הקלטה נדירה מדברי הרב אלישיב לגבי הספר דת הציונות.

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
הגיעה לידי הקלטה נדירה שבה הרב אלישיב מתייחס לספר דת הציונות, ובה הוא מביע את דעתו לגבי הספר הנ"ל. מכיון שההקלטה היא באידיש והדברים מאד חשובים ויסודיים, אשמח אם אי מי מחברי הפורום יוכל לתרגם ולתמלל אותה, או לכה"פ לכתוב את תוכנה.
בתודה מראש.

עריכה:
הנה ההקלטה:

 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:

זך הרעיון

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
כן, אתה יכול להעלות את זה לכאן?

אין לי את זה,

אבל כבר בזמנו שמעתי את זה.

אגב מעניין מאוד מה כ"כ הפריע להגר"ד יפה זצ"ל עד שהזדקק לעלות במיוחד לביתו של מרן הגרי"ש זי"ע.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
מה שזכור לי,
שהגר"ד יפה מבקש מהגרי"ש זי"ע שיצא נגד הספר, והגרי"ש מסרב.

כמובן שיש דין ודברים אבל זה תוכן הבקשה והסירוב.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
הנה ההקלטה באיכות נמוכה.

https://tora-forum.co.il/download/file.php?id=31021&mode=view

מי שרוצה באיכות גבוהה שיפנה אלי בפרטי.
הקובץ לא קיים.
 
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
זך הרעיון אמר:
מה שזכור לי,
שהגר"ד יפה מבקש מהגרי"ש זי"ע שיצא נגד הספר, והגרי"ש מסרב.

כמובן שיש דין ודברים אבל זה תוכן הבקשה והסירוב.
מעניין, כי בפרטי כתב לי מישהו שהרב אלישיב אומר שאפשר להגיד למפיץ פוזן בשמו לא להפיץ יותר את הספר.

בכל מקרה מישהו יכול לעשות חסד ולתמלל את השיח של הרב אלישיב והגר"ד יפה?
 

יהודי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
עברתי בשעתו על חלקים מהספר, והוא כתב דברים פשוטים ונכונים.
קצת הרגיש לי שהוא כותב על דברים שכיום לא כ"כ רלוונטים לאיש.
 
 

משולש

משתמש ותיק
אני בהתחלה מאוד השתכנעתי ממנו, אבל בהמשך כשהוא עבר באופן מוחלט להשקפה סאטמרית קיצונית המנוגדת לדעת רוב גדולי ישראל, הבנתי שהוא נסחף וצריך בדיקה שוב גם על הספרים הראשונים שלו.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
להלן תמלול שקיבלתי בפרטי:

