הקלטה נדירה מדברי הרב אלישיב לגבי הספר דת הציונות.

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
מרדכי מצפון אמר:
ככפרה על הזלזול בכבודו של הרב קוק פתח הנכד ההוא כולל ערב בתפארת בחורים, בו שוקדים מידי ערב בספרי הרב קוק.
(לא זוכר אם הכולל היה הרעיון של הגרי"ש או של הנכד).
אין לך בושה לעשות מעצמך צחוק?
אולי תוכל למצוא לי את הנכד?
נכדי מרן הגרי"ש מוכרים וידועים ואין לאף אחד מהם כולל ערב שכזה.
ביהכנ"ס תפארת בחורים לא ממוקם על הירח, והוא נגיש לכולנו, ואני כשלעצמי הייתי שם בקביעות בין בחיי מרן זצ"ל ובין לאחר פטירתו.
וכמובן שלהד"ם.
לצערינו דרכם של רבים מבני הציונות הדתית, שממציאים דברים מגוחכים בלי לתאם את דמיונותיהם עם תנאי השטח בו אמורה לצמוח המעשיה.
חבל שיש חרדים שעדיין לא קלטו את הסגנון, ומצטטים אותם בתמימות.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
לרבנות היה שונה מדעתם
אתה יודע שהרב אלישב פרש מהרבנות? אולי אתה יודע גם למה?
במילים אחרות: בסופו של דבר קרה הדבר שממנו הזהירו אלו שאחזו לא להכנס מלכתחילה! וגם הרב אלישיב הבין שחייב לפרוש מהרבנות!!!
 

מרדכי מהצפון

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
מרדכי מצפון אמר:
ככפרה על הזלזול בכבודו של הרב קוק פתח הנכד ההוא כולל ערב בתפארת בחורים, בו שוקדים מידי ערב בספרי הרב קוק.
(לא זוכר אם הכולל היה הרעיון של הגרי"ש או של הנכד).
אין לך בושה לעשות מעצמך צחוק?
אולי תוכל למצוא לי את הנכד?
נכדי מרן הגרי"ש מוכרים וידועים ואין לאף אחד מהם כולל ערב שכזה.
ביהכנ"ס תפארת בחורים לא ממוקם על הירח, והוא נגיש לכולנו, ואני כשלעצמי הייתי שם בקביעות בין בחיי מרן זצ"ל ובין לאחר פטירתו.
וכמובן שלהד"ם.
לצערינו דרכם של רבים מבני הציונוצ הדתית, שממציאים דברים מגוחכים בלי לתאם את דמיונותיהם עם תנאי השטח בו אמורה לצמוח המעשיה.
חבל שיש חרדים שעדיין לא קלטו את הסגנון, ומצטטים אותם בתמימות.
אין לי מושג אם הדברים נכונים או בדויים,
סמכתי על אנשים כמותך שיאמתו או שיכחישו את הדברים.
תודה רבה
 
 

שמעתתא

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
שמעתתא אמר:
אמונת אומן אמר:
שקר, שקר, שקר!

אל תכעס!

כל מה שציטטת מדברי יש לו תיעודים

תאמר מדוייק על מה קראת שקר ואני בלי נדר אשיג לך
בדקתי פעם את הנושא לעומק, אחרי שגם אני גדלתי על העלילה הזו. 
בתיעודים פשוט השמיטו קטע, שללא השמטתו מבין כל בר דעת שהוא פשוט סיים בתפילה שתצא תורה אמיתית מירושלים. 
 

לעלילה נוראה זו שותף היה מרן החפץ חיים שכתב את המכתב הבא:

חפץ חיים.png

(האיש על החומה ג עמוד 404)
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
איש ווילנא אמר:
לרבנות היה שונה מדעתם
אתה יודע שהרב אלישב פרש מהרבנות? אולי אתה יודע גם למה?
במילים אחרות: בסופו של דבר קרה הדבר שממנו הזהירו אלו שאחזו לא להכנס מלכתחילה! וגם הרב אלישיב הבין שחייב לפרוש מהרבנות!!!
זה לא נוגע למסר שבאתי לכתוב. 
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
ואגב יצויין מש"כ ב'יומני טאלנא' עמ' 47 בשם הפנ"מ והל"ש שהא"א אחז מהר"ק יותר מהריח"
מה זה משנה?
למעשה האמרי אמת (וההסטוריא) קבע שמעשיו הם חורבן!!!
מה יעזור שהגריח"ז היה נחשב לפני הא"א פחות?!
בויכוח הנושע אלינו ר' יוסף חיים - צדק. והר"ק - טעה מרה!
 

