנ"ס הרמב"ן, לצלם בבקשה בשבילנו את הציור הנפלא שתלו הגבאים בכניסה לביהכנ"ס, על אותו המתפלל וכולו עמוס בעלונים. ציור חמוד.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
לענין אמר:
אבקש אם יש כאן מי שמצוי בביהכנ"ס הרמב"ן, לצלם בבקשה בשבילנו את הציור הנפלא שתלו הגבאים בכניסה לביהכנ"ס, על אותו המתפלל וכולו עמוס בעלונים. ציור חמוד.
מה זה ביהכ"נס הרמב"ן? היכן זה?
 

כותר

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
לענין אמר:
אבקש אם יש כאן מי שמצוי בביהכנ"ס הרמב"ן, לצלם בבקשה בשבילנו את הציור הנפלא שתלו הגבאים בכניסה לביהכנ"ס, על אותו המתפלל וכולו עמוס בעלונים. ציור חמוד.
מה זה ביהכ"נס הרמב"ן? היכן זה?
ברובע היהודי בירושלים סמוך לביהכנ"ס החורבה
 

מזכה הרבים

משתמש חדש
פותח הנושא
לענין אמר:
אבקש אם יש כאן מי שמצוי בביהכנ"ס הרמב"ן, לצלם בבקשה בשבילנו את הציור הנפלא שתלו הגבאים בכניסה לביהכנ"ס, על אותו המתפלל וכולו עמוס בעלונים. ציור חמוד.

אולי אתה מתכוון לזה?

עלונים בשעת התפילה.jpg
 

קבצים מצורפים

  • עלונים בשעת התפילה.pdf
    1.9 MB · צפיות: 10

לענין

משתמש ותיק
חמוד מאד, אך לא זה...
[שם זה ציור ידני. אדם עומד עם סטנדר וסידור, ובכל מקום אפשרי יש לו עלונים כולל בכובע...
 

ים סוף

משתמש ותיק
צר לי על כך שאני קצת מוציא את הרוח מהמפרשים..
אך לי אישית המודעה הנוכחית קצת צרמה, הציור הזה נראה כלקוח ממחוזות אנטי דתיים (ואני מתבטא בעדינות). והוא לא הציור הגרוע ביותר שהוגש כחומר למחשבה ע"י חברת "ויראת מאלקיך"- "ומקדשי תיראו". ניסיתי ליצור עמם קשר על מנת להביע את הסתייגותי אך הם לא עונים בטלפון.
לדעתי בלהט המאבק מישהו שפך את המים עם התינוק. בסופו של דבר ישנם גם יהודים פשוטים וטובים שרק רוצים איזה ווארט להגיד בשולחן שבת כדי לשמור על צורתו היהודית.
גם אני חושב שהיה להם מן הראוי למצוא זמן אחר, אך מכאן ועד להציגם בצורה נלעגת כזו לענ"ד רחוקה הדרך.
 

כותר

משתמש ותיק
ים סוף אמר:
צר לי על כך שאני קצת מוציא את הרוח מהמפרשים..
אך לי אישית המודעה הנוכחית קצת צרמה, הציור הזה נראה כלקוח ממחוזות אנטי דתיים (ואני מתבטא בעדינות). והוא לא הציור הגרוע ביותר שהוגש כחומר למחשבה ע"י חברת "ויראת מאלקיך"- "ומקדשי תיראו". ניסיתי ליצור עמם קשר על מנת להביע את הסתייגותי אך הם לא עונים בטלפון.
לדעתי בלהט המאבק מישהו שפך את המים עם התינוק. בסופו של דבר ישנם גם יהודים פשוטים וטובים שרק רוצים איזה ווארט להגיד בשולחן שבת כדי לשמור על צורתו היהודית.
גם אני חושב שהיה להם מן הראוי למצוא זמן אחר, אך מכאן ועד להציגם בצורה נלעגת כזו לענ"ד רחוקה הדרך.
זה דרך מקובלת להציג בצורה מוקצנת נוהג פסול, בקריקטורה משעשעת,
כדי להעיר את תשומת הלב על כך.
 

ים סוף

משתמש ותיק
מקובלת על מי?
אותי זה לא שעשע. היה אפשר לוותר על ציור הדמויות בצורה מביישת, כמות העלונים מבהירה את המסר באופן מספק.

זכורני מודעה שפורסמה על ידם בה נראה בן מזלזל באביו בצורה גסה ממש, (אמנם הייתה סיבה לזלזול אך לא היה צורך להביאה לידי ביטוי ע"י בן הקם באביו.)
למה הם לא חושבים על כל הילדים שבאים להתפלל, גם הם קוראים מודעות....
(האם מישהו מעונין להעלותה לצורך המחשה?)
 

לשם שמים

משתמש חדש
ים סוף אמר:
מקובלת על מי?
אותי זה לא שעשע. היה אפשר לוותר על ציור הדמויות בצורה מביישת, כמות העלונים מבהירה את המסר באופן מספק.

לא מבין תלונתך זה סגנון של קריקטורה
קריקטורה זה לא ציור
 

לשם שמים

משתמש חדש
ים סוף אמר:
צר לי על כך שאני קצת מוציא את הרוח מהמפרשים..
אך לי אישית המודעה הנוכחית קצת צרמה, הציור הזה נראה כלקוח ממחוזות אנטי דתיים (ואני מתבטא בעדינות). והוא לא הציור הגרוע ביותר שהוגש כחומר למחשבה ע"י חברת "ויראת מאלקיך"- "ומקדשי תיראו". ניסיתי ליצור עמם קשר על מנת להביע את הסתייגותי אך הם לא עונים בטלפון.
לדעתי בלהט המאבק מישהו שפך את המים עם התינוק. בסופו של דבר ישנם גם יהודים פשוטים וטובים שרק רוצים איזה ווארט להגיד בשולחן שבת כדי לשמור על צורתו היהודית.
גם אני חושב שהיה להם מן הראוי למצוא זמן אחר, אך מכאן ועד להציגם בצורה נלעגת כזו לענ"ד רחוקה הדרך.

יש הבדל גדול בין לעיין בעלון ולקרוא וורט או סיפור ובין לשבת בזמן התפילה עם ערימה שלמה או חוברת עלונים וכו'
וכל אחד מבין שהציור בא להקצין את המצב הזה.
 

ים סוף

משתמש ותיק
גם אני בעד רוב הפעילות העניפה של האירגון, רק חוששני שבלהט ה'לשם שמים' נחצה מידי פעם גבולו הדק של הטעם הטוב. (לדוגמא במקרה המצו"ב)
האם המטרה אכן מקדשת את האמצעים?
 

קבצים מצורפים

  • גם זה מקובל עליך.docx
    772.5 KB · צפיות: 41

יוסף יוסף

משתמש ותיק
מכוער
ברצוני לבאר כוונתי: יש דברים שהם נכונים, אך לא צריכים להיאמר!
ברור שמצוות התוכחה חשובה, אך מצווה התורה ולא תשא עליו וגו'
וכן יש מצווה לתלות את הנסקלים, אך מצווה התורה לא תלין נבלתו וגו'
כך שגם באם זה נכון שיש דברים שיש לתקן ולשפר - אך מקומם רק באופן פרטי ולא כוללני
לנביאים היה מותר להוכיח את בנ"י, אך כשקרה שאחד הנביאים אמר מילה שמשתמעת לכדי ביזיון עם ישראל, הוא נענש.
כמו כן לעניינו יש דברים שיותר מהמוסר שלהם, הם שופכים את האמת מידי לאור, וזה ביזוי לעם קודש!
ולכן כל סוגי הקריקטורה למיניהם, לפעמים זה איבוד פרופורציות, נכון שהתקשורת החילונית דוגלת בחופש הביטוי
אך בוודאי שלא כן דרך התורה, כי בכל ביטוי יש לראות מה משתמע מהביטוי
ובאופן שזה יראה כחילול השם ח"ו, עדיף לא להוציא את זה לאור
 

לשם שמים

משתמש חדש
עלון שמדבר בנושא קריאת עלונים בשעת התפילה
 

קבצים מצורפים

  • לעבדך באמת.pdf
    574.1 KB · צפיות: 7

נדיב לב

משתמש ותיק
עבודה טובה. אבל העלונים הם מספר 2 במדרג הזלזול בתפילה ובבית הכנסת. מספר אחד זה הדיבורים ושיחות הבטלה!
 

חדא

משתמש ותיק
גם העלון הזה הוא מוגזם, אדרבא מוכח בפוסקים שלעיין בלב מותר מעיקר הדין ורק החשש שילמדו ממנו לדבר דברים בטלים
וממילא במקום שלא שייך החשש יש להקל, וראינו גם לחלק מרבותינו שנהגו להקל בזה.
 

