הפותח יד בתשובה לקבל פושעים וחטאים - הרבותא בקבלת החטאים בתשובה יותר מהפושעים

שלו'

משתמש ותיק
הפותח יד בתשובה לקבל פושעים וחטאים
 
לכא' פושעים גרועים מחטאים, והיה לנו לומר בסדר עולה, שלא רק את החטאים מקבל בתשובה אלא אפילו את הפושעים?
אכן יש לבאר הרבותא בחטאים על פושעים. שענין 'חטאים' מתפרש חסרים (כדפרש"י במלכים א' א' כ"א: והייתי אני ובני שלמה חטאים. חסרים ומנועין מן הגדולה, כמו אל השערה ולא יחטיא), והיי' מי שביטל מצוות וביטל תורה, וא"כ הוא חסר מהן, ואף אם השי"ת מקבלו בתשובה על מה שלא קיים ציוויו, ואף שיקבלו בתשובה אפילו על פשעיו – מרדיו, [גם אם הוא 'פושע' קבוע], אך סוף סוף הינו חסר מהתורה שלא למד, ובפשטות אי אפשר לו להשלים זאת!

אכן בספר לקט רשימות על אלול וימים נוראים [למשגיח מלייקווד הג"ר נתן זצ"ל, בעמ' ק"ה] מובא מהמשגיח בשם ר' דניאל מקלם זצ"ל הי"ד:

אנשים סבורים שאפשר לתקן מעשה עבירה ע"י תשובה, אבל מי שהפסיד זמן לא יכול לתקן. וזה אינו, והאמת היא דאפשר לתקן זמן ג"כ. והוכיח מפסוק ביואל (ב' כ"ה) "ושלמתי לכם את השנים אשר אכל" וכו', וביאר ר' דניאל דודאי קאי על רוחניות ולא על עושר גשמי, חזינן דאפשר להשיב זמן, וכן אפשר לתקן זמן ע"י תשובה, כיון שזמן הוא בריאה ג"כ.

ואמר המשגיח בוועד בבדיחותא, מי שביטל חמש עשרה שנה ולא למד אלא התבטל, והסתובב אצל המשגיח לבקש עצות... גם הוא יכול לתקן!

 
לפי זה, י"ל שכאן אומרים חידוש נפלא זה, שהשי"ת פותח ידו בתשובה לקבל אפילו 'חטאים' שביטלו הזמן וכו' – גם זה יתוקן בחסדו ית'!

 
ואולי בזה יבואר גם מה שהתקשו על הסדר בי"ג מידות – נושא עוון ופשע וחטאה, וכנ"ל.
 
חלק עליון תַחתִית