משיב דבר

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
משיב דבר אמר:
איש ווילנא אמר:
לרבנות היה שונה מדעתם
אתה יודע שהרב אלישב פרש מהרבנות? אולי אתה יודע גם למה?
במילים אחרות: בסופו של דבר קרה הדבר שממנו הזהירו אלו שאחזו לא להכנס מלכתחילה! וגם הרב אלישיב הבין שחייב לפרוש מהרבנות!!!
זה לא נוגע למסר שבאתי לכתוב. 
המסר שאני אמרתי: שגם הרב אלישב הודה בסוף שממסד הרבנות עלול לחמורות שבחמורות, ועזב.

 
 

חיי עולם

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
חיי עולם אמר:
היה בדורנו היחיד
דהיינו שגם החזון והאמרי אמת ור' אייזיק שר וכו'...
יש לך טעות מרה: הבעיה עם הרב קוק לא מתגמדת לעומת ספרים או דרגות. אם הבעיה הייתה כמה הוא ת"ח, היית יכול לצטט שהוא גאון. אבל הבעיה הייתה בדעות:
א. היחס ללאומיות יהודית כדבר נעלה לכשעצמו מנותק מתו"מ. (וממילא לארץ ישראל בלי תו"מ, אפילו תוך עקירת כמה עם התירים מפוקפקים, וממילא לראשי הציונים שהיו מעבירים על דת במזיד אבל לאומיים להחריד!)
ב. הקרבה לחילונים שגרמה וגורמת עד היום קלקולים עצומים אצל אחינו המזרחניקים שאצל רובם דור שלישי בלי כיפה (או חרדי)
ג. הגותו ביחס לאהבה, קדושה, ערך האדם באשר הוא אדם וכו' שהם דברים זרים ורחוקים מהשקפת עולמה של תורה.
ד. ממסד הרבנות הראשית שהחזון איש והרב מבריסק (ובעצם רוב מנהיגי הציבור של פורום לתורה) ראו בו עקירת התורה מצד מציאות הממסד שיש בו כדי לקלקל את טהרת הפסק, וכידוע לנו היום כמה חורבנות יצאו מהממסד הזה. עד דורינו אנו. והרב דיפו היה מראשי וגדולי תומכי ומתכנני העניין 0מתוך אדאולגיה של קוממיות ישראל וכו').
אדוני: אם כל זה נכון למי אכפת מאתיים ספרים????
לדעת רוב רבני ישראל החרדים הדרך הלאומית הציונית שנתנה ללאומיות ערך לעצמו בלי תו"מ (ולפעמים דוקא מתוך דריסתו!) הוא ע"ז של ממש. ואלפים ממשפחות ישראל שלמו בדרך זו את מיטב בניהם. לולא הרב קוק לא היה מושג של דתי לאומי שאומר שמותר לתת לרב צהר לגייר, ולא היה מי שרואה בכלל ערך שרוסיים יתגיירו כי היו בצה"ל והם חלק מהלאום.
בלי הרב קוק לא היה יכול להיות מושג כשרות גיור בית דין גרושין וקידושין שאינם מתוך השו"ע ממש. דוקא השיטה שלו גרמה למציאות בה לכל מושג בהלכה ניהיה גם פרשנות לאומית. איך הלאומיות תתפוס את הגירות, והגו"ק ועוד.
בימינו - אין מי שלא מבין כמה הדראון הוא נורא!!!!!


