מכשיר ה'מקווה ריין'

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

איכא בשוקא

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
היא סברא פשוטה דכלי שיש בו אויר כלוא (וצורת הכלי עצמו מונעת ביאת מים), הטבילה מקולקלת ודבר זה נידון כמנותק מן המקוה.
(אין צ"ל שעצם דין קלמרין נראה לנו מחודש, אבל אחרי שיש כזה דין, החילוק שכתבתי נראה סברא לא מחודשת כלל, וכללא הוא בכל מקום דאמרינן אין לך בו אלא חידושו).
ולא סבירא לך דגרע היכא שיש קלקול במים מהיכא שיש קלקול בכלי? הלא כשהכלי מונע ביאת המים יש בו חסרון, אבל במקוה ובביאת המים שלו אין חסרון. משא"כ כשהמים עצמם מהנמנע שיבואו לכל מקום, אין להם שם מקווה באותה מידה.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
דיין אמר:
@תלמיד נאמן אודה ואבוש לא הבנתי את החילוק שלך, תואיל להסביר יותר מה ההבדל בין עור דג לקלמרין?
בעור הדג, רק החיבור המקרי לגוף הנטבל מונע את כניסת המים (יציאת האויר).
 
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
תלמיד נאמן אמר:
היא סברא פשוטה דכלי שיש בו אויר כלוא (וצורת הכלי עצמו מונעת ביאת מים), הטבילה מקולקלת ודבר זה נידון כמנותק מן המקוה.
(אין צ"ל שעצם דין קלמרין נראה לנו מחודש, אבל אחרי שיש כזה דין, החילוק שכתבתי נראה סברא לא מחודשת כלל, וכללא הוא בכל מקום דאמרינן אין לך בו אלא חידושו).
ולא סבירא לך דגרע היכא שיש קלקול במים מהיכא שיש קלקול בכלי? הלא כשהכלי מונע ביאת המים יש בו חסרון, אבל במקוה ובביאת המים שלו אין חסרון. משא"כ כשהמים עצמם מהנמנע שיבואו לכל מקום, אין להם שם מקווה באותה מידה.
וכי במצב כזה מנועה ביאת מים ?
 
 

מתאבק בעפר

משתמש רגיל
יואל שילה אמר:
מ"מ מצידי שלא יהיו סלסולים - לא משנה כלל, העיקר שבפועל אי אפשר לשחרר את האוויר בשום אופן ללא ניקוב.
הסלסולים עזרו לי להבין כיצד יתכן שאי אפשר לשחר את האויר לחלוטין, ואם לדעתך אי אפשר לשחרר אותו גם ללא סלסולים - לבריאות.
כלומר, יש שם אוויר ניכר וברור וכלוא.
ולא דומה לבועות הנוגעות בעור מבחוץ.
יש אויר, כן
כלוא, אם אפשרות תזוזה ימינה ושמאלה בפנים (בתוך הכלי).
ואם בועות נתפסות על הגוף ברגע הטבילה,
או אפי' שערה אחת קטנה נכנסת לבועות, זה בדיוק זה.
קניני תורה אמר:
בנידון הבועות שעושה מכשיר ה"מקוה ריין"
דנו כאן בגדר אויר שבתוך המקווה, אם הוא רק משום חציצה, או שחשיב שלא טבל כל גופו במים.


בימים האחרונים זרח אורו של הספר חידושי רבנו משולם דוד הלוי על הרמב"ם.
במכתבים שנדפסו בסוף הספר, ניסן תשכ"ו (נג ע"ב בדפי הספר), דן הגהמ"ח זצ"ל על בועת אויר שבתוך הכלי, שאינה נידונת כחציצה ששיך לומר בה רובו ככולו, אלא כנמצאת מחוץ למקוה,
וכאילו בנוי המקוה בצורה מסויימת שבאמצע יוצא הוא לשטח אחר שאינו מן המקוה. (מצורף צילום מתוך הספר).
 
וז"ל, ובדבר קושייתו על דברי אאמו"ר הגה"ח זצ"ל בספרו הלכות מקואות, מהמשנה פ"י מ"א דמקואות, לכאורה הרי זה ודאי דבאופן שמקצת מגופו יהי' מחוץ למים ודאי דבאופן כזה לא יעלה לו טבילה ולא שייך ע"ז לומר דביאת מים במקצת נחשב ביאת מים בכולו [עי' פ"א מקואות ה"ז], ודוקא לגבי חציצה דהוי זה דין ודרשא מיוחדת מהקרא דורחץ את כל בשרו שלא יהא דבר חוצץ בין בשרו למים ונאמרו בזה דינים של רובו המקפיד, בזה הוא דכתב לחלק כן בין רובו שאינו מקפיד לכולו דחוצץ בכל אופן אפי' באינו מקפיד,

אבל באופן דמקצת מגופו חוץ למים לגמרי אז ודאי דלא שייך הך סברא, ובטח לא יעלה לו טבילה וממילא דלא קשה מהמשנה פ"י מ"א, דבאופן כזה נחשבת אותו המקצת שהאויר מפסיק, כאילו הוא חוץ למקוה, ושפיר מעכבת בטבילה ומבוארים שפיר דבריו וכמש"כ.
 

