במהלך המסע לפולין

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
זה באמת מעניין שלאט לאט הציבור הליטאי נהיה חסידי...

שלא תבינו לא נכון, אני בעד המסע, אבל הצורה שמפרסמים אותו זה בצורה חסידית קצת.

מה שעוד מעניין שלו יצויר שאברך ירצה גם לעשות מסע * זה סיפשט נישט.... וזה חבל כי לכולם יש נפש והם צריכים להתאוורר.

* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
 
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
שוב מצאתי

רציתי לשאול בזמנינו האם מותר לצאת לחוץ לארץ לנופש?
אשמח אם תענו לי בהקדם!
תודה רבה!
 תשובה:
 שלום רב.
 אם יש בדבר צורך לבריאות הנפש לצורך עבודת הבורא יתברך, אפשר להקל לצאת לחוץ לארץ לצורך נופש קצר. ויש להשתדל לייחד את הנופש כדי ליהנות מפלאי הטבע של בורא העולם.
 מקורות:
 בגמרא בבבא בתרא צא,א מבואר שאסור לצאת לחוץ לארץ אם לא לצורך גדול, וכן פסק הרמב"ם הלכות מלכים פ"ה ה"ט, והתיר שם לצורך שלשה דברים, ללמוד תורה, לישא אשה ולצורך פרנסה (או להציל מן הנכרים). אמנם בשאילתות (שאילתה ק"נ) התיר לכל צורך מצווה. ובשולחן ערוך נזכר דבר זה בסי' תקל"א ס"ד בדרך אגב 'והוא שלא יצא מארץ ישראל לטייל', ובמשנה ברורה שם ס"ק י"ד מבואר שכל צורך מצווה מותר כגון לראות פני חבירו וכדו' וכן כתב המנחת יצחק חלק ג' סי' כ"ו שמדברי הפוסקים עולה שיש להתיר לצאת מהארץ כדי להשתתף בשמחת קרובו ואוהבו להרבות אחוה וריעות, ובשבט הלוי חלק ה' סי' ק"ג כתב להתיר לצאת לאילת (אף שהוא מגדיר אותה כחו"ל כדי להתפעל מנפלאות הבריאה. ובמנחת אשר (להגאון ר' אשר וייס שליט"א) בפרשת מסעי עמוד תע כתב להתיר לצאת לנופש מב' טעמים א' מפני שהיציאה לצורך מנוחת הנפש והרחקה מהטירדות לא גרע מהיוצא לראות פני חבירו וזה גם נחשב לדבר מצוה שמבריא את גופו ונפשו לעבודת הבורא יתברך, ב' שכל האיסור לצאת לחוץ לארץ הוא רק אם יוצא למגורים שם, אך היוצא לצורך נופש לכמה ימים אין זה בכלל האיסור כלל, וכך מצא בדברי המהרי"ט קידושין לא,א ע"ש באריכות דבריו.
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
זה באמת מעניין שלאט לאט הציבור הליטאי נהיה חסידי...

שלא תבינו לא נכון, אני בעד המסע, אבל הצורה שמפרסמים אותו זה בצורה חסידית קצת.

מה שעוד מעניין שלו יצויר שאברך ירצה גם לעשות מסע * זה סיפשט נישט.... וזה חבל כי לכולם יש נפש והם צריכים להתאוורר.

* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....
דבר שני, לא מבין, לנסוע לחו"ל בכדי להתאוורר?! להיפך, אם אני שומע מאברך שרוצה לנסוע להתאוורר הייתי אומר לו שלפחות יבחר לו מקומות הקדושים וקברי צדיקים.
סתם לצאת להתאוורר בחו"ל (ע"ע איטליה יוון דובאי וכו') זהו באמת סיפשט נישט....
כמו אם אחד ילך למלון לחופש על רח' יפו בירושלים או בלב ת"א... ק"ו ק"ו במקומות הללו בחו"ל. שלפחות יהיה לזה אידישע צורה
 
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
זה באמת מעניין שלאט לאט הציבור הליטאי נהיה חסידי...

שלא תבינו לא נכון, אני בעד המסע, אבל הצורה שמפרסמים אותו זה בצורה חסידית קצת.

מה שעוד מעניין שלו יצויר שאברך ירצה גם לעשות מסע * זה סיפשט נישט.... וזה חבל כי לכולם יש נפש והם צריכים להתאוורר.

* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....
דבר שני, לא מבין, לנסוע לחו"ל בכדי להתאוורר?! להיפך, אם אני שומע מאברך שרוצה לנסוע להתאוורר הייתי אומר לו שלפחות יבחר לו מקומות הקדושים וקברי צדיקים.
סתם לצאת להתאוורר בחו"ל (ע"ע איטליה יוון דובאי וכו') זהו באמת סיפשט נישט....
כמו אם אחד ילך למלון לחופש על רח' יפו בירושלים או בלב ת"א... ק"ו ק"ו במקומות הללו בחו"ל. שלפחות יהיה לזה אידישע צורה
 

ההבדל הוא שזה יכול להיהפך למצוה,
שמעתי פעם מהרב פינקוס שבחור שלא מסוגל להתרכז באמצע סדר עדיף שיקרא עיתון, ולא יפתח מסילת ישרים
 
אברך שאל אותי מה לענות לביתו שרוצה לנסוע לחו"ל לטיול עם חברות, דבר שממש לא מתאים לרמה הרוחנית של הבת הזו, והוא תמיד דוחה אותה במגוון טענות, ועתה היא טוענת לו שאם הרבנים יכולים לנסוע אז למה שהיא לא תיסע?

בכלל, מה המטרה של הנסיעה הזו? יש מישהו שילמד משנה אחת או הלכה אחת יותר בגלל הנסיעה?
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
רציתי לשאול בזמנינו האם מותר לצאת לחוץ לארץ לנופש?
אשמח אם תענו לי בהקדם!
תודה רבה!
 תשובה:
 שלום רב.
 אם יש בדבר צורך לבריאות הנפש לצורך עבודת הבורא יתברך, אפשר להקל לצאת לחוץ לארץ לצורך נופש קצר. ויש להשתדל לייחד את הנופש כדי ליהנות מפלאי הטבע של בורא העולם.
 מקורות:
 בגמרא בבבא בתרא צא,א מבואר שאסור לצאת לחוץ לארץ אם לא לצורך גדול, וכן פסק הרמב"ם הלכות מלכים פ"ה ה"ט, והתיר שם לצורך שלשה דברים, ללמוד תורה, לישא אשה ולצורך פרנסה (או להציל מן הנכרים). אמנם בשאילתות (שאילתה ק"נ) התיר לכל צורך מצווה. ובשולחן ערוך נזכר דבר זה בסי' תקל"א ס"ד בדרך אגב 'והוא שלא יצא מארץ ישראל לטייל', ובמשנה ברורה שם ס"ק י"ד מבואר שכל צורך מצווה מותר כגון לראות פני חבירו וכדו' וכן כתב המנחת יצחק חלק ג' סי' כ"ו שמדברי הפוסקים עולה שיש להתיר לצאת מהארץ כדי להשתתף בשמחת קרובו ואוהבו להרבות אחוה וריעות, ובשבט הלוי חלק ה' סי' ק"ג כתב להתיר לצאת לאילת (אף שהוא מגדיר אותה כחו"ל כדי להתפעל מנפלאות הבריאה. ובמנחת אשר (להגאון ר' אשר וייס שליט"א) בפרשת מסעי עמוד תע כתב להתיר לצאת לנופש מב' טעמים א' מפני שהיציאה לצורך מנוחת הנפש והרחקה מהטירדות לא גרע מהיוצא לראות פני חבירו וזה גם נחשב לדבר מצוה שמבריא את גופו ונפשו לעבודת הבורא יתברך, ב' שכל האיסור לצאת לחוץ לארץ הוא רק אם יוצא למגורים שם, אך היוצא לצורך נופש לכמה ימים אין זה בכלל האיסור כלל, וכך מצא בדברי המהרי"ט קידושין לא,א ע"ש באריכות דבריו.
נדמה לי שגם לצאת לקברי צדיקים מותר
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
אברך שאל אותי מה לענות לביתו שרוצה לנסוע לחו"ל לטיול עם חברות, דבר שממש לא מתאים לרמה הרוחנית של הבת הזו, והוא תמיד דוחה אותה במגוון טענות, ועתה היא טוענת לו שאם הרבנים יכולים לנסוע אז למה שהיא לא תיסע?
שאם היא תסע עם נשות הרבנים האלו לקברי צדיקים זה יהיה מצוין
הוא באמת יכול לומר את הסיבה האמיתית ולא להסתבך עכשיו עם הנסיעה הזאת
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
ראש הכולל אמר:
ונחנו מה אמר:
יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
עולם השקר
אולי להיפך, אנשים גדולים מוכנים לבטל את עצמם כדי שיתרבה עוד קצת תורה בעם ישראל
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
א אידיש קינד אמר:
ראש הכולל אמר:
ונחנו מה אמר:
יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
עולם השקר
אולי להיפך, אנשים גדולים מוכנים לבטל את עצמם כדי שיתרבה עוד קצת תורה בעם ישראל
הם לא צריכים לבטל את עצמם בשביל להרבות תורה, לא חייבים שזה יהיה חלק מהפרוטוקול
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
א אידיש קינד אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
זה באמת מעניין שלאט לאט הציבור הליטאי נהיה חסידי...