לא עלי טענתך הראשונה כי אם על הגרש"י זווין.
אניח לכל שאר טענותיך - כי אין בי כוח לנתח כל דבר בפנ"ע, אלא אציין רק כמה נקודות:
א. כל זה עדיין לא מצדיק לקרות לגברא רבא כזה בתואר 'אפיקורס' או רשע' או 'מחטיא את הרבים'. הרב קוק מעולם לא התיר לאף אחד מישראל לעבור על הלכה קטנה בשו"ע, הוא סבר שבקרבתו לחילונים יקרב את הרחוקים מתו"מ, ולאידך ימנע נשירה. והוא טעה, טעות מרה, ובכן?!
ב. ההקשר בין הרב קוק למתן כהנא ולרוסיים ולגיורי צה"ל ולעוד שלל עניינים שמזכיר הינה חוצפה מעורבבת בבורות למהדרין. הרב קוק לא המציא את המזרחי (ואף לא היה שייך לתנועת המזרחי למי שבידו שמץ מידיעת ההיסטוריה) ולא הוליד את הנשירה ולא את ברא את הדלי"ם ולא ייסד את צהר ולא העלה את הרוסיים. אדרבא ואדרבא, מסתמא שהיה מתנער מהם ומהמונם כרוב רבני הצה"ד.
ג. אגב, רוב ככל רבני וגדולי ארץ ישראל החרדים באותו הזמן העריצוהו בהערצה יתירה והיו סמוכים על שולחנו, ואילו רוב ככל התוקפים אותו לא הכירוהו בהכירות קרובה, וכבר אמר קהלת 'טוב מראה עיניים'.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
כי אין בי כוח
הרב קוק שחידוש את עניין הלאומיות וכופף אליו את כל התורה הוא הכשיר ונתן לאחינו הדלי"ם (המכונים היום מזרחניקים) את דרכם וחזונם. והכל מפרות מעשיו.
יש לך כח, אין לך יכולת.
כשכותבים חידש, לא הכונה חשב ע"ז הראשון. אלא מי שמכחו הדברים באו להיכן שבאו.
 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
הוא סבר שבקרבתו לחילונים יקרב את הרחוקים מתו"מ
לא נכון. הוא העריך אותם וכיבד אותם כי היו לאומיים והוא ראה בזה ערך לעצמו.
הוא עשה כל טצדקי לסדר את ההלכה שתתאים עם הרוח הלאומית כידוע (למשל היתר מכירה)
הקשר למתן כהנא הוא שרק השראת השטיה הלאומית דתית יכולה להביא למצב בו אדם יאמין בתמים שטובת המצב הלאומי מצדיק גיור שאינו מספיק הלכתי (כפי שאומר כהנא בפירוש)
גם רבני המזרחי שחולקים על כהנא הוא רק בגלל שעד כדי כך לא. אבל במגוון נושאים הלאומיות הכריעה גם אותם!
איזה רבנים שידעו את דעותיו ומעשיו העריכוהו? האמרי אמת? הרי הובא מכתבו לעיל.
חוץ מזה, התוצאות מדברות בעד עצממם.
 

חיי עולם

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
חיי עולם אמר:
כי אין בי כוח
הרב קוק שחידוש את עניין הלאומיות וכופף אליו את כל התורה הוא הכשיר ונתן לאחינו הדלי"ם (המכונים היום מזרחניקים) את דרכם וחזונם. והכל מפרות מעשיו.
יש לך כח, אין לך יכולת.
כשכותבים חידש, לא הכונה חשב ע"ז הראשון. אלא מי שמכחו הדברים באו להיכן שבאו.


א. לא תקבע לי לי אם אין לי כח או יכולת. במחילת מעכ"ת עדיין יכול אני להגדיר לעצמי מה יש לי ואין לי.
ב. קראת פעם תשובה אחת של הרב קוק?!
מתי כופף את התורה לארץ ישראל וללאומיות?
פסיקותיו הן פסקים שמרניים ככל פוסקי הדורות.
מי שהכשיר לדלי"ם (שכונו בעבר פרחחים) את דרכם וחזונם זו תאוות ליבם והערצתם את החילוניות, והבוז שהם מפגינים ל'חרדים הנחשלים' שהרב קוק היה נראה כמותם בדיוק (בערך כמו שמרת מלינובסקי סמכה עצמה על היתר הרבי מחב"ד לקיים רק עשר מצוות...)
ואגב, כיום אף אחד לא מכונה מזרחי, בעבר הלאומיים כונו מזרחניקים.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
משיב דבר אמר:
חיי עולם אמר:
כי אין בי כוח
הרב קוק שחידוש את עניין הלאומיות וכופף אליו את כל התורה הוא הכשיר ונתן לאחינו הדלי"ם (המכונים היום מזרחניקים) את דרכם וחזונם. והכל מפרות מעשיו.
יש לך כח, אין לך יכולת.
כשכותבים חידש, לא הכונה חשב ע"ז הראשון. אלא מי שמכחו הדברים באו להיכן שבאו.