ויעויי"ש המשך דבריו זצ"ל, הנוגעים בשורשי הנידון בטבילת כלי הפוך, שכתב שמקום האויר שבתוך הכלי הנטבל, נחשב חוץ למקוה, ודימה הגהמ"ח זצ"ל, למקוה הבנוי בצורה מסויימת שבאמצע יוצא הוא לשטח אחר שאינו מן המקוה.


חידושי רבנו משולם דוד הלוי על הרמב''ם.PNG
חשבתי שזה ההגדרה, וכך גם נראה באחרונים,
שמקום האוויר בכלל לא שייך למקווה, וזה נחשב מחוץ למקווה,
ולא שייך כאן להגיד מים מקדמין, ומיעוט, וכו'
כי מקום האוויר נחשב מחוץ למקווה
ואתה הבאת מקור ברור, תודה.

אגב, היכן ניתן להשיג את הספר?
 

יואל שילה

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
יש אויר, כן
כלוא, אם אפשרות תזוזה ימינה ושמאלה בפנים (בתוך הכלי).
ואם בועות נתפסות על הגוף ברגע הטבילה,
או אפי' שערה אחת קטנה נכנסת לבועות, זה בדיוק זה.
כשתכתוב לנו משנה חדשה - לחיי
כשתייצר מנהגים חדשים - לחיי
בינתים הדוגמא הקיצונית ביותר שחז"ל מצאו לפסול טבילה מחמת אויר הוא קלמרין, ולא בועות אויר שנוגעות בגוף - שהרבה הרבה יותר מצויות
גם בעם ישראל לא שמענו על שום חומרא שלא לטבול באופן שיש בועיות - עד פולמוס המקוה ריין
איש לא נוהג לשפשף את עצמו מבועיות, לא להזהר מלטבול לאחר הזריעה, או במעיין, וגם לא במקוה שמחוממת בקיטור.
כך שאת הסברות היפות שלך תשמור לעצמך
עם ישראל כנראה חושב אחרת במשך אלפים שנה
 

מתאבק בעפר

משתמש רגיל
יואל שילה אמר:
גם בעם ישראל לא שמענו על שום חומרא שלא לטבול באופן שיש בועיות - עד פולמוס המקוה ריין
איפה אתה חי?
מקפידים תמיד שהגוף יהיה רטוב לפני הטבילה, וזוהי אחת הסיבות,
אתה מדבר על מכשיר שמוציא כמויות לא סטנדרטיות של בועות,
שמגיעות מעומק מטר ומקציפות את המים,
ובינינו אתה לא יודע כמה!
(גם אם תחליט שמה שהחברה מוכרת לציבור זה מדויק, תוכל לאמוד את מידת הליטרים, ולא את מספר הבועות).

אני לא מבין מה אכפת לך כל כך, שאתה מתעקש להכשיר את הטבילה בבועות בכל מחיר,
מי טובל איפה שיש בועות? זה מקרים נדירים,
תלך עם עמדת הרבנים שאומרים שהמקוה ריין כשר,
ואעפ"כ הם אומרים חד משמעי לא לטבול בבועת. 

 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
יואל שילה אמר:
גם בעם ישראל לא שמענו על שום חומרא שלא לטבול באופן שיש בועיות - עד פולמוס המקוה ריין
איפה אתה חי?
מקפידים תמיד שהגוף יהיה רטוב לפני הטבילה, וזוהי אחת הסיבות,
אתה מדבר על מכשיר שמוציא כמויות לא סטנדרטיות של בועות,
שמגיעות מעומק מטר ומקציפות את המים,
ובינינו אתה לא יודע כמה!
(גם אם תחליט שמה שהחברה מוכרת לציבור זה מדויק, תוכל לאמוד את מידת הליטרים, ולא את מספר הבועות).

אני לא מבין מה אכפת לך כל כך, שאתה מתעקש להכשיר את הטבילה בבועות בכל מחיר,
מי טובל איפה שיש בועות? זה מקרים נדירים,
תלך עם עמדת הרבנים שאומרים שהמקוה ריין כשר,
ואעפ"כ הם אומרים חד משמעי לא לטבול בבועת. 