שלא תבינו לא נכון, אני בעד המסע, אבל הצורה שמפרסמים אותו זה בצורה חסידית קצת.

מה שעוד מעניין שלו יצויר שאברך ירצה גם לעשות מסע * זה סיפשט נישט.... וזה חבל כי לכולם יש נפש והם צריכים להתאוורר.

* וכן צריך לדון בהיתר של לצאת מא"י לצורך המסע אלמלי זה שזה בריאות הנפש [מלבד השיטות שרק בהולך לא ע"מ לחזור ואכמ"ל]
דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....
דבר שני, לא מבין, לנסוע לחו"ל בכדי להתאוורר?! להיפך, אם אני שומע מאברך שרוצה לנסוע להתאוורר הייתי אומר לו שלפחות יבחר לו מקומות הקדושים וקברי צדיקים.
סתם לצאת להתאוורר בחו"ל (ע"ע איטליה יוון דובאי וכו') זהו באמת סיפשט נישט....
כמו אם אחד ילך למלון לחופש על רח' יפו בירושלים או בלב ת"א... ק"ו ק"ו במקומות הללו בחו"ל. שלפחות יהיה לזה אידישע צורה
ההבדל הוא שזה יכול להיהפך למצוה,
שמעתי פעם מהרב פינקוס שבחור שלא מסוגל להתרכז באמצע סדר עדיף שיקרא עיתון, ולא יפתח מסילת ישרים
כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.
דעת הרב פינקוס הוא דעת יחידאה, וגם רק בצורה ובמצב ובאנשים מסוימים.
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
ראש הכולל אמר:
א אידיש קינד אמר:
ראש הכולל אמר:
עולם השקר
אולי להיפך, אנשים גדולים מוכנים לבטל את עצמם כדי שיתרבה עוד קצת תורה בעם ישראל
הם לא צריכים לבטל את עצמם בשביל להרבות תורה, לא חייבים שזה יהיה חלק מהפרוטוקול
אולי, רק רצוני לומר לך שזה לא מגיע מגאווה, (ורוב הפעולות אשר אנשים עושים כהיום הוא כן מגיע מגאווה, לכה"פ לפי דעת מרן הגראי"ל...)
 
 

להשיג

משתמש ותיק
ראש הכולל אמר:
ונחנו מה אמר:
יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
עולם השקר

ב”ה שלא הסיר חסדו מעימנו, והשאיר חד בדרא שכשמדבר (בעצמו בקולו, לא שמקריאים את מה ש לא כתב) באירועי דרשו, מדבר קצרות במעלת וכבוד התורה, ולא מזכיר כלל את שם הארגון, ועכו”כ לא מדבר על ה’נשיא’.

לענ”ד (המצוי בתוככי עולם התורה), אומר בל’ המעטה שקשה להכריע במכלול אם התועלת שבארגון זה רב על הנזק או לא.
(ריבוי מסוים של לימוד תורה בסגנון מסוים, שמא ע”ח לימוד נכון יותר, וודאי הרבה נזקים עקיפים בתפיסות הנכונות ביחס ללימוד ועליה בתורה וכו’)
 

מודים דרבנן

משתמש ותיק
להשיג אמר:
ראש הכולל אמר:
ונחנו מה אמר:
יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
עולם השקר

ב”ה שלא הסיר חסדו מעימנו, והשאיר חד בדרא שכשמדבר (בעצמו בקולו, לא שמקריאים את מה ש לא כתב) באירועי דרשו, מדבר קצרות במעלת וכבוד התורה, ולא מזכיר כלל את שם הארגון, ועכו”כ לא מדבר על ה’נשיא’.

מיהו אותו אחד?
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
להשיג אמר:
ראש הכולל אמר:
ונחנו מה אמר:
יש תמונה משם שמטרידה אותי שיושבים גדולי תורה מרביצי תורה שכל חייהם לנים בעומקה של הלכה, ושומעים שיעור "מנשיא דרשו" אני במקומו הייתי מתבייש
עולם השקר

ב”ה שלא הסיר חסדו מעימנו, והשאיר חד בדרא שכשמדבר (בעצמו בקולו, לא שמקריאים את מה ש לא כתב) באירועי דרשו, מדבר קצרות במעלת וכבוד התורה, ולא מזכיר כלל את שם הארגון, ועכו”כ לא מדבר על ה’נשיא’.
זה לא הנושא, ואם הוא הכי פחות אז מה, לכן זה לכתחילה?, ודאי שלא, ועדיף שלא יהיה כאלה דברים, כמו שהם לא שומעים ממנו שיעורים תמידים כסידרן...
 
 

להשיג

משתמש ותיק
מודים דרבנן אמר:
להשיג אמר:
ראש הכולל אמר:
עולם השקר

ב”ה שלא הסיר חסדו מעימנו, והשאיר חד בדרא שכשמדבר (בעצמו בקולו, לא שמקריאים את מה ש לא כתב) באירועי דרשו, מדבר קצרות במעלת וכבוד התורה, ולא מזכיר כלל את שם הארגון, ועכו”כ לא מדבר על ה’נשיא’.

מיהו אותו אחד?


מרן הגרי”ג
זה מפעים בפנ”ע
וביותר על רקע כל הדרשות האחרות שנאמרות שם, שהינם מקצה אל קצה דברי שבח שירות ותשבחות למרא דכולא תלמודא, מקים עולא של תורה , ועוד ועוד בעל ה ”*** ***” שליט”א..
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פותח הנושא
כנראה שלא הבנתי במי ובמה הכוונה...

בכל מקרה אתה ודאי לא חייב לזלזל ב...
 

מגנא ומצלא

משתמש ותיק
אני חושב שההערכה והענווה הגדולה שייכת לאותם גדודי משבקי"ם אשר הטריחו עצמם למסע המפרך, בכפור הבלארוסי
ללא כל כוונת רווח ותועלת כאשר למעשה הרבנים הם אלו שנמצאים בקדמת כל התמונות....
 

להשיג

משתמש ותיק
ראש הכולל אמר:
כנראה שלא הבנתי במי ובמה הכוונה...

בכל מקרה אתה ודאי לא חייב לזלזל ב...



אני לא חייב, ואף לא ראוי לזלזל באף יהודי.

אבל כואב לי מאוד המצב ש”סתם” בחור או ”סתם” אברך, ש’רק’ משתדל למלא את סדריו בתורה, מתגבר על קושי פה וקושי שם, מוותר על משכורת שניה בבית לטובת ההגדרה ה’פשוטה’ כ”כ ’אברך’, מרגיש מספר שלא נספר ע”י אף אחד, אם הוא צריך עזרה מעסקן כלשהו, או רוצה להיכנס להתייעצות אצל אדם גדול, הוא צריך להתחנן ולהתבזות וכו’ וכו’
אף אחד לא עורך לכבודו מסיבות הלל, הוא לא יפגוש שום כבוד והערכה (אמיתיים) מהנהגת הציבור וכו’

ומי שיש לו כסף זוכה לכבוד מלכים ע”י כל (שמא צ”ל רוב) שדרות ההנהגה, כשהמסר הוא שמעלתו גבוהה משל ה’אברך’ או הבחור הנ”ל.

ומי שחולם שהמסר לא מחלחל עמוק עמוק ופועל את פעולתו, שימשיך לחלום...
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
ונחנו מה אמר:
א אידיש קינד אמר:
דבר ראשון זה רחוק מלהיות חסידי'ש, זהו הליטאים האמיתים עם כל הקוועטשע'ס, אין מה לעשות, מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש מגדר אחר....
דבר שני, לא מבין, לנסוע לחו"ל בכדי להתאוורר?! להיפך, אם אני שומע מאברך שרוצה לנסוע להתאוורר הייתי אומר לו שלפחות יבחר לו מקומות הקדושים וקברי צדיקים.
סתם לצאת להתאוורר בחו"ל (ע"ע איטליה יוון דובאי וכו') זהו באמת סיפשט נישט....
כמו אם אחד ילך למלון לחופש על רח' יפו בירושלים או בלב ת"א... ק"ו ק"ו במקומות הללו בחו"ל. שלפחות יהיה לזה אידישע צורה

ההבדל הוא שזה יכול להיהפך למצוה,
שמעתי פעם מהרב פינקוס שבחור שלא מסוגל להתרכז באמצע סדר עדיף שיקרא עיתון, ולא יפתח מסילת ישרים


כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.
דעת הרב פינקוס הוא דעת יחידאה, וגם נראה שאולי הרי"ז רק בצורה ובמצב ואנשים מסוימים.
 