א. לא תקבע לי לי אם אין לי כח או יכולת. במחילת מעכ"ת עדיין יכול אני להגדיר לעצמי מה יש לי ואין לי.
ב. קראת פעם תשובה אחת של הרב קוק?!
מתי כופף את התורה לארץ ישראל וללאומיות?
פסיקותיו הן פסקים שמרניים ככל פוסקי הדורות.
מי שהכשיר לדלי"ם (שכונו בעבר פרחחים) את דרכם וחזונם זו תאוות ליבם והערצתם את החילוניות, והבוז שהם מפגינים ל'חרדים הנחשלים' שהרב קוק היה נראה כמותם בדיוק.
ואגב, כיום אף אחד לא מכונה מזרחי, בעבר הלאומיים כונו מזרחניקים.
קראתי הרבה תשובות. אבל לנידו"ד נוגעים אלו שעסקו במרחב החופף בין הלאומיות לתוה"ק.
היתר עיסקה. חברות עם מרשיעי ברית בשם הלאומיות. כמשל.
ערך הלאומיות של הר"ק הם אלו שהכשירו ועדיין מכשירים את כל הבעיות שיש בציבור ממשיכי דרכו, צניעות, דקדוק הלכה, קשר עם שאינם שות"מ, עשייה לאומית ע"ח עשייה תורנית, ועוד.
פחות משנה איך קראו להם. את דעתי כתבתי.

 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
מתוך אורות התחיה:

הנפש של פושעי ישראל שבעקבתא דמשיחא, אותם שהם מתחברים באהבה אל ענייני כלל ישראל לארץ ישראל ולתחיית האומה, היא יותר מתוקנת מהנפש של שלמי אמוני ישראל, שאין להם זה היתרון של ההרגשה העצמית לטובת הכלל ובנין האומה והארץ. אבל הרוח הוא מתוקן הרבה יותר אצל יראי ה' ושומרי תורה ומצוות, אף על פי שההרגשה העצמית וההתעוררות של כח פעולה בענייני כלל ישראל עדיין אמיצות אצלם, כמו מה שהם אצל אלה שרוח עוועים אשר בתוכם מעכר את לבם עד כדי להתקשר בדעות זרות ובמעשים המטמאים את הגוף ומונעים את הרוח מלהיתקן, וממילא סובלת גם הנפש מפגמיהם
 

חיי עולם

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
חיי עולם אמר:
הוא סבר שבקרבתו לחילונים יקרב את הרחוקים מתו"מ
1. לא נכון. הוא העריך אותם וכיבד אותם כי היו לאומיים והוא ראה בזה ערך לעצמו.
2. הוא עשה כל טצדקי לסדר את ההלכה שתתאים עם הרוח הלאומית כידוע (למשל היתר מכירה)
3. הקשר למתן כהנא הוא שרק השראת השטיה הלאומית דתית יכולה להביא למצב בו אדם יאמין בתמים שטובת המצב הלאומי מצדיק גיור שאינו מספיק הלכתי (כפי שאומר כהנא בפירוש)
גם רבני המזרחי שחולקים על כהנא הוא רק בגלל שעד כדי כך לא. אבל במגוון נושאים הלאומיות הכריעה גם אותם!
4. איזה רבנים שידעו את דעותיו ומעשיו העריכוהו? האמרי אמת? הרי הובא מכתבו לעיל.
5. חוץ מזה, התוצאות מדברות בעד עצממם.


1. אה"נ שראה בזה ערך לעצמו אך כיבודו אותם היתה משום שסבר שצריך לנהוג בימין מקרבת וזה מה שעמד גם בבסיס הקמת בני עקיבא ועוד.
2. למשל הצבעת נשים אסר - מרוב שהיה לאומי והשתוקק לסדר ההלכה עם הלאומיות.
3. ויש רבבות נוצרים ששואבים 'השראה' מתורת משה איש האלוקים, ולכן?!
4. רא"ז מלצר, הלשם, רצ"פ פרנק, ר"י הוטנר ועוד רבים. והאמרי אמת במכתבו לעיל משווה אותו לתנא האלוקי ר' מאיר (!) - ללמדך איך מתייחסים לגדול שטועה.
5. ובפעם הלא-יודע-כמה אין זה מצדיק לכנות או לחשוב על גברא רבה כמותו שהוא 'רשע' או 'מחטיא את הרבים'. רח"ל.

וכיון שנמאס לי לחזור ע"ע שוב ושוב לא אגיב יותר - ואין השתיקה כהודאה, ודי בזה.