הודעה נקדנית וטרחנית, מהולה בשקר בכל שורה ושורה (ללא יוצא מהכלל). האיך החי יכול להכחיש את החי ???
זה לא מתאבק בעפר, זה כבר מתפלש בעפר.

 
 

יואל שילה

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
איפה אתה חי?
מקפידים תמיד שהגוף יהיה רטוב לפני הטבילה, וזוהי אחת הסיבות,
אתה מדבר על מכשיר שמוציא כמויות לא סטנדרטיות של בועות,
שמגיעות מעומק מטר ומקציפות את המים,
ובינינו אתה לא יודע כמה!
(גם אם תחליט שמה שהחברה מוכרת לציבור זה מדויק, תוכל לאמוד את מידת הליטרים, ולא את מספר הבועות).

אני לא מבין מה אכפת לך כל כך, שאתה מתעקש להכשיר את הטבילה בבועות בכל מחיר,
מי טובל איפה שיש בועות? זה מקרים נדירים,
תלך עם עמדת הרבנים שאומרים שהמקוה ריין כשר,
ואעפ"כ הם אומרים חד משמעי לא לטבול בבועת. 
איפה אני חי?
מן הסתם באותו ציבור שאתה חי, ומעולם לא שמעתי שבהחניות לטבילה יהיה כתוב שיש להתקלח כדי שהגוף יהיה רטוב
הייתי עשר שנים אחראי על מקוואות הנשים ברכסים, וגם מעביר שיעורים לבלניות - ואני יכול להעיד שמעודי לא ראיי בשום מקוה כזה שלט, גם לא ברכסים, ומעודי לא שמעתי שבלנית תאמר לאשה שלא להתנגב כדי שגופה יהיה רטוב.
ממש לא אכפת לי שהמכשיר יהיה מכובה בעת הטבילות, מי בכלל רצה שהוא יפעל אז? אין בזה בכלל צורך.
אבל לגזור על מכשיר כבוי אטו מכשיר דולק כי שמא תהיינה בועות נתפסות בטובלות [שזה בעצם מה שאתה מנסה לעשות] - נאמר על זה 'נסחפת', כי גם ערבך לא מצא לעצמו ערבים.
ואני שואל אותך
מה אכפת לך שאדם יטבול לאחר הזריעה, ולא ישפשף את עורו היטב מחשש בועות?
מדוע אתה כל כך לוחץ שיתחילו להקפיד על כך?
מה רע לך שאתה תאמר לנוו"ב להשתפשף היטב כי לך יצא שיש מעט חשש בטבילה כזו - ואת עם ישראל תעזוב בשקט?
 

מתאבק בעפר

משתמש רגיל
יואל שילה אמר:
אבל לגזור על מכשיר כבוי אטו מכשיר דולק כי שמא תהיינה בועות נתפסות בטובלות [שזה בעצם מה שאתה מנסה לעשות] - נאמר על זה 'נסחפת', כי גם ערבך לא מצא לעצמו ערבים.
הפכת את היוצרות בקיצוניות
הרבנים שעוררו על הבעיה בבועות בשעת פעולת המכשיר, הם הרבנים שהכשירו את המכשיר, ועם כל הכבוד הם לא נופלים מכב' בשום אמת מדה.
אתה הוא זה שחושש שמהאי טעמא יאסרו את המכשיר, וגוזר גזירות להקל בבועות, שמא יבואו לאסור את המכשיר.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
יואל שילה אמר:
אבל לגזור על מכשיר כבוי אטו מכשיר דולק כי שמא תהיינה בועות נתפסות בטובלות [שזה בעצם מה שאתה מנסה לעשות] - נאמר על זה 'נסחפת', כי גם ערבך לא מצא לעצמו ערבים.
הפכת את היוצרות בקיצוניות
הרבנים שעוררו על הבעיה בבועות בשעת פעולת המכשיר, הם הרבנים שהכשירו את המכשיר, ועם כל הכבוד הם לא נופלים מכב' בשום אמת מדה.
אתה הוא זה שחושש שמהאי טעמא יאסרו את המכשיר, וגוזר גזירות להקל בבועות, שמא יבואו לאסור את המכשיר.
דמגוגיה! תענה בפה מלא: דעתך (לא שהיא מענינת מישהו) שמקווה ריין מותר לכתחילה?
אם לא (וידועה זהותך) - מובן לגמרי למה אתה חותר.. וכפי שרמז הרב יואל שילה.
 

תיובתא

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
תיובתא אמר:
למה שמקום הטיט יהיה חלק ממקום המקווה? בגלל שיש שם שלט מקווה? להבנתי הטיט הוא כמו האבן שמתחת למקווה למעט ההבדל היחיד, שהוא רך ואפשר לשקוע בו 
בשו"ע מבואר (סי' רא סעיך לב). שהמים שבטיט מצטרפים לחישוב מ' סאה, גם בטיט שאינו רך, ובטיט רך נוסף על זה שניתן גם לטבול בו, עכ"פ הטיט הינו חלק מהמקוה, והמים שבו הם חלק בלתי נפרד מהמקוה ומונים עם המים שבטיט חישוב של ארבעים סאה.
הסברת שכך מבואר ולא הסברת מדוע. יש לך כאן עפר (בתוך הטיט) קבוע שלא הולך לזוז מהמקווה בזמן הקרוב, ולמרות זאת אתה לא חושש שמא תיכנס שערה בינות לעפר ולא יגיעו המים, ואני שואל למה?
 
מתאבק בעפר אמר:
 
תיובתא אמר:
א"כ לאחר שנראה שהסכמת לדבר(?), יסכים גם כבודו שאין קשר במציאות, בין בועות משוחררות לאויר כלוא, ומה שאסרו אסרו, ואין לנו לאסור ולהוסיף מקרים שונים מדעתנו.
האוויר ה'כלוא' גם משוחרר בתוך הכלי,
ואם כבודו ינהג בהוגנות ויודה למה שנכון, יבין שקלמרין שאין פיתרון אחר ולא יעזור להפכם ולסובבם שאז האוויר המשוחרר יזוז ממקום למקום, והדרך היחידה לטהרם הוא ע"י ניקוב
כבר כתבתי שזה כנגד דברי כל המפרשים שראיתי עד כה, שסוברים שהבעיה בקלמרין היא לא באויר ששם, אלא שמחמת האוויר הכלוא חיישינן שלא יגיעו המים לכל מקום ולא יהיו מקדמין. עוד לא ראיתי התייחסות ממך לדבר זה, ופלא הוא.
(ובמאמר המוסגר אציין שיש מהמפרשים שביארו שבקלמרין החלק המכופף מגיע כמעט עד תחתית הכלי, ובזה גם מובן יותר החשש מדוע קשה לסמוך שגיעו המים).  
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
בעור הדג, רק החיבור המקרי לגוף הנטבל מונע את כניסת המים (יציאת האויר).
תלמיד נאמן אמר:
וכי במצב כזה מנועה ביאת מים ?
נמצא שכוונת כבודו היא למה שנקטתי לא כמותו בתחילת הודעתי:
איכא בשוקא אמר:
אמנם לא הבנתי כוונתו, אם כוונתו לומר דכלי אחד טוב יותר משני כלים, נראה לי הוא מן הנמנעות מסברא, דמה לי כלי אחד משניים, והלא המים אינם ברי ביאה לאותו מקום.
ועדין אני תמה בזה, מה לי כלי אחד שאינו בר ביאת מים בעצמותו מה לי כלי בתוך כלי שאחד מונע את השני.
 

מתאבק בעפר

משתמש רגיל
תיובתא אמר:
הסברת שכך מבואר ולא הסברת מדוע. יש לך כאן עפר (בתוך הטיט) קבוע שלא הולך לזוז מהמקווה בזמן הקרוב, ולמרות זאת אתה לא חושש שמא תיכנס שערה בינות לעפר ולא יגיעו המים, ואני שואל למה?
אין חולק שבטיט יש מים מקדמין, כמבואר במשנה, הנושא הוא באוויר שאם נחשיבהו כמקום שמחוץ למקווה לא שייך להגיד עליו מים מקדמין
תיובתא אמר:
כבר כתבתי שזה כנגד דברי כל המפרשים שראיתי עד כה, שסוברים שהבעיה בקלמרין היא לא באויר ששם, אלא שמחמת האוויר הכלוא חיישינן שלא יגיעו המים לכל מקום ולא יהיו מקדמין. עוד לא ראיתי התייחסות ממך לדבר זה, ופלא הוא.
אז תראה עכשיו.
מתאבק בעפר אמר:
יואל שילה אמר:
כתב תוי"ט על המשנה מקואות י' א'
כתב הר"ב ואם הטבילו כדרכו כו'. קשה דא"כ במטהו על צדו סגי ולמה בעינן שינקבנו ולכן צריך לפרש שאפילו אם יטהו על צדו אין המים נכנסים
תפא"י באותה משנה לגבי צלוחית
שפיה שוקע. ואפי' כשיטה לא יכנסו המים
התוי"ט שואל על הברטנורא למה הוא מפרש את המשנה בהטביל כדרכו, המשמעות א"כ שאם הטביל שלא כדרכו (בהטייה) יכנסו המים בכולו, ומזה שצריך לנקוב את הכלי מוכח שאין תקנה אחרת,
וע"ז אומר התיו"ט שע"כ גם כשיטה את הכלי לא יכנסו המים בכולו, [אין ספק שאם יסובב יכנסו המים בזה אחר זה, אבל טבילה צריכה להיות בב"א].
תפא"י, כנ"ל.
 

