מקור לזה שעבירות של ילדים קטנים הולך לאבא

יושב בין חכמים

משתמש רגיל
מה המקור הכי קדום לזה שהעבירות של ילדים עד גיל בר מצוה הולך לאבא? והאם זה רק לאבא או גם לאמא?והאם האבא יכול לחזור בתשובה ע"ז כי לכאורה איך יכול לחזור בתשובה ולהתחרט שלא ישוב לכסלו עוד? ואיך כ' שז' מתו בעטיו של נחש והרי היה להם את החטאים של הילדים?
 

יושב בין חכמים

משתמש רגיל
פותח הנושא
לחזות בנועם אמר:
מקור!? האבא מברך 'ברוך שפטרני מעונשו של זה' וכי למה!?
אולי לא נסחתי מספיק טוב את השאלה אבל אני מחפש מקורות שמדברים ע"ז כל ילד יודע את זה ואני מחפש מקורות ששם כתוב את זה
 

כבוד שמים

משתמש ותיק
יושב בין חכמים אמר:
האם האבא יכול לחזור בתשובה ע"ז כי לכאורה איך יכול לחזור בתשובה ולהתחרט שלא ישוב לכסלו עוד?
ואיך כ' שז' מתו בעטיו של נחש והרי היה להם את החטאים של הילדים?
יתכן שיש מקום לחזרה בתשובה של האבא על כך שאם הי' שומר יותר /דואג יותר / מחנך יותר. לא היו ילדיו עוברים עבירות.
וזה הפשט גם בעטיו של נחש, שהחינוך והדאגה שלהם היו בשלימות, כך שהילדים שלהם לא עברו עבירות כל זמן שהיו תחת ידם.
 

והדר ליסבר

משתמש רגיל
מדרש רבה בראשית פרשה ס"ג ס"ק י', שו"ע אור"ח רכ"ה ס' ב', לחם חמודות על הרא"ש ברכות פרק ט' סימן ט' ס"ק ל', וכו'
אין אלו מקורות לדבר שנפוץ בעולם שהאב יורש את בנו בכל עבירה שעבר.
המדרש רבה שם מביא א"ר צריך אדם להיטפל בבנו עד י"ג שנה מכאן והילך אומר ברוך שפטרני מעונשו של זה. ואין זה מקור שיורש העבירות ולהיפך במתנות כהונה שם כתוב שיש עליו דין לחנכו לתורה עד י"ג שנה אבל לא שהעבירות עוברות.
ברמ"א שהובא מבואר שיש דין לברך.
ובלחם חמודות מבואר שתי ביאורים בברכה הזו.ביאור אחד שמהשתא הבן לא יענש על האב והסיבה שאומרים בלא שם ומלכות שאם יאחז הבן עבירות האב אז יענש גם אחר י"ג. ומקשה על זה שם שאין זה משמע בנוסח הברכה.
והוא עצמו מבאר שהאב נענש עליו כיוון שהוא מחויייב לחנכו ואם לא מחנך אז נענש על ביטול מצוות החינוך. [ולא מבואר שעל כל עבירה נענש אלא אם לא חינך נענש באופן כללי.]
אבל אין שום מקור שכל עבירה שהבן עושה האב נענש עליה. ובאמת נראה שההיפך הוא הנכון שהרי באמת לא מוזכר ואם היה כך לא הי מתקשה הלחם חמודות בביאור הברכה.
וגם מסברא ממתי שמענו שקטן שעובר עבירה זה בכלל מיקרי עבירה שיהיה אפשר לרשת.
 

ענף מעצי היער

משתמש רגיל
בגר"א באבן שלמה כתב שכל עבירה שבן עושה הרי האב יענש ע"ז והוא ג"כ יצטרך לראות איך בנו נענש.
 
חלק עליון תַחתִית