 
 

משיב דבר

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
מתי כופף את התורה לארץ ישראל וללאומיות?
פסיקותיו הן פסקים שמרניים ככל פוסקי הדורות.
למי שאינו בקי בתאוריית "תורת ארץ ישראל", מתוך המכלול, ועי"ש במקורות:
רב קוק עסק בנושא בכמה מקומות שונים. בכמה מקומות הרב קוק מראה כיצד הבדלים תוכניים וסגנוניים בין התלמוד הבבלי לירושלמי קשורים להבדל בין תורת ארץ ישראל לתורת חוץ לארץ. חידושו העיקרי הוא שהייחודיות של תורת ארץ ישראל היא בכך שבארץ ההלכה מושפעת מתחומים שונים שהם חוץ-הלכתיים, ובפרט מן הנבואה, האגדה, תורת הקבלה ומתפיסות רוחניות ומחשבתיות שונות, ושזוהי הסיבה שבלימוד התורה בארץ ישראל ניתן להגיע לחקר האמת בלא צורך בפלפול מרובה.[19] לא ברור לגמרי בדברי הרב קוק כיצד בדיוק צריכה השפעה זו להתבטא - אם באופן של השפעה סגולית ופסיכולוגית עקיפה בין התחומים, או בדרך ישירה של פסיקת הלכה המסתמכת מפורשות על נימוקים מתחומים חוץ-הלכתיים.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
והאמרי אמת במכתבו לעיל משווה אותו לתנא האלוקי ר' מאיר (!)



 
קצת הבנת המקרא, הוא השווה אותו בנקודה מסויימת לר"מ בזה שאין הלכה כמותו, ועיקר הנקודה שבזה היא שגם אם יהא האדם גדול, צריכה דעתו להיות מובנת ולהתקבל, הא ותו לא מידי
ואגב כל מה שהאמרי אמת מזהיר שם במכתב קרה אחת לאחת
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
אגב, רוב ככל רבני וגדולי ארץ ישראל החרדים באותו הזמן העריצוהו בהערצה יתירה והיו סמוכים על שולחנו, ואילו רוב ככל התוקפים אותו לא הכירוהו בהכירות קרובה, וכבר אמר קהלת 'טוב מראה עיניים'.

עובדה לא נכונה.
רוב המתנגדים אליו בירושלים יתכן שלא ראוהו, אך מתנגדיו מחו"ל ראהו גם הכירוהו, ר' אלחנן נפגש עמו לפני כן שהי' רב בחו"ל (איני זוכר באיזו עיירה), ונודע בחוגי בריסק [כך סיפר פעמים רבות הגרא"י שליט"א, ועוד] שהג"ר אלחנן ווסרמן שלח למרן הגר"ח על ה"ק שהוא פגש איש שעטור כל היום בטו"ת ועוסק בתורה מתוך פרישות וצומות ודעותיו הם כמו אחד העם... וענה לו הגר"ח, הכרתי אותו כבר מוולאז'ין וכבר אז היו אלו דעותיו, רק שהינך חושב שאינו נהנה מהעוה"ז ואינו אלא הצגה. 
ועוד ועוד מגדולי ליטא שהכירוהו היטב והתנגדו אליו [לא הביאו פה את תשובת הרוגוטשובער שציטט כלפיו את דברי הגמ' קאת זה הקוק - שכל השומע דבריו מקיא, וכמדומני שגם הוא פגשו או הי' לו עמו דו"ד].

איני חפץ להאריך בזה, כי אינו נוגע לדורינו, ואיני רואה מצוה גדולה ויסוד בהשקפה לחנך ליחס - כזה או אחר- כלפי הר"ק, עיקר הנושא אלו הדעות, וע"ז יש לחנך. רק הגבתי על הדברים הנ"ל בקצרה (כי יש עוד דוגמאות רבות של כאלו שהתנגדו אליו ממכריו דיקא).
 

נתנאל הלוי

משתמש ותיק
בשובה ונחת אמר:
חיי עולם אמר:
אגב, רוב ככל רבני וגדולי ארץ ישראל החרדים באותו הזמן העריצוהו בהערצה יתירה והיו סמוכים על שולחנו, ואילו רוב ככל התוקפים אותו לא הכירוהו בהכירות קרובה, וכבר אמר קהלת 'טוב מראה עיניים'.

עובדה לא נכונה.
רוב המתנגדים אליו בירושלים יתכן שלא ראוהו, אך מתנגדיו מחו"ל ראהו גם הכירוהו, ר' אלחנן נפגש עמו לפני כן שהי' רב בחו"ל (איני זוכר באיזו עיירה), ונודע בחוגי בריסק [כך סיפר פעמים רבות הגרא"י שליט"א, ועוד] שהג"ר אלחנן ווסרמן שלח למרן הגר"ח על ה"ק שהוא פגש איש שעטור כל היום בטו"ת ועוסק בתורה מתוך פרישות וצומות ודעותיו הם כמו אחד העם... וענה לו הגר"ח, הכרתי אותו כבר מוולאז'ין וכבר אז היו אלו דעותיו, רק שהינך חושב שאינו נהנה מהעוה"ז ואינו אלא הצגה. 
ועוד ועוד מגדולי ליטא שהכירוהו היטב והתנגדו אליו [לא הביאו פה את תשובת הרוגוטשובער שציטט כלפיו את דברי הגמ' קאת זה הקוק - שכל השומע דבריו מקיא, וכמדומני שגם הוא פגשו או הי' לו עמו דו"ד].

איני חפץ להאריך בזה, כי אינו נוגע לדורינו, ואיני רואה מצוה גדולה ויסוד בהשקפה לחנך ליחס - כזה או אחר- כלפי הר"ק, עיקר הנושא אלו הדעות, וע"ז יש לחנך. רק הגבתי על הדברים הנ"ל בקצרה (כי יש עוד דוגמאות רבות של כאלו שהתנגדו אליו ממכריו דיקא).

 
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
משיב דבר אמר:
חיי עולם אמר:
היה בדורנו היחיד
דהיינו שגם החזון והאמרי אמת ור' אייזיק שר וכו'...
יש לך טעות מרה: הבעיה עם הרב קוק לא מתגמדת לעומת ספרים או דרגות. אם הבעיה הייתה כמה הוא ת"ח, היית יכול לצטט שהוא גאון. אבל הבעיה הייתה בדעות:
א. היחס ללאומיות יהודית כדבר נעלה לכשעצמו מנותק מתו"מ. (וממילא לארץ ישראל בלי תו"מ, אפילו תוך עקירת כמה עם התירים מפוקפקים, וממילא לראשי הציונים שהיו מעבירים על דת במזיד אבל לאומיים להחריד!)
ב. הקרבה לחילונים שגרמה וגורמת עד היום קלקולים עצומים אצל אחינו המזרחניקים שאצל רובם דור שלישי בלי כיפה (או חרדי)
ג. הגותו ביחס לאהבה, קדושה, ערך האדם באשר הוא אדם וכו' שהם דברים זרים ורחוקים מהשקפת עולמה של תורה.
ד. ממסד הרבנות הראשית שהחזון איש והרב מבריסק (ובעצם רוב מנהיגי הציבור של פורום לתורה) ראו בו עקירת התורה מצד מציאות הממסד שיש בו כדי לקלקל את טהרת הפסק, וכידוע לנו היום כמה חורבנות יצאו מהממסד הזה. עד דורינו אנו. והרב דיפו היה מראשי וגדולי תומכי ומתכנני העניין 0מתוך אדאולגיה של קוממיות ישראל וכו').
אדוני: אם כל זה נכון למי אכפת מאתיים ספרים????
לדעת רוב רבני ישראל החרדים הדרך הלאומית הציונית שנתנה ללאומיות ערך לעצמו בלי תו"מ (ולפעמים דוקא מתוך דריסתו!) הוא ע"ז של ממש. ואלפים ממשפחות ישראל שלמו בדרך זו את מיטב בניהם. לולא הרב קוק לא היה מושג של דתי לאומי שאומר שמותר לתת לרב צהר לגייר, ולא היה מי שרואה בכלל ערך שרוסיים יתגיירו כי היו בצה"ל והם חלק מהלאום.
בלי הרב קוק לא היה יכול להיות מושג כשרות גיור בית דין גרושין וקידושין שאינם מתוך השו"ע ממש. דוקא השיטה שלו גרמה למציאות בה לכל מושג בהלכה ניהיה גם פרשנות לאומית. איך הלאומיות תתפוס את הגירות, והגו"ק ועוד.
בימינו - אין מי שלא מבין כמה הדראון הוא נורא!!!!!