תיובתא

משתמש ותיק
שמעתתא אמר:
הוספה: גם כאשר מים קדמו, אם תיצמד בועה לגוף האדם, ייתכן שהמים יידחו ובמקום הבועה לא יגיעו כלל מי מקוה, ואפילו מים קדמו.
זה סותר את כל המושג של מים מקדמין. מדוע לא נאמר שייתכן שרגלי המיטה ידחו את המים וכלל לא יגיעו לשם מי מקווה?
ה' הוא האלוקים אמר:
רבותי.
תעשו ניסוי קטן.
תכנסו למקווה [ללא מקווה ריין], תשהו שם אפי' כמה דקות, ולאחמ"כ תעבירו את יד על אחוריכם, תתפלאו לראות שיש שם קבוצת בועות שתשחרר לאחר המגע.
אז עד היום לא טבלתם?
במידה ואתה צודק ולא בדקתי את העניין, אז או שרוב הטבילות של עם ישראל היו פסולות עד היום (עפרא לפומי), או שאין בעיה בבועות.
תלמיד נאמן אמר:
 אחרי שיש יסוד במשנה שא"א לטבול קלמרין, והרי אם הפכוהו פעמיים הכל בפנים רטוב בטופח ע"מ להטפיח, ועכצ"ל דהוי כחוץ למקוה.
ראה מה שכתבתי להרב @מתאבק בעפר  בעניין זה.
 
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
דברי כל המפרשים שראיתי עד כה, שסוברים שהבעיה בקלמרין היא לא באויר ששם, אלא שמחמת האוויר הכלוא חיישינן שלא יגיעו המים לכל מקום ולא יהיו מקדמין
אני לא מונח בנושא, אודה לכב' אם יכתוב מראי-מקומות. 
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
איכא בשוקא אמר:
תלמיד נאמן אמר:
בעור הדג, רק החיבור המקרי לגוף הנטבל מונע את כניסת המים (יציאת האויר).
תלמיד נאמן אמר:
וכי במצב כזה מנועה ביאת מים ?
נמצא שכוונת כבודו היא למה שנקטתי לא כמותו בתחילת הודעתי:
איכא בשוקא אמר:
אמנם לא הבנתי כוונתו, אם כוונתו לומר דכלי אחד טוב יותר משני כלים, נראה לי הוא מן הנמנעות מסברא, דמה לי כלי אחד משניים, והלא המים אינם ברי ביאה לאותו מקום.
ועדין אני תמה בזה, מה לי כלי אחד שאינו בר ביאת מים בעצמותו מה לי כלי בתוך כלי שאחד מונע את השני.
לכאו' פשוט לחלק דשאני חיבור מקרי. וכמו שהעתקתם לשוני.
 
 

תיובתא

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
תיובתא אמר:
הסברת שכך מבואר ולא הסברת מדוע. יש לך כאן עפר (בתוך הטיט) קבוע שלא הולך לזוז מהמקווה בזמן הקרוב, ולמרות זאת אתה לא חושש שמא תיכנס שערה בינות לעפר ולא יגיעו המים, ואני שואל למה?
אין חולק שבטיט יש מים מקדמין, כמבואר במשנה, הנושא הוא באוויר שאם נחשיבהו כמקום שמחוץ למקווה לא שייך להגיד עליו מים מקדמין
אני לא רואה שום חילוק בין מים לעפר, הגע בעצמך: העפר שבטיט יכול להיות קבוע במקווה, נדבק לגוף, ואתה מחשיב אותו כחלק מהמקווה, אבל בועת אויר ניידת, שעכשיו כאן ועוד שניה שם, ובכלל תבטל לגמרי, פה אתה נזעק להחמיר,
בשל כך אין לי אלא לחזור על שאלתי הקדמונית מאי שנא האי מהאי?
מתאבק בעפר אמר:
אז תראה עכשיו.
מתאבק בעפר אמר:
יואל שילה אמר:
כתב תוי"ט על המשנה מקואות י' א'

תפא"י באותה משנה לגבי צלוחית
התוי"ט שואל על הברטנורא למה הוא מפרש את המשנה בהטביל כדרכו, המשמעות א"כ שאם הטביל שלא כדרכו (בהטייה) יכנסו המים בכולו, ומזה שצריך לנקוב את הכלי מוכח שאין תקנה אחרת,
וע"ז אומר התיו"ט שע"כ גם כשיטה את הכלי לא יכנסו המים בכולו, [אין ספק שאם יסובב יכנסו המים בזה אחר זה, אבל טבילה צריכה להיות בב"א].
תפא"י, כנ"ל.
ביקש הרב @תלמיד נאמן מ"מ בנושא, בעז"ה אביא את שבאמתחתי ונדון בעניין כדרכה של תורה.

 
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
תיובתא אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
רבותי.
תעשו ניסוי קטן.
תכנסו למקווה [ללא מקווה ריין], תשהו שם אפי' כמה דקות, ולאחמ"כ תעבירו את יד על אחוריכם, תתפלאו לראות שיש שם קבוצת בועות שתשחרר לאחר המגע.
אז עד היום לא טבלתם?
במידה ואתה צודק ולא בדקתי את העניין, אז או שרוב הטבילות של עם ישראל היו פסולות עד היום (עפרא לפומי), או שאין בעיה בבועות.
וזה בדיוק מה שבאתי לומר.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
יואל שילה אמר:
אבל לגזור על מכשיר כבוי אטו מכשיר דולק כי שמא תהיינה בועות נתפסות בטובלות [שזה בעצם מה שאתה מנסה לעשות] - נאמר על זה 'נסחפת', כי גם ערבך לא מצא לעצמו ערבים.
הפכת את היוצרות בקיצוניות
הרבנים שעוררו על הבעיה בבועות בשעת פעולת המכשיר, הם הרבנים שהכשירו את המכשיר, ועם כל הכבוד הם לא נופלים מכב' בשום אמת מדה.
אתה הוא זה שחושש שמהאי טעמא יאסרו את המכשיר, וגוזר גזירות להקל בבועות, שמא יבואו לאסור את המכשיר.
עם הרבנים המתירים - אין לי שום בעיה, כבר כתבתי לך שכוונתם היתה בגדר מהיות טוב, שהרי אין צורך בפעולה רציפה של המכשיר ומדוע באמת שיעבוד בשעת הטבילה.
מי שעורר על 'בעיה' הוא הרב רוטר שדימה לאבעבועין של הר"ש, ומי שהלך בכיוון שלו - הרב דייטש שדימה לכלי הפוך. אפילו הרב פרידמן לא הביא את החשש הזה.
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
תלמיד נאמן אמר:
לכאו' פשוט לחלק דשאני חיבור מקרי. וכמו שהעתקתם לשוני.
סברתי הפוכה, אבל איני מוצא פרכה מוכרחת לסברתכם, ואנסה למצוא ראיה לאחד הצדדים.
 

מתאבק בעפר

משתמש רגיל
תיובתא אמר:
אני לא רואה שום חילוק בין מים לעפר, הגע בעצמך: העפר שבטיט יכול להיות קבוע במקווה, נדבק לגוף, ואתה מחשיב אותו כחלק מהמקווה, אבל בועת אויר ניידת, שעכשיו כאן ועוד שניה שם, ובכלל תבטל לגמרי, פה אתה נזעק להחמיר,
בשל כך אין לי אלא לחזור על שאלתי הקדמונית מאי שנא האי מהאי?
אנסה לעזור לכבודו,
דובר על בועה שתפוסה לגוף ברגע הטבילה ואוויר נחשיבהו כמחוץ למקום המקווה, א"כ לא עלתה לו טבילה,
וההסבר:
שמים מקדמין שייך אם היד שלו רטובה והוא נוגע במשהו חוצץ (כמו למשל טיט, או יד חברו), אבל אם היד שלו או שערה אחת שלו מחוץ למקווה לא יעזור לו מים מקדמין.
אקווה שזה יניח דעתך (אם תרצה כמובן).
יואל שילה אמר:
שהרי אין צורך בפעולה רציפה של המכשיר ומדוע באמת שיעבוד בשעת הטבילה.
בטח שיש סיבה!
אם בטבילה הקודמת היה מישהו חיובי לנגיף,
חוץ מזה, זה גם נותן הרגשה בטוחה לטובלים, לא?
אתה לא יכול לשלול לחלוטין כל סיבה - להפעיל את המכשיר בשעת טבילה!
והרבנים שאסרו כי הם חששו לתפיסת הבועות בגוף!
יואל שילה אמר:
מי שעורר על 'בעיה' הוא הרב רוטר שדימה לאבעבועין של הר"ש, ומי שהלך בכיוון שלו - הרב דייטש שדימה לכלי הפוך.
הרב דייטש תלמיד של הרב רוטר?!
אני חושב שאם כדבריך שהרב דיישט כתב שלא מדעת עצמו, והוא למד את זה ממישהו, זה מהרב יצחק יוסף, (יותר מסתבר).
 