להלן תמלול לפי הבנתי:
מספרים לרב על ספר חדש שיצא בהסכמת רמ"מ שולזינגר ור"י סילמן. אומרים שר' דב [בהתחלה חשבתי שהכוונה להלברטל, ממקורבי הרב אלישיב, בהמשך אני מבין שכנראה הכוונה לר' דב יפה, המשגיח דכפר חסידים] ועוד כמה אברכים מבקשים שיכתוב מכתב שלא נוח עם הזלזול הרב קוק, מצטטים ביטויים קשים על ה"ק: אפיקורס, רשע, שבתי צבי, שוטה, סידור קידושין שלו בטל, כמו"כ מספרים שהמחבר מוכר את הספרים בישיבות ובחורים קונים וקוראים.
הרב אלישיב: "אבל אלו שאוחזים בשיטה הזו, לא יעזור שאני אכתוב, חלק בבני ברק וחלק בירושלים. אם אני אצא נגד, יהיה עוד עשרים כמו הספר הזה. מה יצא מזה? צריך לדעת שיש כאלו שאוחזים כך. מה לעשות?".
מבקשים שוב שיכתוב מכתב שספר זה "אין רוח אלוקים נוחה הימנו" (ביטוי מוזר...) וזה יוריד את ערך הספר.
הרב: "צריך לדעת את המציאות שיש כאלו שחושבים שזה קודש קדשים. מה לעשות? להיפך, אם יצאו נגד זה, יצאו עוד עשרים ספרים כאלו, אין מה לומר להם, אין מה לעשות, אין עצה לזה".
מנסים שוב ואומרים שכשמפרסמים שדעת הרב הפוך מזה, אנשים לא מאמינים (ואם יהיה מכתב יאמינו).
הרב: "אבל מה יעזור שידעו שדעתי הפוך אם הם יודעים שיש רבנים שסוברים כמותם? הדבר מפורסם, זה עכשיו נהיה? יהיה יותר גרוע אם תצא כעת תגובה נגד זה, יהיו עשרים תגובות כנגד... מה לעשות?"
מנסים שוב: עד עכשיו היה קצת רגוע. אולי יש עצה לרסן את זה, לרסן את המחבר?
הרב מתעניין: "מי זה? הוא תלמיד חכם?"
הנוכחים: הוא בעל תשובה.
הרב: בעל תשובה... [י"ל שכוונתו שלפעמים בעלי תשובה הם חכמים בעיניהם נגד כולם כי קנו לעצמם את המידה לעשות היפך הסביבה -שחזרו בתשובה]
אריה אלישיב מתערב ומציע שהמשגיח (בהתחלה לא היה לי לאיזה משגיח הכוונה. כנראה לר' דב יפה) ינסה לדבר עם המחבר ולהשפיע עליו.
הרב: הם אוחזים שזה מצוה, מה שיעשו יהיה פי עשר יותר גרוע...".
הנוכחים: המוציא לאור הוא ..., אביו ר'... מגיע לכאן לפעמים,
אריה אלישיב: לא, הוא לא מגיע לפה. לא מגיע.
הנוכחים: הוא לא קנאי. הוא מוציא ספרים. הוא אמר שאם הרב יגיד, הוא לא יפיץ.
הרב: שיבוא אלי אני אגיד לו.
הנוכחים: אפשר לומר לו בשם הרב?
הרב: שיבוא אלי.
הנוכחים: ואיך אפשר לפרסם בישיבות שהרב אוחז לא כך?
אריה: הרב אמר שלפרסם זה יותר גרוע
הרב: זה מלתא דפשיטא.
הנוכחים: הבני תורה היום הם תינוקות שנשבו, הם יודעים רק את זה (את ההשמצות)
הרב: יש כאלו שכן יודעים. בבתי הונגרין תשאל מה הם אוחזים (לא הבנתי את העוקץ). קיצור, אין מה לדבר.
מסכמים להביא את המו"ל, אם הוא יסכים לבוא.
כאן אריה אומר לרב לתת ברכה למשגיח של כפר חסידים שהגיע לפה.
ע"כ החלק עם הרב אלישיב.
בהמשך השיחה הם מנסים לשכנע את ר' דב יפה לדבר איתו ולהגיד לו שדיבר בענין עם הרב אלישיב.
חזרה למעלה
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
בקשת חכמה אמר:
שאר לעמו אמר:
עברתי בשעתו על חלקים מהספר, והוא כתב דברים פשוטים ונכונים.

מחלוקת אתה והרב אלישיב.

מה הרב אלישיב אמר?
אז זהו שהוא לא אמר כלום, אבל חוגים המקורבים לאנשי החצר אמרו שאומרים בשמו שהוא אמר לומר לפוזן..
אגב מההקלטה נראה שהנושא הוא הביטויים כנגד הרב קוק באופן אישי. אך יש לדעת שהדעות שהוא ייצג אכן פסולות מכל וכל.
ובכל מקרה הספר לא עוסק כ"כ בהרב קוק כמו בדת הלאום. והדברים שם נכונים לקורא.
מעניין מי כל כך בער לו הנושא של הר"ק? הרי הביקורת כנגדו היה חריפה מכל גדולי הדורות.
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
בקשת חכמה אמר:
מחלוקת אתה והרב אלישיב.

מה הרב אלישיב אמר?
אז זהו שהוא לא אמר כלום, אבל חוגים המקורבים לאנשי החצר אמרו שאומרים בשמו שהוא אמר לומר לפוזן..
אגב מההקלטה נראה שהנושא הוא הביטויים כנגד הרב קוק באופן אישי. אך יש לדעת שהדעות שהוא ייצג אכן פסולות מכל וכל.
ובכל מקרה הספר לא עוסק כ"כ בהרב קוק כמו בדת הלאום. והדברים שם נכונים לקורא.
מישהו שלח לי בפרטי כך:
" בהקלטה הרב אלישיב אמר גם על מחבר הספר:
"אראפ פון זינען"  כלומר שהוא... "

אני לא דובר אידיש אבל א"כ אז הרב אלישיב כן התבטא חריף.
 
 

חידוד

משתמש ותיק
כשראיתי את כותרת האשכול חשבתי שמדובר בהתבטאות חריפה של הגריש"א נגד הספר
והתפלאתי מאוד איך זה אמור לשכנע את מי שלא השתכנע מהגרא"ז מלצר לדוגמא וגדולים אחרים שהעריכו את הרב קוק עד מאוד.

ונהניתי לראות שכיונתי לדעתו של הגריש"א.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מבלי להרחיב באיזון העדין, הרב אלישיב חזר כמה פעמים שיש מי שדעתו כך (על הר"ק):
צריך לדעת שיש כאלו שאוחזים כך. מה לעשות?"
אבל אסור להסיט את הפוקוס. הספר כותב דברים פשוטים ונכונים. ואם אודות הר"ק יהיה מי שלא יאחז כך, אבל לא זה נושא הספר.
וכנגד דת הלאום כתבו גדולי הדורות בחריפות יתירה ובזלזול יתר. וזה מה שבא הספר ההוא להביע.
 

חידוד

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
מבלי להרחיב באיזון העדין, הרב אלישיב חזר כמה פעמים שיש מי שדעתו כך (על הר"ק):
צריך לדעת שיש כאלו שאוחזים כך. מה לעשות?"

בחרת את המשפט שהכי קרוב למנגינה שאתה רוצה להשמיע בדבריו.

למשל הביטוי 'אין עצה לזה' נשמע יותר כמו בעיה שאין לה פתרון ולא כמו דעה שחובה עלינו לכבד.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
היות וספר דת הציונות אין ענינו דוקא בהר"ק, הרי זה מסיט את הדברים.
בחרת לומר שהיו שהעריכוהו (שהרי בודאי שהיה על מה להעריכו). שכחת לציין מה ידוע מהחזו"א, ולפניו מהגר"ח ברלין ומהגרי"י דיסקין.
ושוב זה נראה לי הסטה. ונכנס לנישה עדינה.

אגב, אין עצה לזה וכמה וכמה דברים שחזר אחרי שלחצוהו משתמע כמו מה אתם רוצים ממני.
ואני גם מתפלא על סבלנותו, איך לא הוציאם מעל פניו ברגע שאמר את מה שאמר וניסו שוב ושוב.
אני גם מתפלא שבדורינו מי זה שהיה בעל האינטרס שם אודות הר"ק. ואולי כוונה מסותרת היתה למושך בחוטים משום הדתיות הלאומית??
 

בבא בוטא

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
הנוכחים: הבני תורה היום הם תינוקות שנשבו, הם יודעים רק את זה (את ההשמצות)
הרב: יש כאלו שכן יודעים. בבתי הונגרין תשאל מה הם אוחזים (לא הבנתי את העוקץ). קיצור, אין מה לדבר.
אשמח אם מישהו יכול להסביר למי כוונת הגרי"ש? מה אוחזים בבתי הונגרין?
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית