בדיקת חמץ בנרות שלנו

יעבץ

משתמש ותיק
בשו"ע סימן תל"ג סעיף ב': אין בודקין לאור האבוקה אלא לאור הנר ולא בנר של חלב", וביאר המ"ב "שהוא מתיירא שמא יטיף על הכלים ויפסידם".
מנסיון, השימוש בנרות השעווה המצויים גורם ללכלוך רב, עד העצרת אני עמל להסיר מכאן ומשם את עיגולי השעווה מהמרצפות ומכל אשר בבית.
האם אפשר להשתמש בנרות אלו לבדיקה? ואולי מישהו יתן עצה טובה להתגבר על הבעייה?!
 

מוטי

משתמש ותיק
מעיון בדברי הפוסקים וסברותיהם יצא לי שבזמנינו ראוי ונכון לכתחילה להשתמש עם פנס
ובשביל לצאת המנהג (וגם בשביל הילדים..) אני בודק מתחילה במקומות שא"צ עיון דקדוק והשתטחות וכיוצ"ב בנר
ואח"כ בפנס
 

מנין

משתמש ותיק
איפה יש אצלנו חורים וסדקים שנר מאיר בהם יותר מאשר פלורוסנט?

מוטי אמר:
(וגם בשביל הילדים..)
מה כוונתו? סתם אטרקציה? או כדי שלא תהיה סתירה בין מה שלמדו בגן למנהג של אבא?
 

מוטי

משתמש ותיק
מנין אמר:
מוטי אמר:
(וגם בשביל הילדים..)
מה כוונתו? סתם אטרקציה? או כדי שלא תהיה סתירה בין מה שלמדו בגן למנהג של אבא?

אטרקציה מהציורים שהביא מהגן
מאותה סיבה ששמים ניירות לבנים/נייר כסף
 

לחזות בנועם

משתמש רגיל
אפשר לשים נייר כסף שיתפוס את הנר ויהיה פתוח למרגלותיו.. וכדאי לקחת נר דקיק למנוע את אותה בעיה אמיתית שכבודו כתב שעי"ז אין ריבוי מנטיפי השעוה.
 

מוטי

משתמש ותיק
השאילה היא אחת, האם מחמת החשש שהנר ינטוף וכו' לא בודקים פחות טוב?!

מבשרי חזיתי אנשים שבדיקת חמץ היתה להם טקס דתי ואילו את חובת הבדיקה לא קיימו באמת (נתעטפו במגבעותיהם וחליפותיהם אף שהיה נראה בעליל שמחמת כן נמנעים להשתטח על הארץ במקום שהיה נחוץ לעשות כן, שאלו על אודות חמץ בנענוע ידים ושריקת שפתים אף שלצורך הבדיקה צריך לדבר), ומעודי המלצתי עליהם זכות שבזמנינו יש להקל בחובת הבדיקה כל עיקר...
 

יעבץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
לחזות בנועם, תודה על העצה. אבל כמה שאני מנסה לא עוזר לי, כי הנר לא עומד בצורה אנכית כמו בהבדלה לדוגמא.

לכל השאר, נפתח פה דיון נוסף על עצם הצורך בנר, ובזה צדקו דברי מנין, שעד שאתה דן להעדיף פנס על נר הרי בבתינו לילה כיום יאיר וקיי"ל שרגא בטיהרא מאי אהני. אבל אני דנתי על קיום המצווה בנר, כלומר אם אתה בא לבדוק בנר (כמו שאני עושה, ומן הסתם יש עוד כמה...) האם מותר לבדוק בנרות שלנו. על עצמי אני יכול להעיד שאכן החשש מלכלוך מפריע לי בבדיקה.

ואגב, אחרי שפתחתי האשכול עיינתי בטור שם מקור הדין וראיתי שהחשש בנר חלב הוא לא מהלכלוך אלא בעיית כשרות: אם החלב ינטף על הכלים הם יאסרו. ומכל מקום השאלה שלי בעינה עומדת, מחמת ההפרעה שנגרמת מהלכלוך.
 

מוטי

משתמש ותיק
לי יש ארונות וספות וכהנה מרעין בישין אשר מתחתם יום כלילה יחשיך, וגם אור החשמל פחות מבהיק מפנס לדים ממוקד,
אבל אה"נ יתכן שהצדק אתכם והמנהג שראיתי בבית אבא עודנו פועם בי שלא העזתי אלא להחליפנו בפנס ולא לבטל הענין לגמרי.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הגרי"ז גוסטמן אמר לאבא שלי שעדיף לבדוק עם פנס מנר. יתכן שכוונתו רק במקום שא"א לבדוק היטב עם נר.
אני מקפיד להשתמש עם פנס שיש מנורה מסוג הישן ולא לדים, שהרי תקנת חז"ל הוי לדבוק לאור הנר. מנורה מסוג הישן הוי גחלת של מתכת שדינו כאש, ויש להחשיב זה נר. צ"ע אם זה שייך בלדים.
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
מה שממשיכים לבדוק בנר יתכן שהוא משום שבגמ' אסמכוהו אקרא ד"נר ה' נשמת אדם".
אגב בשנה שהגרי"ש עבר את הצנטור (9 שנים לפני פטירתו) ראיתי אותו בבדיקת חמץ. את הברכה אמר עם שטריימל לראשו והנר בידו, לאחר הברכה הטיח את השטריימל על השלחן, ואת הנר העביר לרב אפרתי. נשכב על הרצפה קבל לידיו את הנר והחל לזחול תחת הארונות. יתכן שסבר שזהו המקום היחיד שיש בו בדיקת חמץ מדינא לכן הסמיך אליו את הבדיקה עם הנר.
ת"ח א' נוהג שאשתו בודקת ל' יום קודם הפסח עם פנס, ומשאירה לו כמה מקומות להטיף בהם נטיפי שעוה לחיבוב מצוה.
 

יעבץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה לכל העונים.
אבל מכל התשובות אין עדיין תשובה למה ששאלתי: האם לנרות שלנו יש דין 'נר חלב' שנפסק להלכה שאין להשתמש בו???
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
לכאורה נרות שלנו עדיפים על נרות של שעווה. אולי הם נוטפים קצת יותר, אבל מניסיון קל יותר לנקות הנוטף מהם. אבל כנראה הרבה אנשים לא ס"ל כן, אם אפשר לקבוע זה ע"פ כמות הנרות שעווה שמוכרים בבהכ"נ עבור בדיקת חמץ.
 

מוטי

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
תודה לכל העונים.
אבל מכל התשובות אין עדיין תשובה למה ששאלתי: האם לנרות שלנו יש דין 'נר חלב' שנפסק להלכה שאין להשתמש בו???

לא הבנתי, יש נר שלא מטפטף ואתה רוצה להשתמש בו? או שאתה שואל על כלל הנרות היות וכולם מטפטפים א"כ אין להשתמש בהם?
ואיזה נרות לדעתך היה בזמן השו"ע והמ"ב, כאלו שלא טפטפו?
 

יעבץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוטי אמר:
יעבץ אמר:
תודה לכל העונים.
אבל מכל התשובות אין עדיין תשובה למה ששאלתי: האם לנרות שלנו יש דין 'נר חלב' שנפסק להלכה שאין להשתמש בו???

לא הבנתי, יש נר שלא מטפטף ואתה רוצה להשתמש בו? או שאתה שואל על כלל הנרות היות וכולם מטפטפים א"כ אין להשתמש בהם?
ואיזה נרות לדעתך היה בזמן השו"ע והמ"ב, כאלו שלא טפטפו?

אני לא מכיר נר שלא מטפטף, אולי יש לא יודע.
אתה בעצם מתכוון לומר שכל הנרות מטפטפים ושכך היה תמיד. חשבתי על שאלה זו. אין לי תשובה, אך המעיין בטור (מקור הדברים שם בשם אביו הרא"ש ) יראה שהחשש הוא בנר חלב שלא יאסור את הכלים בנר שומן שלא יאסור ג"כ, ובנר שמן שילכלך את הבגדים. חשבתי אולי קצת שעווה לא הפריע להם, מי יודע?!

ואני חוזר שוב:
יעבץ אמר:
אבל מכל התשובות אין עדיין תשובה למה ששאלתי: האם לנרות שלנו יש דין 'נר חלב' שנפסק להלכה שאין להשתמש בו???
 

מוטי

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
ובנר שמן שילכלך את הבגדים. חשבתי אולי קצת שעווה לא הפריע להם, מי יודע?!

מאחר שזכינו שדבר שמלכלך את הבגדים אין לבדוק עמו, ומאחר שבזמנינו עכ"פ נראה פשוט שטפטוף נר שעוה חשיב לכלוך
א"כ נראה פשוט שצריך להתבונן האם יש להעדיף ענין בדיקה עם נר או ענין בדיקה ללא לכלוכים,
וכמו שכתבתי דעתי דעת קטנה נוטה בפשיטות שבדיקה ללא לכלוכים עדיפא מענין בדיקה עם נר
 

יעבץ

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוטי אמר:
יעבץ אמר:
ובנר שמן שילכלך את הבגדים. חשבתי אולי קצת שעווה לא הפריע להם, מי יודע?!

מאחר שזכינו שדבר שמלכלך את הבגדים אין לבדוק עמו, ומאחר שבזמנינו עכ"פ נראה פשוט שטפטוף נר שעוה חשיב לכלוך
א"כ נראה פשוט שצריך להתבונן האם יש להעדיף ענין בדיקה עם נר או ענין בדיקה ללא לכלוכים,
וכמו שכתבתי דעתי דעת קטנה נוטה בפשיטות שבדיקה ללא לכלוכים עדיפא מענין בדיקה עם נר

הוא אשר אמרתי!
אבל הפתרון שאתה מציע לא מוסכם על דעת הכל. ואלו שסוברים שיש לבדוק בנר דווקא? כבוד שמים הביא עדות אישית מהגרי"ש שבדק בנר, מהי סברתו?
אולי פשוט מפני שאי אפשר, ובדליכא כו"ע לא פליגי. אבל אתפלא שלא ראיתי מי שמעיר ע"כ.
 

מוטי

משתמש ותיק
כמה פטנטים שראיתי כאן:
א' להקפיא את הנר
ב' לעטוף אותו בניילון נצמד
ג' תחתית רחבה
ואולי אם תעשה כל הג' תיוושע.

נ.ב. כאן המקום לכל אותם מכונים המפרסים הידורי מצוות כלשהם לטפל בענין זה
 

יודע ספר

משתמש ותיק
הרב יעב"ץ מכובדנו שליט"א, כמעט חשבתי שמשהו אחר כתב בשמך, זה לא מתאים לרמתך כמדומני.
א. מהכ"ת שהבעיה של חלב היא משום נוטף ולא משום איסור 'חלב'???- אתממהההה על קביעתך הבלתי מבוררתת, ואדרבה אם אינני טועה הבעיה דוקא מצד הכשרות ולא מצד הנוטף.
ב. בכנות!! אתה באמת עמל עד העצרת להסיר את עיגולי השעווה מהרצפות והכלים וכדו'??- תחשוב על זה שוב.
ג. ואם כל מה שרצית זה עצה פרקטית להנצל מטפטופים אז כמדומני שקודמי כאן הביא לזה כמה פתרונות יצירתיים.
בהצלחה.
 

לחזות בנועם

משתמש רגיל
לכבוד יודע ספר, עיין בהודעותיו הבאות שכתב שם שלאחר העיון מצא באמת שזה מצד האיסור ולא מצד הליכלוך ולא תתמה עליו לחינם.
 

דרומאי

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
תודה לכל העונים.
אבל מכל התשובות אין עדיין תשובה למה ששאלתי: האם לנרות שלנו יש דין 'נר חלב' שנפסק להלכה שאין להשתמש בו???
החשש בנר חלב לפי שאסור באכילה, לא?
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
לחזות בנועם, תודה על העצה. אבל כמה שאני מנסה לא עוזר לי, כי הנר לא עומד בצורה אנכית כמו בהבדלה לדוגמא.

לכל השאר, נפתח פה דיון נוסף על עצם הצורך בנר, ובזה צדקו דברי מנין, שעד שאתה דן להעדיף פנס על נר הרי בבתינו לילה כיום יאיר וקיי"ל שרגא בטיהרא מאי אהני. אבל אני דנתי על קיום המצווה בנר, כלומר אם אתה בא לבדוק בנר (כמו שאני עושה, ומן הסתם יש עוד כמה...) האם מותר לבדוק בנרות שלנו. על עצמי אני יכול להעיד שאכן החשש מלכלוך מפריע לי בבדיקה.

ואגב, אחרי שפתחתי האשכול עיינתי בטור שם מקור הדין וראיתי שהחשש בנר חלב הוא לא מהלכלוך אלא בעיית כשרות: אם החלב ינטף על הכלים הם יאסרו. ומכל מקום השאלה שלי בעינה עומדת, מחמת ההפרעה שנגרמת מהלכלוך.
יש כאלה שלוקחים יעה (דהיינו החבר של המטאטא) ומדביקים את הנר ליעה ע''י שמימיסים את התחתית של הנר עם נר אחר וכך הולכים בכל הבית זה עצה מעולה למי שיודע איך לעשות אותה.
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
יעבץ אמר:
תודה לכל העונים.
אבל מכל התשובות אין עדיין תשובה למה ששאלתי: האם לנרות שלנו יש דין 'נר חלב' שנפסק להלכה שאין להשתמש בו???
החשש בנר חלב לפי שאסור באכילה, לא?
יעבץ אמר:
ואגב, אחרי שפתחתי האשכול עיינתי בטור שם מקור הדין וראיתי שהחשש בנר חלב הוא לא מהלכלוך אלא בעיית כשרות: אם החלב ינטף על הכלים הם יאסרו. ומכל מקום השאלה שלי בעינה עומדת, מחמת ההפרעה שנגרמת מהלכלוך.
יודע ספר אמר:
א. מהכ"ת שהבעיה של חלב היא משום נוטף ולא משום איסור 'חלב'???- אתממהההה על קביעתך הבלתי מבוררתת, ואדרבה אם אינני טועה הבעיה דוקא מצד הכשרות ולא מצד הנוטף.
 
חלק עליון תַחתִית