לא עלי טענתך הראשונה כי אם על הגרש"י זווין.
אניח לכל שאר טענותיך - כי אין בי כוח לנתח כל דבר בפנ"ע, אלא אציין רק כמה נקודות:
א. כל זה עדיין לא מצדיק לקרות לגברא רבא כזה בתואר 'אפיקורס' או רשע' או 'מחטיא את הרבים'. הרב קוק מעולם לא התיר לאף אחד מישראל לעבור על הלכה קטנה בשו"ע, הוא סבר שבקרבתו לחילונים יקרב את הרחוקים מתו"מ, ולאידך ימנע נשירה. והוא טעה, טעות מרה, ובכן?!
ב. ההקשר בין הרב קוק למתן כהנא ולרוסיים ולגיורי צה"ל ולעוד שלל עניינים שמזכיר הינה חוצפה מעורבבת בבורות למהדרין. הרב קוק לא המציא את המזרחי (ואף לא היה שייך לתנועת המזרחי למי שבידו שמץ מידיעת ההיסטוריה) ולא הוליד את הנשירה ולא את ברא את הדלי"ם ולא ייסד את צהר ולא העלה את הרוסיים. אדרבא ואדרבא, מסתמא שהיה מתנער מהם ומהמונם כרוב רבני הצה"ד.
ג. אגב, רוב ככל רבני וגדולי ארץ ישראל החרדים באותו הזמן העריצוהו בהערצה יתירה והיו סמוכים על שולחנו, ואילו רוב ככל התוקפים אותו לא הכירוהו בהכירות קרובה, וכבר אמר קהלת 'טוב מראה עיניים'.
מתוך המכלול: רבי אלחנן וסרמן, שנמנה עם הפלג הקנאי באגודת ישראל, כתב: "ידוע כי העומד בראש הרבנות הראשית כותב וחותם קול קורא לעורר היהודים לתת כסף לקרן היסוד, וידוע גם כן כי כספי קרן היסוד הולכים לגדל כופרים להכעיס, ואם כן המעורר לתמוך בקרן זה הוא מחטיא את הרבים במדרגה היותר נוראה ... ואם רואים אנו שהוא מהלל רשעים יודעים אנו שזהו רשע גמור באופן שהדבר ברור שאסור להתחבר לאיש כזה. ולולא שאינני כדאי הייתי אומר כי המחזיק בהצעה זאת (לחבר את העדה החרדית עם הרבנות הראשית) ראוי לנדותו" (קובץ מאמרים ח"א עמוד קנ"ג)
 
 

נתנאל הלוי

משתמש ותיק
איך יתכן שהגר"ח והגרי"ז אחזו כך על הרב קוק, כשיש כמה וכמה איגרות שהם כותבים אלי בתארי כבוד מופלגים.
ובמכתב מהשנה האחרונה לחיי הרב קוק מכנהו הגרי"ז "פאר הדור" [צילום המכתב מופיע בספר מכתבי הגרי"ז]
 

משיב דבר

משתמש ותיק
נתנאל הלוי אמר:
איך יתכן שהגר"ח והגרי"ז אחזו כך על הרב קוק, כשיש כמה וכמה איגרות שהם כותבים אלי בתארי כבוד מופלגים.
ובמכתב מהשנה האחרונה לחיי הרב קוק מכנהו הגרי"ז "פאר הדור" [צילום המכתב מופיע בספר מכתבי הגרי"ז]
מה נשוא המכתב, שאלה בלימוד? או בקשת עזרה, אולי אפילו פיקו"נ?
 
 

אלי פלדמן

משתמש ותיק
חיי עולם אמר:
2. למשל הצבעת נשים אסר - מרוב שהיה לאומי והשתוקק לסדר ההלכה עם הלאומיות.

דרך אגב, כידוע גם לא התיר לשנות את המבטא למבטא ארץ ישראלי אחיד כמסורת בני ספרד
 

נתנאל הלוי

משתמש ותיק
שמעתתא אמר:
↑היום, 21:17
שמעתתא כתב: ↑אתמול, 17:33
אמונת אומן כתב: ↑אתמול, 17:29
שקר, שקר, שקר!

אל תכעס!

כל מה שציטטת מדברי יש לו תיעודים

תאמר מדוייק על מה קראת שקר ואני בלי נדר אשיג לך
בדקתי פעם את הנושא לעומק, אחרי שגם אני גדלתי על העלילה הזו. 
בתיעודים פשוט השמיטו קטע, שללא השמטתו מבין כל בר דעת שהוא פשוט סיים בתפילה שתצא תורה אמיתית מירושלים. 
 

לעלילה נוראה זו שותף היה מרן החפץ חיים שכתב את המכתב הבא:

החפץ חיים אינו מזכיר שם את הרב קוק.
יש ספר באוצר החכמה בנושא זה שמביא את מקור ביטויים אלו על האונברסיטה מחוגי הציונים בפולין, ומוכיח שעל זה כוונו החפץ חיים ועוד גדולים שמחו.
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
נתנאל הלוי אמר:
איך יתכן שהגר"ח והגרי"ז אחזו כך על הרב קוק, כשיש כמה וכמה איגרות שהם כותבים אלי בתארי כבוד מופלגים.
ובמכתב מהשנה האחרונה לחיי הרב קוק מכנהו הגרי"ז "פאר הדור" [צילום המכתב מופיע בספר מכתבי הגרי"ז]

שאלו כן להגרי"ז ואמר שאצלו התארים הללו הם חלק מהשם שלו ובלא זה לא יתייחס כלל למכתב.
איני יודע לגבי כל המכתבים, אך יש מהם בקשת עזרה לאישור עליה או משהו כזה (סרטיפיקט). - כ"ז מהגר"מ בן הגרי"ז זכר צדיקים לברכה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
שמעתתא אמר:
אמונת אומן אמר:
כדרכם של קנאים בכל הדורות.

אולי גם את זה תואיל להסביר לנו, איזה קנאים במהלך הדורות שיקרו לך?
גדלתי בירושלים הקנאית, והשתתפתי בחיי באין ספור מחאות והפגנות. 
אני נוהג מאז ומתמיד לבדוק כל דבר מיסודו. 
99% מתיאורי הקנאים, בכל נושא שהוא, מבוסס על שקרים גסים, ולמצער על הוצאת דברים מהקשרם. 

היחס להר''ק הוא אחד השקרים,
והסיפור הזה עם האוניברסיטה הוא חלק ממנו. 
מעניין שהגרי"ש אלישיב לא מתייחס לזה כ'שקר'.. אלא אומר שיש דעה כזו! ולא נ"מ אם הוא אחז כך או לא. הוא ידע ממנה היטב, ואף אמר איפה לשמוע אותה...
לא ענית על הכנסת מרנא הח"ח בתוך ה'שקר' הזה שבעיניך...
גם לא הבנתי מה המניע שלך בענין
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
שמעתתא. אינני יודע כמובן.
אך אני נזכר בסיפור שמרנא הגרח"ס רצה ללכת להלווייתו של הגר"ש מוהליבר, וב"ב אמרו לו שאיך יסתכלו על זה? והוא השיבם מה הענין לזה, הרי היה רב גדול (היה גאון עולם, ובגיל 50 כבר הפנו אליו תשובות עם הכינוי פאר הדור, אפשר לראות בשו"ת שלו), והפצירו בו שאעפ"כ יאמרו שהרב לא מתנגד לדעותיו, ותוך אנחה ואכזבה לא הלך ללוייתו.
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
אמונת אומן אמר:
שמעתתא אמר:
אולי גם את זה תואיל להסביר לנו, איזה קנאים במהלך הדורות שיקרו לך?
גדלתי בירושלים הקנאית, והשתתפתי בחיי באין ספור מחאות והפגנות. 
אני נוהג מאז ומתמיד לבדוק כל דבר מיסודו. 
99% מתיאורי הקנאים, בכל נושא שהוא, מבוסס על שקרים גסים, ולמצער על הוצאת דברים מהקשרם. 

היחס להר''ק הוא אחד השקרים,
והסיפור הזה עם האוניברסיטה הוא חלק ממנו. 
מעניין שהגרי"ש אלישיב לא מתייחס לזה כ'שקר'.. אלא אומר שיש דעה כזו! ולא נ"מ אם הוא אחז כך או לא. הוא ידע ממנה היטב, ואף אמר איפה לשמוע אותה...
לא ענית על הכנסת מרנא הח"ח בתוך ה'שקר' הזה שבעיניך...
גם לא הבנתי מה המניע שלך בענין
כירושלמי שגם גדל בצל הקנאות, אני מוכרח לומר שאיני יודע בכמה אחוזים בדיוק מדובר, אבל אפשר לראות בחוש כמה שקרים מתגלגלים בחילולי קברים, ועוד כהנה וכהנה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
זה עירוב תחומים! ונכון שיש הרבה מה לדבר על כך (ועל המעלות ועל החסרונות וכו' וכו'), אבל העיקרון שאודותיו תמהתי בתגובתי קיים גם קיים.
 

יחיה

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
חיי עולם אמר:
יאיר אור אמר:
מהראוי להביא קטע ממכתבו של האמרי אמת בעת שובו ממסעו לא"י ואחרי שנפגש עם הרב קוק והתרשם מגדלותו בתורה אך לא נמנע מלהביע דעה נחרצת נגד שיטתו
רק לתשומת לבכם שאמרי אמת משווה אותו לר' מאיר, לא פחות! 

לענ"ד, משם ראיה הפוכה:
"אולם אהבתו לציון עוברת כל גבול, עד שאומר על טמא טהור ומראה לו פנים, כאותו שאמרו חז"ל בפרק קמא דעירובין על מי שלא היה בדורו כמותו, ומטעם זה לא נקבעה הלכה כמותו, ומזה באו הדברים הזרים שבחיבוריו..." 
וכי מה היה חסר אל בעל אמרי אמת לקרוא לרבי מאיר בשמו???
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית