פרשת שמות - וארא - מיהו אותו חכם אשכנזי שאמר שמטהו של משה שהתגלגל מאדם הראשון עליו נתלה המן / היה שרביטו של אחשוורוש

ים סוף

משתמש ותיק
כ' בעל מחזור ויטרי בפי' למסכת אבות פ"ה שמטהו של משה התגלגל אליו מאדם הראשון. שמסרו לשת וכך התגלגל משך כל הדורות עד שהגיע ליעקב שמסרו ליוסף ולאחר מות יוסף באו עבדי פרעה וגנבוהו, ומצא אותו יתרו ונטעו בגנו ועקרו משה משם.

וכעי"ז במבי"ט (שער העיקרים פרק כב') ובמדין היה אסור בבית האסורים ויצא ותלש מטה ספיר שהיה נטוע בגנת יתרו והי' חקוק בו שם המפורש הוא המטה שנברא בין השמשות של שבת בראשית בגן עדן ולקחו אדם הראשון וירד למצרים והגיע לידי יתרו ונטעו בגנו.

וכ' בהגדת פי המדבר שמקור הדברים הוא ממדרש ויושע. ועוד הביא שם ז"ל שמועה מאחד המיוחד מחכמי אשכנז "כי העץ שנתלה עליו המן הוא המטה של מרע"ה". אלא שכ' להק' "לא אכחד לשוני לפקפק בשורש ההקדמה הלזו במ"ש דעץ של המן הוא עצמו המטה של משה דלכאורה קשה ע"ז דהרי אמרו ז"ל גבי עוג דמרע"ה היה גכוה עשר אמות והמטה עשר אמות וקפץ עשר אמות עד שהגיע אל קרסוליו והרי מפורש בכתובים כי העץ של המן גכהו ן' אמות אם לא שנאמר דעשר אמות של זמן מרע"ה בערך ן' אמה של זמן אחשורוש דנתמעטה האמה מזמן משה עד שעשרה נעשו ן'" עכ"ל

ובספר 'אברהם אנוכי' (ר' אברהם בן ר"ח פאלאגי') כ' שמועה אחרת בשם חכם אשכנזי ז"ל "ושמעתי אומרים לי מחכם אשכנזי דזה השרביט היה מטה משה דכתוב שם המפורש".

ומעתה חפץ אני לדעת מי הוא החכם האשכנזי, ואיזו שמועה היא הנכונה???
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
ים סוף אמר:
ואיזו שמועה היא הנכונה???
מי אמר לך שלא תלו את המן על השרביט של אחשורוש? :)
והשרביט שהגיש אחרי כן לאסתר היה שרביט אחר, מכיון שהשרביט הקודם נלקח לצרכים אחרים.(אולי המן גנב אותו)
ואגב צ"ע שבפסוק כתוב שרביט הזהב (ואולי ציפהו בזהב).
 

במבי

משתמש ותיק
ים סוף אמר:
כ' בעל מחזור ויטרי בפי' למסכת אבות פ"ה שמטהו של משה התגלגל אליו מאדם הראשון. שמסרו לשת וכך התגלגל משך כל הדורות עד שהגיע ליעקב שמסרו ליוסף ולאחר מות יוסף באו עבדי פרעה וגנבוהו, ומצא אותו יתרו ונטעו בגנו ועקרו משה משם.

וכעי"ז במבי"ט (שער העיקרים פרק כב') ובמדין היה אסור בבית האסורים ויצא ותלש מטה ספיר שהיה נטוע בגנת יתרו והי' חקוק בו שם המפורש הוא המטה שנברא בין השמשות של שבת בראשית בגן עדן ולקחו אדם הראשון וירד למצרים והגיע לידי יתרו ונטעו בגנו.

וכן התרגום יונתן כותב זאת בפרשת שמות ב-כא
רק שכותב שם "ואיסתכי ית חוטרא דאיתבריאת ביני שמשתא"
ועיין https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=3875&p=45835#p45835
שאין "איסתכי" מבטא ראיה בלבד, אלא ראיה יותר לעומק.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
האחד בא לגור אמר:
ים סוף אמר:
ואיזו שמועה היא הנכונה???
מי אמר לך שלא תלו את המן על השרביט של אחשורוש? :)
והשרביט שהגיש אחרי כן לאסתר היה שרביט אחר, מכיון שהשרביט הקודם נלקח לצרכים אחרים.(אולי המן גנב אותו)
ואגב צ"ע שבפסוק כתוב שרביט הזהב (ואולי ציפהו בזהב).
ובכך גם מיושב איך נעשה המטה גבוה חמשים אמה, שהרי נעשה נס בשרביט ונעשה ארוך [ואולי לכן נאלץ המלך להחליף את השרביט].
 

ים סוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
האחד בא לגור אמר:
ים סוף אמר:
ואגב צ"ע שבפסוק כתוב שרביט הזהב (ואולי ציפהו בזהב).
וכן ילה"ק על השמועה שהיה עצו של המן, שהרי לא היה מעץ, אם לא שנאמר ש'עץ' הוא כינוי לעמוד תליה?
 

אלימלך

משתמש ותיק
ים סוף אמר:
בספר 'אברהם אנוכי' (ר' אברהם בן ר"ח פאלאגי') כ' שמועה אחרת בשם חכם אשכנזי ז"ל "ושמעתי אומרים לי מחכם אשכנזי דזה השרביט היה מטה משה דכתוב שם המפורש".
כעי"ז
 

קבצים מצורפים

  • דברי יחזקאל משינווא.PDF
    155.2 KB · צפיות: 13

ים סוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זרוע אמר:
האחד בא לגור אמר:
ים סוף אמר:
ואיזו שמועה היא הנכונה???
מי אמר לך שלא תלו את המן על השרביט של אחשורוש? :)
ובכך גם מיושב איך נעשה המטה גבוה חמשים אמה, שהרי נעשה נס בשרביט ונעשה ארוך [ואולי לכן נאלץ המלך להחליף את השרביט].
איתא בגמ' מגילה טו:
"אמר רבי יוחנן שלשה מלאכי השרת נזדמנו לה באותה שעה אחד שהגביה את צוארה ואחד שמשך חוט של חסד עליה ואחד שמתח את השרביט וכמה אמר רבי ירמיה שתי אמות היה והעמידו על שתים עשרה ואמרי לה על שש עשרה ואמרי לה על עשרים וארבע במתניתא תנא על ששים".
וצע"ג דלפי"ז לא ייתכן שהיה זה מטהו של משה, שהרי מדוע היה רק שתי אמות, ולא עשר? אא"כ נאמר שאחשוורוש קיצרו לגודל הסטנדרטי של השרביטים שהיו מקובלים באותה תקופה.
(ואגב אורחיה קמ"ל שלא עשה המן את שרביטו של אחשוורוש לעצו שלו, שהרי לכל הדעות לא התארך השרביט נ' אמה.)
 

ים סוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
חשבתי על זה, אבל למה לו להמן לקצר וכי היה לו דין בחמישים אמה דוקא? מצא קרש ארוך ברחוב והחליט שיש לו בשבילו תפקיד...
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
ים סוף אמר:
חשבתי על זה, אבל למה לו להמן לקצר וכי היה לו דין בחמישים אמה דוקא? מצא קרש ארוך ברחוב והחליט שיש לו בשבילו תפקיד...
זה לא נכון, זרש אמרה לו "יעשו עץ גבוה חמישים אמה" עוד לפני שהוא מצא את הקרש....
 

ים סוף

משתמש ותיק
פותח הנושא
אדרבה, מצא נא לי מקור וטעם לדרישתה של זרש לעשות עץ חמישים אמה דוקא ולא יותר.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
האחד בא לגור אמר:
ים סוף אמר:
(ואגב אורחיה קמ"ל שלא עשה המן את שרביטו של אחשוורוש לעצו שלו, שהרי לכל הדעות לא התארך השרביט נ' אמה.)
למה ?
למ"ד ששים, יתכן שקיצרו.
למה לקצר? יותר נכון לומר שהוא תקע אותו באדמה בעומק של 10 אמה. ובכל מקרה הרי מסתבר שלא ניתן להעמיד באופן אחר עץ גבוה 50 אמה, אם לא שנוטעים אותו עמוק באדמה.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
יתכן לומר כי כמו שיתרו נטע אותו בגן שלו - כך אחשורוש נטע את המטה אצלו בגן עד שגדל לכדי 50 אמה.
ולפי"ז יהיה אפשר גם לתרץ כי מאותו המטה היו הרבה מטות לאחר שנטע אותו וגדל כמה ענפים ממנו
אחד להמן בכדי לתלות, ואחד לאחשורוש לשרביטו.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ועוד י"ל (בדרך צחות) שהמטה התארך לכדי 50 אמה מכח המטות [הנחשים] של המצרים שבלע לפני פרעה, ובכך גם מיושב איך השרביט נעשה של עץ.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
מקור הדברים שנברא בין השמשות זה משנה באבות פ"ה מ"ו.
וע"ע פרקי דר"א פל"ט: ר' לוי אומ' אותו המטה שנברא בין השמשות נמסר לאדם הראשון מגן עדן ואדם מסרו לחנוך וחנוך מסרו לנח ונח לשם ושם מסרו לאברהם ואברהם ליצחק ויצחק ליעקב ויעקב הוריד אותו למצרים ומסרו ליוסף בנו כשמת יוסף ושללו ביתו נתנה בפלטרין של פרעה והיה יתרו אחד מחרטומי מצרים וראה את המטה ואת האותות אשר עליו וחמד אותו בלבו ולקחו והביאו ונטעו בתוך הגן של ביתו ולא היה אדם יכול לקרב אליו עוד כשבא משה לתוך ביתו נכנס לגן ביתו של יתרו וראה את המטה וקרא את האותות אשר עליו ושלף ידו ולקחו וראה יתרו למשה ואמר זה עתיד לגאול את ישראל ממצרים
 

יתכן

משתמש ותיק
וכ' בהגדת פי המדבר שמקור הדברים הוא ממדרש ויושע. ועוד הביא שם ז"ל שמועה מאחד המיוחד מחכמי אשכנז "כי העץ שנתלה עליו המן הוא המטה של מרע"ה". אלא שכ' להק' "לא אכחד לשוני לפקפק בשורש ההקדמה הלזו במ"ש דעץ של המן הוא עצמו המטה של משה דלכאורה קשה ע"ז דהרי אמרו ז"ל גבי עוג דמרע"ה היה גכוה עשר אמות והמטה עשר אמות וקפץ עשר אמות עד שהגיע אל קרסוליו והרי מפורש בכתובים כי העץ של המן גכהו ן' אמות אם לא שנאמר דעשר אמות של זמן מרע"ה בערך ן' אמה של זמן אחשורוש דנתמעטה האמה מזמן משה עד שעשרה נעשו ן'" עכ"ל

ובספר 'אברהם אנוכי' (ר' אברהם בן ר"ח פאלאגי') כ' שמועה אחרת בשם חכם אשכנזי ז"ל "ושמעתי אומרים לי מחכם אשכנזי דזה השרביט היה מטה משה.
האם יש עוד מקורות: שהשרביט היה מטה של משה שהיה חקוק בו דצ"ך עד"ש באח"ב?
 
חלק עליון תַחתִית