חדא

משתמש ותיק
שו"ת הרמ"ע מפאנו סימן קב
שמינית - מי שהוא בקי בתפלה והתפלל בלחש עם הצבור מהו שיעסוק בתורה בשעה ששליח צבור יורד להוציא את שאינו בקי ובלבד שיענה אמן, ואף על פי שלפעמים לא ידע על איזו ברכה הוא עונה הנפת סודרים של אלכסנדריא תוכיח.
תשובה, רוב העולם אינם נזהרים וקורין בסדר קרבנות וכיוצא בשעה שש"צ יורד אף על גב דלא יאות עבדין ובכל כי האי גוונא איכא משום הנח להם - וכיון דגלו דעתייהו שאינן מכוונים לצאת אף על פי שיענו לפעמים ואינם יודעים על איזו ברכה אין כאן אמן יתומה כמפורש בירושלמי הביאו הרב בפרק שלשה שאכלו, ולא עוד אלא שהם פטורים מן הדין מעניית אמן שהעוסק במצוה פטור מן המצוה, ואם ענו מצוה קעבדי ובכלל מצווה ועושה נינהו דהא מצווים הם בכך אלא שדבר אחר גורם להם ליפטר לפי שעה והמה מ"מ חוטפים את המצוה ובידם שתים כאבוה של רבי יוסי בן החוטף אפרתי שנזכר במשנה דכלאים בסוף פרק ג' הנקרא כן על שם שהיה חוטף מצות מן השוק ומזכירין אותו לשבח, אבל באלכסנדריא של מצרים יודעים היו על ידי הנפת סודרין אם היא ברכה ראשונה שנייה או שלישית - ואנו מחזיקים עצמנו בקיאים להתחייב בתפלה שלא יהא ש"צ מוציא אותנו וראוי שנספק בעצמנו בבלתי בקיאים שאם לא כיוננו כל הצורך נכוין לצאת בשעה שש"צ יורד ועם זה אנו נכנסים לספק אמן יתומה, ומה טוב שלא לעסוק בדברים אחרים ולכוין ולענות אמן.
 

בנציון

משתמש ותיק
חדא אמר:
שו"ת הרמ"ע מפאנו סימן קב
שמינית - מי שהוא בקי בתפלה והתפלל בלחש עם הצבור מהו שיעסוק בתורה בשעה ששליח צבור יורד להוציא את שאינו בקי ובלבד שיענה אמן, ואף על פי שלפעמים לא ידע על איזו ברכה הוא עונה הנפת סודרים של אלכסנדריא תוכיח.
תשובה, רוב העולם אינם נזהרים וקורין בסדר קרבנות וכיוצא בשעה שש"צ יורד אף על גב דלא יאות עבדין ובכל כי האי גוונא איכא משום הנח להם - וכיון דגלו דעתייהו שאינן מכוונים לצאת אף על פי שיענו לפעמים ואינם יודעים על איזו ברכה אין כאן אמן יתומה כמפורש בירושלמי הביאו הרב בפרק שלשה שאכלו, ולא עוד אלא שהם פטורים מן הדין מעניית אמן שהעוסק במצוה פטור מן המצוה, ואם ענו מצוה קעבדי ובכלל מצווה ועושה נינהו דהא מצווים הם בכך אלא שדבר אחר גורם להם ליפטר לפי שעה והמה מ"מ חוטפים את המצוה ובידם שתים כאבוה של רבי יוסי בן החוטף אפרתי שנזכר במשנה דכלאים בסוף פרק ג' הנקרא כן על שם שהיה חוטף מצות מן השוק ומזכירין אותו לשבח, אבל באלכסנדריא של מצרים יודעים היו על ידי הנפת סודרין אם היא ברכה ראשונה שנייה או שלישית - ואנו מחזיקים עצמנו בקיאים להתחייב בתפלה שלא יהא ש"צ מוציא אותנו וראוי שנספק בעצמנו בבלתי בקיאים שאם לא כיוננו כל הצורך נכוין לצאת בשעה שש"צ יורד ועם זה אנו נכנסים לספק אמן יתומה, ומה טוב שלא לעסוק בדברים אחרים ולכוין ולענות אמן.
כמדומני שר' חיים מוואלז'ין כותב שלא מצא שום לימוד זכות על עניית אמן בלי שיודעים על מה עונים, ולכאורה הוא חולק על הרמ"ע מפאנו הנ"ל.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מזכה הרבים אמר:
קיבלתי במייל
מצוה לפרסם
........
כמדומה שהפורום לא נועד למודעות ענק של ה'מעוררים' וה'מטיפים', אלא לדיון.
ובשביל לדון, לא צריך להתרגש. אפשר לכתוב באותיות רגילות..
 

בן של רב

משתמש ותיק
יש משהו שאף אחד לא הזכיר: רבבות יהודים אין להם לחלוחית של חיזוק יהדות בכל היום יום עם החילונים שבעבודה והדבר היחיד שמחזק את האמונה את התורה את המצוות את המידות ועוד ועוד - הוא רק העלונים.
ושמעתי מאדם גדול וחכם שהיום הדרך המובחרת לקיים מצות תוכחה היא לתפוס נושא מוזנח (רק לו יצוייר, כרגע בכל חלקי התורה הכל מושלם...) ולעורר בסגנון המתקבל היום על הלב.
והנה דוגמא פשוטה: אם היו רק עוד 38 אברכים שיעשו קמפיין כמו ידידי הרב אנגלרד (שמוציא 'תיקוני עירובין' ומחדיר את שמירת איסור מלאכת הוצאה בשבת בכל רחבי תבל) וכל אחד היה תופס מלאכה אחת מהל"ט - היינו מצילים ממליארדים של מלאכות שבת.
עוד דוגמא: אם היו מוציאים עלון קבוע על גזל האם היו כל כך הרבה גזלנים מכובדים ובעלי מעמד בינינו?
נכון לעכשיו רוב העלונים מחזקים מאוד לא לאכול 'חזיר' (כלשון מו"ר הגראי"ל על כלל האיסורים שבין אדם לחברו שזה ה'חזיר' הנפוץ יום יום בכמה מיני ואופני לאוין דאורייתא) ומפחיד לדמיין איך היה העולם נראה בלעדיהם.
את הטענות כבר הבאתם ואסור אסור אסור להתמקד בחצי תמונה!
(מי שמעוניין לתפוס נושא כלשהו ולעורר אשמח להדריך מנסיון - זה קל מאוד)
 
A

Anonymous

Guest
ראוי לציין כי לאחרונה יש תופעה חדשה של עלונים צבעוניים שיש בהם כתבות ופרסומים על ענינים שכלל לא קשורים לתורה, ומחלקים את זה בתוך בתי כנסיות.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
חדא אמר:
גם העלון הזה הוא מוגזם, אדרבא מוכח בפוסקים שלעיין בלב מותר מעיקר הדין ורק החשש שילמדו ממנו לדבר דברים בטלים
וממילא במקום שלא שייך החשש יש להקל, וראינו גם לחלק מרבותינו שנהגו להקל בזה.
היכן מוכח כן בפוסקים? הרי בשו"ע מבואר שכל אחד צריך לכוון לחזרת הש"ץ.
ומה שראינו לרבותינו, הרי אין למדין הלכה מפי מעשה
 

אסף

משתמש ותיק
רציתי להציע לראות את הדברים במבט אחר.
הצורך לקרוא משהו מענין הוא משהו שרבים וטובים מרגישים אותו ולשם כך קוראים עיתונים או גולשים באתרים "כשרים". עיתון מעצם טבעו הוא בעל אינטרס כלכלי או קבוצתי כמפורסם על גבי כל עיתון במפורש... וק"ו אתר. גם אם עיתון מופץ 'לשם שמים' יש בו הרבה מן החיסרון, ומי שקורא עלונים ברמה גבוהה (יש כאלה) במקום עיתון, מרוויח כפליים.
ידוע לי על ת"ח השקועים בעולמה של תורה ואינם מעוניינים לקרוא עיתונים, שקוראים עלונים מסוימים כתחליף מוצלח למוספים התורניים המצורפים לעיתונים ולדעתי ישנם שעולים ברמת הכתיבה ובתוכן על הנ"ל.
בוודאי שאלו אינם נמנים על הקוראים בזמן התפילה ושאר החסרונות הנלווים שהוזכרו כאן.
 

בן של רב

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
מכוער
ברצוני לבאר כוונתי: יש דברים שהם נכונים, אך לא צריכים להיאמר!
ברור שמצוות התוכחה חשובה, אך מצווה התורה ולא תשא עליו וגו'
וכן יש מצווה לתלות את הנסקלים, אך מצווה התורה לא תלין נבלתו וגו'
כך שגם באם זה נכון שיש דברים שיש לתקן ולשפר - אך מקומם רק באופן פרטי ולא כוללני
לנביאים היה מותר להוכיח את בנ"י, אך כשקרה שאחד הנביאים אמר מילה שמשתמעת לכדי ביזיון עם ישראל, הוא נענש.
כמו כן לעניינו יש דברים שיותר מהמוסר שלהם, הם שופכים את האמת מידי לאור, וזה ביזוי לעם קודש!
ולכן כל סוגי הקריקטורה למיניהם, לפעמים זה איבוד פרופורציות, נכון שהתקשורת החילונית דוגלת בחופש הביטוי
אך בוודאי שלא כן דרך התורה, כי בכל ביטוי יש לראות מה משתמע מהביטוי
ובאופן שזה יראה כחילול השם ח"ו, עדיף לא להוציא את זה לאור
יש ספר 'ואתה קדוש' של הגאון רבי אליהו רוט מנהל רוחני בית שמעיה
הספר מכיל גם כל דברי חז"ל וראשונים בזה, וגם עשרות דוגמאות של חילול השם הנפוץ (וביניהם מה שהזכרת) וזה אוצר בלום למי שרוצה לינצל מזה.
קיים גם באוצר החכמה.
 
חלק עליון תַחתִית