מתאבק בעפר

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
מתאבק בעפר אמר:
מקפידים תמיד שהגוף יהיה רטוב לפני הטבילה
היכן נמצא כן בטושו"ע ונושאי־כליהם?!
האם כבודו עיין פעם בספר טהרת ב"י?
או שמא לא חזר, אולי בשובבי"ם זה הזמן...
ידוע שהחזו"א עבר על כל מילה שם,
עיי"ש (סי' ז אות ב) צורף כאן
מספר טהרת ב'י.PNG
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
לבי במערב אמר:
מתאבק בעפר אמר:
מקפידים תמיד שהגוף יהיה רטוב לפני הטבילה
היכן נמצא כן בטושו"ע ונושאי־כליהם?!
האם כבודו עיין פעם בספר טהרת ב"י?
או שמא לא חזר, אולי בשובבי"ם זה הזמן...
ידוע שהחזו"א עבר על כל מילה שם,
עיי"ש (סי' ז אות ב) צורף כאן
מספר טהרת ב'י.PNG
דברים אלו נאמרו ע"ד חומרא, וגם העצה לא מועילה לכל השיטות כמבואר ביו"ד סי' ק"כ שיש פוסלים לזה מים שכבר פרשו מן המקוה. וממילא מוכח שכל זה לא מעיקר הדין.
ואדרבה צריך הסבר אמאי לא ניחוש שהאשה תסמוך (על מים שפרשו מן המקוה) ולא תעמוד באופן המחוייב עפ"י הדין ?
 

מחכים

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
יש לעי' בחציצה במיעוטו שאינו מקפיד, והחציצה בולטת חוץ למים, ונראה דזה חוצץ מה"ת, ולא משום חציצה אלא לפי שלא בא כלו למים,
זה לא מדוייק. כמפורש בראשונים להדיא.
ואעתיק מש"כ בזה במ"א

אם צריך לטבול את החציצה עצמה:
יש להסתפק ספק עצום לדינא, אם בחציצה שאינה חוצצת (מדאורייתא, באינו מקפיד או במיעוט, ומדרבנן, במיעוט שאינו מקפיד) אם צריך לטבול ולשקע במים את החציצה עצמה.
ולכאורה תליא בשני הצדדים הנ"ל, דא"נ דיסוד דין חציצה שאינה חוצצת הוא מדין ביטול לגוף, צריך לטבול את החציצה עצמה ג"כ, דדין גוף יש לו ונחשב כחלק מהגוף.
אבל אם נימא דדין חציצה הוא כמי שאינו ואינו חוצץ, י"ל דאי"צ לטבול את החציצה עצמה. (וגם י"ל דחלוק בזה בין רובו ואינו מקפיד לבין מיעוטו המקפיד וכנ"ל)
ונראה יותר מזה, דאם נימא דהוא מדין ביטול לגוף והוי כחלק מגופו, הרי שכל דיני טבילה איכא בהא, ואם יהיה חציצה החוצצת על החציצה עצמה, לא יעלה הטבילה. דהרי לא גרע החציצה עצמה מכל חלק קטן בגוף שצריך טבילה ואם יש עליה דבר החוצץ לא עלתה לה טבילה. וכן מצאתי במחצית השקל סעיף ה' שדן בזה, ונוטה לומר שחציצה החוצצת על חציצה שאינה חוצצת לא מהני.
ולכאורה מצינו בזה מחלוקת מפורשת בראשונים. דהנה שנינו במשנה במקוואות פרק י', ידות הכלים שהן ארוכים לדעת ר"מ כל העומד ליקצץ כקצוץ דמי ומטביל רק עד מקום המידה, ולדעת ר' יהודה צריך להטביל כל הכלי, כיוון דכל היד הוא חלק מהכלי ולא אמרינן כל העומד ליקצץ כקצוץ דמי.
והקשו הראשונים על שיטת ר"מ, דלכאורה החלק שעומד ליקצץ הוי חציצה על החלק שצריך לטבול. ותירץ בר"ן חולין ע"ג, דחשיב כמיעוט שאינו מקפיד דאינו חוצץ. (ויש בזה חידוש גדול דאף דעתיד ומתכנן לקוצצו מ"מ חשיב אינו מקפיד ולא נכנס כרגע לעניין זה)
ובמאירי בחולין איתא וז"ל, מגדולי המחברים פסקו שאינו צריך להטביל אלא עד מקום שהוא עתיד לקיים והוא הנקרא בלשון תלמוד מקום מדה. ומגדולי המפרשים הקשו בה שהרי חבורו מ"מ חוצץ שהרי היתר על השיעור שהוא דבק עמו הוה ליה כמי שהיה עליו טיט או זפת. ואף על פי שהוא במיעוט שאינו מקפיד שאינו חוצץ, מ"מ מקום החציצה מיהא צריך לשקעו במים ומתוך כך פרשו שצריך לשקעו כלו במים. אלא שעד מקום מדה תורת טבילה עליו וחציצה פוסלת בו אבל מה שבדעתו לקוץ אין עליו תורת טבילה ואין חציצה פוסלת בו.
הרי לנו מחלוקת הראשונים להדיא, דנחלקו בדין חציצה שאינה חוצצת, אם צריך לטובלו במים.
אך האמת יורה דרכו, דלכו"ע אין צריך לטבול את החציצה כמו שנתבאר לעיל דיש לו דין גופו וכחלק מגופו, דהרי א"כ מדוע לא תפסול בה חציצה על החציצה עצמה, ואיך כתב המאירי דאין עליו תורת טבילה ואין חציצה טובלת בה. אלא ע"כ גם לדעת המאירי אין החציצה בעי טבילה, וכש"כ לדעת הר"ן כפשטות המשנה דמטביל עד מקום המידה ואינו מטביל מקום החציצה כלל.
רק ס"ל להמאירי, דעכ"פ חייבים לטבול את החציצה ולשקעו במים דאל"כ הרי אין הכלי עצמו מוקף במים מכל צדדיו, ואם החציצה תישאר מחוץ למים, הרי שגובה הכלי אינו שקוע במים והמים הרי צריך להקיף מכל קצוותיו.
ובאמת תיקשי לשאר הראשונים, דלכאורה גם בלי דיני חציצה כלל צריך לטבול כל הכלי, דהרי סוכ"ס צריך להיות מוקף במים בכל קצותיו וכן תמה בשו"ת צ"צ (ליובאויטש) יו"ד סימן קנ"ח סק"א, וכן הקשה באבנ"ז סימן רס"ז. (ומה שתירץ שם האבנ"ז, ל"ז להבין, דהרי הא מיהא אם מיעוטו חוץ למים לא עלתה לו טבילה. וצע"ג)
ונדחק שם (בצ"צ) לפרש דאיירי דהטביל את הכלי עד קצת למעלה ממקום המידה, וכיוון דלולי החציצה היה הכלי שקוע במים מכל קצותיו נחשב גם עתה שקוע במים, כיוון דאין על החציצה שם חציצה דהוי מיעוט המקפיד או כשאר תירוצי הראשונים.
ולכאורה הביאור כמו שנת"ל, דזה שצריך לשקוע במים הוא דין במעשה הטבילה, ובאופן דהחציצה כמי שאינה, חשיב מעשה טבילה בכל הכלי ועדיין דוחק.
 

יואל שילה

משתמש ותיק
מתאבק בעפר אמר:
בטח שיש סיבה!
אם בטבילה הקודמת היה מישהו חיובי לנגיף,
חוץ מזה, זה גם נותן הרגשה בטוחה לטובלים, לא?
אתה לא יכול לשלול לחלוטין כל סיבה - להפעיל את המכשיר בשעת טבילה!
והרבנים שאסרו כי הם חששו לתפיסת הבועות בגוף!

הרב דייטש תלמיד של הרב רוטר?!
אני חושב שאם כדבריך שהרב דיישט כתב שלא מדעת עצמו, והוא למד את זה ממישהו, זה מהרב יצחק יוסף, (יותר מסתבר).
לא נראה לי שמישהו נאיבי לחשוב שהמכשיר מספיק יעיל לחסל וירוסים בתוך שניות בכל המקוה, ביןגברא לגברא, ולכן משרד הבריאות מחייב להשתמש גם בכלור בנוסף למקוה ריין. ואתה בודאי לא אמור להמציא את זה.
אינני מכיר מי הוא הרב דב דייטש. אני יודע שהרב רוטר התחיל עם הבלאגן, ולאחריו נסחפו עוד כמה. מי גדול ממי - אין לי גדולומטר. חוץ מהרב דייטש לא זכור לי שראיתי מישהו בכיוון הזה.
חושבני שאת תשובת הרב יצחק יוסף לא ראיתי
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית