בנידון הבועות שעושה מכשיר ה"מקוה ריין"
דנו כאן בגדר אויר שבתוך המקווה, אם הוא רק משום חציצה, או שחשיב שלא טבל כל גופו במים.
בימים האחרונים זרח אורו של הספר חידושי רבנו משולם דוד הלוי על הרמב"ם.
במכתבים שנדפסו בסוף הספר, ניסן תשכ"ו (נג ע"ב בדפי הספר), דן הגהמ"ח זצ"ל על בועת אויר שבתוך הכלי, שאינה נידונת כחציצה ששיך לומר בה רובו ככולו, אלא כנמצאת מחוץ למקוה,
וכאילו בנוי המקוה בצורה מסויימת שבאמצע יוצא הוא לשטח אחר שאינו מן המקוה. (מצורף צילום מתוך הספר).
וז"ל, ובדבר קושייתו על דברי אאמו"ר הגה"ח זצ"ל בספרו הלכות מקואות, מהמשנה פ"י מ"א דמקואות, לכאורה הרי זה ודאי דבאופן שמקצת מגופו יהי' מחוץ למים ודאי דבאופן כזה לא יעלה לו טבילה ולא שייך ע"ז לומר דביאת מים במקצת נחשב ביאת מים בכולו [עי' פ"א מקואות ה"ז], ודוקא לגבי חציצה דהוי זה דין ודרשא מיוחדת מהקרא דורחץ את כל בשרו שלא יהא דבר חוצץ בין בשרו למים ונאמרו בזה דינים של רובו המקפיד, בזה הוא דכתב לחלק כן בין רובו שאינו מקפיד לכולו דחוצץ בכל אופן אפי' באינו מקפיד,
אבל באופן דמקצת מגופו חוץ למים לגמרי אז ודאי דלא שייך הך סברא, ובטח לא יעלה לו טבילה וממילא דלא קשה מהמשנה פ"י מ"א, דבאופן כזה נחשבת אותו המקצת שהאויר מפסיק, כאילו הוא חוץ למקוה, ושפיר מעכבת בטבילה ומבוארים שפיר דבריו וכמש"כ.
ויעויי"ש המשך דבריו זצ"ל, הנוגעים בשורשי הנידון בטבילת כלי הפוך, שכתב שמקום האויר שבתוך הכלי הנטבל, נחשב חוץ למקוה, ודימה הגהמ"ח זצ"ל, למקוה הבנוי בצורה מסויימת שבאמצע יוצא הוא לשטח אחר שאינו מן המקוה.
חידושי רבנו משולם דוד הלוי על הרמב''ם.PNG