למה בדיוק זה יחידאה, אתה כנראה לא הבנת את דבריו
כוונתו פשוטה שאם אתה פותח עיתון אתה יודע שזה בעייתי, ולא יקרה מחר שוב, אחרי מסילת ישרים אתה יוצא בהרגשה טובה שלמדת, וזה יקרה מחר שוב
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
א אידיש קינד אמר:
ונחנו מה אמר:
ההבדל הוא שזה יכול להיהפך למצוה,
שמעתי פעם מהרב פינקוס שבחור שלא מסוגל להתרכז באמצע סדר עדיף שיקרא עיתון, ולא יפתח מסילת ישרים
כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.
דעת הרב פינקוס הוא דעת יחידאה, וגם נראה שאולי הרי"ז רק בצורה ובמצב ואנשים מסוימים.
למה בדיוק זה יחידאה, אתה כנראה לא הבנת את דבריו
כוונתו פשוטה שאם אתה פותח עיתון אתה יודע שזה בעייתי, ולא יקרה מחר שוב, אחרי מסילת ישרים אתה יוצא בהרגשה טובה שלמדת, וזה יקרה מחר שוב
ברוב המקרים כשבחור מתחיל לקרוא עיתון יותר מסתבר שמחר הוא גם יקח עיתון, כשאתה מכניס את הראש שלך בעיתונות וכדו' יותר קשה לצאת מזה.
משאי"כ לא ראיתי אדם שנהיה ממוכר ללמוד מסילת ישרים, להיפך, ידוע בהאור ישראל זיע"א שהורה לההוא שאמר לו שאין לו כי אם חצי שעה ביום ללמוד, וא"ל א"כ למד מוסר, כי כשתלמד מוסר תראה שיש לך עוד הרבה זמן. 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
מישהו יכול לדמיין את גדולי הראשי ישיבות מהדור הקודם בכזה מן סיטואציה?
מישהו יכול לדמיין בדור הקודם שגביר (שלא עושה כלום בשום מקום חוץ ממה שמגדיל את שמו) יושב בין גדולי עולם בלי שום תועלת? הוא הרי לא תורם עי"ז שקל!!!
מישהו יכול להבין איך הוא מדבר בפני אלפי אנשים וגדולי ישראל בשפראך של "גדול" (מילא היה אומר את דבר ארגונו...)?
עולם הפוך ראיתי! אנשים שלא מסכימים להתעסק עם אלף ואחד עניני ציבור בגלל שהם "שכירי יום" ויש להם "מחוייבות" לבחורים וכו', נוסעים לחו"ל בשביל שטויות?
מה קורה כאן?
כבר שמעתי פעם מאיזה "מתלוצץ" שהילדים בדור הבא ישאלו "מי זה הגביר שפתח כל מגבית נידחת עם מאתיים שקל?" (-הגרח"ק)
ומי זה הגדול שנאם בכל סיום הש"ס לפני כל גדולי הדור? (נשיא המכנסיים של עצמו הנ"ל)
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
א אידיש קינד אמר:
ונחנו מה אמר:
א אידיש קינד אמר:
כשנוסעים עם מטרה אמיתית, ולהתחזק ולהתעורר בעבודת ה' הרי"ז מצוה גדולה.
דעת הרב פינקוס הוא דעת יחידאה, וגם נראה שאולי הרי"ז רק בצורה ובמצב ואנשים מסוימים.
למה בדיוק זה יחידאה, אתה כנראה לא הבנת את דבריו
כוונתו פשוטה שאם אתה פותח עיתון אתה יודע שזה בעייתי, ולא יקרה מחר שוב, אחרי מסילת ישרים אתה יוצא בהרגשה טובה שלמדת, וזה יקרה מחר שוב
ברוב המקרים כשבחור מתחיל לקרוא עיתון יותר מסתבר שמחר הוא גם יקח עיתון, כשאתה מכניס את הראש שלך בעיתונות וכדו' יותר קשה לצאת מזה.
משאי"כ לא ראיתי אדם שנהיה ממוכר ללמוד מסילת ישרים, להיפך, ידוע בהאור ישראל זיע"א שהורה לההוא שאמר לו שאין לו כי אם חצי שעה ביום ללמוד, וא"ל ללוד מוסר, כשתלמד מוסר תראה שיש לך עוד הרבה זמן. 

בחור לומד סדר א', ואין לו מוחין, לא מצליח להתרכז היום, אם ילך לחדר ויקח יתד נאמן הוא ידע שהוא לא למד, אם הוא יפתח מדרש, הוא הרגיש שהוא למד, ואז מחר גם יעשה את זה, אף אחד לא מדבר על זה שלא צריך ללמוד מוסר, אבל לא בסדר א'
ובכל מקרה למה בגלל שאתה חושב אחרת הוא יחידאה?
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית